{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.025 visninger | Oprettet:

Sort natskygge {{forumTopicSubject}}

Hej .
Nu har mine heste ikke gået ude på jordfolden i lidt tid, og derfor er en masse forskellige planter begyndt, at gro derude .
Har så set at der er begyndt at gro sort natskygge derude, som jo er giftige for heste . For det meste undgår hesten dem, men spiser dem hvis der ikke er andet på folden, har jeg læst . Det vil jo så ske på et tidspunkt, eftersom at det jo er en jordfold .

Mit spørgsmål er så om i kender en måde at bekæmpe dem på, så hesten ikke spiser dem ?
Nogen der ved om de spiser dem tørre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sort natskygge
  • #1   11. okt 2008 Hvad er natskygger og hvilken form for sygdomme kan heste få af dem

  • #2   11. okt 2008 Den enste måde du kan bekæmpe dem på er v.at tage en spand og så lidt knofedt og ryk dem så op m.rod,hvis du ikke vil sprøjte.

  • #3   11. okt 2008 er der sådan nogle med en gul blomst

  • #4   11. okt 2008 Dette er taget fra LANDBRUGS INFO

    Voksesteder
    Sort natskygge vokser på frugtbar agerjord i hele landet, og ses jævnligt i åbne og/eller sent såede vårafgrøder f.eks. roer og majs, samt i udlæg af kløvergræs.

    Forvekslingsmuligheder
    Alle arter tilhørende natskyggefamilien er giftige. Af vildtvoksende arter findes der udo­ver Sort natskygge kun Bittersød natskygge (S. dulcamara), som normalt ikke kan forveksles med Sort natskygge. Bittersød natskygge findes normalt på fugtige steder i hegn og skovbryn.

    Giftvirkning
    Sort natskygge indeholder giftstoffet solanin og solanidin. Mængden af giftstoffer i planterne afhænger af klima, jordbund og plantens udviklingstrin. Unge stærkt voksen­de planter med grønne frugter indeholder således mere giftstof end ældre planter med sorte modne bær. Forgiftninger ses hos alle husdyrarter og synes at være hyppigst efter tørre somre. Dødelig dosis til kvæg er 35-200 kg frisk plante.

    Kvæg, får, geder og heste vil ikke æde planten ved afgræsning, medmindre der er sparsomt med andet grønt på marken. I hø og ensilage har dyrene derimod ikke mulighed for at fravælge planten.

    Ensilering kan give en reduktion i giftigheden, hvis der er saft afløb fra ensilagen. Ensileres afgrøder med Sort natskygge, så saften bevares i ensilagen, er der ikke nogen væsentlig reduktion i giftigheden. Ved opfodring af roetop- eller majsensilage med Sort natskygge kan der ikke sættes klare grænser for mængden af Sort natskygge, men der anbefales moderat udfodring, såfremt Sort natskygge vægtmæssigt udgør mere end 5% procent. Det betyder, at områder med mere end 10% Sort natskygge bør vælges fra på marken og pløjes ned.

    Symptomer
    Symptomer på forgiftning med Sort natskygge er sløvhed, savlen, besværet vejrtrækning, opkastninger, diarré, slingerhed, lammelse og bevidstløshed.

    Behandling
    Der findes ingen specifik behandling, og man må derfor behandle dyrene i forhold til deres symptomer. Er der mistanke om forgiftning, skal foder med Sort natskygge undgås.

    Bekæmpelse
    Bemærk at Sort natskygge fremspirer relativt sent, og det derfor kan være nødvendigt at bekæmpe Sort natskygge senere end andet ukrudt.

    Sort natskygge kan bekæmpes kemisk eller håndlugning .




  • #5   11. okt 2008 Ja, jeg bliver vidst nok nødt til at gå og fjerne dem med håndkraft så . Hellere det end en STOR dyrlægeregning . (Ville bare lige hører om der var en lettere løsning, for der er bare mange af dem) smiley

    * Tjeaz - Nu med Main coon killinger *:
    Så vidt jeg ved indeholder de et giftstof der hedder solanin, som heste ikke kan tåle . Hvis de spiser for meget af planterne, virker giften sådan, at hesten får lammelser og kan blive bevidstløs . Til sidst kan det være livstruende .


  • #6   11. okt 2008 Sådan ser planten ud,men den er ikke altid så høj.
    (link fjernet)

    Sådan her ser blomsten ud :
    (link fjernet)


  • #7   11. okt 2008 Ja det er den plante der er ude på folden . Regner jo med at hestene skal ud og gå på den nu her, men ikke når der er giftige planter derude . !

  • #8   11. okt 2008 Husk at tage hansker på når du skal ud og tage natskygge op,de er også giftige for menesker.


  • #9   11. okt 2008 Hmm, det er ikke noget som hesten kan dø af vel? Hvor lang tid varer symptomerne fra det?

  • #10   11. okt 2008 Tror også du bliver nødt til at have fat i en spade, og så ellers sørge for at få det hele med op! smiley

  • #11   11. okt 2008 Kom miniaturer = Muddi :
    Okay, det vidste jeg ikke . smiley
    Du tror ikke at det vil gå hvis man sprøjter dem ? (Selvfølgelig skal hestene så ikke gå på den fold, indtil sprøjtemidlet er væk)

    * Tjeaz - Nu med Main coon killinger *:
    I store mængder kan det vidst godt være livstruende . !

    Emma - Kjarkur og Sunna. M:
    Ja . Det kommer til at tage sin tid . Nu ved jeg da hvad efterårsferien skal bruges til . Haha .





  • #12   11. okt 2008 * Tjeaz - Nu med Main coon killinger *:
    Ve ikke hvornår man kan begynde at se symptomerne . smiley


  • #13   11. okt 2008 Okay. Hvis nu ens hest æder den der plante er der så noget man kan gøre for at minske symptomerne?

  • #14   11. okt 2008 * Tjeaz - Nu med Main coon killinger *:
    Det ved jeg godt nok ikke . Tror ikke man kan gøre noget før symtomerne viser sig, for så kan dyrlægen behandle hesten mod de forskellige symptomer, men ikke for selve forgiftningen .
    Prøv lige at læse det lange indlæg længere oppe, som Kom miniaturer = Muddi : har lagt ind . Der står en masse om det .


  • #15   11. okt 2008 Haha, ja!! ;P God ferie!

  • #16   11. okt 2008 Det har jeg læst smiley men spørger fordi min bette pige har haft noget lignede nolge af de symptomer og hun havde det virkelig skidt, men der fjernede vi bare foderet, gik ture med hende hver halve time også fik hun ikke lov til at komme på fold. Men det var rart at vide om der var mere man kunne have gjordt. Men må ærlig indrømme at jeg ikke har set den der plante på folden, men den kan da nok godt gemme sig.

  • #17   11. okt 2008 * Tjeaz - Nu med Main coon killinger *:
    Lyder ikke så rart .
    Hvis du har fodret med nogen form for grovfoder, kan det godt have været der i . Eller noget andet "naturfoder" ?

    Emma - Kjarkur og Sunna. M:
    Jo tak smiley



  • #18   12. okt 2008 dem har vi mange af, vores æder dem heldigvis ikke.
    men, er de ikke ved at være avblomstret nu.?


  • #19   12. okt 2008 Jeg ville nok fjerne dem med roden.. men ellers godt råd kast noget hø ud på folden hvis du ved at dine heste altså ikke kommer op og slåsse om det for at undgå at de spiser dem...

  • #20   12. okt 2008 sofie og blesi:) *team snerra* O:
    Hvis der er andet på foldeb, holder de sig for det meste fra dem . De vokser og blomster vidst ret sent . .

    MB-Foto Amatør fotograf:D Carlos<3 .:
    Vi skal ud og hente noget frøgræs her på onsdag, og det skal de så have ude på folden . . Men vil nu gerne have dem fjernet alligevel, for en sikkerheds skyld .


  • #21   12. okt 2008 kan jeg godt forstå:D

Kommentér på:
Sort natskygge

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce