{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

bedækning og evt valg af fjordhingst?? {{forumTopicSubject}}


Jeg overvejere at bedække sussi.

Lad mig høre for og imod og selvfølgelig velovervejede forslag til hingst. Jeg vil gerne, at I i det mindste lige kigger på hingstens stamtavle m.m. så det i foreslår er en anelse seriøst. Jeg har selv et par mulige bud.

Jeg har haft meget kraftige overvejelser ang. om jeg ville avle på hende, da hun kun er kåret med 7 i helhed. Jens fra Birken har dog udtalt, at hun nok kunne være kåret bedre, senere hen. Man må jo mene, at han ved, hvad han snakker om.

Sussi har en enorm lyst til springning og det afspejler vist bare hendes afstamning. Hun er en vågen og frisk hoppe. Hun har en enorm samarbejdsvilje og prøver at tilfredsstille sin rytter, også når denne er på jorden. Hun er sund og rask og har vist, at hun kan holde til arbejde.

Dommerene sagde : Hoppe af god type, passende dybde og bredde. Typisk hoved, god nakke, kraftig hals. Stejl skuldre, ret god manke. Lidt stram lænd, velformet kryds. Lemmerne jævnt føre, tørre. Bevægelse ret god i skridt og trav.
krop: 8 7 6 7
Lemmer: 7 7
Bevægelse: 7 7
Helhed: 7

Placering nr. 12 af 20.

Mål dengang:
Stangmål : 144 (nu omkring 146)
Båndmål: 155
Gjordmål: 185
Pibemål: 18,5

Jeg har ikke taget den endelige beslutning om jeg vil avle på hende, da jeg vejer både for og imod. Det er ikke i denne omgang et føl, jeg skal beholde, men om en snes år, vil vi måske gerne lavet et til os selv.

Hendes stamtavle kan ses på hendes præsentation eller her:

(link fjernet)


Byd endelig ind!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bedækning og evt valg af fjordhingst??
  • #1   26. mar 2008 Jeg synes du skal snakke med Jens, om en af birkens hingste (:

  • #2   26. mar 2008 Kig på hingstene på denne side : www.hingstecenter.dk
    Det er nogle RIGTIG flotte fjoller hingste de har det ;D


  • #3   26. mar 2008 *Lone* - CAMILLA smiley .

    Hvilke af Birkens hingste tænker du evt på? "en af Birkens hingste" er jo et vidt begreb, og der er jo flere gode avlsgodkendte hingste, end de, på Birken.

    Men jo, regner da med at snakke med Jens til hingste dag, det er jo igennem ham, hoppen blev købt, så han kender hende lidt. Det er dog ikke sikkert, jeg vælger en af hans (hvis jeg vælger at avle).

    *Team HRV* *Sarah smiley Thorups Freedom* . Hvilken af deres hingst mener du? Der er jo mange lækre alvsgodkendte hingste, så at de er lækre, er jo ikke argument nok, at begrunde sit hingstevalg på.

    Begge: tak for jeres svar... har kigget lidt (igen) på de hingste det befinder sig begge steder.


  • #4   26. mar 2008 Diana K: Nej - birken har mange hingste, og så kan du jo høre hvilke der ville passe til hende derfra (: jeg siger ikke det SKAL være en af dem.

  • #5   26. mar 2008 Diana K : Altså, er det til en fjordhest ? Eller ? smiley

  • #6   26. mar 2008 Ja, det er til en Fjordhest. Og vi snakker selvfølgelig ren avl smiley

  • #7   26. mar 2008 Diana K : Kan vi snakke over PB ? ;D

  • #8   26. mar 2008 Fjordens Marcus.
    Han står på Birken og er SUPER lækker...


  • #9   26. mar 2008 ikke flere bud?

  • #10   26. mar 2008 Jo ville have mange bud, men har brug for at vide om du vil køre langt??

  • #11   26. mar 2008 Hvis Heica skulle avles på, ville jeg helt klart vælge Golf Gundenå. Men det er jo op til dig!

  • #12   27. mar 2008 Kig vores Ribella: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12944 Hun har kvik som morfar og Golf som far.
    Ribellas mor Rine : http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2112
    Hun er en dejlig krikke der bevæger sig rigtigt godt og er flot sat sammen (i al min beskedenhed). Hun er smart men har altså ikke verdes bedste begynder temperament. Dette skyldes nok Kvik og en hvis potion stædighed. Nu kender jeg ikke din kvik hoppe, men minder den og min skal du ikke vælge en varm hingst.

    Jeg gad ikke avle hvis det ikke var til mig selv, det kan ikke betale sig økonomisk. Medmindre selvfølgelig du har et landbrug ved siden af, til at producere afgrøder til heste.
    Her er nogle af udgifterne:
    bedækning, scanning, dyrlæge tjek, mærkning, smed, ormekur, følfoder, ekstra udgifter til hoppe i form af foder og vitamin tilskud. Måske en enkelt sygdom?. Kommer du ikke af med føllet med det samme kommer der vacc og revacc oven i+ foder, mere smed. ja alt hvad der hører til at have hest og så selvfølgelig alt arbejdet.

    Jeg må så også sige at det er dejligt at se hopperne med føl ved siden men kun til mig selv, hvis der selvfølgelig er tale om hopper:-)


  • #13   27. mar 2008 Jeg synes det egentlig er rigtig fornuftigt det du skriver Louise...;O)

    Man skal ikke avle for at "tjene" på det, for hvis man gør det som du, er det ren underskud...;O)

    Men oplevelsen kan jo ikke gøres op i penge, men man skal også lige tænke kvalitet og ikke som jeg i andre amner har skrevet, bare avle fordi man synes SIN egen lille fjordhoppe er SÅ sød..... Men hvis det er til en selv, kan jeg bestemt godt forstå det...;O)


  • #14   2. apr 2008 Jeg avler bestemt ikke, bare for at avle, også derfor jeg skriver, at jeg ikke har taget den endelige beslutning og også derfor jeg ikke bare bruger naboens hingst smiley

    Jeg regner egentligt med at tabe lidt på føllet, men jeg tror, på at oplevelsen vil være det værd og jeg tror, at det vil være sundt for min hoppe. Samtidig er hun jo selvfølgelig en pragtfuld hoppe (ellers er avl da udelukket!). Jeg vil måske gerne køre efter hingst, hvis det er det, der skal til, for at finde de rette gener til afkommet. Et føl skal have de bedste vilkår fra folingen af. Hvad nytter det ellers?

    Desværre fik vi ikke kigget til birkens hingstedag pga. syg datter ;-( -lidt typisk, men jeg vil IKKE slæbe et sygt barn rundt, når det har brug for ro hjemme.


  • #15   2. apr 2008 ..og som Sara Louise siger: energien fejer ikke noget i disse Kvik- afkom. Sussi er ingen undtagelse, men hun er meget samarbejdsvillig, og arbejder gerne.

    Min datter (knap 2 år) og jeg kan trygt ride samme på hende og Lea er hentet i dagpleje flere gange af Sussi uden de mindste problemer med biler, lastbiler ect.

    Så Sussi er bestemt ikke hys, men nej, Et afkom skulle ikke være til en nybegynder (med de burde slet ikke eje selv!) og jeg avler ikke til rideskole *g*.

    Sussi har en del spring i afstamning mig meget bekendt. Det virker i hvertfald sådan. Skal det udnyttets og avles mere på, eller skal jeg istedet sluppler med mere gang?

    (hvis jeg ikke ender med at beslutte mig i år, så måske til næste år smiley


  • #16   2. apr 2008 Nå jeg kigger hingst kigger jeg ikke en dyller på ridemæssige præstationer. Jeg kigger på hvad der er kommet efter hingsten og en gang imellem satser jeg lidt. I princippet skulle et smukt eksteriør og en god bevægelse give en ideel ridehest så pyt med hingstens præstationer hvis han kan nedarve gode ting til afkommet. Jeg mener ikke at spring/dressur-delingen i dv er nødvendig. Noget andet er at nivuaet(staves?) er sådan for fjordheste at de fleste fjordheste kan være med, med den rette træning og en talentfuld træner. Jeg siger ikke de vinder, men at det burde være muligt.
    Avl på de gode hingste og bliv ved med det- kig på afkommet gå evt. på fjordhorse og kig.


  • #17   3. apr 2008 Jeg er enig med Louise at præstationer fra hingstens side ikke er det vigtigste i valg af hingst, men mere hvad den pågældende hingst giver videre til sine afkom, men dette er jo ikke altid muligt med de unge hingste og der må man se generstiner tilbage, oig så vurdere hvad der ser ud til at bringes viodere.....

    Til Diana: Jeg mente egentlig heller ikke dig specielt da jeg skrev om at avle på rette hoppe, men mere generelt.... jeg synes man her på HG støder på mange af typen jeg beskriver ovenover, der avler på deres egen hoppe uden at være kritisk.....;O)
    Så bestemt ikke myndet på dig, det har jeg jo ingen forudsætning for at udtale mig om;o))))))

    Synes det er dejligt at møde en som dig, der tænker det meget igennem og har nogle gode og sunde overvejelser om avl.....!

    Vh Mie


  • #18   12. apr 2008 så er det taget en beslutning.... hun skal af sted til hingst d. 21 eller d. 23.

    tror det bliver et pragtfuldt resultat. Valget var svært men, da det var truffet var det den eneste rigtige, andet kunne ikke være tilfredsstillende.


  • #19   12. apr 2008 Hvem har du valgt?????;o)

  • #20   12. apr 2008 Mosegårdens Kejser.

    Lidt en rejse (fra Jylland-Sjælland og tilbage igen) og det gør jo det hele ekstra dyrt, men siger man A, må man jo også sige B. Jeg forventer, at jeg ikke tjener på føllet, men håber at et Kejser føl bliver nemmere at sælge og derved betaler sig både som materiale til min hoppe men også som far på stamtavle m.m..

    Jeg er selv skudt i ham, men som Stine siger, enten elsker man ham, eller hader ham.

    I må selvfølgelig gerne kommenter valget, men i en sober tone af hensyn til hingsteholder.


  • #21   12. apr 2008 Jeg tror du bliver tilfreds med dit valg og Kejser er SMUK! og han har et rigtig godt hoved, altså temperaments mæssigt! og ja det kan godt være der er mange der ikke kan lide ham, men han er kendt og det sælger, og det kommer til at påvirke hvis du skulle sælge det igen....;o)

    Der er ingen tvivl om at hvis du spurgte andre avlere ville de også anbefale andre sjællandske hingste, men det er jo irrelevant hvis du er glad for dit valg og det er jo det vigtigste...;o)
    Ingen tvivl om at ham Kejser er lækker, og Stine er jo godt til at lave reklame for ham, og det tror jeg at de gamle avlere skulle lærer lidt af.... Forstået på den måde at hvis alle avlere ikke blot avlede men også viste brugsmæssigt lidt mere og viste deres avlsdyr frem på hestenettet og HG, og viste at det de avler faktisk kan bruges, så ville deres hingste også blive valgt af sådan nogle som dig...;O)


    Held og lykke med det...;o)


  • #22   12. apr 2008 Tak for dit svar.

    Det er rart at få bekræftet min formodning om at hans hoved er godt og at han formodenlig sælger. Jeg har selvfølgelig haft mange andre fordele ved ham også.

    Jeg glæder mig meget til at få sendt hende godt afsted og få hende hjem igen.


Kommentér på:
bedækning og evt valg af fjordhingst??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce