{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

fremdrift {{forumTopicSubject}}

min dejlige 3 års (nu) vallak har ingen fremadrift mere og ville gerne have nogle gode råd om hvordan jeg får lidt mere fut i den da den er er begyndt kun at ville gå en samlet langsom men smuk trav men ville gerne have den mere frem til når jeg nu er begyndt at lægge lidt mere vægt i nogle øvelser jeg er ved at lære ham...

han kan sagtens gå i galop uden pisk osv men den er også meget samlet selv når jeg giver lidt mere slip og prøver virkelig at ride den fremad.

så nogle råd?

helst ikke noget med pisk og sporer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fremdrift
  • #1   4. feb 2008 ved ikke åske sys ellers ikke han ser ud til at mangle det hans pels er smuk skinder meget og er silke blød. og han er en meget glad hest.

  • #2   4. feb 2008 min hest mangler fremaddrift pga. hans dovenskab ..
    Det er pisse irriterende at ride en hest der dårligt løfter benene, og derefter tonser rundt på folden med kæmpe knæløft. Det har ikke noget at gøre med min eller andres ridning, sådan ér han bare. Han gider ikke løfte benene mere end højst nødvendigt..

    Og da indså jeg bare, at hans gangart i sig selv er lidt sløvende, og ikke fjedrende og elastisk ligesom mange andre heste ..

    Han er også totalt blind for schenklerne nogle gange (dog aldrig nogensinde med mig)

    Min løsning inkludere altså en pisk, og jeg tror den vil hjælpe MEGET i dit tilfælde ..
    : du skal bare lave en stille og rolig komando til at din hest skal gå fremaf, og hvis den ikke reagere så giv den lige 1,2,3 bitte bitte små slag i numsen så du får en reaktion! Og Så går den fremaf.. Og så skal du rose den..
    Næste gang du så giver den den samme komando med dine ben, så reagere den helt sikkert meget tydeligere.
    Det gør min i hvert fald..


  • #3   4. feb 2008 Celia P

    Zomaar ved godt hvad en pisk er og han bliver meget mærkelig når man rider med sådan en der kan man nærmest ikke holde den men er dog ikke et kæmpe problem men sys ikke selv om at ride med pisk når den ikke er ældre har da også billeder hvor sarah rider med pisk på ham fordi han skyder skulder med hende engang imellem.

    han har skam meget fremad drift når jeg sider med pisk han skal bare vide den er der og det bryder jeg mig ikke så meget om at han ha sådan et forhold til den så han nærmest er uen for rækkevide når man skal ride lidt mere end bare grundlæggende øvelser.


  • #4   4. feb 2008 Ja okay. Det kan jeg sagtens se problematiken i ..
    Men altså, når du så klemmer lidt til ham for at få ham frem, ignorere han så din komando eller hvad???


  • #5   4. feb 2008 nej på ingen måde så går han frem men hvis der ikke er en pisk med sænker han hurtigt tepoet til det det var før og det er meget tungt at holde ham igang konstant den anden dag lavede mig og sacha lidt tempo ridning det hjalp lidt men ikke meget .. det bestod i at han skulle næsten lave en fritrav på lang siden og kortes ind på kort siden

  • #6   4. feb 2008 lyder mærkeligt .
    Keder han sig måske?


  • #7   4. feb 2008 ved det ikke helt vi øver meget det samme for at få det på plads men samtidig han nyder lidt alsidighed. år vi øver lidt start på chilnkelvigninger synes han det er sjovt og prøver virkelig at gøre det jeg beder om lige som år jeg øver lidt trav øgninger.

  • #8   4. feb 2008 Det kan være det kommer når du lærer ham noget nyt smiley

    Måske skulle du lave lidt HMS med ham, hvor du rør ham med pisken over det hele, så han ikke reagere så voldsomt på den.. Pisken skal han jo ikke være bange for.. Den skal være en hjælper til ham og dig ...
    Det er jo nemlig ikke en "straf" ..


  • #9   4. feb 2008 tro mig jeg kan røre ham over alt med en pisk når jeg lyster både i skridt stilstand og fra jordeen men så snart det er trav er den gal.

  • #10   4. feb 2008 Det lyder godt nok totalt mærkeligt .

  • #11   4. feb 2008 jep derfor jeg spørger tilråds for har redet en del heste der alle var forskellige lige fra dovne til enormt fremad gående. og han er den første som jeg ikke heltt harr kunne fundet det gear på.

  • #12   4. feb 2008 når den er ung ville jeg nok give den pause!!

    Synes man skal passe rigtig meget på med a presse så ung en hest ind i en samling, når den ikke har lysten, prøv i stedet a tage nogle ture i skoven med fuld fart, hvor han/hun syns det er sjovt.. en hung hest syns sgu ikke at dressuren er sjov.. lær først hesten at gå frem, derefter er det langt nemmere med samling, når du har en glad hest..



  • #13   4. feb 2008 smiley

  • #14   4. feb 2008 lea b prøv ar se de seneste billeder af ham sådan går han altid med ørene fremme og nyder at blive redet han fik en kortere pause i dec. og kunne tydelig ses at han kede sig ved bare at gå på old og blive luftet lidt og hygget om haan nyder at blive hhygget om jah men han vil meget gerne lave noget men duy har ret i han sys det er sjovere med noget nyt lidt oftere men vejret er jo ikke lige til tur før nu og jah det bliver skam udnyttet når han er 100% trafiksikker alligeveel jo.. og det er bare skønt.

  • #15   4. feb 2008 Vejr har intet med det at gøre, arbejder et sted uden hverken bane eller ridehus - her rider man sgu i alt slags vejr..

    jeg syns bare der er rigtig mange der laver den "skide" fejl at starte med samlingen når de tilrider en hest.. Hesten er slet ikke klar endnu og mange har tildens til at "ride den til bidet" - men husk lige på a det jo altså overhovedet ikk er en samling..

    I en tilridning handler det først og fremmest om at lære hesten at gå frem.. unge heste har slet ikke psyke eller krop til at træne så ofte.. - det ender bare med at hesten bliver redet ned imod bidet i stedet..

    Kigger lige dine billeder, har ikk set dem.. ellers lav noget andet sjov, som løsspringning, hav ham med som håndhest og sådan..





  • #16   4. feb 2008 nårr Zomaar "står stille" bare en til to dage f.eks. når jeg er syg er det han begynder at holde op med at gå fremad fordi han tager hensyn til jeg ikke kan holde til så meget når jeg har feber og er dårlig sådan red vi tre dage i sidste uge og den ene dag før løssprang jeg ham og han elsker det skam

    men når jeg er dårlig kan han mærke det og taget meget hensyn af en 3års at være jeg tager næste ikke fat vil nærmest kalde det letter hyggeridning for det foregår i skridt og trav hvor hesten går på hovslaget vi skridter varm på lange tøjler hvor han går frem og ned men har stadig lidt fat i ham og så traver vi ca 20 min 10 på hver volte og så skriidter vi af han sys det sjov men når jeg ikke har kræter til at ride ham mere frem går han bare der og halv sover.


  • #17   4. feb 2008 det kan vøre han er øm?? min han er 5 og ham har jeg os selv tilredet han har haft med mellemrum en måneds pause, min fik det da han ikk ville lave nogle af de banale øvelser, som og stille sig lidt osv.. ellers prøv med 2 uger og bare lad ham være hest... vi er rigtig godt igang nu og jeg er begyndt så småt med lidt travøgning og en smule kort trav.. travøgningen laver jeg ved og trykke skiftevis med venstre og højre, altså ikk samtidig (gir det mening?)

  • #18   4. feb 2008 jo jo det giver da bare lidt mening. og tror jeg har forstået hvad du mente tro mig der vist ikke noget ømt tjekker ofte for at se om der er noget der trykker ham nogle steder. (lærte det af en hestemassør (staves)) så der er ikke noget så vidt jeg lige ved men jo et tjek hver igen.

  • #19   4. feb 2008 ja men det jeg mener med han er øm er i de muskler der blir brugt når han blir redet.. jeg snakkede med min underviser om det med pauser osv og han sagde at det kom helt af sigselv at man kunne mærke hesten var træt psykisk. men men men min var/er præcis som din han viste overhovedet intet tegn på det før sidste pause han fik, min underviser var meget forbløffet over ham og på et tidspunkt sagde han at han ikk ville lære ham mere nu for der var ikk mere han "kunne" lære i forhold til han var så ung.. alle de gange han har fået pauser selvom han ikk har vist tegn på at han havde brug for det, var han meget anderledes og komme op på efter.. imens han havde pauser gik jeg ture med ham, løssprang ham lidt legede med ham i ridehuset med en stor bold, presenninger, larmende spande, paraplyer og alt mulig andet gejl..

  • #20   4. feb 2008 Hmm.. Jeg syns ærligt talt at du griber det en smule forkert an. Hvordan er han tilredet?

    Kan bare se på nogle af dine billeder at du skriver "... ikke tilredet endnu" - men han har jo rytter på..


  • #21   4. feb 2008 Lea B til mig eller love my baby??

  • #22   4. feb 2008 Love my baby..

  • #23   4. feb 2008 ikke tilredet? han er vel ikke tilredet fordi han ar haft rytter på i lidt under en mdr hor den er skridtet og travet en meget lille smule er den? det er den på de billeder hvor sarah rider ham der er det sarah der så småt er ved at lære ham lidt i traven der er et galopbilled fordi han lige to røven på hende. så der er han vel ikke tilredet? og det gjorde hun engang om ugen og det var søndag da jeg havde brækket den ene finger

    da det blev midt i november blev der sat berider elev på så der var den under tilridning. jeg var bleet kørt ned lige for inden og kunne ikke selv ride min hest samtidig berider eleven red ham tre gange om ugen i alle tre gang arter sarah en gang om ugen hor jegg underviste hende i at få ham frem og ned så ha brugte ryggen

    da jeg selv kunne begynde at ride igen holdt sarah op og jeg o ham en til to gange om ugen det stod på indtl den. 20 dec da han blev vallak så stod han stille lidt over ti dage og så begyndte jeg at skridte ham som dyrlægen havde sagt jeg skulle.

    dyrlægen synes han var fin både muskelvis og det hele hun undersøgte ham samtidig med han fik chip og blev vallak.


  • #24   4. feb 2008 her er lige lidt sammen ligning efter denne fiser har galoperet første gang ca det tempo har zomaar http://www.youtube.com/watch?v=A_hfoQAmpaw

  • #25   5. feb 2008 og kom lige til at tænke på det du sagde med omkring hesten ikke var tilredet men har rytter på..

    ka fortælle dig jeg har før sidet på heste der ikke var tilredet i grime og træktov uden hjelm osv til fotos så de kunne blive solgt sådan sælger nogen altså heste for at vise hvor venlige de er og hvor nemme de er at ave med at gøre.. har også være smidt op på en helt rå hest bla min egen uden andre end jeg havde fat i den ...

    og sådan er der blevet gjort med mange jeg snakker lidt med en heste handler og får nogle mærkelige historier engang imellem og der har personen været udsat for at hesten bare avde fået taget et par billeder med rytter på og det var så det den havde prøvet.

    så man kan sagtes sætte en rytter på en hest så længe man har styr på den.. og ved godt der hverken er longe eller noget i zomaar på de billeder men jah jeg stoler o på ham


  • #26   5. feb 2008 Nej Nej ikke på den måde..

    Startede du med at longe ham? og derefter direkte på bane eller hvordan?


  • #27   5. feb 2008 jeg har aldrig spruget ham.!

    sjældent jeg longer ham og når jeg gør rider jeg ham meget sjældent efter


  • #28   5. feb 2008 Snakker om da han blev tilredet.. blev han startet i longe uden rytter?

  • #29   5. feb 2008 nej altså han lærte sadel og hovedtøj at kende i en longe jah men han har kun hfat longe på tre gange inden der kom rytter på.. sådan ca.


  • #30   5. feb 2008 altså nu får du lige noget der var skrevet til en anden igår så bær lige over med stave fejl og måske nogle dumme ord men det var til en der troede jeg mishandlede ham... buut here we goes:

    haner først rigtig blevet redet efter november hvor der kom en berider elev på da jeg enlig var begyndt men brækkede fingeren da jeg så var helet igen blev jeg kørt ned så der kom hun på ham. så han er ikke redet længe.. har haft en veninden til at ride ham hver søndag da jeg havde brækket fingeren.



    men for inden det havde han været til en berider i to mdr hvor han havde tabt sIg meget hurtigt men da jeg var i spanien kunne jeg desværrer ikke tage der op hver uge for at se til ham skrev hverdag om hvordan det gik han skrev bare det gik fint og an gjorde det godt.. senere påstår hun han intet kan fordi hun tror han er blind så vi får ham undersøgt og der er intet gallt med hans syn eller andet.



    da jeg kommer hjem og kommer op og ser ham vil jeg have ham hjem med det samme for jeg havde sagt hun skulle sige til så snar der skulle smed til så ville hun få penge overført så han kunnde få det men da jeg ser ham er han fyldt med så efter den hest han gik på fold med havde tæsket ham og han hove var flæket osv så først nu er han næsten fin igen og det er begrænset hvor meget muskel en hest kan få på såå kort tid..


  • #31   5. feb 2008 Hmm okay.. Men jeg syns altså det lyder som en lidt "forkert" tilridning..

    Ville klart anbefale dig for eftertiden at lære hesten a gå frem (i en skov) før du putter den ind i dressur/baneridning!


  • #32   5. feb 2008 det jeg mener med den lange besked var at jeg ved ikke hvad der er sket ved den berider


  • #33   5. feb 2008 jeg har efter hånden haft en del ungheste i hænderne med hjelp fra ejer eller andre og der har aldrig været oget med dem skrev også med nogen på en anden side og nogen mener det kan være noet vokseværk og det vil jeg ikke udlukke

  • #34   5. feb 2008 Det siger jeg heller ikk du skal..

    Men prøv da for guds skyld at tage ham, måske bare lige en uge for fuld knald i skoven, uden at få ham ned med hovedet eller noget..


  • #35   5. feb 2008 det er jo letter sagt end gjort der er godt nok skov i nærheden men det er jo bare det hvem der ejer skoven osv og omkring jagt nu. og så få fat i et skov kort og sådan..

  • #36   5. feb 2008 Du tænker for meget og handler for lidt =)

    En hest lærer bedst at komme fremad ved at løbe stærkt =)


  • #37   5. feb 2008 jah den er kommet ind men men men... når der skal løbes stærkt kræver det også noget "ekstra plads" f.eks. en lang grus vej ellers sti hvor du er nogenlunden sikker på hvad der er at møde på vejen hen til det sted og kender enlig den lange tur rute vi normalt bruger rimelig godt men har ikke været på den siden oktober..

    men der er ellers nogle gode strækninger hvor man bare har mark eller lidt skov omkring sig og det er bare fedt når man kommer der ud af men det har Zomaar aldrig prøvet før. Når han har været på tur har det været lidt skridt og trav.. selvom han ikke lige er sådan en der springer voldsomt tilsiden når der kommer noget som han sys er farligt.

    jeg har før "mødt" en meget lavt flyvende helikoter fra millitæret som bare larmede og den var han bare ligeglad med. Hvor jeg har mødt en harre som bare måtte kunne æde ham i en mundfuld efter hans mening..

    men som sagt jeg vil gerne være sikker på alting før jeg bare gør noget.


  • #38   6. feb 2008 Det er helt forståeligt..

    Havde 6 heste i tilridning her i december, red dem alle ud sammen med en anden første gang de var i skoven, lige siden red jeg dem ud alene, og ingen af dem har været bange for noget som helst indtil videre.. Selvf. ved jeg godt at følelsen er anderledes fra islænder til stor hest hvis der sker noget..

    Ingen af dem har endnu været på bane, men de bliver trænet i det fri, og INGEN har problemer med fremdriften.. Oplever jeg de bliver sløve, får de en dag med løse tøjler og fuld knald..


  • #39   6. feb 2008 hehe i dag var han meget fre,ad gående igen så vi ingen på han måske havde været ved at være forkølet men bare slap for det og blev lidt sløv i stedet (hvis det var til at forstå)

Kommentér på:
fremdrift

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce