{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.623 visninger | Oprettet:

Sadel igen igen - forholdsvis smal umarkeret hoppe {{forumTopicSubject}}

Kender I det at man tror noget er nemt og pludselig udvikler det sig til en uoverskuelig stor opgave, man slet ikke aner hvordan man skal løse. Sådan er det pt at finde sadel til mit nye ponydyr.

Jeg var sikker på at jeg bare ringede til sadelmageren og sagde hvad fungerer, så køber jeg den, hvis jeg ellers synes jeg sidder ok i den... Men den sadel viste sig st glide ret meget frem og ud over hendes skulder.

Nu ca. 16 sadler senere i processen er det lidt svært at bibeholde entusiasmen. Så hvis nogen er kloge på noget så sig endelig til.

Hoppen er i ryglængde men absolut ikke mere end til en 17" sadel i den korte ende af skalaen.
Hun er fint muskelsat, men har ingen naturlig manke-markering og intet markeret skulderparti.
Hun er nok i den smalle ende af islandske heste og
Hun har en relativt lige ryg med et meget lille svej bagtil grundet let overbygning. (Hoppen er bedømt med 8 i overlinje, så er ellers en pænt udseende hest)

Resultatet af mange af de sadler er er prøvet på er at de glider frem over hendes skulder allerede når gjorden spændes.

Andre sadler ligger ok, men glider frem ved ridning.

Sadler der indtil videre er prøvet uden held som jeg lige kan huske.
Sella plus
Draupnir SP
Equipe dressage
Equipe Eva
Equipe emporio
Drifa
PH Classic flere forskellige
PH dressage
PH soft
PH bubble
Amerigo Vega (denne sadel var dog alt for bred, så en smallere kunne måske være en mulighed...)
Pathfinder begge modeller
Hrimnir
Orri

Jeg tror selv det skal være en sadel hvor forreste gjordstrop sidder så yderligt på sadlens forkant som overhoved muligt! Men hvilke kan det være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel igen igen - forholdsvis smal umarkeret hoppe
  • #2   28. dec 2014 Tilslutter mig helvedet. .... har nok også været igennem 16 sadler. Og er også i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på en hest der forventes at blive skovturshest. Selvfølgelig skal den passe men behøver måske ikke koste 15 000 kr.

    Kathrines sadel har jeg prøvet,den er godt nok lækker og lå godt men lidt for lang.
    Skal prøve en et nummer mindre.
    Hvad med eques levis synes stropperne sidder meget yderligt på den.?


  • #3   28. dec 2014 Jeg har også en hest med smalle skuldre, som også betyder at sadlerne vil glide frem. det eneste der fungere for ham er en Eques Levis smiley
    http://www.eques.dk/sadler/eques_levis/


  • #4   28. dec 2014 Jeg har en os arr sadel. Vildt lækker, men super støtte og det bedste er at sadelpuderne er bløde og fjedrer med hestens ryg pg ikke borer så ned i ryggen på hesten.

  • #6   28. dec 2014 Må lige høre til eques levis og andre latex sadler. Jeg synes mange af dem feks Frami har en vildt underlig facon på sadel puderne bagpå som om de skråner meget og kanten stikker ned i ryggen på hesten. Synes umiddelbart bedst om uld stopning men de fleste af de nyere modeller har jo latex. Nogen der tænker det samme og har erfaringer med det?

  • #7   28. dec 2014 Tak for jeres gode råd.
    Jeg må klart få prøvet en levis.
    Hvor lang er anlægsfladen på din Spaldingsadel ? Jeg har hørt at de kan være ret brede at side i, men andre siger at de har smal talje...? Så hvem har ret? Eller er der flere modeller?

    Jeg er umiddelbart ikke interesseret i en bomlæs adel, da det er undersøgt at de ikke fordeler rytterens vægt lige så godt.


  • #8   28. dec 2014 Jeg synes Kathrines spalding sadel var meget lækker. Og bestemt ikke bred at sidde i. Rigtig god støtte i den sadel og utrolig lækker kvalitet.



  • #9   29. dec 2014 Jeg havde samme problem, og det løste jeg med en Jaguar (Harry Dabbs - købt hos Cavall) og en xpandgjord. Hesten var dog i meget god form, og nu efter foling er problemet opstået igen - jeg satser dog på at det går i sig selv når rygmusklerne kommer igen.

    Spalding er også fede, men der har været et par brugte i omløb med skæv bom her over sommeren/efteråret, så hold lige øje.


  • #10   29. dec 2014 Annemie står du stadig på Pilehøj?
    Min hest står på Trehuse, så kunne jeg evt få lov at prøve din sadel og se om det kunne være en løsning?


  • #11   29. dec 2014 Ja, eller, jeg rykker længere ned af Mosegårdvej her d.1, men jo, vi kan godt aftale noget med sadlen. Bare den ikke er væk for længe. smiley

    Jeg synes ikke jeg finder HD sadlerne på Cavalls hjemmeside - gad vide om de overhovedet stadig forhandler dem.


  • #12   29. dec 2014 Nej jeg ville hente dem og aflevere tila ge samme dag. smiley nogen gange tager det jo højst 2-12 min at finde ud af at en sadel ikke passer. smiley

  • #13   30. dec 2014 Det er selvfølgelig rigtigt. Hvordan ser din fredag eller søndag ud, for så kan jeg da bare køre (eller ride) en tur op til jer?

  • #14   30. dec 2014 Fredag er helt fin. Der har jeg ingen planer så vidt jeg husker.
    Søndag har min part ponyen. smiley


  • #15   30. dec 2014 Jeg kan lige skrive til dig på FB.

  • #16   7. maj 2015 Hvad med hilbar? Det er også en god sadel.
    Det er heldigvis lige lykkes mig at komme ud af sadelhelvede. Hilbar lå rigtig godt på hesten, men da hans ryg er fremadhældende faldt jeg rigtig meget frem i den.
    Ellers har jeg til min meget lige hest haft en ideal. De har super god støtte og er gode til meget lige heste.

    Hvis du har råd til at forkæle dig selv og din hest skal du prøve prestige. Prestige stopper sadlen så den meget præcist følger hestens ryg. Den passer næsten alle heste og har stor skulderfrihed.
    Hvis du ikke har råd den, så skal du slet ikke prøve den! Sadlen er så lækker at når man først har prøvet den, så kommer man aldrig mere op ad den igen!


Kommentér på:
Sadel igen igen - forholdsvis smal umarkeret hoppe

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce