{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Overrider du også ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle Hg'er _:D

Jeg er en pige på 13 år, som snart har redet i 3 år, og elsker det <33 Jeg er bare kommet ind i en meget træls periode smiley jeg bliver meget hurtig sur og hiver tit min pony i hovedet, når hun bare tager hovedet op og løber, når jeg rider.. Jeg ved selfølgelig at det er meget forkert, og er begyndt at longere istedet. Jeg kan simpelthen ikke styre min vrede smiley er der nogle af jer der har prøvet det samme. Kunne vildt godt tænke mig at finde en måde hvor jeg slapper af, og hjælper min pony, istedet for at ødelægge det hele :(((


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overrider du også ??
  • #2   21. feb 2009 Viden, forståelse, korrekt indlæring og forventninger.
    Det er min løsning.
    Viden fordi man så ved at hesten IKKE er fræk eller driller da hestens hjerne ikke har kapaciteten til dette.
    forståelse for hesten adfærd og reaktion på omgivelser og signaler.
    korekt indlæring fordi man så kan forstærke den adfærd man ønsker på den korrekte måde fremfor ofte at lære hesten det forkerte ganske ubevidst.
    Forventninger fordi det er min erfaring at ryttere der bliver hidsig ofte gør det fordi enten de selv eller hesten ikke lever op til de forventninger/forhåbninger de havde til ridningen. Man må have små og realistiske forventninger som til enhver tid kan korrigeres.
    Deril kan vi tilfører ansvar. Vel vidende at det aldrig er hestens skyld og at man derved må tage ansvaret selv.
    Så tror jeg det er vigtigt at lærer altid at plukke de positive ting ud. Hvis nu jeg har haft 1 godt anspring med 3 dårlige... så er jeg nødt til at fokuserer på det ene gode og konstruktivt gennemgå hvad der gik galt i de andre og derefter glemme dem.
    Du er langt fra den eneste rytter med det problem, men du er nok en af de få der rent faktisk tør stå ved det og indrømme det. Og det er starten på at ændre det.
    Flot.
    Held og lykke med det fra en som selv engang havde store temperaments problemer.


  • #3   21. feb 2009 Jeg kender det meget godt! jeg er også i sådan en periode lige nu men det er fordi jeg har nogle personlige problemer og nogle problemer der hjemme.. jeg holder en pause med at ride indtil det er gået mere over..

  • #4   21. feb 2009 den periode har jeg også haft med min pony, smiley det jeg gjorde var når jeg blev rigtig vred, var at jeg satte hende i skridt og skridtede jeg indtil vi begge var faldet til ro og begyndte forfra.
    det var en god måde for mig i hvert i fald hvis jeg følte det hele bare gik af h til.
    jeg laver også parader, f. eks. hvis vi kommer i galop og hun bare falder i trav, så i stedet for at blive gal og bare løbe hende i gang igen, så laver jeg en parade og venter lidt, og begynder så forfra (:


    håber at det kunne hjælpe lidt, eller give lidt ideer til at få vreden under kontrol (:


  • #5   21. feb 2009 •Team Ryttergaard- På Tiffany• .

    Nemlig


  • #6   21. feb 2009 Der var også en dag hvor jeg var ved at øve lidt dressur, men hun gik af LORT smiley jeg blev vildt sur, og begyndte at stor tude. Jeg besluttede at ride en lille tur, for at slutte det hele godt, men det første hun gør da vi ser en lille våd plet, er at stejle og galoppere vildt... Det hele blev altså en faisko smiley dårlig dag, som ikke gjorde noget som helst bedre smiley

  • #7   21. feb 2009 Tak alle sammen... Mega glad for at jeg ikke er den eneste smiley

  • #8   21. feb 2009 Først skal du passe på at du ikke forventer for meget af dig selv og sin hest/pony. I kan ikke ride Grand Prix med det samme. smiley

    Sæt små, små mål for dagen og FØL dig frem. Er det her en god dag hvor hesten er meget modtagelig overfor nye ting eller er det en dag hvor den bare står på trav og skridt overgange?
    Jeg har før prøvet at planlægge at lærer hesten ny(e) øvelse(r) over en uge, fordi min veninde var hjemme og ville undervise mig. Men niks, hesten var absolut ikke modtagelig, så det blev træning af overgange, turridning og volter/slangegange. Det var enormt surt, men det var det bedste for mig og hesten.

    Hvis hesten 'driller', så lav en parade, tag en dyb indånding, tæl til tyve, lav en ting I er gode til og så prøv igen. Hvis tingen som I er god til går galt, så ny parade, indånding, tæl til tyve og så prøv igen. Det behøves ikke være en svær ting, det kan f.eks. være en god overgang til skridt eller trav. Eller en god volte..

    Hesten gør ikke noget galt med vilje, hvor skulle den næsten vide fra hvad du tænker.

    Jeg bruger MANGE dybe indåndinger, når jeg rider. Det hjælper mig nemlig til at slappe af og så slapper hesten også af. Jeg bliver heldigvis ikke hidsig mere, men min krop kan godt blive spændt og så hjælper det altså at lave en dyb indånding for hvert 30 SEKUND!

    Har du ingen underviser til at hjælpe dig?



  • #9   21. feb 2009 Jeg har lært at styre min vrede med at bare slippe tøjlen, skridte 5-10 min og så starte stille igen. Både hesten og jeg kan lige komme ned på jorden igen og det hjælper!

  • #10   21. feb 2009 Hej Vinnie

    Jeg har en underviser som jeg får enetimer hos, men hun bor 85 km. væk, og det koster 300 kr. at køre der op bare en gang. Hun er den eneste nogensinde som har undervist mig så godt. Hun træner inden for hestens egne primisser. Det går som en drøm når jeg er hos hende. Alle andre undervisere jeg har fundet er typiske rideskole undervisere som bare hiver pisken frem så snart hesten ikke adlyder. Det er slet ikke det jeg ønsker.


  • #11   21. feb 2009 Hej Anna F

    Hvad hedder din underviser ??


  • #12   21. feb 2009 Har det lidt på samme måde, det går op og ned, det er afhængige af hvordan min dag har været s;

  • #14   21. feb 2009 * Jeg plejer lave en skridt pause, det hjælper s;. Det sværreste er at få lavet den skridt pause, hvis du forstår hvad jeg mener?

  • #15   22. feb 2009 jeg kender det oss godt! jeg plejede at sætte ned i skridt indtil vi begge var lidt mere rolige, og hvis jeg stadig blev hidsig når jeg startede op igen lavede jeg bare nogen øvelser som jeg vidste hun kunne så vi sluttede af med en go fornemmelse og så skridtede jeg af... det hjalp ihvertfald på mig og jeg blir næsten aldrig hidsig mere.


  • #16   22. feb 2009 sørg for at når du kan mærke at du begynder at hidse dig op, så slå i skridt, slip tøjlerne tage dybe indåndinger og tæl til 10, 20 eller hvad der nu er nødvendigt .. hjælper det ikke så prøvat hoppe af og trække den eller lad en anden trække den mens du falder helt ned igen..


  • #17   23. feb 2009 Jeg forstår dig godt, jeg er selv prøvet det der.

    Her er nogle eksempler, der kan hjælpe dig smiley
    - Prøv at give din hest fri i et par dage, også bare hygge med den
    - Prøv at variere din ridning. Så det ikke bare er dressur, dressur, dressur... Eller omvendt.

    Håber du kan bruge dem smiley
    Mange heste vrinsk Frederikke & Oskar smiley


Kommentér på:
Overrider du også ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce