{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.518 visninger | Oprettet:

Hjælp til at hente hest på fold... {{forumTopicSubject}}

Da jeg købte Kamran Shah for lidt over et halvt år siden, var han meget sværd at fange på folden. Dette skyldes at tidligere ejer tit har opgivet, og ladet ham selv bestemme hvornår han ville ind, og så bare ladet stalddøren stå åben. Men dette kom vi temmelig godt over, og har de sidste 3-4 måneder ikke haft dette problem. Men der er kommet et tilbagefald, og jeg måtte idag og igår bruge en del tid på at komme tæt på hesten. Idag lykkedes det mig kun med nød og næppe at lokke med foder, hvilket ikke hjælper særlig meget, og jeg egentaget helst vil være fri for... Jeg prøver virkelig med min bedste horsemanship-evner, men dette hjælpe ikke, og ind imellem, virker han næsten lidt bange for mig... Da jeg ved han er MEGET sensitiv ved jeg at alt dette skal foregå med forsigtighed og jeg har intet gjort, der kunne frembrude dette... Men det er meget frusterende, og vil virkelig gerne have nogle gode råd...

Så snart man har ham i træktorvet er der overhovedet ikke noget problem, og man kan gøre alt og han er et englebarn...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at hente hest på fold...
  • #1   25. apr 2009 Jeg er helt enig med Pauline. smiley Den ene af mine 2 små krudtmuler (Kaspian) har også haft "nykker" på folden og ville ikke indfanges. Jeg valgte så bare at sætte mig på hug ude på folden og vente, indtil han blev nysgerrig efter at se, hvad jeg egentlig lavede der. Når han så kom hen til mig, listede jeg lige så stille hånden ind i hans grime, tog fat og roste og belønnede ham. Det tog sin tid, men nu har jeg ALDRIG problemer med at få fat i ham på folden - han kommer gladeligt hen for at få opmærksomhed og blive nusset! smiley

  • #2   26. apr 2009 Det ene sted jeg arbejdede havde vi en shire der blev brugt til kørsel. Hun ville efter en uheldig dag med vognen heller ikke fanges mere. Tror hun tænkte grime = hårdt arbejde.
    Jeg gjorde det at jeg flere gange dagligt gik ud på folden uden grime bare for at give hende et gnub i panden og så gå igen. Da hun blev tryg ved det tog jeg grimen med, lagde den på, gnubbede hende og tog den af igen. Da det blev accepteret trak jeg hende på stald, gav hende en håndfuld foder, børstede hende og ud på fold igen. Idag er der igen ingen problemer med hende.
    Hvis du bare ikke opgiver håbet og kaster alle negative tanker til side når du skal fange din hest, så skal det nok komme igen. Tænk altid positivt! En araber er en meget sensitiv hest og læser dig bedre end du aner. Start i det små indtil han atter bliver tryg.
    Når det er lykkedes dig tidligere og nu problemet er opstået igen, så må du tilbage til udgangspunktet hvor du i tidernes morgen startede da du fik ham. Det kan jo ikke have været forkert det du gjorde dengang når det lykkedes dig at "omvende" ham.
    Held og lykke smiley


  • #3   26. apr 2009 Et par af mine har samme tendens, det er tidligere handleheste, der er vant til at blive fanget for at skulle slæbes ind i en bil og blive kørt rundt, smidt ud på en ny fold osv..
    Jeg bruger altid den samme fremgangsmåde, viger de, så går jeg "på" dem og det bliver jeg ved med til de vender front imod mig, og jeg kan tage dem. Det virker hver gang, men kan tage noget tid.
    Dog gør jeg det ofte bare for at nusse dem og gå igen, men så går jeg også til dem en ekstra gang bare for at demonstrere.


  • #4   26. apr 2009 jeg bliver lige nød til at spørge ind til hvad du foder bassen med??.. det vil jeg bla gerne vide inden jeg kommer med mit bud, da jeg har flere.

    Hilsen
    JJ


  • #5   26. apr 2009 Har haft samme problem med min gamle hest, som aldrig havde stået alene ét minut, da avler var bange for at hun skulle få dårlige vaner! (!!!). Hun villebare ikke skilles fra flokken, og både stejlede og løb rundt om mig, når jeg fik hende i tov. (Hun var ikke svær at fange).
    Jeg gik meget ofte ud på folden og bare snakkede og nussede med hende, og det endte med at hun gik med mig uden problemer. Det tog ca. 1 år at lære hende det..



  • #6   26. apr 2009 jeg er ikke itvivl om at det nokskal komme igen, men det er bare vildt frustrernde når dette sker, og jeg havde virkelig brug for noget støtte... Det værste er at jeg næsten ikke en gang kan lokke ham med foder, og at han nogen gange virker næsten skræmt.... Jeg ved han er en meget sensitv hest og skal tages meget roligt, og jeg ved at hvis jeg ikke ryster mn frustration ud af kroppen inden jeg går på folden, bliver jeg bare selv straffet... men for pokker hvor er det bare.... ihh altså...

    Han for ca. 2 kg omega balance fra dangro delt på 2 måltider, plus lidt ekstra lucerne....

    Han er ikke blevet motioneret så meget den sidste uge og tror måske også dette kan gøre sagen værre..

    Jeg tager imod alle råd og vil afprøve det hele.... også dine råd pauline....


  • #7   26. apr 2009 Først vil jeg sige Kamran Shah er røv lækker... :o) og dernæst så fodre du ham heldigvis ik forkert, BRAVO... :o)

    Du behøver jo ikke ride ham for at motionere ham, en gå tur sammen er lige så værdifuld som en ride tur, jeg vil endda sige i jeres tilfælde er gå ture mere tilrådelige end rideture da i skal være et team og det er man først når man er ét til fods med sin hest..

    Hilsen
    JJ


  • #8   26. apr 2009 Til JJ... Rigtig mange tak for de pæne ord... synes nu også selv at han er en flot dreng... specielt hans meget udtrykningsfulde øjne...

    Men vedrørende gå-turer, så er hele vores træning startet med gå-turer... lige fra jeg købte ham har jeg gået mange turer, måske ikke nok efter jeg har tilredet ham, men ellers... Han er gjort trafiksikker ved at jeg har gået ved siden af, og han følger mig igennem tykt og tyndt, når jeg går med ham... Samtidig med at vi går, udfordre jeg ham med masser af tillidsøvelser, forsøger at gøre det sjovt for ham at gå med mig... Dog er der en begrænsing når det gælder at spise græs på tur... Han må spise græs når jeg siger det er ok. hvilket ikke er ret tit, men dette gør at han er fantstisk nem at gå med...


  • #9   26. apr 2009 tror måske vi har fundet ud af hvorfor denne opførelse er dukket op igen... Han trives godt i den flok han nu har gået i siden jeg købte ham, men har altid været nederst på ranglisten, men blev ok accepteret... men for ca en månedsiden købte min veninde en tinker hoppe på knap et år, og hun støttede sig meget op af Kalle og han fungerede godt som legeonkel. Men nu har hun fået så meget selvtillid, og har sat ham neders på ranglisten igen, og tror derfor han har fået en knæk i selvtilleden, og været ret sur de sidste dage. og på trods at han går med 2 shetter og en ung tinker, er der ingen der gider at løbe og lege med ham... Det lille pus... der kommer en nu pony nu her først maj og håber det hjælpe, eller må jeg finder på noget... for han ser ikke ud til at trives...

    da jeg var i stalden idag, kunne jeg gå lige ud og tage ham, men kom bare for at give godbidder og hygge.. men han var stadig sur, og ikke helt tilfreds med tilværelsen...


  • #10   27. apr 2009 jeg vil også sige at det mest effektive er ,at gå ud på folden uden at skulle fange ham og nus med dem sidde derude, fjerne heste pærer mens de er der o.sv. og når du så fanger ham, bare lige tage ham ud af folden giv ham mad og så luk ham ud igen, sådan at han lærer at det med at blive fanget ikke altid er ens betydne med at man skal ud og ride så han forbinder det med at blive fanget med noget rart. Jeg har et eksempel fra dengang, jeg arbejde på et ridecenter alle hestene vidste, at når jeg kom ud for at hente dem så var det ens betydne med mad, en dag kom en af ejerne fuldkommen frustreret ind, nu havde hun brugt 2 timer på at fange hesten, så tog jeg et tov, og jeg kunne gå lige ud og hente hesten, det var jo altid possitivt ,når jeg hentede dem. man har en tendens til ,at når man så endlig får fat i dem at være irriteret og frustreret og det kan de mærke.


  • #11   28. apr 2009 Det er meget pudsigt du selv skriver at han ikke trives i flokken...
    Nu har jeg arbejdet på et stutteri i 3 år hvor de avlede både arabere, men også trakhenere og DV. Der bemærkede vi at araberne havde det bedst hvis de gik på fold m egen race. Ved ikke om araberen føler sig lidt hævet over andre racer, men på dette stutteri var trivslen helt tydelig bedst m "rene" foldkammerater. smiley
    Jeg har også prøvet det med mine egne to. De gik en sommer i en meget blandet flok og de var bestemt ikke tilfredse. De blev irriterede når de andre blandinger eller andre racer nærmede sig, holdt sig for sig selv og blev altid trynet af de andre, da de ikke gad dem.
    Ved ikke om det kan være en del af dit problem, men det var vores erfaring m de arabere der blev avlet på stedet samt mine egne. smiley
    Idag går mine to arabere kun med hinanden og de er bedste venner. Der er aldrig ballade eller problemer m indfangning eller lign.
    Derudover vil jeg også nævne at min erfaring m arabere er at de trives bedst m rolige omgivelser. Altså mindre private steder, IKKE rideskoler. Netop på det grundlag at de er meget sensitive.
    Ved ikke om det kan have noget m dit problem at gøre, men det kan nok ikke helt udelukkes. Der er ikke en der hvor du står der også har lyst til at købe araber? Så får han jo en "rigtig" ven. smiley


  • #12   28. apr 2009 Er selv araber ejer om min liver totalt vildt op når staldejers araber dreng kommer hjem til sommergræs så er der liv og fut i min... Hun står sammen med 2 dejlige DVér og der er harmoni i flokken men hun er lidt tam i det når hendes arts race ikke er der... Så måske er der noget om snakken at arabere er lidt høj måsset...

    Hilsen
    JJ


  • #13   28. apr 2009 tror måske der er noget om det... men nu må jeg prøve at se... der hvor jeg trænede galophest (arabere) før jeg købte kalle, ligger ikke ret langt fra os... og der skal jeg over hjælpe en gang imellem, og tænkte at jeg måske kunne ride kalle derover, lader ham gå på marken med nogen af deres, og lade ham lege med dem, og så ride ham hjem nogle timer efter når jeg var færdig med gøremålene...

    Har det virkelig dårligt over at han måske går og er deprimeret.... det lille pus...


  • #14   28. apr 2009 iiiiiiiiiiiiiiiih altså må jeg ikke være hest hos jer... :o) der sker mange ting i kalles liv som gør han ændre adfærd, men en lækker røv det er han sgu...

    Hilsen
    JJ


  • #15   29. apr 2009 JJ. igen mange tak...

    Vi gør alle sammen en stor indsats, sådan at alle hestene har det godt og trives, derfor også denne bekymring med Kalle... Men jeg er arbejde meget på sagen, og igår rendte vores lille hjælper Kamille og jeg og legede, kælede, nussede, pussede og delte masser af godbidder ud til Kalle. Tror det hjalp lidt på hans dag...

    Men han er altså bare en super sensible hest, og skal tages med god tålmodighed og masser af kærlighed...


  • #16   29. apr 2009 Bare det at han er gået fra at være lege-hygge hest til ridehest er jo en kæmpe omvæltning for en hest.
    Og ja når det går allerbedst er man tit tilbøjelig til at glemme de "små" ting, såsom at blive ved med at lege, nusse, omgåes hesten på ikke-ridemæssige måder.
    Måske føler han sig usikker og har ikke nået at fordøje alle de nye ting der er kommet ind i hans liv?
    Når du selv skriver at han er en super sensibel hest, så er det måske gået for stærkt det hele?
    Måske du skulle prøve at søge lidt tilbage til den gamle leg og nussen og skære lidt ridning fra. Ellers er der altid plads til begge dele hvis bare man er bevidst om det. Prøv at variere hvad du laver med ham så meget som muligt, så hver dag ikke bliver "bare" ridning.
    Mine arabere gider heller ikke ride hver dag. Jeg kan se på dem allerede om morgenen til fodring hvilket humør de er i og så tager jeg den derfra mht hvad vi skal lave den dag. Fx plejer de at vrinske højt når jeg kommer ind i stalden, men nogle dage kommer der kun et lille grynt og så er de som regel ikke i hårdt arbejde humør, men vil hellere have en hygge dag m lidt jordarbejde og masser af roser. smiley Eller sommetider bare en fridag hvor jeg strigler og nusser dem på marken.


  • #17   29. apr 2009 Karina S har du prøvet med lidt B-Express til kalle eller lidt alternativt i form af urter.. Jeg er nemlig ret så hug på den form for behandling og vil du vide mere så kan jeg give gode fif til hvad du evt kan bruge til ham, det koster små penge og det sundt for hesten.

    Hilsen
    JJ


  • #18   29. apr 2009 Jeg har får ikke så lang tid siden skiftet ham over på omega balance,som er et fuldfoder fra dangro... plus lucerne... så indtil det er helt på plads og tjekket over en periode, vil jeg ikke begynde at blande noget i... vi bruger selv mange forskellige urter i staldn, så det har vi kendskab til. men vil lige vente og se tiden an...

  • #19   29. apr 2009 jamen så må han altså lade være med at leve sådan op til det navn... han er jo en Kalle-klump....

  • #20   30. apr 2009 altså kalder man ikke sin hest for KLUMP... (he he) så må jeg vist hellere hente ham hjem til min som jeg kalder madullen... *LOOL*

    Hilsen
    JJ


Kommentér på:
Hjælp til at hente hest på fold...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce