{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

Ville I skifte bid? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg har jo fået den her søde dejlige hoppe.... Som er noget så flink på banen, men som indimellem stikker af med mig i skoven indtil videre 2 ud af 3 gange... he he.
Ved godt det stadig er meget nyt. Jeg rider nu med et alm. tredelt bid, ville I overveje at skifte bid for nemmere at kunne holde hende....?
Eller er der andre gode råd?
Skal lige siges at hun stiver sig, så det med at dreje kraftigt for at stoppe virker ikke. og jeg vil altså ikke sidde og rive hende i munden, så lige nu får hun bare lov at løbe... ikke den optimale løsning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville I skifte bid?
  • #1   24. aug 2008 Jeg vil måske ride med et lidt hårdere bid i skoven såsom pelham, & så ville jeg fortsættemed 3-delt bid på banen.
    Men som du os selv skriver, handler det ikke om at hive hesten i munden, men pelham har en lidt bedre reaktionseffekt. (Syntes jeg)


  • #2   24. aug 2008 Hmm? det er et godt spørgsmål, da jeg fik trausti var der det samme problem, og det er der stadig ind i mellem, men når det sker finder jeg plads til at vende ham rundt.
    men jeg tror det handler om respekt smiley når du lader hende løbe lader du hende bestemme og så mister hun respekten for dig! , hvis det var mig ville jeg arbejde lidt med hende fra jorden med noget horsemanship smiley det fungerer rigtig godt, hvis du bruger det engang i mellem, fx. os bare når du trækker ud og ind fra fold smiley men det hjælper ikk hvis du gør det en gang og så bare dropper det igen smiley hvis du først starter skal du bare gøre det til en hverdagsting smiley

    Det med et andet bid kan også gøres men det er ikke altid det gør det nemmere. Og vil ikke mene at et hårdere bid er vejen frem. Du kunne evt. prøve at låne en bidløs trense et sted? og nej ikk en hackamore som mange siger, men bare et bidløst hovedtøj, da det trykker på andre måder, og har hørt fra en del at det virker rigtig godt smiley


  • #3   24. aug 2008 Jeg har lavet horsmanship med hende idag. Det var tydeligt at hun aldrig havde prøvet det før- Men det er klart noget jeg gør, også bare når man henter fra fold, fodre eller trækker.
    Og ja ville selvfølgelig bruge det almindelige tredelte på banen, der er der jo ingen problemer.
    Har prøvet før at ride med bidløst... Synes det er noget rod, fordi det jo krydser og derfor er helt modsat en når man er vandt til en normal trense. Overvejer at prøve en sidepill måske. Eller at ride med min rebgribe også... så jeg bare har to tøjler... Det koster jo ikke ngoet at prøve.
    Prøver at høre min træner imorgen også om hun har nogle gode råd.


  • #4   25. aug 2008 det lyder som en god ide smiley held og lykke

  • #5   25. aug 2008 nee. at skifte bid dækker kun symptomet, og afhjælper ikke problemet. rid ud med en mere rutineret rytter som kan hjælpe dig, til hesten lade være med at lave numre med dig...

  • #6   25. aug 2008 Tina J:
    Jeg har hørt alt for mange steder, at en bidløs trense ikke giver efter igen, men nærmest sætter sig fast. så dén ville jeg ikke anbefale..
    En sidepull skulle være bedre smiley


  • #7   25. aug 2008 Jeg ville nu bare lade hende løbe mens jeg stille og roligt beroligede hende.. Hun løber i hvert fald ikke fordi hun er bange for noget, men sikkert fordi hun føler sig lidt presset - evt. bare af situationen. Og her ville jeg synes det var bedst (netop også fordi hun har en fortid med at være sur på biddet) hvis du tog lidt i biddet når hun løb og så slap igen med det samme, og så ellers bare tage det stiiiille og roooligt og få hende til at slappe af.. At tage hende i munden og specielt med et hårdere bid ville jeg mene er en helt forkert måde at gribe hende an på!! Tror kun det bliver værre..

    Og ellers er jeg helt enig med stine A.. Bortset fra jeg netop ikke tror det vil "dække" over problemet, men blot gøre det værre..


  • #8   25. aug 2008 Min søsters hest, har gjort det samme... det var fordi at den blev usikker og så flygtede den fra problemet, så men søster skulle lære at fange den i øjeblikket før den løb og lade hesten vide at hun nok skulle klare det for hesten... Men du skal få din hest "groundet", så vil det løse dit problem... Man rider nemlig med sædet (Stoppe, drive og dreje) og dine hænder skal ligge fast på forsvidslen på sadlen og du må ikke give efter eller trække i tøjlen... når du kan det så har du fået dine hest "groundet"...Men Lone Høst Jensen, underviser hos Isafold, nu ved jeg ikke hvorfra du kommer i landet, men hun er dygtig...

  • #9   25. aug 2008 Kan kun give stine A ret

  • #11   25. aug 2008 Stina A said it..

  • #12   25. aug 2008 Tak for jeres råd. Særligt dit, Frumme B. Du kender hende jo. Det med at hun engang har været dur på biddet er netop årsagen til at jeg meget nødig vil til at hive i hende... Kunne en hackamore måske være en mulighed???

    Jeg vender selvfølgelig lige problemet med mine to undervisere, den første i aften.

    Problemet er jo lidt at hun helt sikkert ikke er bange. (det er jeg i hvert fald meget meget sikker på) Måske nærmere bare ivrig, hun har jo en god vilje. Jeg forlanger ikke ligefrem noget af hende i skoven. Vi skal jo stadig lærer hinanden at kende. Så det kan ikke være en flugt fra det...
    Der færdes en del folk i den skov jeg rider i. Derfor er det ikke smart ikke at kunne stoppe sin hest. Vil jo meget nødig ride nogen ned.


  • #13   25. aug 2008 min stedmor gjorde det samme som sabrina og det fungere rigtig godt tilat give respekt smiley altså at du laver en masse parader når du er på tur. og så når du rider sammen med andre, så den lære at det er dig der bestemmer uden at du behøver at være hård smiley

  • #14   25. aug 2008 He he... Får vi undervisning af den samme?

    Er lige blvet rådet til præcis det samme! Parader &, ros, parader & ros, parader & ros osv. osv. Ca. for hver 10 meter. langsomt byge overgange fra skridt til trav/tølt og ned i skridt igen efter 10 meter. Samt i parader langsomt at lirke med bidet for at få hesten til at gumle på bidet og søge frem og ned.
    Så det går vi igang med allerede imorgen. smiley


  • #15   25. aug 2008 haha tror jeg ikk vi gør ;D hehe men lidt sjovt alligevel ;D

  • #17   26. aug 2008 Ja vi har haft en dejlig tur i skoven til morgen. Kun i skridt. Men til sidst slappede hun næsten helt af og søgte mere ned med hoved. Super fedt.

  • #18   26. aug 2008 lyder godt fortsæt det gode arbejde ;D

  • #19   26. aug 2008 Salli: At ride med hackamore ville jeg nu ikke mene ville gøre det bedre.. Hun skal lære at tygge og kunne lide biddet og det tror jeg, lige præcis med hende, at det læres bedst hvis man lader være med at genere hende i munden og bare lader hende gå og så vil hun på et tidspunkt i løbet af ridetuden begynde at slappe noget mere af, og det vil hun så begynde hurtigere på hver gang du rider ud herefter.. Hvor du så meget diskret og lidt efter lidt over en lang periode (og det her er noget der tager måneder) så tager du meget blidt mere og mere fat i biddet så hun på et tidspunkt vænner sig til den tøjlekontakt som hun på nuværende tidspunkt ikke kan overskue og håndtere..

    Sara-Maria: Mener absolut ikke man skal rose hesten for at løbe!! Men det er bare ikke altid en løsning at tage fat i hesten - her modarbejder man hesten.. Og specielt hvis det er hesten ikke forstår biddets signaler, så er det bedst først og fremmest (og specielt med Óvera!) selv at lade hende finde ud af at der ikke sker noget og at hun sagtens kan slappe af.. Og det gør hun også på et tidspunkt for hun bliver jo ikke ved med at løbe i en evighed smiley Og DÉR roser man så hesten!! Men mener absolut ikke og har aldrig ment at et hårdere bid eller at "tage fat" i biddet har været nogen som helst løsning.. Det mener jeg er at modarbejde hesten..
    Og Óvera er IKKE en hest man skal tage fat i munden på - det gør det kun værre!

    Salli: Desuden, hvis det er du vil have hende bremset så tag stille og roligt lidt i den ene tøjle og så i den anden og så tilbage til den første osv.. Lidt ligesom når man "saver" hesten i munden, bortset fra du ikke skal holde fast i tøjlen men når du tager fast i f.eks. højre tøjle, så lader du venstre være løs.. Og du gør det bare stille og roligt.. Du ligesom "rokker" hesten hovedet blidt fra side til side.. Det forstår de bedre end at man hiver lige hårdt i begge tøjler.. (Og igen - specielt Óvera!)

    smiley


Kommentér på:
Ville I skifte bid?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce