{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
474 visninger | Oprettet:

Føl & Ungheste... Træning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle dejlige medlemmer i denne gruppe : D

Jo, ser i.. Nu er jeg så heldig. Jeg har jo på en måde fået 'foræret' fjordhesten Pyrus til mig, jeg betaler bare ikke noget for den.. Nu har de rigtigt juridiske ejere så valgt at sætte ham til salg og sælge ham, så jeg valgte at finde et nyt sted.
Jeg fandt et lille nærliggende DV-Stutteri som manglede hjælp, og så henviste de mig til deres nabo, som avler Oldenborg heste...

Da ejerne er over 50 år, så står jeg alene med opdragelsen og omgangen af 3 avlshopper, 1 unghest og 2 små 4 måneder gamle føl.
Jeg har dem helt for mig selv, og det er rart da der så ikke er nogen der kan 'spolere' mit arbejde.
Men altså, for at være 100% ærlig - så har jeg ikke den fjerneste idé om hvordan jeg skal omgås føllene?
De er vant til grime og elsker at løbe rundt og lege med mennesker, men de kan ikke trækkes, løfte ben eller noget andet praktisk.
Og da jeg ikke er meget for faste/"hårde" tilvænningsmetoder har jeg nægtet at gå igang før jeg har fået råd fra nogle som selv kan tale af erfaring eller bare med hjertet på rette sted..

Altså - hvordan ville i tilvænne i føl at blive trukket, løftet ben, og hvordan opdragelsen af sådan et skal forgå?
De er yderst rolige og samarbejdsvillige, men det kræver jo også at jeg som træner kan sætte mig ind i karakteren som træneren af føllene, og få dem til at forstå hvad jeg vil have dem til.

Det er dér jeg er usikker. Hvordan gør jeg det?
Håber jeg høre en masse gode idéer (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl & Ungheste... Træning?
  • #1   27. aug 2009 WAUW det er fandeme meget.


    altså føl og ungheste træning :

    INGEN - ABSOLUT - INGEN øvelser ! det er meget få der kan kommunikere med føl, rigtigt, og det går kun galt, hvis man prøver. Den første træktur er forfærdelig. Føllet springer sikkert fra side til side, de fleste stutterier ( af hvad jeg har oplevet) binder føllet til en pæl, og trækker hoppen væk, så den lære den ikke kan slippe væk, fra trækket i torvet. SYGT

    nå, det jeg sådan "plejer" at gøre ( der er en utrolig diversitet i føllenes reaktioner) er at starte uden træktorvet, og bare få føllet til at blive komfortabel med hele situationen, med grimen, At tage grimen af og på, og komme hen til dig når det skal ske.

    Derefter så lær føllet at bøje hovedet til hver side, derefter, træk det i cirkler rundt om hoppen, og gør cirkelen større og større, og skift volten ved at vende om væk fra hoppen. Når det her går godt, så prøv at trække i lige linier eller slangegange rundt, men stadig i nærheden f flokken.


    At løfte ben er nemt på føl, efter "grime påsætningstrinnet" kan du lære den at bakke med press på hoved og bringe, og samtidig ta fat i benet, når den løfter det. Selvfølgelig skal du kunne røre føllet over hele kroppen, og evt lade føllet "sparke" dig lidt ( de udforsker med benene) det sker nok hvis du side ned hos dem . ikke for meget, men nok til at de ved de kan stå lige ved siden af dig uden du spiser dem.


  • #2   27. aug 2009 Wow tusind tak..
    Ja arbejdet er meget stort, og ville heller ikke gå igang med noget før jeg kunne være sikker på hvorvidt jeg skulle gøre det. Så indtil videre har jeg bare gået rundt og nusset med dem. De er blevet utroligt sociale med mennesker og virkelig glade menneskelig omgang. De kommer glade og friske løbende med stolte fremvisende skridt når man kalder på dem..

    - Men tusind tak for rådende, jeg vil klart begynde at træne dem når jeg også selv mener at de er 'parate', da det hele jo ligenu stadig er ret nyt for dem.

    Men tusind tak (:


  • #3   27. aug 2009 Et føl er sådan set ikke parat til noget, fordi man ikke arbejder i øvelser på det stadie, for det altid går galt. De har næsten minus koncentration smiley så forvent intet.

    ungheste er det samme, men husk maksimum 5 minutters træning, men prøv så vidt muligt at stoppe, når de gør det rigtigt første gang smiley En halv øvelse også lege eller ud og løbe smiley


  • #4   27. aug 2009 Tak for rådene, det er klart noget jeg kan bruge! (:

  • #5   27. aug 2009 så lidt smiley

Kommentér på:
Føl & Ungheste... Træning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce