{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.314 visninger | Oprettet:

Staldnavn? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge forum!

Jeg skriver for at få jeres mening om denne lille sag. Jeg skriver også fordi I alle har fantastiske navne til jeres stalde og fordi jeg ved at i hvert fald Pauline er super klog og prof på emnet (det er i andre garanteret også!)
Kæresten og jeg flyttede i april på egen bondegård, og det har hele tiden været meningen at vi på et eller andet tidspunkt ville avle lidt på vores to små Tinkere.
Så derfor behøver man jo et staldnavn smiley

I begyndelsen virkede "Lillelund" som et oplagt valg, da gården ligger op ad en lille lund, men jeg synes efterhånden at navnet er lidt fesent samt at det ingen relation har til heste eller Tinker-racen. Desuden er der allerede flere stalde der hedder det.

Jeg har så tænkt lidt i baner i retning af: Irland, Engelsk navn, Tinker, Grå (som er min første hests farve, og ikke helt almindeligt). En dag sad jeg så på arbejde og kedede mig og læste om Irske byer på Wikipedia.
Her dukkede navnet "Greystone" op (Irlands 5. største by eller noget)
Straks tænkte jeg: "Stald Greystone" alternativt "Stutteri Greystone" eller bare "Greystone" - Har relation til Irland, ligger godt på tungen, Vil lyde godt i hestenavn (Fx: "Greystones xxxx") og så vil min lille gråbrogede Lai blive byggestenen for vores stald.
Er det helt i hampen?

Jeg vil gerne høre jere uforbeholdne mening!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldnavn?
  • #1   24. aug 2009 Jeg synes, at det lyder rigtig fornuftigt. Jeg beundrer særligt, at du sætter dig så meget ind i stoffet INDEN du vælger et staldnavn.

    Jeg kan godt lide Stald Greystone.

    Venligst
    Betina

    PS: Tillykke med placeringen til kåringen - hun er altså gudesmuk din lille Lai!


  • #2   24. aug 2009 Jeg er nok tilbøjelig til at erklære mig enig med Kijofreg... smiley

    Jeg synes, Stald Greystone lyder flot, men et eller andet sted passer det bare ikke rigtigt ind her i lille Danmark. smiley Her lyder Stald Lillelund meget, meget bedre. smiley


  • #3   24. aug 2009 Jeg synes du skal finde nogle danske/engelske ord, og så be Kijofreg slådem op i sinirske ordbog, og wupti, så har du et irsk ord, evt. grå på irsk smiley

  • #4   24. aug 2009 OK OK.. for det første...
    Lillelund: Det er sødt, og falder godt på tungen. Men vil du have 'sødt'?
    Greystone: Jeg kan godt lide udgangspunktet... Men jeg syns, at det er en anelse søgt, at slå navne på byer op. Men tanken bag er jeg vild med, og jeg syns, at det er værd at udforske. For eksempel, har Lai jo nogle fantastiske aftegninger... Og jeres gård ligger ved en lille lund - en plet... Hvad med GreySpot Gypsy Horses... Eller Grei (Lai og Grey)... Du kan også vælge en lidt mere humor-agtig tolgang til det... 'Aunt Grey' (fordi Lei bliver mor/tante til mange, og det kunne bare være sejt, at sige at man har en Aunt Grey-horse)
    Der er også en vinkel i det grå... Jamen, alt gråt jo... Selvom meget af det bliver lidt indianer-agtigt... Hvad med mønsteret på Lai? Ligner det noget? Har det form af noget? (For eksempel, ville jeg have døbt Fione Kicker, hvis hun ikke havde haft et navn, for hun har sådan en stor sort plamage bag på, som ser ud som om hun er blevet sparket af en kæmpe fod med mudder)... Rødvin gør meget - jeg kommer gerne og laver en brainstorm over en kulørt drink eller 2...
    P.S. stald DE LUXE hedder jo DE LUXE for at det passer med 'ad DE LUXE' og 'art DE LUXE'... Så det var ikke særlig fantasi-fuldt at finde på en stald også smiley
    Det vigtigste, er at du finder en god historie bag dit navn - så forelsker man sig mere i det... Der er masser af tilgange.. og, hvis du spørger mig, så er humoren vigtig, når vi har med Tinkere at gøre... Det er jo en gøgler-hest, og jeg syns bare, at det er så vigtigt at få med. Vores heste er først og fremmest 'charmere', og det er et aspekt jeg syns alt for mange glemmer - og jeg ville ønske, at jeg selv havde det mere med (eller med overhovedet...)


  • #5   24. aug 2009 Ih, hvor er I altså bare super opfindsomme... smiley

    Her har vi snakket om at kalde vores stald noget så uoriginalt som "Møllegården", fordi vi - helt tilfældigt en dag, nogle gamle mennesker invaderede os, fordi gården her er deres barndomshjem - fandt ud af, at stedet engang har været en gammel mølle. smiley

    Problemet er bare, at jeg synes "Stald Møllegården" lyder en smule kedeligt... og der er HELT SIKKERT også andre stutterier/stalde, som har det navn....

    Men hvad pokker skal man så hitte på?? "Stald Falle" lyder faktisk lidt sjovt... meeen det dur nok ikke i længden, hvis vi engang med tiden skal gøre os håb om at blive taget blot tilnærmelsesvis seriøst indenfor Frieser-verdenen. smiley Og "Stald Bratbjerg" lyder heller ikke voldsomt spændende...

    Jeg kan faktisk rigtig, rigtig godt lide "Stald Lillelund", men jeg er også vild med Paulines forslag; "Greyspot Gypsy Horses". smiley


  • #6   25. aug 2009 Jeg vidste ikke det med Thybo... men man må altså gerne være af en anden mening - det er sådan det bedste kommer frem hvis du spørger mig smiley
    Personligt, syns jeg ikke, at der er noget problem i Engelske navne - hvis blot det er det rigtige. Jeg syns det er skønt med et internationalt præg, både for at hylde hesten, som jo er en gøgler-hest, og for at se lidt ud over grænserne. Vi lever i en verden med åbne kanaler, og et fremmed-klingende navn, er så smukt som et dansk. Igen, er jeg klart af den mening, at land og sprog er mindre vigtigt end den rigtige mavefornemmelse omkring navnet. Det skal 'falde i hak' hos dem der skal bruge det - om det så var Timbuktu-sprog...
    Bortset fra det, så kan jeg godt li' Stald Jørgensen!!!
    Nå, men der er mange veje at gå... Man kunne også tage udgangspunkt i Lai's store skimmel-plet... Stald Patch eller noget i den retning... Øj... en søgning på 'grå' giver mange hits smiley Man kunne også tage udgangspunkt i begåringen på benene... eller... ohhh.... Det her er sjovt!


  • #7   25. aug 2009 Ha ha... Jeg synes i har mange gode forslag smiley
    Men behåring på benene?!?! Det kunne være totalt humor at kalde sin stald "Stutteri Stikkelsbærben" - Men umiddelbart mener jeg ikke at "Stikkelsbærbens Lai" er et navn der ligger godt i munden (selvom det helt sikkert vil blive husket!!!).

    Forresten skal jeg lige huske at sige at vi har en kæmpe stor grå sten liggende i gårdspladsen (dog har min kære kæreste malet den hvid!)

    Mht at bruge mit efternavn, så hedder jeg Agner. Det er helt sikkert ikke så almindeligt, men jeg synes heller ikke det er anvendeligt. Der er alligevel ikke nogen der ved hvordan det udtales (ligesom Wagner bare uden W).

    Jeg er enig med Pauline i at sproget ikke har den store betydning hvis bare navnet giver mening. Men det er nok også rigtigt at det lyder lidt for stort og internationalt og mangler humor.

    Hmm. Det er svært! smiley

    Men jeg er super glad for jeres mening!!!

    Pauline: Jeg vil meget gerne donere spraglede drinks ad libitum i forbindelse med brainstorm. Eller evt. bare for de spraglede drinks alene smiley He he

    Gerne flere inputs hvis I lige kommer på noget!


  • #8   25. aug 2009 Stald Stikkelsbærben????? *LOOOOOOL*

    Den var god... Der er også "Stald Plysfus", hvis vi skal blive i det med behåringen... *GG* "Plysfus' Lai" lyder da meget godt... fnis... *GG*


  • #9   25. aug 2009 Uh... Ja, "Plysfus" er ikke dumt! Ha ha

  • #10   25. aug 2009 STald Gilettte... Det må være vejen frem... Eller Veet... Wax On Wax Off...
    Der må nogle Kulørte drinks på bordet - snarest!


  • #11   25. aug 2009 Jah! Klart! Det kunne være guld!

    Faktisk bor vi i Folding gårde som består af vores gård, genboen og naboens huse. Så lille flække - jotak!!!

    Smager stadig på Plysfus... Mmmm... Men så bliver man næsten nødt til at avle efter plys på fødderne!
    Gæt hvad?!?!: www.plysfus.dk er ikke taget!


  • #12   25. aug 2009 *GG* Der kan du se - der kan komme noget god ud af selv at være fjollet! *GG* Eller også vil du bare gerne tjene den femmer, Kijofreg tilbød dig... fnis... smiley

    Men nu, vi er igang med de kulørte drinks (gylden er vel også en kulør??? *gg*), så er irerne jo bl.a. også kendt for deres gode whiskey... så i mangel på bedre kan du jo også bare kalde dit stutteri "Stald Whiskey" eller "Stutteri Whiskey Spots" (hvis dine tinkere altså er brogede). smiley


  • #13   25. aug 2009 Stald Pint of Guiness, Darcy er vel en omvendt Guiness? :o) Hvis det skal være alkoholisk smiley

  • #14   26. aug 2009 Hmm... Må skuffe jer med at kæresten ABSOLUT ikke har Plysfus på yndlings-navn-listen. Øv... Øjnede ellers lige chancen for at tjene en femmer smiley

  • #15   26. aug 2009 Mht Guiness og Darcy så tænker jeg at den mørke farve = øllet og de hvide sokker = skummet. Derfor omvendt? Er det korrekt Molly?

    Og ja, der er ret meget Morten Korch over Folding gårde smiley
    Og saftevanden er selvfølgelig hjemmelavet smiley


  • #16   27. aug 2009 Hmmm... tilføj så lige efternavnet på dem der boede her før, så har du en Morten Korch-julekalender... De hed FILTENBORG...
    Hvad skal du primært bruge navnet til, Louise... STald, heste, huset??? I hvilke tilfælde?


  • #17   28. aug 2009 Ha ha! Ja, total Morten Korch smiley

    Jeg tænker at navnet skal bruges ligesom fx. "Frileni" eller "Hjortholm", "Stutteri satin" eller "Stald DeLuxe"

    1) Altså for at have et staldnavn som en slags brand - derfor duer "Lillelund" ikke - er lidt for hygge-nusset og så er det ikke unikt i Dk. Ofte skrives staldnavn/ gårdnavn på til stævner der ikke er klubrelaterede.
    2) For at knytte navnet til eventuelle afkom til mine heste. Fx. "Greystone´s Goddess". Her har jeg tænkt lidt over fordelen i et navn der fungerer godt på både dansk og engelsk da man ofte vælger engelske/ irske navne til krikkerne. Det lyder lidt fjollet med "Bondegårdens Eternal Flame" eller lign smiley
    3) For at aktivere kæresten. Han her helt vild med at lave ting med navn på. Han er ved at udtænke knager, bokslåger mm. hvor fx GS eller Greystone kan indarbejdes som en slags monogram (lidt håndværkerkæreste har man vel :))


  • #18   28. aug 2009 Ja, han har to smiley
    Men deres håndværkerevner kan ligge på et meget lille sted! Hi hi De har tommelfingre istedet for arme!


  • #19   28. aug 2009 Det er vist det samme som på skotsk, ihvertfald i udtalen smiley


  • #20   28. aug 2009 Njah... Vi har ret meget ukrudt smiley Og så er landskabet ret fladt...

    Men god idé det der med at slå ord op i irsk ordbog...


  • #21   28. aug 2009 http://www.namenerds.com/irish/modern.html
    Her er en masse irske navne...
    Jeg er altså stadig til
    Greystone
    GreyPatch (som hentydning til den grå patch på Lai's bag)
    GreyZone (fordi vores heste kommer fra et folkefærd der har det med at bevæge sig lidt i gråzonerne)
    Twilight (i mørket er alle katte grå... Tusmørke er gråt etc. der er noget fedt dramatisk og spændende ved det navn)
    LuGrey (en blanding af dit navn og Lai's farve)
    Le Grey (Tja... Det er jo en blandingshest - og alle andre vælger engelsk eller irsk... hvorfor ikke vælge et andet land som inspiration - Le Grey - Den Grå - er der noget ret fedt over. Sigøjnerne har jo aldrig været bange for at vise sig på scenen - og jeg kunne lige forestille mig dig ride på showbanen med en præsentation som sluttede af med "Louise på Lai Le Greeeeey"! Der er lidt drag-show over det - på den fede måde.
    Pure Grey
    BoulderBuck
    00035 (det er den internationale farvekode for grå)
    ZenGrey (den ro og harmoni du og Lai udstråler, er nærmest Zen... Det tænkte jeg allerede på, til kåringen. I er i harmoni - Zen)
    SilverCoin
    ShowShine (tja, vi bruger det alle - det er egentlig utroligt, at der ikke er nogen der har 'claimet' det navn endnu!!!! Stald ShowShine - Damn, jeg tror jeg skifter!!!)
    SilverStain - Det er jo en sølvplet hun har på bagen



  • #22   29. aug 2009 Ih, Pauline smiley Hvor har du mange gode forslag!
    Især kan jeg godt lide SilverStain og Le Gray (på trods af det drag-agtige!) Ha ha
    Og tak for din dejlige kommentar om Zen - hi hi... Jeg tror at vi begge forsøgte at skjule flossede nerver og præstationsangsten!


  • #23   29. aug 2009 Louise, kan du ikke lige SMS mig... 28443229... Anne Sofie og Molly er her, og kan godt nå en time ved Tine, så jeg kan køre med dem... Men hvis du ikke når at læse det her, følges vi bare alle fra Rolykkevej smiley

  • #24   15. okt 2009 Ej hvor sjovt... tråden er stadig oprettet af 'stald lillelund'...

Kommentér på:
Staldnavn?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce