{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
408 visninger | Oprettet:

ifol allerede nu ? {{forumTopicSubject}}

jeg er simpelhent den lykkelige ejer af en to års welsh mountain hoppe, som skal bruges til avl når hun er gammel nok og udviklet nok.

Hun går allerede på fold nu med andre avlshopper og deres føl om vinteren, og om sommeren går hun på græs med de fravænnet føl, da hun er allertiders lege tante.

Men men min bekymring går lidt på at når hun kommer i brunst, er hun virkelig i brunst, altså både med snask bagi, og hun spasser helt skråt hvis der er noget hankøn der kommer i nærheden af hende, og prøver nærmest at stikke hendes røv ud igennem hegnet til ham .

dyrlægen ar været og tjekket hende for om der er nogle problemer, hvilket der heldigvis ikke var.

Men dyrlægen sagde så at hun er ekstrem meget veludviklet, så jeg måske skulle overveje at putte en hinsgt på hende i år, så hun ville få sit første føl som tre års..

Det har jeg altså valgt ikke at gøre, men kan det virkelig være rigtigt at det er sådan man løser dette "problem"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ifol allerede nu ?
  • #1   28. jul 2008 Kunne aldrig drømme om at i fole en så ung hoppe,
    hun skal ha lov til at udvikle sig færdig først.


  • #2   28. jul 2008 Typisk gør man det når hoppen reagere så meget på det.
    Kender mange DV'er som bliver lagt i fol som 2 år, da de angiveligt skulle blive mere rolige.
    Synes i teorien godt at du kan ligge hende i fol, også når en dyrlæge har sagt god for det. Dog synes jeg også personligt at det er for tidligt. Jeg ligger ikke en hoppe i fol før den er min. 3 år.
    Så hvis du vil have mit råd, så prøv at klare den denne sommer og så lig hende i fol næste år, lidt tidligt. :o) Så kan du nemlig få hende og føllet med på dyrskue i 2010. :o) Sammen med mig. ;o)


  • #3   28. jul 2008 Vi har i folet nogle af vores shetlænderhopper som 2 års, og vi har 2 2 års som også er blevet bedækket i år, dyrlægen har selvfølgelig sagt god for det, så jeg synes sagtens du kan, specielt når dyrlægen også siger det smiley

  • #4   28. jul 2008 Hvis dyrlægen har sagt god for det kan jeg ikke se problemet, men venter selv til Zahrah bliver 3 inden jeg får hende ifolet smiley

  • #5   28. jul 2008 Jeg ville ALDRIG ligge en 2 års i fol! Heller ikke selv om dyrlægen sagde at det ikke ville skade!

  • #6   28. jul 2008 Kan man ikke få noget som skal dæmpe brunsten? Synes jeg at jeg har hørt lidt om.

  • #7   28. jul 2008 Jo det kan man godt og synes faktisk det er lidt underligt at dyrlægen ikke anbefaler det istedet for ifoling smiley

  • #8   28. jul 2008 Det er lidt underligt, ja.

    Men det var da i hvert fald en bedre mulighed, end at ifole den.


  • #9   28. jul 2008 Tænker lidt om man som menneske også bare skal fylde sig med medicin fordi der er et mindre problem?
    Skal vi indtage mandlige homoner for ikke at få vores lort, for at være sikker på at vi bestemt dette år ikke får børn?
    Jeg ser intet problem i at den er i brunst, og dyrlægen har jo tjekket den så der er jo ikke noget galt, hvorfor så hælde medicin på den.?
    Selvom dyrlægen har sagt god for den, synes jeg personligt du skal vente til næste år, og så finde en løsning på at hun ikke står direkte på en fold op af vallakker og hingste for at lindre lidt på det lille problem.


  • #10   28. jul 2008 Vi siger heller ikke hun SKAL, men hvis det er så stort et problem for hende ville jeg da heller give den en sprøjte med noget stas i end at lade den ifole så tidligt.

    Og mennesker tager jo p-piller smiley


  • #11   28. jul 2008 Ikke alle... Så tal ikke for andre. :o)

    Jeg synes bare ikke det er nødvendigt, og det koster jo også. Og havde det været så ekstremt så havde dyrlægen nok også forslået det.

    Synes ikke man skal indtage alt det medicin, det skader kun ens krop og kun meget få gange hjælper det.
    Der er en grund til at det bliver registeret så kraftigt som det gør.

    Det er gift for kroppen både for heste og mennesker.
    - Også selvom det er homoner eller andet lort.


  • #12   28. jul 2008 Men det holder jo heller ikke hvis hun nu ikke har muligheden for at flytte sin hoppe længere væk fra vallakker/hingste.
    Er det ikke også bedre at flyde den med medicin end at den måske en dag går gennem hegnet? Den er sikkert heller ikke rigtig til at gå med og sådan når den er i brunst.


  • #13   28. jul 2008 Muligheden for at hun ikke kan komme længere væk fra vallakkere og hingstene er der da. Men siger bare at man bør se alle muligheder inden man putter medicin og dårlige stoffer i hestene.

    Har på intet tidspunkt nævnt at det er godt den går gennem hegnet. Har selv prøvet det 2 gange og det er jeg bestemt ikke stolt af. Og derfor er alle muligheder også set hos mig i år så det ikke sker igen. UDEN at fylde mine heste med medicin og homoner.

    Tror nu nok at Jeanette/fæhesten kan gå med lille Nosey selvom hun er i brunst. Tror bare det afskrækker hende at hun er så meget i brunst, når hun kun er 2 år, men det er jo ikke atypisk at det sker.


  • #14   28. jul 2008 MEN vil ALDRIG mene at medicin er den bedste udvej uden man har prøvet 117 andre ting. Min personlige mening. Og det kan godt være I ikke er enige, hvilket er fint med mig, for det er ikke min krop og mine heste det så går udover. :o)

  • #15   28. jul 2008 Nej det er rigtig at ikke alle tager p-piller og at medicin er gift for kroppen, men hun får det jo til at lyde som om det er MEGET slemt også mener jeg bare at det er bedre lige at give den et skud et-eller-andet ende at sætte føl på den når den kun er to smiley

  • #16   28. jul 2008 Jeps. :o)
    Men synes bare stadig man skal overveje alle muligheder først.
    Og hvis det var slemt tilbød dyrlægen det nok også.
    - Men det er selvfølgelig kun hende som kan overveje vores alle sammens svar for at finde det der nok passer hende bedste. :o)


  • #17   28. jul 2008 Ja helt klart! Jeg ville heller ikke give min det, men igen. Det lød bare som om hun var ved at gå ud af hendes gode skind over det og så var det jo en bedre mulighed end ifoling.

  • #18   28. jul 2008 Synes bare stadig ikke det er den bedste løsning. Men hver sin smag og mening. :o)

  • #19   28. jul 2008 Nej jeg ville da også helst bare flytte den væk fra hankøn hvis det var min.

  • #20   28. jul 2008 altså som i nok også kan regne ud har eg valgt ikke at putte hende i fol i år. da vi snart er i august, og jeg synes også at føllet kan komme forsent på året..

    Nej jeg vil ikk putte alt muligt medicin i hende eller den der kugle... men jeg undrede mig bare over at dyrlægen mente at det faktisk kunne være en god ide


  • #21   28. jul 2008 Der sker slet ikke noget ved af sætte hende i fol som 2 års. Men det er da fint du har den holding at du ikke vil. Du skal være glad for at du har en hoppe der viser en fin brunst, så bliver det jo nemt næste år at stille hende til hingst på det rigtig tidspunkt.

    Mvh. Rikke


  • #22   28. jul 2008 Rikke S: det bliver slet intet problem hehe.. det er kun hankøn der får lov til at gå bagved hende når hun er i brunst


  • #23   28. jul 2008 hihi det er da dejligt. hvilken hingst vil du bruge til hende?

  • #24   28. jul 2008 jeg tænker på ham der Harvest universal soldier

  • #25   28. jul 2008 Han ser ud til at være et godt valg.
    Det er nogle fine afkom han har lavet.


  • #26   28. jul 2008 Altså i naturen bliver hopperne bedækket når de bliver kønsmodne... Og når de bliver det er de veludviklede nok til det... Mange sætter deres 2'års ifol, nogle gange på grund af voldsom brunst eller at den er meget stor, og derved kan man bremse det lidt.... Har aldrig hørt om at der har været problemer ved tidlig ifoling....

    hver sin tanke, men prøv at spørg diverse dyrlæger og de vil sku nok give mig ret;-D

    Men held og lykke med alle føllerne;-D


  • #27   29. jul 2008 Rikke S: jep han er godt en fin basse dreng.. tror også han vil kunne matche nosey

  • #28   29. jul 2008
    Anette*1'er Ponyer til salg* E: det er selvfølgelig rigtigt


  • #29   29. jul 2008 vi fik ved et uheld en 1'års ifolet, og året efter kom der det smukkeste føl... Ingen problemer, selvom det absolut ikke var meningen....

  • #30   29. jul 2008 Anette*1'er Ponyer til salg* E:

    I naturen blev heste så heller ikke så høje fordi det somreglen sætter dem til bage i væksten når der er noget der kommer og "blander sig"


  • #31   29. jul 2008 Det kan måske bremse hendes udvikling, men jeg ville ikke have noget imod det og især ikke hvis dyrlægen har sagt det er iorden smiley Hun ser også ret veludviklet ud, til kun og være to år smiley

    Held og lykke, hvad end din beslutning bliver..


  • #33   29. jul 2008 ..

Kommentér på:
ifol allerede nu ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce