{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.986 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at avle et føl? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt det er meget svært at sætte en pris på det, for der kan jo altid opstå sitiuationer man ikke lige havde regnet med. Plus at de forskellige dyrlægers prisniveau varrierer meget.
Men min hoppe skal i fol næste år, og jeg mener at jo mere forbedret man er desto bedre er det smiley

Til jer der har føl: Vil i ikke være søde at skrive hvilke udgifter i har på føllet (ca. priser) fra den dag hoppen bliver sat i fol, til den dag føllet er et år gammet?

Jeg ved også at det vil tage lidt længere tid end 30 sekunder, men det vil virkelig hjælpe mig, og forebygge at der er udgifter der ikke kommer bag på mig smiley

Hvis det kan være nogen hjælp, så skal hoppen forresten insimineres og ikke naturligt bedækkes.

Mvh. Rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at avle et føl?
  • #1   25. jun 2008 Kigger lige med, da jeg jo påtænker at få min Altruida insemineret næste år. smiley

  • #2   25. jun 2008 Louise Lindbøg H: Det er bare iorden smiley Håber der er nogen der har tid og lydt smiley

  • #3   25. jun 2008 Lydt = lyst =)

  • #4   25. jun 2008 Hvílke føl tænker du på?

  • #5   25. jun 2008 Hej.

    Jeg har lige fået føl i år, og de har kostet hver især 25000 fra hoppen blev ifolet til de er kommet til verden. Udover dette beløb skal de jo have smed og dyrlæge. så regner med at komme af med 30000 når de er 1 år.


  • #6   25. jun 2008 Jeg har bestemt mig for Blue hors Develino, for han matcher min hoppe godt og har de kvaliteter jeg er ude efter smiley Første raten er 3000 og anden raten er 2000, så det er ikke så dyrt igen smiley

  • #7   25. jun 2008 Vi har i alt indtil videre givet 12.000 kr for at:

    - få min hoppe ren hvilket tog ca. 5 skyldninger
    - + opstaldning hos dyrlæge
    - + medicin
    - så har vi betalt for scaninger
    - hun blev syet
    - brug af en hingst vi alligevel ikke ønskede hvilket var på 2600 kr


    Vi mangler pt. regning på:

    - 1 rate ä. 3000 kr
    - opstaldning 300 kr
    - dyrlæge: scaninger

    Hvis hun inden 90 dage er i fol skal vi af med:

    - 2000 kr for 2 rate
    - for at dyrlægen håndmærker

    så vi skal nok runde de 20.000 kr for at få føl i min hoppe, vi regner med at i foling i 2009 vil blive min. 2000 kr billigere fordi vi allerede ved hvilken hingst vi vil bruge og hun er enten ikke beskidt eller meget lidt, så det burde vi kunne gøre billigere,..

    og ja når hun er 5 måneder henne skal hun vacc mod virusabort men det ser vi til den tid.

    men det er ikke billigt, føllet skal have ordnet hove heldigvis har vi kontakter, så vi får det til special pris smiley og den skal vaccineres 2 gange... så men tror vi kan holde os under 25.000 kr eller det kan vi sagtens 2009 bliver meget billigere for os efter vi har fået mere forstand på det hele


  • #8   25. jun 2008 Det kommer jo også an på hvad din dyrlæge tager, og der kender jeg jo ikke priserne, og jeg kender heller ikke alle priser på alt men jeg har skrevet en ca pris på det jeg ved.
    Før følle kommer
    Svaberprøve på hoppen 900 kr
    insiminering + div (indberetning, skanning efter æg, sæd og selve insimineringen)
    Skanning 16. dagen. 1100kr
    Skanning 90. dagen. 1100kr(alt efter aftale med hingsteejer)
    evt. ekstra forsikring.
    Ekstra foder til hoppen, her er det jo alt efter hvor meget din hoppe skal have.
    Når følle er kommet til 1 år:
    Følvaccine 700 kr
    Heste pas: 245 kr.
    Brænd/chipmærkning 145 til 540kr alt efter hvad og hvor.
    Den alm vaccine (følle skal jo have 2 gang) 1400 kr.
    ca 4 gange smed.
    forsikring.
    foder.





  • #9   25. jun 2008 Nå ja jeg glemet abortvirus til hoppen og ormekur til hoppe og føl.

  • #10   25. jun 2008 Ja jeg havde godt regnet med at det kom op omkring de 20-25000, men det er stadig billigere end at købe en 3-4 års til 70-80.000... Og så er det jo også en fantastisk mulighed at kunne se sin fremtidige ridehest vokse op og selv kunne præge den smiley

    Jeg kan se at et par af jer skrive om skyldninger, hvad er det lige det er for noget? Det har jeg vist aldrig hørt om før..


  • #11   25. jun 2008 hvis din hoppe ikke er ren i svaberprøven som min fx. ikke var hun havde E coli i livmoderen så skyller dyrlægen den 2 gange dagligt afhægig hvor beskidt/hvor slemt det er min var meget slemt...

    men hør godt efter kan være det viser sig din hoppe er ren i svaberprøven og du så tænker spild af penge, men hvis du ikke gør det kan du betale en halv bondegård for at få den ifol men den vil aldrig blive det for bakreierne vil slå sæd cellerne ihjel, det var derfor min ikke blev ifol første gang som vi faktisk er glade for...

    så offer penge på en svaberprøve...

    Skyldning foregår så ledes at dyrlægen tager en pose med noget hvor der er en slange i og sætte op i skeden på hesten som skal tømmes derinde hvor det vil løbe ud derefter og på den måde bliver den ren, de måtte sammensætte noget for at dræbe det min hoppe havde hvilket virkede så for guds skyld tag en svaberprøve smiley


  • #12   25. jun 2008 i posen er der noget speciel væske

  • #13   25. jun 2008 Charlotte: Det tror jeg hellere jeg må få gjort når den tid kommer...

  • #14   25. jun 2008 I glemmer alle sammen at hoppen også skal have ekstra foder al den tid den er drægtig, samt smed og dyrlæge. Det skal også lægges oven i. Dertil kommer følfoder fra ca. 3-4 mdr.s alderen, og voksefoder fra den er 7 mdr. til 1 år. Det koster kassen!! Der er også lige brændemærkning og stamtavle oven i, og følskue hvis man har lyst til det.

    Vi regner med at Lille Fis føl står os i ca. 45000,- når det er 1 år - hvis Lille Fis ikke kommer til at lave skade på det eller sig selv undervejs....
    Man skal ikke gøre det for at tro man kan tjene penge, det skal kun være for sjov eller hvis man kan bruge det selv. Desuden skal man huske der er forskel på avl og formering.....


  • #16   25. jun 2008 tine W

    da vi købte capella fik hun ikke føl foder, da det foder man blander kan være 100 % lige så godt, sådan noget man køber er penge ud af vinduet og sindsygt dyrt.. så vi laver selv og har fået det testet og det er bedre end købe foder...

    så man kan gøre alt billigere hvis man finder en metode


  • #17   25. jun 2008 Lige nu fodre jeg min med Breeder som er til både avls hopper (eller hopper der mangler sul på kroppen), føl, plage og ungheste så foderet bliver ikke noget problem

  • #18   27. jun 2008 Jeg kunne godt sætte mig og skrive den lange liste med alle penge vi har brugt på vores forskellige føl, men det har jeg for det første ikke så meget lyst til, da det jo kan variere meget, og så synes jeg det er en besværlig måde at gøre det på :b
    Man siger at et føl som regel koster mellem kr. 20- og 25.000,- som nyfødt, og så starter omkostningerne først...

    Prisen afhænger jo af hvor mange gange hoppen skal insemineres og hvor meget hingstestationerne tager for en inseminering.
    Jeg tror at man bare skal sætte en masse penge fra, hellere for mange end for lidt, og så vente og se. Det svinger utrolig meget med pris på fø, men regn med de kr. 20 - 25.000,- (:

    Ellers held og lykke med det smiley


Kommentér på:
Hvad koster det at avle et føl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce