{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Sparker aggressivt - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

I dag havde jeg en meget ubehagelig oplevelse med min plag, og det er ikke første gang hun har reageret sådan.
Da hun stod og spiste striglede jeg hende som jeg plejer, og lige pludselig sparkede hun ud efter mig. Jeg flyttede mig selvfølgelig instinktivt, men hun fortsatte, og bakkede efter mig. Hun nåede at sparke efter mig 4-5 gange og ramme mig 2, inden jeg fik fat i grimen på hende.
Efter det bakkede jeg hende, hvor hun i starten strittede meget imod, men fortsatte til hun bare bakkede når jeg bad om det, og gav hende så lov til at spise igen.
Mit spørgsmål er så bare: hvorfor gjorde hun det?

Min første idé var smerter, men fordi hun har tynd mave for tiden, tjekker jeg hver dag om hun har smerter, og prikker/trykker til hende omkring bugen, og der er absolut ingen reaktion. Ej heller svingede hun med halen/lagde øre eller andet, da jeg begyndte at strigle hende igen.
Er det bare hende der tester min autoritet, eller hvad? For ellers er hun nemlig en ekstremt kærlig hest, hun kan stå og kæle/klø i timevis, og kommer altid når hun ser mig. Udover den ene gang i sidste uge, hvor hun sparkede ud i samme situation har hun ALDRIG været aggressiv i min nærhed før.

Vil bare gerne finde ud af hvad der galt, så jeg kan hjælpe hende.. smiley
Jeg håber at I har nogle bud.

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sparker aggressivt - Hvorfor?
  • #1   20. apr 2014
    Heste tester ikke autoritet :o). Har du kun oplevet det ved maden? For det mest logiske lyder som om hun har forsøgt at holde dig fra maden, i og med du stod ret tæt på for at strigle.

    Til det med smerter så er det bare så svært og vide - heste kan have møg ondt, men uden det kan ses ved at man trykker lidt på den her og der.


  • #2   20. apr 2014 Det er ikke for at holde mig væk. Overvejede det selv, men normalt står jeg lige op af spanden, og kan også sagtens sætte mig ned og tage fat i den. Ingen reaktion. Og heste tester jo autoritet, i og med at de har en rangorden. Og med den alder hun er i, er hun igang med at finde ud af hvor meget hun kan bestemme i flokken. Derved også over mig.

    Smerterne er også det jeg tænker på, men når jeg strigler hende normalt er der ingenting. Heller ikke 90 % af gangene når hun spiser. Hun er frisk, livlig, leger rundt på folden og har en fin appetit, og reagerer aldrig i andre tilfælde end de to gange hun har gjort det ved maden. Og hun får en spand med en gang om dagen, så hun kunne jo gøre det ofte.


  • #3   20. apr 2014 netop fordi du flytter dig sparker den.
    den vil være i fred når den spiser. hvilket vel er fair. den har på. et tidspunkt lært. dig at du skal gå væk. når den sparker. det skal du have lavet om. hav et træk tov i hånden når den sparker efter dig eller bare tænker på det så skal du gå imod den og svinge tovet mod den, sving alt du har lært og jagt den væk. det kommer som en overraskelse for den at den ikke længere kan flytte dig og den bør ret. hurtigt lære at den ikke må sparke. den har lært dig ved hjælp af negativ forstærkning at du skal gå væk fra det pres den lægger på dig. tovet bør være af blød. bomuld så det ikke gør ondt hvis du rammeR. den .


  • #4   20. apr 2014 Okay tak smiley hun har kun sparket ud en gang før, men jeg gjorde netop også det at jeg bakkede hende, så hun endte med at flytte sig for mig, og ikke omvendt, hvorefter der jo så ikke var noget problem smiley

  • #5   20. apr 2014 Det er meget normalt at den gerne vil spise i fred :-).

    Er enig med Rikke.


  • #6   20. apr 2014 Det ville nok være smartes hvis du lod hesten spise fodret først, og så trække den ud på staldgangen og begynde at strigle smiley

  • #7   22. apr 2014 Det ville da være rigtig dumt ikke at vende hesten til, at man kan røre den når den spiser.

Kommentér på:
Sparker aggressivt - Hvorfor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce