{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.563 visninger | Oprettet:

Kolik? {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde heste mennesker!
Jeg er igang med en eksamens opgave om kolik hos de søde hestedyr. Så ville høre om der var et par stykker som have en holdning til hvad man skal/burde gøre når tilfældet sker.

Og om der er nogen af jer der har en hest der er blevet operaret for enten kolik eller tarmslyng, ville gerne høre om hvordan den fungerer nu. Der er nemlig ikke så mange efter undersøgelser..
-Tak på forhånd og god mandag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kolik?
  • #1   17. nov 2014 Min den ene har næsten lige haft kolik symptomer for ca. 10gang på 1år
    Den anden fik et par dage efter kolik for første gang..

    Nå men den der har haft tegn til det mange gange, der første gang han fik det ringede jeg til dyrelæge og holdte ham i gang på folden, dyrelægen nåede aldrig ud da det gik i sig selv.. de næste 8gange holdte jeg ham bar i gang til han stoppede med tegnene så gik det i sig selv..
    Med sidste gang var rigtig slem, men valgte at gå en tur med ham, tegnene stoppede men han lå utrolig meget ned, det var lørdag og da han både spiste og drak og blot lå ned (rullede sig ikke), ikke havde feber eller noget lod jeg ham bar få fred..
    i løbet af nogen dage kom han stille til kræfter igen, og jeg har fået ham undersøgt med blodprøve, ormeprøver osv og de kan intet finde på ham.. han kan bar ikke tåle ændringer for hurtigt..

    Den anden var så dårlig og lagde sig ned så snart han så sit snit til det, så der ringede jeg dyrelæge med det samme, og mens jeg ventede gik jeg med ham stoppede op, gik med ham og hele tiden holdte ham koncentreret på mig, han havde en slem gæringskolik..

    Så til dit spørgsmål, jeg vil til hver en tid se på hesten, er det alvorligt eller bar en smule ondt i maven eller hvad er det..
    jeg kan tydeligt se på mine heste om den er helt gal eller om det er noget de bar skal have tid til lige at komme over..


  • #2   17. nov 2014 Hej

    Min lille shetlænder havde kolik jeg fik besked på jeg skulle trække med hende hele tiden prøve at få noget mad i hende pludselig sagde vores dyrlæge at kolik var ved at ændre sig til tarmslyng den skal have rør igennem næse borene og have noget lunken vand i så skulle hun tjekkes i en gødning prøve ( hun havde spist meget sand ) hold hende i motion og lad være med af fodre den for meget

    Hun overlevede men blev meget ked af det da hun fik kolik


  • #3   17. nov 2014 Maria hvis den har haft det så ofte har du så undersøgt baggrunden for det??

    Jeg har aldrig haft en hest til op. Og kun haft koliktilfælde to gange, hvilke begge var i foråret.
    Jeg er personligt ret hurtig til at kalde dyrlæge, da det er en årsag til de får det. Hos min kunne den første dyrlæge ikke give en hel præcis årsag. Da hun atter fik det en måned senere var det en anden dyrlæge og det viste sig hun havde sand i tarmene og fik derfor en lossefrøskallekur.
    Nu giver jeg forår og efter en kur med skallerne som forebyggende og udrensende.


  • #4   17. nov 2014 Min gamle hoppe havde altid kolik hver vinter, og så valgt jeg at skrifte fra wrap til hø, og så havde hun aldrig kolik mere. Men alt efter hvor slemt den var, så plejede jeg bare at gå den væk, gik altid med hende til hun havde skidt. Så tit kan man godt selv heldbrede kolik, (for hvem gider have dyrlæge en søndag aften) forstå mig ret. smiley

    Jeg tilkaldte kun dyrlæge, hvis hun blev ved med at ligge sig, og der var gået nogle timer med at gå og intet skete. smiley
    Og jeg har stadig samme holdning nu hvor jeg har købt ny hest. Hvis jeg kan gå det væk, så vil jeg gøre det smiley


  • #5   17. nov 2014 Jannie G
    læs lige hele opslaget


  • #6   17. nov 2014 Jeg har efterhånden stået med kolikheste en del gange efterhånden men heldigvis aldrig hvor det er endt i tarmslyng!

    Men må sige behandlingerne har været vidt forskelligt

    -Hesten var voldsom syg af kolik og fik dyrlæge tre dage i træk inden dem kom hul igennem (dyrlægen gav den sidste chance da de var ude for 3. Gang, ellers mente de ikke der var mere at gøre)
    -da der kom gennemgang måtte han kun få lidt æbler / gulerødder og en meget lille smugle hø! Den måtte trækkes med og måtte gerne ligge i boksen, bare den lagde stille.

    -hesten var vildt syg af kolik og vi skulle gå med den efter dyrlægen havde været der, men selvom vi gik måtte den Alligevel aflives.

    -heste havde kolik og havde dyrlæge, den måtte få gulerødder og æbler og meget lidt hø, men måtte gerne komme på fold og ligge ned, bare ikke trille..

    De overståede tilfælde har hestene fået olie og haft forstoppelse..

    Den der blev aflivet er det lidt uklart hvad der satte det igang, men organerne stod af på den..


    Men jeg har også oplevet en hest med kolik uden forstoppelse, men med rigtig meget væske / sand i tyktarmen..
    - den måtte gerne få alt det hø som den plejede, så fik den nogle loppefrøskaller til at få sand og væske ud med, men den måtte rides et par dage efter..

    Så har jeg også oplevet vi har kunne stoppe begyndende kolik ved at få hesten ud og gå enten gå med den eller i longsen..

    Håber det måske kan hjælpe dig lidt smiley


  • #7   17. nov 2014 Jeg er jo altid så "heldig" der er om aften og gerne en weekend.. Sidste gang var i vinters da jeg fik fri fra arbejde kl 21.15 måtte jeg ud, men underviser gik med ham og havde gjort det en times tid, ringede efter dyrlægen selvom han egentlig ikke virkede vildt syg, men kunne ikke bare gå hjem i seng og håbe han også var i live næste dag..

    Jeg ha "tit" oplevet at årsagen er at mine er nogle pjok til at drikke nok når det bliver koldt, selvom vi koger vand og hælder i baljen kan de ikke holdes lunkne ret længe..

    Jeg har dog fundet et lille trick, jeg sætter noget Mach i blød og lader det suge alt det det kan, så giver jeg dem lidt i krubben også hælder lidt over en halv kryppe vand i så glider det ned, men det er bare ikke nok vand til dem.


  • #8   17. nov 2014 Her har vi haft to koliktilfælde.

    Selkis spiste sne og fik en mild gang snekolik. Den opførte sig lidt sært om aftenen, så vi holdt øje med hende. Hun ville ikke have fodder, men gerne sit hø og er normalt madglad.
    Da vi var ude senere havde hun spist og virkede friskere, så vi lod hende være men tjekkede igen lidt senere den aften.
    Næste morgen var der dog en smule forværring igen, så vi ringede til dyrlægen der kom ud og forsøgte at give smertestillende og tarmstimulerende eller hvad det nu er. Selkis var dog ikke enig og vi endte med at opgive og hun måtte så nøjes med den ene af de to sprøjter.

    Vi giver nu lun mad med kamillethe i de første dage efter det sner, og har ikke haft kolik af sne senere.

    Joey fik en voldsom omgang kolik, årsag ukendt. Han lagde sig ned så snart han så sit snit til det, der var ikke meget gang i maven. Først tænkte jeg ikke så meget over det, men da han smed sig istedet for at spise sin morgenmad blev der ringet akut til dyrlægen og hesten blev trukket rundt på folden.
    Dyrlægen sagde at den ikke skulle have været meget mere skidt før det havde været akut ind på hospitalet / aflivning, og jeg skulle tage stilling til om jeg syntes bedst om at give ham det stærke medicin, der i tilfælde af at hospital blev nødvendigt ville kamuflere nogle symptomer, eller noget lidt mildere og derfor mindre effektivt.
    Fordi jeg bor meget langt fra nærmeste hestehospital valgte jeg det stærke, og krikken blev gudskelov helt rask igen, selvom han var noget gal over at dyrlægen havde ordineret minimum af mad.

    Fordi i ikke ved hvorfor Joey blev syg var det også svært at gøre noget ved det. Men generelt har vi haft de to kolikanfald i de snart 5½ hestene har stået hjemme, så noget gør vi nok rigtigt.

    Så det jeg synes man bør gøre er at vurdere alvoren i det først og fremmest. Det kan gøres ved konsultation med andre hestefolk (man vurderer intet klart når ens baby-hest er syg) eller ved at ringe til dyrlægen og forklare symptomerne. Hos Selkis kom de vidst mest ud fordi det fik os til at føle os trygge, og hos Joey var det ligesom temmelig nødvendigt. Symptomerne var også vidt forskellige hos de to, men ofte synes jeg at dyrlægen kan skønne om det er akut, kan blive akut eller om det blot skal holdes under opsyn til hesten er normal igen.
    Hvis dyrlæge og en selv vurderer at det er mindre alvorligt observeres hesten, eventuelt gåes der for en god ordens skyld en tur, og hesten bør have rigelige mængder af frisk vand, eventuelt med lidt juice eller andet i, der får det til at lugte godt så den drikker rigeligt.
    Er det alvorligt skal dyrlægen naturligvis ud.

    Har gudskelov aldrig haft en operationskrævende syg hest smiley


  • #9   17. nov 2014 Louise
    Har du bare normale balger? Du kan eventuelt lave nogle isolerede ret nemt som holder vandet rimmeligt frostfrit smiley


  • #10   17. nov 2014 Der findes mange årsager til kolik og det er ikke alle der skal opereres på. Afhængig af typen, så giver det slet ikke mening at åbne nogle af dem..

    Og der findes massere af undersøgelser om emnet. Heste + kolik er "så normalt", at det bliver undersøgt på kryds og tværs smiley

    Men min holdning er, at man skal have en dyrlæge ud - udover hvis man kender sin hest meget godt og véd det kun er et mildt tilfælde. Der er mange forskellige tegn, som vi hesteejere ikke har dannet os en "fælles database" over. Dyrlæger har oplevet mange forskellige typer, og ved hvad der skal gøres + på dyrlægestudiet lærer man netop at skulle skelne på et kvart milisekund om det er en hest der skal under kniven (for at kunne overleve) eller om hesten kan medicineres ud af det.

    Kolik er jo "bare" ondt i maven, men det kan være aaaalt muligt. Ligefra fejlgæringer til en lækage fra tarmen ud i bugen til tilbageholdt efterbyrd til blodorme der tilstopper blodkarene til tarmene til tarmslyng til slem livmoderbetændelse til... ja næsten alt!


  • #11   17. nov 2014 Rybkedellen:

    De har både haft baljer ude og inde, og det er kun den ude der ville fryse, men der hældte vi nyt vand i hver morgen, i stedet for s det ikke var frossent natten over og i stalden var det ikke frossent smiley

    Men nu er den nye stald færdig og de får vandkopper i boksen, så håber det kan hjælpe smiley

    Men tak for tippet med at isolerer baljen, det kunne være jeg skulle gøre med den på folden..
    Har du nogle gode tip til det smiley


  • #12   18. nov 2014 Tak for jeres svar alle sammen. smiley
    Dejligt med så mange indput!

    SilverFlake: Jeg ved godt hvad kolik er og alt det der omhandler operation og "ondt i maven". Og har forskellige undersøgelser om hyppighed og der er ikke rigtig nogen ordenlig steder hvor dyrlæger skriver om hvordan en hest har det efter et kolik tilfælde, eller er blevet operaret for tarmslyng smiley
    Jeg har kun lavet dette indlæg for at få rigtige personers mening om hvad de gør, så jeg kan lave en statistik. Men tak for svar!
    God dag alle sammen, og tak for hjælpen smiley


  • #13   18. nov 2014 TS, så tror jeg ikke du søger de rigtige steder. Der er massere af statistikker over det smiley Det giver ikke mening at lave operationer, hvis man ikke har undersøgt om det har en gavnlig effekt ift dem der ikke bliver opereret (placeboeffekt).

    Men god fornøjelse med opgaven smiley


  • #14   18. nov 2014 Jeg har en billedeguide til det med frostfri baljer

    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/391070-frostfri_vandbalje

    Dog kan de stadig fryse lidt i toppen. Jeg kombinerer dem f.eks. med 20 l til 45 l og 45 til 90 baljer smiley


  • #15   18. nov 2014 Rynkedellen: tusind tak smiley

  • #16   19. nov 2014 Hvis du er int. I miltplands kolik så har Dannyboy været ramt denne kolik 4 gang og et utal af "almindelige" kolik

    Og sandkolik havde min gamle hest 2 gang smiley

    Du skriver bare hvis det er int.


Kommentér på:
Kolik?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce