{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

Danskere er uhøflige! {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg for nylig været i Skotland (mellemlandede i London) og jeg blev slået over, hvor uhøflige danskere egentlig er i forhold til andre nationaliteter.

Her i DK er det knao vi siger tak for mad og den slags.

Derovre siger de tak for ALT! Hvis du holder en dør er takken overstrømmende, hvis du bare holder tilbage og giver dem plads får du endnu en tak og hvis du sågar pløjer dig op gennem et fyldt fortov og bare giver albuer (fordi du har MEGET travlt) så kan du høre en talestrøm bag dig: "Sorry", "sorry", "scuse me", "I'm sorry" osv. osv. osv. Det er heeelt utroligt! Det er jo lige før man overvejer om de også vil sige undskyld, hvis man fiser hen og sparker dem i r*ven!? XP

Jeg fangede mig selv i, at efter en uge derovre sagde jeg selv thanks og sorry for aaaalt XP Det smitter sgi altså...

Men tilbage til pointen. Hvornår er vi danskere blevet så uhøflige? ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danskere er uhøflige!
  • #1   2. sep 2009 Undskyld smiley

    Nej vi danskere er bare egoistiske og har nok i os selv. Hvorfor undskylde når det nu er de andre der er nogen fjolser osv.


  • #2   2. sep 2009 det har du ret i smiley kom selv hjem i april efter 3 mdr i england, så der sad både thank you og sorry og andre gloser godt fast, så de blev også brugt herhjemme i et stykke tid
    (og folk gloede underligt på en som var man faldet ned fra månen)

    tror det handler kultur forskelle. vi er mere individalistiske herhjemme end ovre i england og så er der ikke den store forskel på menneske hverken på køn eller status, samt, hvor i england der er større forskelle og også mere fokus på netværk frem for præstationer som i Dk og derfor også mere grund til at bruge gloser som thank you, excuse me, sorry, osv.

    Jeg har en god bog som jeg brugte ifbm min uddannelse som hedder "Cross-cultural Business Behavior" af Richard R. Gesteland(som jeg også har været til fordrag hos)
    Han har lavet nogle parameter hvor man måler forskellige landes "normer" udfra fx magtforskelle, kønsforskelle, tidsperspektiver, sociale relationer, direkte og indirekte kommunikation osv.
    De er meget brugbare til at forstå andre landes kulture og bogen giver et super godt indblik i hvordan kulturen er i de forskellige lande og hvordan man selv skal opføre sig ifht forskellige kulture.


  • #3   2. sep 2009 haha

    jeg har rejst rigtig meget i mange år bl.a. boet i Australien og kan kun give dig ret.

    Min yndlings sætning her i Danmark er: 'Undskyld jeg skubber lige til dig'
    Har ALDRIG hørt nogen andre lande hvor man bare skubber til hinanden uden at se et problem i det. Har man nogensinde hørt de høflige englændere sige 'excuse me I am just going to push you' ØH nej ikk lige vel.
    Jeg siger altid meget høfligt tilbage: 'Jeg vil gerne flytte mig lidt så du kan komme til men bryder mig ikke om at du skubber til mig'

    haha!!


  • #4   2. sep 2009 <b>Tina Ravn R</b> Ja dén har jeg også altid moret mig lidt over. "jeg skubber lige til dig"... Øøh? Du kunne ikke bare lige bede mig om at rykke måsen lidt..?

    Jeg vil også SÅ gerne bo i Skotland, for det er simpelthen så skønt et land! Og kan ske jeg ville blive kronisk høflig af at bo der lidt. Hihi...

    <b>Gitte J</b> Jeps, den fra toget (eller bussen for den sags skyld) kender jeg også alt for godt. Folk fylder heeelt vildt og man får dybe, opgivende suk, hvis man beder om at flytte deres crap, så man kan komme til at sidde ned XS


  • #5   2. sep 2009 <b>Gitte J</b> Det er nu liiiige før jeg er mere til irsk, men skotsk er også topnice XP

    Men et kanon smukt land. Føler mig mere hjemme deroppe end jeg gør i DK, hvis det ikke lige var fordi (stort set) alle dem jeg kender bor i DK.


  • #6   2. sep 2009 Jeg mener ikke uanset hensigten at man bør skubbe til folk, fysisk eller ej. Men jeg har nu altid været ude for at folk decideret tager en hånd frem og rører mig på armen mens de prøver at flytte mig... Det bryder jeg mig ikke om. Og nej jeg ville heller bryde mig om at bede folk flytte sig.

    Det gælder jo først og fremmest om at DU har problemet og derfor må finde en vej ud uden at genere andre eller i det mindste genere mindst muligt.

    Det pæne ville måske være at sige: Undskyld må jeg komme forbi her/ komme ind til varen/ ta sådan en dér - mens man peger. Ligesom englændere altid siger excuse me...

    mht accent... så æææælsker jeg den rigtige engelske eller manchester (Daphne fra Frasier). Men bedst bliver nok den australske hihi...


  • #7   3. sep 2009 Tina Ravn >>
    Ja jeg bruger også ALTID "Undskyld må jeg lige komme forbi". Det virker mere høfligt synes jeg...

    Og ja, australsk er også en af mine yndlingsaccenter! Især når det r Hugh Jackman XP

    Kijofreg>>
    Jeg mener bestemt ikke at det er uhøfligt at bede en kunde pænt om at flytte sig. Det ville jeg bestemt ikke blive sur over! Måske du kunne bruge "må jeg komme til" i stedet for, den er pænere i mine ører. Men den med at skubbe, dén virker altså ikke for mig! ;oP


  • #8   3. sep 2009 Jeg synes på alle måder vores danske samfund bevæger sig i en mere lukket, egocentreret og individorienteret retning. Enhver er sig selv nærmest, janteloven lever i bedste velgående, materielle goder har alt for stor betydning for social accept og de fleste er så viklet ind i deres egen selvudnævnte "danskhed", at de ikke kan se ud over deres egen næsetip! Og det er efter min mening rigtig, rigtig sørgerligt...

    For mig handler det ikke så meget om mangel på ord som tak og undskyld... men mere vores generelle tilgang til hinanden og vores øvrige omverden.


  • #9   4. sep 2009 i mine øjne handler det om ganske almindelig god opdragelse... og med den pædagogik der kom frem i 60érne ja der røg den gode opdragelse

  • #10   7. sep 2009 Ja danskerne er ikke specielt høflige... Men det synes jeg nu heller ikke tyskere er (ihvertfald ikke når de er på ferie her i landet...). Der er da en eller anden der lige har skrevet en bog omkring det her emne med at danskernes pli er forsvundet. -Kan selvfølgelig ikke lige huske hvad forfatteren hedder.... Men ja danskere er rigtig gode til at mose igennem når DE skal frem, overhale køen i supermarkedet, vrisse bag rattet når de kører bil og ja man kan blive ved. Det er efterhånden flovt at være dansker....
    Rikke Blume og Louise Lindbøg har fat i noget dér. Denne frie opdragelse er roden til uhøflighed, egoisme og en attitúde der gør at der bestemt kun er plads til "mig". "Undskyld" og "Tak" er efterhånden forsvundet fra vores ordbrug.


  • #11   7. sep 2009 <b>jeanette N</b>
    Lige præcis. Jeg kender kun nogle få tyskere, som egentlig er høflige nok, men måske stadig ikke meget bedre end danskere.

    Englændere og skotter er dem jeg virkelig blev overraskede over ;o) De er utrolig høflige...


Kommentér på:
Danskere er uhøflige!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce