{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
544 visninger | Oprettet:

Hjælp til smidighed {{forumTopicSubject}}

Min datter har en skøn pony som hun elsker at ride.

Desværre har datteren ikke endnu fået "fornemmelsen" med tøjlearbejdet endnu.
Dette gør at hun har redet hendes pony lidt stiv på den ene side.
Hun troede det var nok at riden den til bidet.

Nu gør det så at ponyen ikke kan stilles så meget til venstre når der rides så venstre side er mod midten.

da hun endnu ikke har så meget fornemmelse for tøjlen håbede jeg på nogle gode råd til dem begge.
Jeg har forklaret lidt om støtte på udvendig tøjle og støtte på benene med mest pres på venstre for at forhindre ponyen i at løbe mod midten.
Datteren vil meget gerne lære det og vi kommer da også hos en kanon underviser hver uge, men det er så lige nu den er gal og vi godt vil vidre.

Håber på nogle ideer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til smidighed
  • #1   1. mar 2009 lad din datter ride udelukkende for vægt og ben, hun skal have minimum tøjlekontakt, evt. i longe, ofte kommer for meget tøjlekontakt af at rytteren ikke rigtig kan holde balancen, forklar det er ligegyldigt hvor hesten har sit hovede i første omgang, og når hun sidder rigtigt og hun kan få det hele til at gå op i en højere enhed, vil hun få aha oplevelsen...
    Hvis hesten vender i total dårlig banan stilling, altså med hovedet i vejret og sænket ryg og ikke vil løfte ryggen på nogen måde så... - og lad nu være at flå mig levende - læg en løs indspænding på, indtil din datter har lært at sidde og følge bevægelserne. den må ikke trække hestens hovede ned man skal kun virke når hesten slår voldsomt fra.


  • #2   1. mar 2009 Når jeg har redet heste, som evt er stive eller har lidt balance, har jeg redet masser af volder.... stor,små, slangegang, volte tilbage. alt hvad jeg kunne finde på og aldrig redet almindeligt rundt på i hovslaget...

    Jeg har lige haft dyrlæge/kiropraktikker til min egen, og hun fortalte, at man også kan lave en masse øvelser fra jorden.

    Et par jeg synes er specielt gode er:

    1: Du står nede bagerst på hesten og lokker den til at dreje hovedet om til maven efter en gulerod eller noget andet lækkert. Dette gør man et par gange til hver side. Her for den strukket ud i hele siden af kroppen, og bliver derved også mere smidig. Hvis den nu ikke kan få hovedet helt om til maven, er det også ok.... så gør man det så langt om den nu kan, og udvider så jo bedre pony'en bliver

    2: Er meget ligmed 1'eren men her holder man fast i halen samtidigt med at den drejer hovedet. Dette vil lige give lidt ekstra til øvelsen Man skal selvfølgelig ikke tvinge den, men lade den strække sig så meget som den selv har mulighed for. Og så bare udvide jo mere smidig hesten bliver.

    Hver dag/gang efter man har redet (så musklerne stadig er varme), laver man nogle af disse stræk/smidigheds øvelser.


  • #4   1. mar 2009 Ja, kan se at der er nok at gå igang med.
    Volter gør vi meget i men ponyen kan ikke stilles ind i volten på venstre side. Så er det kun i kort tid.


  • #5   1. mar 2009 Som der allerede er forslået gør strækøvelser rigtig meget.
    Og forslaget med at træne balance med din datter tror jeg også er super godt. Man kan aldrig træne for meget balance. Og balancen må aldrig ligge i tøjlen.

    Som udgangspunkt er det efter min mening ikke det vigtigeste at ride hesten til biddet, men at ride den frem og ned, så det løfter sin ryg og bruger sig korrekt.
    Så longe med en løs indspænding kan være en mulighed. Det bedste er at bruge alle metoderne og veksel imellem dem, alsidig træning af hesten er altid godt. plus strækøvelser efter ridning hver gang!


  • #6   2. mar 2009 Salli P
    Jeg har nok skrevet forkert længere oppe, da jeg troede, at ride til bidet og betød at den red frem, løftede ryggen og brugte ruggen samt trekantsmusklen på halsen.
    Det kan ponyen nemlig rigtig flot.
    Vil give ret i at der er for meget balance i tøjlerne.



  • #7   2. mar 2009 det er at ride til biddet så der har du ret, men hvis din datter hænger i tøjlen kommer ponyens samling ikke rent fra bagparten, men er også forpartsbetonet...
    hvis din datter for en helt lang slaske tøjle kan have ponyen gående i rigtig form har den bagparten med og derfra kan i så træne korrekt bøjning på volte, hvis ikke ponyen har rigtig form må i tilbage til det stadie hvor den har det/får muskler i bagparten til det


  • #8   2. mar 2009 Hun kan til deles ride hende i holdning med løse tøjler, men på den måde at ponyen selv søger ned efter en del omgange i trav.
    Dog kan hun ikke ride hende helt med sædet ved retningsændring. Ved fremdrift af sæde altså drive kan hun godt samt ved parade.
    Kan godt se at der skal øves lidt med sædet.


  • #9   2. mar 2009 Øvelse gør mester, og det er jo noget der tager laaang tid. Så det ska nok komme. husk at hun også skal have det sjovt med at ride samtidig.
    smiley


  • #10   3. mar 2009 Salli P: enig

  • #11   3. mar 2009 Skal lige høre, hvis man rider hesten godt frem for lette tøjler, vil den så selv begynde at tage hovedet ned eller skal den stadigvæk hjælpes?
    Grunden til jeg spørger er at jeg selv har en fuldblodsbalnding og står det til hende så er tempoet i racerfart og hovedet højt, hun smider ryggen. Her bruger jeg halve parader for at kortne tempoet og lirker hende i holdning. hun er ok at stille til begge sider men ikke så eftergivende i holdningen.
    Jeg er til dels også nybegynder i klassisk dressur


  • #12   3. mar 2009 Lone S: Alle heste er jo forskellige at ride, så det er svært at sige hvad der vil virke for netop din hest. Men det handler generelt om at få hesten til at slappe af og så burde den af sig selv søge frem og ned. Måske ikke i holdning, men med løftet ryg. (lidt á la en western hest) Det er rigtig godt for dem.

  • #13   4. mar 2009 og hesten skal ikke nødvendigvis rides frem i hurtigt tempo, det er min erfaring at det er bedre at ride langsomt vha. halveparader og få et stopsignal installeret ordentligt, jeg rider ikke som sådan klassisk, men min træner går meget op i at start, stop, afslapning og afstresning virker før end man kan bede hesten om mere krævende øvelser.
    En utrænet ung som gammel skal først lære at svare frem og tilbage, når den kan det skal den arbejde i et roligt tempo, hvor den kan slapper af og bliver stærkere.


Kommentér på:
Hjælp til smidighed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce