{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Den forchromede Tinker-købs plan? {{forumTopicSubject}}

aaaajjj.... er det nu hende igen... Yes, så er det tid til dagens Tinker-tanker her fra.

Jeg startede egentlig spørgsmålet i en anden tråd, men store beslutninger kræver sin egen tråd, derfor - og efter en del tanker også - denne tråd.

OPSUMMERING: Jeg har besluttet, at jeg skal have en Tinker som min første store hest. En Vanner/Grand Vanner/stor-sort-hvid-tinker-med-meget-hår.gerne-moustache-omkring-153.

SPØRGSMÅL, DEL 1: Min første tanker var, at anskaffe mig et føl. Fordelene, som jeg umiddelbart kan se dem, ville være:
1. At jeg har mulighed for at vokse ind i hesteverdenen igen, sammen med føl-bassen.
2. Jeg har mulighed for at forme hesten, som jeg vil - designe den om man vil - til at passe til en ejer med meget dårligt ben.
3. Jeg kan få en meget meget smuk hest for et nogenlunde budget
4. Jeg forestiller mig, at den gensidige tillid mellem mig og et føl, vil være endnu større og min tryghedsfølelse bedre, hvis vi vokser sammen (bare jeg ikke vokser mere over røven altså)

Vi har en unghest (rarbarber-hest) på gården nu, og jeg laver en del groundwork med ham, og hjælper i tilridningsprocessen. Dvs. at jeg har lidt erfaring med ungheste. Jeg har også min søster som støtte samt min veninde barbara. Begge er ret harske til det med ungheste. Så, baglandet er OK.

SPØRGSMÅL, DEL 2: Min anden tanke, og mange anbeaflinger var så, at købe en erfaren hest af handicaphest-materiale, som jeg kan arbejde med. Og hvem ved, måske tager jeg mod til mig, og kommer op på hesten en dag også.
Fordelene ved at købe en erfaren hest, er jo klart, at jeg slipper for en masse blod, sved og tårer, jeg kan gå lige på med krum hals, med træning og kørsel og min mand kan ride fra dag 1... Og, jeg behøver ikke vente så længe på at kunne komme seriøst igang...

En tanke er, at købe et føl først, og en erfaren hest senere... eller omvendt... Så kan jeg på et tidspunkt få 2 heste foran vognen, og med tiden, kan min mand og jeg ride ud i solnedgangen på hver vores hyp. Eller omvendt... Eller, måske købe en hoppe, og selv avle et føl... eller købe et føl og... ja, der er mange muligheder...
MEN HVAD VIL I ANBEFALE MIG??
Hesten skal primært bruges til HMS træning på (forhåbentligt) højt plan, kørsel, hygge-ridning og måske, handicap-hest (det betyder, at jeg måske en dag vil sætte mig op, selvom mit ben er ubrugeligt) og tricks. Selvfølgelig skal den også gå og være gudesmuk på min mark og være min smukke udsigt hver morgen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den forchromede Tinker-købs plan?
  • #1   28. jan 2009 Tjaa...jeg havde heller ingen erfaringer med ungheste, men valgte alligevel at købe en, da jeg selv ville have lov at præge den. og vokse med den, som du selv skriver. Man kan jo aldrig vide, hvilke traumer en hest har oplevet tidligere i sit liv. Ulempen er naturligvis, at man ikke lige kan sætte sig op og ride, når man har lyst.

    Jeg var dog fuldt afklaret med, at jeg "kun" kunne nuse med ham og opdrage ham/træne ham fra jorden. Men det kan man jo sagtens få mange dejlige timer til at gå med, og ét eller andet sted, synes jeg også, at man bliver mere knyttet til hesten på denne måde.

    Men jeg er ikke naiv, så jeg har naturligvis budgetteret med, at jeg skal søge professionel hjælp, når han skal tilrides. Hvilket allerede er en realitet nu, og jeg sender ham til en professionel til maj.

    Jeg ser det ikke som et problem, at jeg købte en plag. Jeg har brugt et år på rigtig at knytte mig til drengen og lære ham at kende. Når man ikke kan ride, bruger man automatisk mere tid på at hygge om hesten - DEJLIGT.

    Med hensyn til at vælge det rigtige føl/plag, så kig på forældrene og de andre heste på stedet, hvor du vil købe din hest. Hvis de virker afbalanceret og tillidsfulde, så er føllet/plagen det med garanti også. Et godt sind er arveligt, og hvis miljøet omkring føllet/plagen også er i orden, er sandsynligheden for et godt føl/plag ret høj.

    Men du virker nu hestekyndig, så du kan jo selv fornemme, om føllet eller plagen tiltaler dig, så lad din sunde fornuft råde.

    Held og lykke fra mig
    Betina


  • #2   28. jan 2009 Jamen... alle tiders plan... jeg køber din dv og limer hår på mulen... så er alle glade. brilliant! (jeg kan også det der...)
    Jaaaaaaa... altså, ind til jeg fik sporet mig ind på Tinkeren og ikke mindst denne gruppe, havde tanken ikke faldet mig ind med det føl, men det lyder som om at denne race kunne være rigtig fordelagtig at arbejde med fra plag kva dens rolige temperament kontra min urutinerethed og handicap...
    Men i dag pro, imorgen con... det er lidt derfor jeg tænker, at jeg vil høre fra det garvede panel hvad I syns smiley
    Men jo, jeg har da godt nok lyst til det med et føl. Og alle timerne med groundwork er jo ikke ligefrem det der skræmmer mig, eftersom det er det der er min store passion. Så det ville nok ligefrem være en fordel, eftersom at jeg ikke ville gå og ha en følelse af at jeg 'spilder ridehest på træning fra jord'. Når føllet er stort nok til tilridning, kan det jo være, at jeg har så stor tillid til den, at jeg selv har mod på at sætte mig op. Detville jo være fantastisk at komme igang igen (efter 16 år - fy føj det kommer til at gøre ondt i bagdelen!). Men der er jo også farer ved det... Jeg tænker på plagens temperament, kontra min mobilitet og erfaring kan vi altid få mere af. Hvad vi ved i dag, kan jo være forældet i morgen, og jeg er bange for at begå uoprettelige fejl, der skader både mig og hesten... Blod, sved og tårer er jeg ikke bange for, men psykiske knæk hos mig eller hesten... det gør mig lidt bange...


  • #3   28. jan 2009 Hej: Kig i mine salgsannoncer, har 2 dejlige drenge til rimelig pris. Vh Charlotte

  • #4   28. jan 2009 Hej Pauline

    Jeg synes at det er dejligt at du spørger så meget smiley
    Det sætter en masse tanker igang hos mig også nemlig, og det er dejligt at du sætter dig så meget ind i tinkeren, som du gør..

    Vores historie med tinkere har jeg skrevet i en anden af dine tråde, så den vil jeg ikke gentage, men dog mener jeg stadig at du skal følge dit hjerte!
    Om det bliver en føl basse, en ung hest eller en rutineret ældre hest, vil tiden vise, men det koster jo ikke noget at komme rundt i landet og kigge på alle de dejlige tinkere der er til salg smiley

    Endnu engang, held og lykke med at finde drømme hesten smiley

    Hilsen Tanja


  • #5   29. jan 2009 Som du selv skriver er der fordele og ulemper både ved føl og rutinerede heste. Der er desværre mange af de voksne cobber som har haft en hård start, fx. ved indfangning i Irland eller england, og de traumer slipper du for hvis du køber et føl opvokset i DK. På den anden side vil du altid få nogle kampe med et føl, ligemeget hvor flink den er, simpelthen fordi det ligger i at opdrage et føl. Så, hvis jeg skulle råde dig, ville det blive enten at finde en voksen, rolig stabil ridehest, evt. en hoppe så du selv kan trække et føl, eller simpelthen købe drømmeføllet og træne det op fra nul. Velvidende at det bliver hårdt, men samtidig også en fantastisk oplevelse at se den udvikle sig både fysisk og psykisk.

    Men som de andre også skriver, du lyder fornuftig, så følg dit hjerte



  • #6   29. jan 2009 Hej Pauline,
    Jeg vil klart anbefale dig at købe et føl.
    Ja, det kan godt være det giver lidt knubs hen af vejen, og nogen gange "skal det møg-føl altså bare sælges NU!", mennår solen står op igen næste dag, er det jo igen verdens mest fantastiske hest man har derude. smiley
    Det er en helt speciel følelse at have en hest fra føl, se den vokse op og så være den første på ryggen af den, og bare SE at ens arbejde med tillid og kærlighed bare båret frugt, og der bare er et helt specielt bånd mellem dig og hesten.

    Men jeg kan se du søger en stor, sort/hvid, meget hår, heavy, gerne med overskæg's type tinker! smiley Så husk for guds skyld at se på forældrene. Men se OGSÅ på de andre afkom de forældre har lavet, for selvom begge forældre er store er det ingen garati for afkommet bliver det. Gå ud og se på benstrukturen, benstillingen og tjek om føllet er blevet korrekt beskåret fra det var 3 uger gammel! -Det er alfa omega, når vi har med disse tunge racer at gøre, at de har fået smed som 3ugers, 3mdrs, 6mdrs og 9mdrs., da det er der 4 af de store knogle fæstninger sker.

    Vil du vide mere, er du meget velkommen til at ringe og spørge. Eller selvfølgelig spørge herinde. smiley -Der er så mange flinke folk med denne race! smiley

    Vi ses jo måske på et tidspunkt, smiley

    Jeanette


  • #7   29. jan 2009 Jeg ville købe en plag smiley En 1-2 års hoppeplag - så er lidt af grunden lagt, men hos mange avlere kan du stadig få dem forholdsvis rå, men lige med en smule opdragelse (løfte ben, blive trukket osv).

    Jeg ved et par af de stutterier der avler netop den type hest du søger har nærmest alle deres heste til salg og er åbne for bud - hestene er vist reg. i den internationale forening Irish cob (under Holland), men man kan jo flytte dem til dansk tinker forening, hvis man ønsker - og det er jo altså samme type heste, men uenige mennesker der er grunden til de 2-3 avls foreninger der findes for racen smiley
    (Intet ondt om nogen af dem! Blot en forklaring :))

    Både Romany stable og Troelsegården har stort set alt til salg - og i hvert fald Troelsegården har 2 hoppeplage i netop den kaliber du søger (sortbrogede, bliver 155 cm høje mindst, passet med alt, gode sind, godt kårede forældre (ster), den ene af dem har vist endda lille moustache ;))

    Jeg ved de er åbne for bud - da de har alt for mange heste - så du kunne jo prøve smiley


  • #8   29. jan 2009 www.troelsegaarden.dk

    Det er Cashandra og Cashiopai jeg tænker på smiley


  • Nicolai E
    Nicolai E Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 17
    #9   29. jan 2009 hvis du vælger et føl / plag vil jeg anbefale dig at kontakte jeanette p fra Stald Troldhøjgaard hun har et fantastisk sort-hvid hoppeføl tilsalg efter holms carona som min kone ejer og faren er holms Picasso.
    hun var mit føl som indgik i handlen med min nye hingst rowan van hippocta, så jeg ved hvor sød og nem hun var og at hun kun er blevet bedre efter martin og jeanette fik hende





  • #10   29. jan 2009 Jeg er meget beæret over at i syns jeg lyder fornuftig smiley Det er jeg altså ikke, for min langsigtede plan med at købe en tinker 'engang i løbet af 2009' kommer slet ikke til at holde... Det bliver nok snarere engang i løbet af februar... Og, det er da ufornuftigt og irationelt. Men kærlighed gør blind, og jeg vandrer i 'fools garden' efter at ha brugt tæt på sammenlagt 4 døgn bare den sidste uge på at læse om rasen og sidde og lave refresh på min profil herinde for at se om der dog var mere at læse sig til. Jeg er kommet til side 22 i forum herinde og alt er læst med lup. Min mand er ved at give efter og er gået med til, at det nok bliver mere før, end senere... Og, hvor jeg for en uge siden, ville spare op og spare op, bliver det nu nok noget med at jeg i en fart skal have solgt nogle hjemmeside-designs og collager, så jeg kan komme afsted med en brændende lomme. EHHH hvad har I gjort ved min fornuft! FY TINKER-FOLK! FY!
    Anyways, tak for alle jeres gode råd. Jeg er virkelig ved at være kommet langt i min beslutningsprocess, takket være jer. Det næste der sker, er, at jeg skal ud og dumme mig IRL og spille abekat når jeg skal ud og se mig omkring.



  • #11   29. jan 2009 Jeanette : Hi hi kan huske at jeg var klar til at sælge Mopheus for slagteprisen engang smiley Han var en rigtig flab, men han har simpelthen bare det bedste sind nu, efter han har været på hingstefold! Vi er virkelig overraskede over, hvor meget det har gjort for ham!
    Og grunden til, at han var en rod, var jo os, og det vi IKKE gjorde og IKKE havde forstand på... Så skammer mig lidt når jeg tænker tilbage på dengang...
    Idag fortryder jeg ikke et sekund af den tid vi har kendt ham...

    Aoura har jeg endnu ikke været "træt" af, hun er simpelthen den mest selvstændige og sjove hest jeg endnu har mødt smiley
    Hun finder på de mærkeligste ting, og vi morer os dagligt over hende smiley Hun har virkelig et helt specielt sind!


  • #12   29. jan 2009 Tanja M... hvad er det du siger i IKKE gjorde?? Jeg er nysgerrig...

  • #13   29. jan 2009 Vi gjorde mange ting forkert smiley
    Blandt andet satte vi ikke tydelige grænser for ham..
    Han gik alene med sin mor, og han mente jo selv at han var kongen af Danmark smiley
    Vi var for slappe i vores opdragelse af ham, for han var jo bare en sød lille føl basse... Som jo så lige pludselig vejede 400 kg....
    Han havde fået opfattelsen af, at han kunne bestemme over os, simpelthen fordi vi ikke har været tydelige nok over for ham....

    Det var så galt, at jeg næsten ville forære ham væk, men samtidig ville jeg jo ikke bare sende "lorten" videre, så vi kontaktede en, som tilbød hingste fold..

    Første gang han var afsted var i sommeren 2007, jeg nød at have lidt "fred" herhjemme, og han fik noget af en oplevelse, for pludselig var han ikke den "største og stærkeste" i flokken..
    Det gik rigtig godt, over al forventning, og vi fik en helt anden hest hjem, end den vi havde afleveret 5 måneder før.

    Han var blevet meget mere moden og fornuftig, og han havde fået ræset nogle af alle hormonerne af i selskab med ligesindede hingste plage...
    Vi havde 2 hopper i fol da han kom hjem, og han kunne derfor gå som hingst et år mere..

    Jeg nød at have ham hjemme hele efteråret, for ham var vendt 180 grader, han var nem at arbejde med, nem at lege med og jeg fik tilliden til ham igen, for den var, indrømmet, på et tidspunkt ikke eksisterende..

    Han kom på samme hingste fold igen i sommeren 2008, og han faldt til med det samme, legede med de andre "drenge", men ville MEGET gerne snakke og nusse når vi kom ud og kiggede til ham..

    Da han skulle hjem igen i efteråret, var han den ene ud af 2 hingste der kunne (eller ville) indfanges derude, han stod pænt og fik grime på og fulgte pænt med i trailer..
    Han blev opstaldet ude den første måned, da vi kun havde hopper herhjemme, hvoraf den ene er hans mor, og den anden hans halvsøster, og han skulle derfor kastreres...

    Jeg ville ikke have at han skulle gå på alene fold herhjemme, for han har altid haft selskab på folden..

    Han tilpassede sig 100% med det samme på opstaldnings stedet, blev kastreret og tilpassede sig efterfølgende 100% herhjemme smiley
    Han er helt fantastisk nu, og jeg er så taknemmelig over, at vi havde mulighed for at få ham ud på hingste fold, for han har det bedste sind man kan tænke sig nu... Rolig, eftertænksom og fornuftig..

    Hans opførsel som ung, tager jeg 100% på mine (vores) skuldre, men samtidig har vi lært enormt meget af vores oplevelser med ham, og det har rustet os til at opdrage vores føl fra 2008, Aoura..

    Det var meningen at jeg skulle have ham tilredet til foråret hvor han fylder 3 år, men af personlige årsager er vi desværre nødt til at sælge ham..

    Det er bla. det gode temperament, der er populært hos tinkeren, og det må jeg sige er kommet frem i ham, i den grad smiley
    Og jeg er meget glad for nu, at jeg ikke gav op dengang smiley

    Det blev en længere smøre, og jeg ved ikke engang, om jeg fik svaret på dit spørgsmål, men jeg håber alligevel, at du kan bruge det i din beslutning smiley

    Det skal ikke være for/imod om du skal vælge et føl eller en ældre hest som din første.. For som jeg skrev i en anden tråd, ville jeg igen vælge med mit hjerte...

    Som Signe skriver længere oppe, kan det også være en sej kamp at få en ældre importeret hest, for den kan bestemt have mange lig i bagagen, det havde vores Rakel, men det er en helt anden historie smiley

    Jeg håber at du finder din drømmehest smiley

    Mvh Tanja


  • #14   31. jan 2009 ...hov... må lige korregere mig selv... der står her oven over s. 22 i forummet.. der skulle stå 12... ja, det er jo nok en bakkatel, men tingene skal jo være i orden smiley

Kommentér på:
Den forchromede Tinker-købs plan?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce