{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
846 visninger | Oprettet:

Söndagsintervjun - Anette Olzon {{forumTopicSubject}}

Hej!
Endnu engang kedede jeg mig og faldt over et interessant svensk interview med Anette Olzon. Så endnu engang ville jeg lige oversætte :b
Kilde: hd.se

Søndagsinterview – Anette Olzon

Fra Påarp til verdenens rockscener, i en alder af 36 år har Anette Olzon virkeliggjort sin drøm. Over en nat gik hun fra at synge i ukendt coverband til at blive sangerinde i det finske symfonimetalband Nightwish. I slutningen af september udkom bandets nye album og siden venter en verdensturné. Vi har mødt Anette Olzon for at snakke om hvordan det er at være rockstjerne og mor.

Da Nightwish i slutningen af 2005 meddelte at sangerinden Tarja Turunen var fyret, udbrød vilde spekulationer i musikbranchen. At overtage posten som sangerinde i Nightwish udentvivl på samme niveau som hvis Per Gessle bare lige erstattede Marie Fredriksson i Roxette.
Nightwish fik 2000 demoer ind fra interesserede sangerinder. Og den udvalgte blev til sidst Anette Olzon fra Påarp. Over en nat gik hun fra at være ukendt til at være verdenskendt.
Hun ler højt og siger så:
- Rockstjerne? Nej, jeg har faktisk aldrig tænkt på mig selv som en sådan. Jeg er så uskyldigt naiv. Jeg er jo bare en kvinde der har haft held.
Og det var tæt på at det aldrig var blevet til noget med Nightwish. Trods at Anette reagerede hurtigt da hun så at bandet søgte ny sangerinde. Hun sendte en demo ind. Fik svar. Bandet var interesseret. Hun indspillede fire sange til og sendte dem også. Så blev der stille.
Og i marts 2006 dukkede der påny en annonce op på bandets hjemmeside om at man søgte en sangerinde. Anette kontaktede bandet igen. Fik beskeden ”jo, jo, du er en af vore topkandidater, men vi kan nu sige at det ikke bliver dig”.
- Da blev jeg vred, fanden i helvede, er det på grund af min alder eller fordi at jeg har et barn. Så jeg skrev en mail til om sommeren.
Da tog det til sidst fart. Jo, bandet ville virkelig have Anette. Bandets ledende mand, komponisten og keyboardisten Tuomas Holopainen har senere erkendt i et interview at han faktisk fik kolde fødder på grund af at Anette havde en lille søn. Men han ombestemte sig. Basisten Marco Hietala og trommeslageren Jukka Nevalainen har jo også børn.
Da det blev kendt at Anette fik jobbet, blev der noget nær totalt mediakaos. Finlands største aftenstidender sendte raporter og fotografier til Påarp. Huset belejredes i to dage. Anette havde advaret de nærmeste naboer om hvad der kunne ske, men blev dog overrasket.
- De tog billeder af min kat! Og vores hus. Desuden offentliggjordes en præcis vejbeskrivelse. Der begyndte jeg at tænke på hvad jeg gik ind til.
Nu har det værste fortaget sig. Selvom hun en gang imellem må skrive autografer i de lokale butikker. Og Anettes seksårige søn er meget stolt over at mor er sangerinde i et at Europas hotteste bands.
- Indimellem bliver det næsten lidt pinligt, som når vi står i helsekostbutikken på Väla og han med høj røst siger; ”Mor, kan jeg kalde dig Nightwish-Anette?”
Men det er heller ikke kun sjov at have en mor som er ude at rejse rigtig meget. Og som snart skal af sted på en lang verdensturné.
- indimellem er det svært. Han tror ikke at jeg elsker ham og da føles det ikke godt.
- Og da jeg missede hans fødselsdag senest. Ja, jeg ringede, men jeg kunne ikke være der. Så bliver det til mange tunge suk, siger Anette.
- Men jeg kan ikke vælge der her bort. Det er min drøm. Og det er det jeg forsøger at forklare for ham. Nu er det meget svært for ham at forstå, når han bare er seks år. Vi for se hvad han siger når han er femten.
Anette har selv været i samme situation som sin søn. Hun voksede op med en mor som turnerede med dansband. Og hun kunne ikke forstå hvorfor moren valgte det liv istedet for at være en hjemmegående mor.
- Når min søn siger at han hader mig, kan jeg genkende mig selv. For det samme kunne jeg sige til min egen mor.

Anette voksede op i et musikalsk hjem. Alle på moderens side syslede med musik. Og der fandtes instrumenter i alle rum i barndomshjemmet. Broderen spillede trommer. Selv var Anette med når moren sang i sit dansband. Noglegange kom hun endda med på scenen.
- Da jeg var tre eller fire år begyndte jeg at lave mine egne små sange. Og det var der jeg bestemte mig for at jeg en dag skulle blive berømt sangerinde.
Hendes vej har været lang og hård og har gået via talentkonkurrencer, coverband, optrædender på mc-træfs, sanglektioner på blandt andet Københavns musikkonservatorium og nogle cd’er med bandet Alyson Avenue.
- Jeg er ikke blevet båret ind på nogen rød løber, jeg har gjort alting, pakket tingene og rejst rundt. Men min drøm har jeg aldrig sluppet. Det har altid været at synge for et stort publikum, siger Anette.
Hun erkender at hun ikke kendte så meget til Nightwish i begyndelsen, at hun var på rent nybegynderniveau.
- Men det gjorde også at jeg ikke kendte til presset da jeg søgte jobbet. Jeg ved at jeg ikke kan synge de operapartier som Tarja gjorde. Men jeg ved hvad jeg kan.
- Jeg havde nok ikke valgt at gå ind til det her da jeg var 21. man må være sikker på sig selv. Og det er jeg. Det går ikke at fortælle mig hvad jeg skal gøre. Jeg er ikke den type som er med på at springe rundt letpåklædt.

Anette er kommet godt ind i gruppen (”jeg er ligeså skør som dem!”). Og hun holder også på at hun vil lære finsk. Drengene i bandet har allerførst været venlige at lære hende et antal finske bandeord og snuskede udtryk.
- Det er populært når jeg er med i finsk tv, siger Anette.
- Senere har jeg fået lært hvad Lonkero er. Det drikker alle.
Reaktionerne fra fansene har endnu været gode. Seneste single ”Amaranth” fra det kommende album gik direkte op i toppen på den finke presale-liste.
- Der har bare været nogle ubehagelige indlæg på hjemmesiden. Folk som ville gøre kål på mig, men det tror jeg mest drejer sig om 13-årige småbørn som ikke ved bedre.

Nu venter en verdensturné som først omfatter et sving til USA. Sammen med tolv mand i to busser.
- Det bliver skide spændende. I USA spiller vi på mindre steder, så det bliver en god start. Det gælder bare om ikke at stresse sig selv. At tænke positivt. Sove ordentligt. Og som sangerinde tager jeg meget C-vitamin og Esberitox. Man må jo holde stemmen i form. Men det værste er at flyve. Der sidder man bare der blandt en masse mennesker som kan være forkølede og air condition er på hele tiden.
For Anette er det begyndelsen på et nyt liv med glamour og penge. Selv siger hun at pengene ikke betyder noget, at hun ikke vil skrive under på en ordentlig kontrakt endnu.
- Jeg er intet businessmenneske. Men jeg har startet et aktiebilag og har skaffet en revisor.
En materiel invistering er det allerede blevet til. En ny bil.
- Ja, en Volvo V50. Ha, ha, ha, jeg er bare praktisk. Når jeg anskaffer mig en ny bil bliver det en kombi.
At leve i nuet er det vigtigste for Anette. Og musik har hun altid syslet med.
- Tuomas (Holopainen) og jeg var på flyvepladsen i Helsingfors for noget siden. Foran os stod et ældre par, de var sikkert i 75-80-års alderen. Da de så os blev de vældigt upstemte og lo og sagde: ”hyvää huomenta Nightwish”.
- Det er det som er det fantastiske med musik. Der findes ingen aldersgrænse. Og det kan jeg se på min egen mor. Hun er begyndt at lytte til metal nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Söndagsintervjun - Anette Olzon
Kommentér på:
Söndagsintervjun - Anette Olzon

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce