{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

Pony der er MEGET ukoncentreret? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg rider i denne uge min søsters pony, da hun selv er på skiferie og vi har for nylig fundet ud af at jeg godt kan ride ham (han er ret svær at ride, vores underviser har bl.a. måtte opgive at ride ham, da hun ikke kan, og jeg har i længere tid heller ikke kunnet, men nu kan jeg altså) nå, men det jeg arbejder med i denne uge er at bøje ham igennem, da han meget hurtigt begynder at sige fra da det er svært for ham, ved fx at begynde at små stejle/hoppe (så han skiftevis står på forben, bagben, forben osv.) bukke eller rende afsted (skal lige siges at han er tjekket i hoved og røv for at finde en forklaring, men der er ikke andet end at han aldrig er blevet redet ordentlig i dressuren og er meget stiv, specielt på venstre volte.)
Jeg har nu redet ham 2 gange og er kommet meget fint igennem på ham i traven, højre bøjer han sig som en drøm, og venstre kæmper vi endnu lidt med.

Vores helt store problem er nu at han er VIRKELIG ukoncentreret i galop, det er som om han bare tænker "WUHU nu skal der springes" lige så snart der laves anspring og så render han ellers bare med hovedet lige i vejret og er koldover for hvad jeg gør:S
Min underviser foreslog i går at jeg rider mine volter hvor jeg bøjer ham, når han går pænt og afslappet laver jeg anspringet, og når han så begynder at rende laver jeg overgang til trav og starter forfra, hvilket jeg har tænkt mig at prøve i dag, da jeg tidligere har haft succes med det på andre:P

Men mit spørgsmål er så om i har andre ideer, til hvad man gør med an pony der er så ukoncentreret, er der noget andet vi kan prøve med ham?

Han er en pony der bliver 13 i år, han er springpony, men der er ingen tvivl om at han med rette rytter, tålmodighed og viljen ville kunne nå langt i dressuren også:P


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony der er MEGET ukoncentreret?
  • #2   23. jan 2014 min part mister også koncentrationen, vi skal bare heletiden. lave noget. vi rider næsten ikke på hovslaget XD!

  • #3   23. jan 2014 Lyder godt det, Ida siger... Og så husk hele tiden at variere, lægge ham dybt og så op igen, stille til den ene og så den anden side, øge og sænke tempoet, bede ham om at træde numsen ud i en versade eller hvad ved jeg. Mener, min gamle underviser plejede at sige at du skulle lave en variation for mindst hver halve volte - det virker af meget, men når du hele tiden beder ham om noget nyt, er han nødt til at koncentrere sig om dig smiley

  • #6   23. jan 2014 Jamen man skulle da næsten tro vi havde haft samme underviser smiley


  • #8   23. jan 2014 Jeg lavede en masse ottetaller på min hoppe, når hun var i brunst. Det betød nemlig at når de lækre "herre" var i nærheden så var hendes fokus heeeelt, andre steder.

    Derfor, ved at skifte volten hele tiden - Bøje hende - Ligge hende dyb og bruge min stemme, skulle hun så nu koncentrere sig om mig, fordi jeg faktisk hele tiden bad hende om noget nyt.

    Jeg red stort set altid mine otte-taller inden for hovslaget, så hun ikke kunne miste fokus på hovslaget. Mine ben var derfor, mere i fokus og samtidig kunne jeg opfange hendes koncentration med min stemme.

    Håber du får det til at virke smiley


  • #9   23. jan 2014 Har selv samme problem, men jeg laver en meget lille volte og jeg bliver ved med det til hesten stopper smiley

  • #10   25. jan 2014 Overgange, overgange og overgange. Det er lidt mit mantra på min etter. Han keder sig, lærenem og meget opfindsom. Han har haft nogle problemer i form af lidt uheldige "skader", som en kodeledsforvridning eller ondt i ryggen, og jeg har haft ham som nummer to (tre på et tidspunkt).

    Jeg har nu kun ham tilbage, og rider nu også kun nærmest dressur på ham i hverdagen, undtaget Tirsdag. Jeg rider overgange, versader, traversader, schenkelvigninger, øgninger, samlende trav(det niver i numsen på ham, så vi øver kun at samle korrekt, da han vender rigtigt og kan nogen gange have problemer med at holde sammen på sig selv), slangegange/buer, ottetaller, skifte ind over midten, og ellers en masse afbøjninger i halsen.

    Jeg kender selvfølgelig ikke jeres niveau i dressur, men min har vi uddannet til LA-P klasserne, da han kedede sig da han var yngre. Han er 10 nu og det er på fjerde år vi har ham. Han får derudover også massage, typisk hver tredje til hver sjette uge. Jeg har brugt lang tid på at få ham til at reagere, og vi kæmper stadig med at han løber, når jeg giver efter. Men lav en masse forskellige øvelser, men så der også er struktur i det. Husk også give efter, når ponyen gør det rigtige.


Kommentér på:
Pony der er MEGET ukoncentreret?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce