{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
437 visninger | Oprettet:

Hjælp til at hente hest på fold... {{forumTopicSubject}}

Da jeg købte Kamran Shah for lidt over et halvt år siden, var han meget sværd at fange på folden. Dette skyldes at tidligere ejer tit har opgivet, og ladet ham selv bestemme hvornår han ville ind, og så bare ladet stalddøren stå åben. Men dette kom vi temmelig godt over, og har de sidste 3-4 måneder ikke haft dette problem. Men der er kommet et tilbagefald, og jeg måtte idag og igår bruge en del tid på at komme tæt på hesten. Idag lykkedes det mig kun med nød og næppe at lokke med foder, hvilket ikke hjælper særlig meget, og jeg egentaget helst vil være fri for... Jeg prøver virkelig med min bedste horsemanship-evner, men dette hjælpe ikke, og ind imellem, virker han næsten lidt bange for mig... Da jeg ved han er MEGET sensitiv ved jeg at alt dette skal foregå med forsigtighed og jeg har intet gjort, der kunne frembrude dette... Men det er meget frusterende, og vil virkelig gerne have nogle gode råd...

Så snart man har ham i træktorvet er der overhovedet ikke noget problem, og man kan gøre alt og han er et englebarn...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at hente hest på fold...
  • #1   25. apr 2009 du skal engang imellem gå ud til ham på folden give ham en godbid elelr noget foder og klappe ham og gå igen smiley

  • #2   25. apr 2009 det vil jeg prøve, for det er simpelt hen sååå frustrerende...

  • #4   26. apr 2009 Som Carina skriver handler det om tillid mellem dig og din hest, han skal lære at foretrække dig frem for sin flok, da det til enhver tid er dig der er nummer 1.

    Ikke at du skal bruge join-up eller lign, men få ham til at føle sig tryg ved dig, evt hente ham ind, uden at ride, men gå en lang tur med ham, og hyg jer, lad ham gå og nippe i græsset i vejkanten..

    Lav en masse andet indimelem, evt de dage han ikke skal rides, og evt i en periode sørg for der ligger en håndfuld foder i krybben når han kommer ind.
    Bare gør en masse for at det er POSITIVT at blive hentet ind fra folden.

    Håber du kan bruge det..

    Mvh Ina


  • #5   26. apr 2009 Han er siden jeg har købt ham, blevet arbejdet med fra jorden af, masser af tillids og leder-øvelser, masser af gå-turer, og efter jeg har redet ham til, sørger jeg altid for at ride varieret, og sørger for at han også nyder det.... Han går på døgnfold har også gjort det hele vinteren. Men han kommer ind morgen og aften og for hans mad, plus at når vi har været ude og ride, for han også en lille portion mad, for at bygge depoterne op igen, og for at være sød... Så han for med faktisk hver eneste gang han er i stalden... Jeg prøver så vidt muigt at gøre det hele sjovt for ham, og klikketræner ham også specielt når vi skal lærer noget nyt, og hver gang jeg sætter mig i sadlen, og hopper af... Har altid godbidder i lommen...

    Som jeg skrive i indlægget var dette et problem da jeg købte ham, men efter en masse træning kommer vi over dette, og de sidste 4 måneder har der overhovedet ikke været noget problem.

    Jeg er åben overfor alle forslag og gode råd...


  • #6   26. apr 2009 tror måske vi har fundet ud af hvorfor denne opførelse er dukket op igen... Han trives godt i den flok han nu har gået i siden jeg købte ham, men har altid været nederst på ranglisten, men blev ok accepteret... men for ca en månedsiden købte min veninde en tinker hoppe på knap et år, og hun støttede sig meget op af Kalle og han fungerede godt som legeonkel. Men nu har hun fået så meget selvtillid, og har sat ham neders på ranglisten igen, og tror derfor han har fået en knæk i selvtilleden, og været ret sur de sidste dage. og på trods at han går med 2 shetter og en ung tinker, er der ingen der gider at løbe og lege med ham... Det lille pus... der kommer en nu pony nu her først maj og håber det hjælpe, eller må jeg finder på noget... for han ser ikke ud til at trives...

    da jeg var i stalden idag, kunne jeg gå lige ud og tage ham, men kom bare for at give godbidder og hygge.. men han var stadig sur, og ikke helt tilfreds med tilværelsen...


  • #8   26. apr 2009 Hmmm....
    Lyder som om det er en hurdle der skal overståes vha masser af kærlighed mellem dig og hesten..
    Og et problem der i perioder kan vende tilbage, men mange gange helt og lykke med det..
    Håber i finder en rytme der passer ind i både dig og "Kalles" tilværelse..


  • #9   26. apr 2009 Når jeg er ved ham får han alt den kærlighed jeg overhovedet kan give fra mig... så håber det bare er et lille indskud han laver for at gøre opmærksom på sig selv... men vil igen begynde at træne lidt mere fra jorden, og løbe og lege med ham... ham er jo kun en lille dreng på knap 6 som elsker at lege og løbe om kap, og det tror jeg måske jeg glemmer en gang imellem...

  • #10   26. apr 2009 Hehe ja, vi elsker jo alle vores små muler.
    Rigtig meget held og lykke med det smiley


  • #11   26. apr 2009 rigtig mange tak... og til alle jer andre som har givet sig tid til mit indlæg...

Kommentér på:
Hjælp til at hente hest på fold...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce