{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Når gjordarbejde virkelig virker! {{forumTopicSubject}}

Ja, en lille succes historie om hvad man kan opnå med korrekt arbejde fra jorden over længere tid.
Det hele betyndte i januar, han var stresset over flytningen og var meget lang tid om at falde til. Lige pludselig en dag tog jeg kampen op. Jeg ville vende det negative til noget positivt.
Han havde store problemer med at være alene.

Jeg brugte 2 måneder fra jorden. Konstante tilbage fald. Hele tiden. Hele tiden. Jeg fik en kiropraktor ud til sidst. Noget måtte der være galt. Det var så også rigtigt. Nakken var skæv. Hesten forandrede sig markant og vores kamp blev betydeligt lettere. Men alting var stadigvæk en kamp.

Det blev godt men aldrig rigtig godt. Jeg fik kiropraktor igen. Det havde hele tiden være planen men det var blevet udskudt. Jeg var så spændt. Det var godt. Hun rettede ham til. Hun vidste lige hvad der skulle til og at jeg ville træne ham så det blev godt.
Men så vågnede han op. Jeg blev virkelig virkelig bange for ham. Han var dødsens ræd for alt. Så spøgelser og var umulig at have med at gøre. Men jeg var bevidst om at jeg kunne gøre en forskel.

Det gjorde jeg så. Jeg gik i gang med systematisk arbejde fra jorden. Jeg fik virkelig styr på det. Vi var meget bevidste om hvad vi lavede, hvornår vi lavede det og hvilket formål det havde. Så gav det så også resultater i længden. Sindssygt mange resultater. Hesten begyndte at følge med. Hesten begyndte at forstå hvad det var jeg rent faktisk ville med ham. Vi trænede trænede og trænede.

Og så en dag. Nu går hesten stort set med mig hele vejen derom. Om til ridebanen. Det store mål. Det er farligt men farligt på en måde så det kan tackles og nu er det fordi det er farligt han stopper. Ikke fordi han er bange for at være alene.

Jeg har brugt 2 meget intensive måneder og de foregående 8 har bare været et hellevede hvor jeg har erkendt hvad det er jeg vil. Hesten er stadigvæk ikke glad for det, og det vil nok tage lidt tid inden vi er gode til det hele men jeg tror på det kommer.

Jeg kan have hesten alene i stalden, på ridebane, i skoven, i traileren og mange andre steder uden han går i panik.
Jeg kan ride ham alene i skoven langt de fleste steder. Jeg kan have ham til at stå alene inde i stalden mens de andre bliver lukket ud uden han går i panik. Jeg har snart nået mit mål. Jeg har fortalt min hest, at det at være alene ikke er farligt.

Det har givet så mange resultater. Det har betydet han næsten følger mig som en hund. Det har betydet at jeg kan så mange ting med den hest.
Jeg er bare så evigt lykkelig.

Jeg har brugt klikkertræning, postiv og negativ forstærkning i en kombination der har gjort jeg har fået en unik forståelse for den hest - jeg aldrig vil skilles fra!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når gjordarbejde virkelig virker!
  • #1   8. nov 2008 Jamen du skal jo først lære hesten hvad klikket rent faktisk betyder før du kan få en gavnlig effekt af det til det formål skal du bruge en bambuspind med en bold på - hjemmelavet targetstick.

    Så lader du hesten snuse til bolden, den berører og klikker. Det er ganske nyttig. Når hesten kan det flytter du den rundt i alskens retninger og træner på den måde hesten i at følge dit target.
    Det er her fortåelsen for klikket. Hesten bliver motiveret for at arbejde.

    Og så er det bare at arbejde sig frem - al uønsket adfærd belønnes ikke men ignoreres blot. Det tager tid og det tog min en del gange at forstå det - men ligeså snart han ser target er han klar til at røre.
    Næste mål er at lære ham at gøre det samme med en spand eller lignende som man så kan stille rundt alle mulige steder så hesten flytter sig for at nå target.

    Træning træning og træning - har ikke mange billeder af det - desværre.


  • #2   9. nov 2008 Det kan man da.
    Du skal bare klikke så snart hesten berører target på den måde du ønsker det. Der er da ikke mere i det.
    Det er såre simpelt. Lån en bog om klikkertræning på biblioteket, så bliver du meget klogere lynhurtigt.


  • #3   9. nov 2008 Det har også virkelig krævet blod sved og tårer og først efter 10 måneder er det virkelig begyndt at give pote. Det er et kæmpe stort arbejde stadigvæk nogle gange - men jeg ved det virker selvom jeg sukker dybt de dage jeg ikke engang når i sadlen fordi hesten bare er totalt urolig.

    Og jeg har ikke opnået en passiv hest af det eller en grad af tillært hjælpeløshed, tværtimod synes jeg hesten er blevet moden med opgaven og virkelig har fået forståelse for det. Og jeg har brugt så uhørt mange timer sammen med en dygtig adfærdsbehandler i telefonen at du ikke begriber hvor mange kræfter der lagt i det.
    Det er BENHÅRDT arbejde og det er det fortsat og jeg sukker opgivende de dage hvor jeg ser folk slå deres heste for det ved jeg bare ikke nytte ren snus tobak.

    Min hest kunne da jeg startede ikke engang stå alene i stalden i 5 minutter. Nu står han gladeligt inde i en halv time i sin boks hvor han ikke kan se de andre hvis han har wrap i boksen.
    Dog kan alle andre heste stadigvæk ikke tages ud og han efterlades alene men det er heller ikke afgørende for mig.

    Jeg græd nærmest glædestårer den dag hesten kunne stå inde afslappet i en halv time på staldgangen.
    Og det mest triste af det hele er at jeg ser mange andre heste med det samme problem hvor hesten bare bliver kaldt dum, fræk og al mulig andet. Det gør ondt i hjertet på mig.

    Jeg tror på at jeg over tid vil få verdens bedste ven. Jeg skal bare besidde så meget tålmodighed at det er løgn.


  • #4   9. nov 2008 Faktisk så er vi netop begyndt på det =)
    Han går stabilt rundt i longen med en let rejst lænd halsen let rejst i vandret position i skridt og trav. Jeg har longeret ham i godt 2 måneder og redet ham i remonte holdning resten af tiden.

    Jeg rider undervisning ved Susan Kjærgård og det er gammeldags remonte dressur vi rider - og jeg ELSKER det. Vi kan knap ride i alle 3 gangarter endnu fordi jeg ikke presser hesten til noget som helst og fordi vi har verdens mest elendige bane at gallopere på.

    Og hesten har været dybt misforstået ja. Han var min i 3½ år inden jeg fandt frem til hans virkelig problem - skelettet. Min dygtige kiropraktor brugte 2 behandlinger og så havde jeg en ny hest.

    Jeg er begyndt så små at introducere ham til versader og schenkelvigning fra jorden. Vi kan tage 3-4 gode versade skridt med adksilte signaler. Vi har trænet det 2 gange ca.
    I schenkelvigning kan vi gå 10 gode meter. Schenkelvigningen er ligeså meget for at få forståelsen for det at flytte sig til siden for et LET signal.

    Men jo jeg synes akademisk dresusr er fascinerende hvis ellers man har tiden til at fordybe sig og gøre det ordenligt.


  • #5   9. nov 2008 Ja.,.. og mest sørgelige er at det stammer fra dengang han blev longeret med indspændinger og hvad jeg ellers har gjort ved den stakkels hest. Men heldigvis er jeg blevet klogere.

    Den slags ridning skaber KUN problemer


Kommentér på:
Når gjordarbejde virkelig virker!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce