{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
548 visninger | Oprettet:

Et rigtig godt råd... {{forumTopicSubject}}

Min den ene islænder har lige været syg, for første gang mens jeg har haft ham. Han har simpelt hen fået for meget jord i maven.

Det her sker faktisk en del for islændere, fordi vi lader dem gå ude så meget som vi gør, i forhold til andre heste, og når de så går og nipper til græset på jordfolden, kommer der naturligvis jord med.. det kan ikke undgåes.

Så her er et tip.

Sæt jeres heste, islændere som andre. på en hørfrø kur i 14 dage.
Du koger 2 - 300 gram hørfrø om dagen og giver det blandet med foderet, giv evt mindre foder/korn i perioden.

Det skal bare have et opkog i lige meget vand som frø, lad det køle af, så bliver det til en grød, det blander du bare med foderet.. kan de ikke lide det med det samme, så lad dem lige få chancen til at finde ud af at det smager ok ;o)

Jeg koger ca. 800 gram om dagen, sætter gryden over i stalden, og fordeler det så over 2 måltider til mine heste.

Det der sker med hørfrø, når det bliver kogt, er at det danner en slim i tarmene, som tager jorden med ud igen. så sådan en kur 2 gange om året, vil gøre godt for både din hest og din pengepung. Det skader ingen steder, men er kun gavnligt pga olien.

Hørfrø kan købes i korn og foderstof forretninger.

Held og lykke, håber i lytter til mit råd, for jeres hestes skyld.

;o) Heidi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et rigtig godt råd...
  • #1   22. jan 2007 Min vallak har også haft sandkolik. smiley Der skulle han også have sådan nogle loppefrøskaller hed de vidst.. Virkede rigtig godt.. :'D

    Så, hvis i ikke vil ha' en syyg hest synes jeg også i skal gøre det.. Hellere forebygge end at helbrede..


  • #2   23. jan 2007 det vil jeg også huske smiley

  • #4   25. jan 2007 Islændere er hårdføre, derfor skal man også være ekstra opmærksom her.. for man mærker det ikke umiddelbart, med mindre man fodrer dem, og de pludselig mister lysten til at spise. Min så ikke syg ud, han havde ikke feber, han rullede sig ikke han var bare uoplagt, og havde mistet appetitten. Hvis din islænder går på mark det meste af året, lægger man måske ikke så meget mærke til det.

    Men inden for de sidste 2 år kender jeg 2 tilfælde med islændere, og de går ikke på samme mark.

    Det sker måske ikke så sjældent endda.

    ;o) Heidi


Kommentér på:
Et rigtig godt råd...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce