{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

Groundwork vs. intet groundwork?!! {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Ja, har tænkt over en ting her, og det har ført til undren fra min side.

Udøvere af horsemanship mener nok, at de ikke kunne være foruden arbejdet fra jorden. At hvis de ikke kommunikerede rigtigt med deres hest, ville den overtage lederrollen, blive uopdragen og farlig.
Og det er de vel også i deres gode ret til at mene, eftersom vi tit har set hvor stor en hjælp det kan være til at løse problemer.

På den anden side, synes jeg også vi ser mange velfungerende heste, hvor ejeren aldrig har åbnet en bog om jordarbejde. Eller sat sig ind i, hvordan en hest skal føres (langt bag ejeren, ville horsemanshipudøveren sige, for at den ikke skulle overtage rollen som den forreste/lederen!) og den slags. Men det kan stadig være en velfungerende ekvipage uden store problemer - hesten er altså ikke blevet farlig/dominerende at at blive håndteret "forkert", eller i det mindste trænet uden forståelse for horsemanship.

Jeg siger bestemt ikke, at arbejde fra jorden er latterligt - jeg er selv meget fascineret af det faktisk, og er i fuld gang med at læse om det - men det er bare undren. Hvorfor, når nu "almindelige", "ikke-fra-jorden-arbejdende"-mennesker håndterer hesten "forkert, er der ikke flere farlige, dominerende heste inden for den verden end der er?
Hvordan kan det være at det somme tider/ofte går godt for dem?

Håber ikke det blev forvirrende, vil bare gerne have svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Groundwork vs. intet groundwork?!!
  • #1   11. feb 2009 Nu kan heste ikke se folk som lederen, da det ville kræve at de var i stand til at se konsekvenserne for hvorfor de valgte netop den person som leder og det er de ikke :).

    Anyways, jeg vil ikke mene folk der ikke laver jordarbejde er forkert på den - de gør det jo egentligt hele tiden, men det er bare rutine istedet for noget der trænes og fokuseres på i fx. en hel time.

    Selv, så trænede jeg meget fra jorden en overgang men gik væk fra det da maja ikke viste nogen interesse for det, hun gik sådan set og halvsov konstant og kunne tingene jeg bad hende om så det var bare gentagelse.
    Kan ikke mærke nogen forskel fra nu til før hvor vi trænede meget - hun er som altid. Udover hun er blevet lettere dement men det er så en anden ting :o)


  • #2   11. feb 2009 Krikken xD - F.L. L

    "Nu kan heste ikke se folk som lederen, da det ville kræve at de var i stand til at se konsekvenserne for hvorfor de valgte netop den person som leder og det er de ikke :)."

    nej men hesten vælger sin leder udfra dens instinkter. Den person/hest der viser størst leder potentiale = dominans, elegance, styrke m.m. er automatisk den som hesten indretter sig efter. Ikke fordi den vælger men fordi at hesten er et FLOKdyr og et FLOKdyr >SKAL< have en god leder for at flokken kan overleve. Derfor vælges der automatisk en leder, ved hjælp af instinkterne.


  • #3   12. feb 2009 Horsemanship folk har som regel de heste der har anlæg for at tage lederskabet.. Det er i hvert fald en ting jeg har lagt mærke til at de heste som netop er blevet opgivet som ikke-hms-trænende-equipage-heste fordi de er utilregnelige/farlige osv. Det er de heste der tit ender som HMS heste og så er det jo klart at jordtrænende mennesker får den opfattelse..
    Det bla. sådan en hest der vækkede min interesse for det der jord-trænings-halløj og så har det varet siden min snart 4års hoppe var halvandet (hun var første prøveklud og senere blev det så den "besværliges" tur)..


  • #4   12. feb 2009 Cawani: Det lyder faktisk som en meget fornuftig forklaring, mange tak smiley

  • #5   12. feb 2009 Cawani .

    Ja det er sq en god forklaring :b


  • #6   12. feb 2009 Cawani .
    hmm ja måske
    min hoppe var i hver fald meget ustyrlig, nervøs, hidsig osv.. og hun er slappet så meget mere af pga jordtræningen
    man kan tydeligt mærke på hende hvis jeg i en periode ikke har fået trænet så meget fra jorden...


  • #7   12. feb 2009 En hest tænker ikke rationelt og kan derfor ikke tage konsekvensen af at vælge en leder.
    En hest ved ikke hvad en leder er.. Nogen heste er mere engageret for nogenting end andre og vil derfor trække mere imod f.eks bedre græs og da hesten er et flokdyr er følger flokken for sikkerhedens skyld følger de efter.
    man ser tit hvis man studerer vilde heste eller større heste flokke på marker at der ikke er en bestemt der fører an, ja de slåsser måske om de bedste pletter og der er det afgørende hvem der er mest "stædig" og "dominerende", men det er ikke nødvendigvis denne hest der leder flokken.
    mange tror fejlagtigt også at det er hingsten der fører flokken, men hingsten er faktisk meget underdomineret og følger som regel bare efter hopperne og lader dem bestemme, kun når der er fare kan hingsten finde på at genne hopperne væk, ellers blander den sig udenom hvor de går.

    Mange equipager fungerer fint uden horsemanship. men det er min overbevisning at mange kunne klare sig endnu bedre ved at bygge endnu mere på forståelsen og hvorfor hesten sommetider reagerer som den gør. når alt kommer til alt bygger nutidens omgang med heste jo på mange års erfaringer og forståelse for hvad hesten reagerer bedste på. det er jo f.eks denne grundpille man bruger når man forsigtigt vænner hesten til sadlen under tilridning. mange har dog efterhånden glemt dette grundfundament og det er hos disse equipager det ofte går galt.


  • #8   12. feb 2009 Angelika C og • Møf´lerne • - læs VBT & Sif * svar :).

  • #9   12. feb 2009 jo det har jeg faktisk og jeg synes undskyld jeg siger det lige ud: det er noget forbandet sludder..
    det er min mening..
    jeg har selv siddet og studeret større hesteflokke og der kan man selv se at det er en direkte løgn at en sådan leder hoppe sku eksistere..

    som sagt tænker hesten ikke rationelt, den kan ikke tænke over om hvor vidt det er klogt at vælge lige præcis denne hest til leder eller ej ligesom du f.eks selv kan vælge om det ville være klogt at følge en eller anden person.
    hvis hesteflokke ude i naturen bliver angrebet af et rovdyr så står hestene ikke og venter på at førerhoppen løber først. hvis den løber så følger resten efter og bagefter tænker de over hvorfor de løber.
    heste kan have nært knyttet bånd med andre heste i flokken men de stræber ikke efter at være venner med "førerhoppen".
    heste kan ikke stræbe efter at opnå noget. de lever i nuet og tænker ikke på sigt.
    hvis de skulle stræbe efter at blive "ven" med "førerhoppen" skulle de kunne tænke frem i tiden og det kan de ikke.

    men det man som rytter kan gøre er at opnå dette venskab med en hest. det handler ikke om at være leder og dominere. Det skaber tryghed for hesten hvis du er modig og viser den at ting ikke er farlige men hvis du prøver at overdominerende den vil den da ikke følge dig. hesten vil følge dig hvis den føler den kan stole på dig og ikke hvis den føler sig truet af dig som den gør ved en dominerende hest.
    der er en grund til at heste flytter sig fra en dominerende hest.

    det blev lidt langt, men altså..


  • #10   12. feb 2009 de ældre heste bliver ofte holdt ude i kanten flokken når de begynder at blive svækket..
    Monty R er også hestevisker og ja han gør da også noget godt, men vil da heller ikke mene han har ret i alt..

    jeg siger da heller ikke jeg kun jeg har ret, men det er bare min overbevisning og de kendsgerninger jeg kender til, og det jeg synes lyder mest fornuftigt..

    jeg vil godt give dig ret i at man skal selvfølgelig gøre klart at man har nogen grænser som man beder hesten respektere, men samtidig synes jeg også at hesten skal have lov at have grænser.
    jeg vil f.eks ikke have min hoppe napper mig, men samtidig vil hun helst ikke have mig til at stå og hænge over ryggen på hende, så lader jeg være med det når hun beder mig om det.
    altså jeg mener ikke at man skal lade hesten gøre alt, man skal sætte sin grænser, men jeg synes det skal være gensidig respekt, så hesten ikke SKAL finde sig i alting..


  • #12   12. feb 2009 når jeg går med min hest så går den enten ved siden af mig eller op til en meter bag mig..
    eller hvis det under træning så går jeg sommetider bag hende..
    hvis hesten er langt bagude og man ikk ser dens reaktion er man ikke opmærksom nok.. =0)


  • #13   12. feb 2009 Så er Maja meget farlig - for hunb foretrækker at gå meget langt bag ved mig helst 2-3meter, men okay det er nok fordi hun er så langsom at hun ikke kan følge med mig ;o).
    Men nu er hun også verdens mest rolige krikke, så jeg er ikke bange for hun går der x).


  • #14   12. feb 2009 desuden hvis man går med hesten i et stramt tov helt tæt ind til sig bliver den klaustrofobisk og er mere tilbøjelig til at gå og trampe på en.. ;0)

    med et langt løst tov har du også mere tid til at reagere hvis hesten flygter
    nu vil nogen jo så nok mere, men du har mere tov at holde i med et kort, ja det er rigtigt men hvis hesten springer til side går der længere tid får der bliver rykket i tovet hvis der er rigeligt at gi af.. =0P


  • #15   12. feb 2009 jeg vil ikke mene man er fører med gensidig respekt
    hvis du respektere hestens grænser og den respekterer dine på lige fod, hvordan vil du så sige at du bestemmer?

    min opfattelse af gensidig respekt er jo lige præcis at der ikke er nogen leder, der er ikke nogen der er hævet over partneren. =0)
    og en leder vil jo være hævet over den anden part.


  • #16   12. feb 2009 det er ikke gensidig respekt
    det du siger er at min hoppe f.x ikke må sige fra hvis jeg læner mig op over ryggen på hende og det er undertrykkelse..
    ikke respekt..


  • #17   12. feb 2009 tror måske også vi er gået lidt forbi hinanden..

    altså jeg er med at på du siger man skal bestemme om hesten skal have den grænse eller ej og ja hvis den vil sparke dig skal du jo sige fra at det vil du ikke ha..


  • #18   12. feb 2009 nu er der jo også mange "alm." rytterer der træner horsemanship uden at kalde det det. De fleste lærer deres hest at blive trækket med, bakke, gå op i trailer osv.

  • #19   12. feb 2009 det ka du vel godt kalde det, men hesten "siger" da også ting til mig som den ikke vil ha at jeg gør så det bestemmer den jo på en måde.
    jeg vil ikke sige mig og min hyp er leder og ikke leder, ikke at jeg lader den dominere, men det giver også hesten selvtillid at få lov at sætte sine grænser..
    en undertrykt hest er oftest en nervøs hest efter min mening.


  • #20   12. feb 2009 en hver afslutning er en ny begyndelse.
    Altså før hen havde jeg stort set kun problemer med Duke, det var lige meget hvad jeg gjorde, kunne ikke trække ham uden han løb mig ned. Prøvede at løbe med mig hele tiden, da jeg red med bid.

    Men så her i sommers var jeg oppe hos susanne berg. Her lærte jeg at træne ham fra jorden og ja der ændrede han sig utrolig meget. Jég mærke rigtigt hurtigt hvis jeg ikke har brugt særlig meget tid på jorden med ham.
    Nu har han ikke rigtigt været reddet siden midt i decebmer. og han virker som om han nyder det, vi træner kun fra jorden og går ture. Og han er fuldstædig rolig, hvilket han ikke har været før hen.


  • #21   12. feb 2009 Bering: heste er individuelle væsner.. Selvom en ting fungere for en rytter og en hest er det ikke en "mirakelkur" der virker for alle.. Alle heste reagere positivt på jordtræning, det gælder bare om at finde den sammensætning af træningen der passer til den pågældende hest..

  • #22   12. feb 2009 Cawani
    det rigtigt, min hoppe er ikke helt glad for jord trænning.


  • #23   12. feb 2009 Bering, har du prøvet løs-longering??

  • #24   12. feb 2009 Jeg træner bare løs-longering med min unge hoppe når hun har lidt for meget energi til at gå pænt og sænke hovedet og pænt løfte benet.. hmm.. dvs. vi starter og slutter med det næsten hver dag for at afkrudte..

  • #25   12. feb 2009 så kan du jo løs longere hende og hvis hun foretrækker en springbane kan du jo bede hende tage springene ved at sende hende henover dem..
    altså hun skal jo lære nogen signaler for at forstå hvad du vil..

    håber ikk det lød for forvirrende.. ;0)


  • #26   12. feb 2009 Fra Klaus hempflings bog "At danse med heste" side 28-29

    "Svagere og stærkere"
    Kort sagt: En hest er på den ene side et flokdyr. Derfor kender den gennem sine millioner af år gamle genetiske from for alt og først og fremmest kun en eneste meget enkelt forskel: Svagere eller stæerkere - dominere eller blive domineret. Noget derimellem findes ikke. Denne vurdering kan variere, kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet, men en hest foretager sig altid denne sondring.

    Dette er den første og vigtigste regel i dens sociale adfærd. Hvis en hest ikke bliver virkelig domineret, så befinder den sig i en vedvarende psykisk konflikt. På grund af sit genetiske anlæg er den så at sige tvunget til at kæmpe igen og igen, også selvom det kun er i form af lejlighedsvis ulydighed. Når vi er sammen med hesten er det derfor >>absolut nødvendigt at dominere hesten hundrede procent, først og fremmest af hensyn til hestens psykiske velbefindende! For først da kan den hellige sig alle de andre underordnede livsspørgsmål, falde psykisk til ro og finde psykisk stabilitet og balance!<<

    side 32

    "Det er helt bestemte adfærdsmønstre, disse højt rangerende dyr udviser. Det er nærmest som genetisk forankrede førersignaler. De bliver udelukkende formidlet via >bevægelsen<, ved >gestik<, ved >kropssproget<. Og faktisk er de ikke særligt forskllige fra de signaler, også vi mennesker benytter, for det meste ubevidst.



  • #27   12. feb 2009 nej, ingen tov.. du skal med dit kropssprog få hesten til at blive på volten rundt om dig.. skriv pb, hvis jeg skal forklare..

  • #28   12. feb 2009 så er hegnet for lavt.. så prøv med en "lasso" om halsen..

  • #29   12. feb 2009 Højst besynderligt.. Min er aldrig sprunget over..

  • #30   12. feb 2009 tja det er lidt sjovt... Og så fik jeg vidst sagt en løgn før for hun er faktisk en gang sprunget over hegnet.. Jeg havde lukket hende på fold på springbanen, så hun kunne græsse den ned sammen med den anden fjordpony, men damen synes ikke græsset var langt nok, så hun sprang ind på folden ved siden af..

  • #31   12. feb 2009 jeg laver jordarbejde for at lætte samværet med hesten. Det er meget lettere bare lige at kunne stille hesten mens man henter noget i stalden, eller bare ved let tryk at kunne flytte den i boksen osv.
    derudover føler jeg at jeg 'udnytter' hesten hvis jeg bare kommer og rider en time. Den er ikke min slave men min partner.. derfor er det helt fair at jeg også løber lidt smiley
    Får sikkert en masse bank for den holdning men den er min og jeg ændrer den ikke med mindre i har et super argument smiley


Kommentér på:
Groundwork vs. intet groundwork?!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce