{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

Meget anspændt føl... {{forumTopicSubject}}

Ja, så er det min tur til at melde mig på banen med et lille adfærdsspørgsmål... smiley

Jeg har jo denne hersens pragtfulde Frieser-hingstebasse, som fylder 6 måneder på fredag. Han er tillidsfuld, nysgerrig, nussesyg og fuld af selvtillid, men over de seneste uger er han bare begyndt at virke spændt som en fjeder hele tiden... det er, når jeg trækker med ham, når jeg træner øvelser med ham, og når vi bare nusser og hygger i stalden eller på folden. Så står han helt rejst og anspændt som en bombe, der er klar til at sprænges, og jeg har flere gange grebet mig selv i at tænke: "Gad vide, hvornår han eksploderer i hovedet af mig??"

Det har han så ikke gjort endnu (bortset fra i tirsdags, da han fik en staldkat i nakken, den stakkel)... som regel kan jeg med en god portion tålmodighed få ham til at falde lidt ned på jorden og slappe en smule af efter nogle minutter (5-10 minutter, typisk). Men det er, som om han aldrig rigtigt slapper HELT af.

Mit spørgsmål går så på: Hvordan kan det være, han hele tiden er så anspændt? Er det for meget indestængt energi? Savner han stimulering? Er det bare "alderen"? Eller kan det tænkes, det er mig, der - ubevidst - gør noget forkert? Det skal lige tilføjes, at han også spænder lige så meget op overfor min kæreste, der er FØDT rolig og afslappet... men derfor vil jeg jo ikke udelukke mig som en årsag alligevel.

Nogen, der har erfaringer med noget lignende? Og eventuelt råd til, hvordan jeg får ham til at slappe mere af sådan helt generelt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget anspændt føl...
  • #1   7. sep 2009 Ps. Må hellere lige tilføje, at han ikke er decideret bange og springer rundt som sådan... selv om han er ret ivrig og gerne vil fremad, når jeg trækker med ham....

  • #2   7. sep 2009 Tusind tak for jeres råd. smiley

    Tinna, jeg tror faktisk, du har en pointe mht. at "rose" (berolige) Falle, når han spænder op. Jeg har (desværre) en trist tendens til at snakke meget, når jeg går og hygger om ham, og når han spænder op, prøver jeg at få ham til at slappe af ved at tale meget blidt til ham i et lidt dybere toneleje, end jeg sædvanligvis bruger, mens jeg stryger ham i langsomme og blide, men faste bevægelser over halsen og kroppen. Men han kan jo faktisk godt opfatte min beroligende småpludren som "ros"; det kan jeg godt se, når du skriver det - havde bare ikke lige tænkt over det før. smiley

    Hvad angår det der med at blive bange, så er det faktisk ikke noget, han gør meget i... forstået på den måde, at han sjældent bliver forskrækket og springer til siden for ting. Han spænder bare op og virker MEGET årvågen, som om det mindste græstrå, der vifter i vinden, kan få ham til at tænde af... han gør det bare ikke... tænder af, altså. smiley

    De seneste 14 dage har jeg ikke fået trænet så meget med ham eller tilbragt så meget tid sammen med ham, som jeg plejer. Først havde jeg en hyperstresset uge med en mulig fyring hængende over hovedet (og jeg har valgt IKKE at arbejde med hestene, når jeg er stresset - så nusser og hygger vi bare lidt), og i tirsdags brækkede jeg så uheldigvis min lillefinger, da Falle under sin morgenmad pludselig fik en kat i hovedet, fordi katten fik overbalance og faldt ned fra bjælken over boksen, hvorved Falle sprang direkte over i mig, hvilket gik ud over min lillefinger.
    Men ellers har vi spillet meget bold og trænet små øvelser i fremad, bakke og vige for tryk i det hele taget, respektere det personlige rum osv. Vi har også lavet en smule tillidstræning med tilvænning til farlige ting; bl.a. vandslange og plastikposer, men ikke så meget endnu. Har også forsøgt mig med Ute Lehmanns "elevator" øvelse, men Falle forstår slet ikke, hvad jeg vil have ham til - han bliver tværtimod endnu mere anspændt og rejser hovedet HELT op i skyerne. Og som sagt er vi blevet afbrudt og kommer først seriøst igang med træningen igen om et par uger, når min finger er helet helt op. smiley

    Han er dog generelt meget ivrig og utålmodig... han kræver konstant at være i centrum, for ellers aner han simpelthen ikke, hvad han skal stille op med sig selv.

    Kan det mon tænkes, at det vil hjælpe lidt på hans anspændthed, at han får et par nogenlunde jævnaldrende legekammerater (en hingsteplag på 1 år og et hingsteføl på 6 måneder), når han er vænnet fra her indenfor de næste par uger?


  • #3   8. sep 2009 hormoner......................

  • #4   8. sep 2009 Har du hørt om Tellington Touchm?
    http://www.ttouch.com/whyTTEAM.shtml

    Der står blandt andet:
    <i>TTEAM has been used successfully with:
    sore backs
    stiffness
    stress
    nervousness or tension </i>

    ^ Det er en slags massage som er rigtig god og afslappende .
    - Kan være at det virker smiley


Kommentér på:
Meget anspændt føl...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce