{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Lige set en kalv blive født! {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ved godt, at det er både slimet og snasket, men det var så sandelig samtidig så smukt! Et helt nyt liv, en ny start, så uskyldigt et væsen og vi var de første der rørte det!

Jeg havde en almindelig dag i dag (så almindelig som den nu kan være heroppe!) og havde fri omkring normal tid, altså når jeg har fodret hestene og lukket ned for natten. Så er det bare "inn og korse seg i varmen" som de siger heroppe. I bad, ind under dynen og hygge sig med en god snak på skype med en nær ven. Ligesom vi chatter på skype, kan jeg høre at hoveddøren nedenunder bliver flået op og Freja (den anden danske pige heroppe) kalder på mig. Svarer, derefter skriger hun: "CHARLOTTE!!!!! Kom ud i stalden NU der er en ko der er ved at kælve. Skift i en fart!!" så jeg springer op, skriver ikke til Tanja at jeg smutter, sætter på "ikke til stede" eller noget som helst. Når endda ikke at få sokker på! Så står jeg ellers ovre i fjøset, Freja er ved at vaske malkeanlæg + klude + propper osv. Går ind og ser til koen, hun står op og jeg kan se to hvide klove stikke ud af hende. Kalven er på vej! Hun muh´er, men giver sig til at drikke lidt så det ser ikke ud til at gøre ondt. Smutter ind til Freja og vi får i lyntempo vasket klude og gjort færdigt. Freja har været i fjøset siden 16:30 så hun er godt sulten men hun kan jo ikke gå fra fødslen. For Alv og Inger-Liv (dem der har gården!) er ikke hjemme og Alv svarer NATURLIGVIS ikke på mobilen o.O

Jeg drøner ind efter min mobil, får sokker på og napper en pose kanelgifter med til Freja, så mangler vi bare kaffen så er vi på første række smiley

Nå men vi tager billeder (de kommer ind når jeg får fundet mit kabel!) og hun ligger ned. Vi se hovedet, så glider det tilbage i hende og vi regner med, at vi lige kan nå at hente noget halm (300 meter væk, ovre i grisehuset!) som hun kan føde i, samt til kalven efter fødslen. Vi drøner derover, Freja fortæller at det er en kvie der er ved at kælve (ohh christ!! Det er malkekøer, så de skal tilmalkes og der sparker de ret meget. Og vi skal jo have råmælken til kalven!!) men bliver enige om, at den plads som kvien har fået nok har indflydelse

For om morgenen var en af de ældre køer blevet sendt til slagtning. Lidt trist, for det var en virkelig sød ko. Når vi kom for at vaske yveret før vi malkede, rejste hun sig altid op når hun så det var hendes tur. Nogle af de andre skal du nærmest sparke hårdt før de gider rejse sig (åhhh jeg hader at skulle gøre det!!) men ikke hende her! Hun var god til at holde sig ren (pels + yver, nogle af dem består nærmest bare af lort!) og så var hun tilmed en køn lille en. Men vi håber self på at det smitter lidt af på kvien (:

Vi henter halm og kommer tilbage. OG SÅ ER KALVEN FØDT! Den ligger bag hende, endnu pakket ind i hinden og ryster. Det er koldt for sådan en lille fyr. Vi får taget billeder, mange billeder. Gnider den lidt og får den over i vængen. Jeg mente ellers at vi skulle lade koen slikke den tør og så først tage den fra i morgen, men Freja var af anden mening. Så den lille kalv kommer ind i en vænge, med et overdrevet tykt lag halm. Kvien ligger og stønner, muh´er og det løber med råmælk fra spenerne.

Jeg gnider den med halm og Freja hentede et tæppe til den lille. Så stod vi som to stolte forældre og beundrede den lille ny. Jeg gned den lidt, sørgede for at den lå varmt og godt før den fik et fingerkys. Kunne næsten ikke gå fra den

Sorry fordi jeg lige spammer samtlige forums, men har aldrig før i mit 19årige lange liv set noget komme til verden. Jo på tv, men aldrig i virkeligheden. Så uskyldig, dens klove er endnu bare hvidt brusk. Den er skøn! Har set en kalv 30 min efter den blev født, men aldrig sådan her...

Dagens dejlige lille mirakel. Nu har vi så været i bad for tredje gang i dag og aftensmaden bliver indtaget (en time senere end normalt!)

Nu skal vi bare finde et navn til den. Det er da kedeligt at den kun har et nummer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lige set en kalv blive født!
Kommentér på:
Lige set en kalv blive født!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce