{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Skuffet over artikel i Equipage {{forumTopicSubject}}

Ja nu ved jeg ikke, om I læser Equipage herinde, men hvis I gør jeg vil gerne høre jeres mening om artiklen om koldblodsheste? Jeg blev selv ret skuffet over at læse den, fordi jeg mener Equipage har opbygget den omkring nogle forkerte facts, da de skriver, at Frieseren er koldblodshest. Det resulterede i, at jeg skrev en mail til redaktøren, som jeg venter spændt på at høre fra.

Her er hvad jeg skrev:

----

Kære Peter Bennett

Jeg har abonneret på Equipage lige fra det første blad udkom og egentlig altid været glad for bladet, der har været nogle gode oplysende artikler som har sat fokus på nogle vigtige ting. Men da jeg forleden modtog Maj måneds magasin og læste artiklen "Er koldblodsracer egnede til dressur?" må jeg sige, at jeg blev utrolig skuffet over at I betegner Frieseren som en koldblodshest. For det første er det en varmblodshest, mange tror dog pga. hovskægget at det er en koldblodshest, men det er og bliver altså en varmblodshest. Jeg mener, at I som professionelt ridemagasin bør være opdateret med sådanne facts, for det er da en katastrofe at opbygge en stor artikel omkring nogle helt forkerte facts. I skriver bl.a. "Vidste du, at Friesere på grund af deres specielle puls, åndedræts- og temperaturtal skal trænes på en anden måde end de varmblodede racer. Lange galopper udmatter dem." Når nu det altså ER en varmblodsrace så gælder dette jo ikke Frieseren. I skriver endvidere, at Frieserhesten har en trav med høje knæløft og en massiv hals, som sidder så taknemmeligt, at det ofte ser ud til, at de går til tøjlen, selvom de i praksis kun stiller hovedet højt og trykker ryggen væk. Og det trækker ned i konkurrencesammenhæng". Ja naturligvis trækker det ned i konkurrencesammenhæng, hvis en hest går som beskrevet, men jeg vil påpege, at der efterhånden findes rigtig mange Friesere både herhjemme men i særdeleshed i udlandet, som faktisk er korrekt redet og det kan sagtens lade sig gøre at ride en Frieser korrekt, det er et spørgsmål om træning at få en Frieser til at sænke hovedet og bruge ryggen. Helt sikkert er der rigtig mange Friesere, som rides decideret forkert, som er krøllet sammen og hevet helt ind til bringen. Men det er jo ikke forskellige ridemåder vi snakker om her, nej det er jer der karakteriserer Frieserne som koldblodsheste, der er egnet til kørsel og show.

Equipage - I må oppe jer lidt og sætte jer ind i tingene før I laver sådan en artikel, som indeholder direkte forkert stof. Til jeres orientering kan jeg fortælle, at Frieseravlen går mere og mere i retning af at avle gode sportsheste og der avles på hingste, som netop har vist deres gode egenskaber i dressuren.

Beklager, at denne mail er sendt til dig, Peter, men der står ikke oplyst hvem der har skrevet artiklen, ellers havde jeg gerne sendt den til vedkommende.

Venlig hilsen

Rikke

-----

Muligt, at jeg overreagerer lidt og at I ikke er enige I hvad jeg skriver, men jeg vil stadigvæk gerne høre om jeg virkelig er den eneste, som synes den artikel var meget useriøs?

Frieserhilsner

Rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skuffet over artikel i Equipage
  • #1   6. maj 2009 ja ved ikke rigtig hvad jeg skal sige
    hvis de ikke kender til racen hvorfor skriver de så om den
    så vidt jeg ved så er jyder belgier irish cog mm koldblod heste


  • #2   6. maj 2009 Ja nemlig... men de gider åbenbart ikke sætte sig ind i tingene før de skriver om det. Øv altså synes virkelig det er for useriøst, når man køber sådan et blad burde det da være rigtigt det der står i.

  • #3   6. maj 2009 Ja nemlig, det sætter da Friesere i et dårligt lys - på en FORKERT baggrund. Og man regner jo ligesom med, at sådan et blad har sin baggrundsviden i orden!? Tsk tsk tænk at man giver penge for sådan en gang pladder.

  • #4   6. maj 2009 Jamen de mener jo, at Frieseren ikke kan bruges til dressur. En eller anden Frieseravler (kan ikke huske navnet) udtaler sig til bladet om, at hans egen hingst er en undtagelse, den går M-klasser! Ellers er Friesere (groft sagt) kun til kørsel/show... og så den der med at de pga. de er koldblodsheste, skal trænes HELT specielt i forhold til andre heste - det er da totalt forkert.

    De får det til at lyde som om Frieseren er totalt og aldeles uegnet som dressurhest, nærmest "fejlbygget" og at det kun er hygge-skovtyrs-ryttere, der køber Friesere.


  • #5   6. maj 2009 Håber da ikke det kun er hygge-skovturs-rytter som køber frisere :S
    For af hvad jeg ser og sådan ved nogenlunde af .. Så er friser da VILDT dyre smiley


Kommentér på:
Skuffet over artikel i Equipage

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce