{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Muskelopbygning og kondition {{forumTopicSubject}}

Jeg skal igen i gang med min araber dreng på 6 år, da han har stået stille pga en mindre skade og dårlig mave.

Har i en ''trænningsplan'' i kører efter, når i genoptræner hesten, både ved at opbygge musklerne igen og bedre kondition? Jeg kunne virkelig godt bruge nogle tips til genoptræningen, også sådan at genoptræningen ikke bliver for kedelig til min hest, men samtidig at det ikke bliver for hårdt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskelopbygning og kondition
  • #1   6. mar 2014 Bomme, slangegang, 8-taller, volter og longearbejde. Så er du godt på vej smiley

  • #2   6. mar 2014 Hvordan genoptræner man en hest....alt genoptræning skal tilpasses efter årsagen til arbejdspausen. En skræddersyet genoptræningsplan vil jeg anbefale du taler med din egen dyrlæge om...f.eks. vil genoptræningen af en hest med rygproblemer se noget anderldes ud. Men generelt kan følgende plan anbefales til heste, som har været ude af arbejde i mere end 6 uger:

    1.-3 uge:
    Skridt lige ud på hårdt plant underlag - startede med 20-30 min. dagligt for til slut at ende med 90-120 min.skridt dagligt sidst i perioden. dette kan fordeles i 2 skridtperioder pr. dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene/ligamentskader.

    4.-5. uge:
    Træningen fortsætter på hårdt plant underlag og lægges der efter opvarmning i skridt, travintervaller á 2 min. ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 min. trav sammenlagt)

    6.-7. uge:
    Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 min. travarbejde og øg gradvis til 30-40 min. dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

    8. uge:
    Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (Spring, dressur, distance m.m.) Start med de lettet øvelser og øg kravene gradvist. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære!

    Kontakt altid din dyrlæge hvis du er i tvivl om, hvordan din hest genoptrænes, hestens kodition ikke følger den forventede formkurve (Kommer i form) eller hvis hestens bliver halt/uren under genoptræningen eller vægrer sig ved arbejdet. Husk at der findes meget få "dumme" men mange småskadede heste. Vær opmærksom på ømhed i ryg/sadelleje, da hestens muskalatur ændrer sig under genoptræningen. Være opmærksom på, at sadlen kan trænge til justering i takt med disse forandringer


Kommentér på:
Muskelopbygning og kondition

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce