{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Billede behandling {{forumTopicSubject}}

Billede behandling 1.

Ser man på mange af de billeder der bliver oploade hertil, ville mange af dem kunne gøre sig endnu bedre, med få minutters efterbehandling, samt lidt bedre omtanke for hvor og hvornår billedet tages.

De bedste tider at tage billeder på, er ved sol opgang og max en time efter, en time før sol nedgang til ca. 30 minutter efter.
Dette giver de bedste farver i billederne, da solens lys er meget blødt i disse tidsrum.
Billeder taget i fuld sol, giver ofte falske farver og kraftigt overbelysning, der er i videoen som linket gå til både billeder i de magiske timer, samt i fuld lys, kan du gætte hvad der er hvad ?

Dit kamera skal altid bruge laveste ISO ( læs Iso 100 ) de mindsker støjen i billedet,
Blænden skal være så høj som muligt, dette sløre baggrunden og bringer hesten i fokus, lav blænde giver dermed høj dybeskarphed, hvilken jeg personligt ikke syntes høje hjemme i et portræt foto, som det nu engang er vi tager.
Høj blænde visse ved lavt F tal, de fleste objektiver sløre flot og fint ved f4 eller laver tal, stor dybeskarphed fås fra blænde F9 og opad, men husk jo høje F tal, jo længere bliver din lukketid, og med en hest i bevægelse, kan dette give sløret billeder.

Om dit kamera har mulighed for det, bør du skyde dig billeder som RAW filer ( format ) dette format kaldes også det digitale negativ, her kan man lege endnu bedre med skarphed samt belysningen i billedet.

Men i videoen filmen er billedet i JPEG format, som mange skyder billeder, og disse kan også rettes til en vis grad.
Og de fleste eller mange her på heste galleriet er overbelyst, og mangler ofte skarphed, samt skarphed i farverne, de er ofte matte, men med nogle minutters billedbehandling kan dette løse, hvilken du kan se i en hurtigt gennemgang i videoen.

Du kan endvidere i videoen se det program og hvordan det virker, til at sætte vandmærke i dine billeder, dette gøre andre ikke gider misbruge dine billeder, hvad der skal stå i vandmærket er op til dig selv, og hvor du placere det i billedet, må du også selv bestemme, blot husk ikke at sætte det et sted, hvor billedet kan beskæres, så vandmærket forsvinder.

Billeder man oploader til Internet bør have en max opløsning på 1200 x 900 så kan de fleste se det i fuldt format, uden problemer.

Et sidste nød opråb, husk nu at få hele hesten med på dine billeder, så der ikke mangler et øre, et halvt ben osv. Det ødelægger billedet.
Billedet bør kun være uden ben osv. Om billedet skal udtrykke noget specielt, og skal hesten bære på en rytter skal hele denne person med.

Men sidst og ikke mindst, se videoen, læg mærke til farve forskellen i billederne alt efter tiden de er optaget på, samt hvor simpelt man kan ændre et billede !

Foto programmer som kan de omtalte ting i video er

Adobe Photoshop Elements 7 Koster ca. 800 kr. men er alle pengene værd
PhotoFilter fås gratis på nettet, kan meget af det samme som elements, men ikke alt, og en del mere besværligt at finde ud af

Mange vil sikkert råbe ( skrive ) Picasa 3 men dette program egner sig kun til billede fremvisning, samt meget hurtige rettelser i billedet, kan slet ikke så meget som før omtalte programmer.

Håber dette giver lidt råd og vejledning til alle foto og heste elskere

Peter
Killertpc-Foto

Ps. Inden nogle undere sig over alt jeg skriver, og derefter kigger i min kærestes (Katjas) foto album, billederne der ligger der i, er taget af Katja uden min medvirkende ( med undtagelse af få stykker ), hvilken jeg dybt beklager, både over for jer, og nok især Katja, foto albumet skal nok blive opdateret i de kommende måneder smiley

http://www.youtube.com/watch?v=JQf-YrWUiqk Husk at trykke på HD knappen nå i ser videoen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billede behandling
  • #3   10. sep 2009 #[ Sarah Roliggaard ]

    Jeg skal lave en beskrivelse af det til i morgen aften til dig, med billede forklaringer


  • #5   11. sep 2009 Faststone Photo Resizer.

    Første gang man åbner dette program, kan det godt se lidt uoverskueligt ud, men tager vi det faneblad for faneblad, er programmet ganske simpelt og enkelt, lad os kigge på

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368749

    I venstre side vælger man den mappe hvor de billeder man vil bearbejde findes, i højre side findes der forskellige indstillinger bla. SETTINGS, her kan du vælge hvad format dit billede skal have efter vi har behandlet det, den bør stå på JPEG da det er det mest almindelig format til internetet.

    BROWSE er det sted, hvor programmet smider de bearbejde billeder hen, her har jeg valgt at oprette en ny mappe hver gang, så ligger mine ubearbejdet billeder i en mappe ved navn Hesten Baldur, opretter jeg en under mappe her i, kaldet vandmærker, så kan jeg altid finde de bearbejdet billeder sammen med originalerne.
    Original billederne er vigtigt at gemme, for har et billedet først fået vandmærke, kan de næsten ikke fjernes uden at ødelægge billedet.

    ADVANCED OPTIONS her vælger man de forskellige ting programmet skal fortage sig med dit billede”rne”
    Der skal være flueben i denne funktion altid, vi kommer ind på knappen igen om lidt.

    CONVERT nå man trykker på denne, begynder programmet at udføre de funktioner vi har indstillet i ADVANCED OPTIONS og smider billederne i den mappe vi valgt i BROWSE

    Vi trykker nu på knappen ADVANCED OPTIONS

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368750

    Alle faneblade har oppe i venstre side en boks hvori man kan sætte flueben i, man kan også om et flueben er sat, så lyser den lille grønne cirkel øverst i fanebladet, se evt. billedet, funktionen træder først i kraft om dette flueben er tilstedet, programmet husker indstillingerne fra gang til gang, så du behøver ikke ændre noget nå det først er indstillet efter dit behov.

    1 fane er RESIZE her kan du bede programmet om at komprimere billedet til en passende størrelse, og hvad er en passende størrelse, gå vi ud fra de billeder du sætter vandmærke på, er til internet brug, kan du tage udgangs punkt i din computers skærmopløsning, så gå du ikke galt i byen.
    Min stå fast på 1200 x 900 PIXELS hvilken jeg syntes er max størrelsen til brug på internetet.
    Ved vi gemmer billedet i den undermappe der hed vandmærke, i de originale billeders mappe, har vi nu billedet i original opløsning, samt et i 1200 x 900 opløsning.

    (link fjernet)

    2 fane blad ROTATE, her kan du bede programmet vende hvert et billede, jeg syntes dog denne funktion er ligegyldig, og bruge den ikke, altså intet flueben i denne.

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368752

    3 faneblad CROP også en af de ligegyldig funktioner i mine øjne, men programmet kan beskære din billeder automatisk, men for at bruge dette, vil det kræve at hvert enkelt motiv skulle beskæres ens, og det stort set aldrig tilfælde, så intet flueben her

    (link fjernet)

    4 faneblad du kan her lave en ny baggrund til dit billede, så om du sætter opløsning et par pixels høje end i fanebladet RESIZE får du en farvet kant rundt om billedet, farven på baggrunden bestemmer du selv ved at trykke på BACKGROUND COLOR.


    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368757

    5 faneblad COLOR DEPTH her skal du ikke røre ved noget, da vi alle kun har interesse i at farverne har så højt et bit tal og opløsning som muligt, programmet er fast indstillet til 24 bit og 16,7 millioner om du ikke piller.

    (link fjernet)

    6 faneblad ADJUSTMENT denne funktion kan være god, om man har en masse billeder der er ens overbelyst eller dårligt farve mættede, så kan du her indstille lys og farver, også retter programmet det i alle de valgte billeder.

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368761

    7 Faneblad DPI Her er der ingen grund til at pille

    (link fjernet)

    8 faneblad TEXT her kan du tilføre en underskift til dit billede, og selv bestemme hvor på billedet dette skal sidde, forskellen på denne funktion og VANDMÆRKET er, vandmærket lader dit billede skinne igennem teksten modsat TEXT som blot skiver ovenpå billedet.
    Men funktionen er god om man i et af hjørnerne vil have sit navn på billedet, og denne skal være ens fra gang til gang.
    Feltet POSITION bestemmer hvor på billedet, skriften skal være og i XY OFFSET kan du flytte teksten længere ind på billedet, om man evt. har en ramme på billedet, mere om det i faneblad 10
    Der kan vælges mange forskellige former for skrift og farver, lægges skygger på osv.
    Det er så også her mange spørgere til, hvordan laver man et COPYRIGTH tegn © og på min vista computer laves det ved at holde ALT tasten nede mens man trykker 184 ( nogle vil have 164 ) også slipper ALT tasten.
    Her i dette faneblad kan man også indføre ens kamera navn dato samt div EXIT data, det sker via knappen INSERT A VARIABLE, her bør du lege dig frem, jeg bruger dem dog ikke.

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368767

    9 faneblad WATERMARK her er vi så kommet til vandmærket, og nu vi nok kommet til det sværest i dette program, det flotteste vandmærke få man ved at have en tekst uden baggrund, og det kan man kun lave i et foto program der kan lave billeder i lag, hvilken let kan laves i ELEMENTS 7 en forklaring på dette skal nok komme også, i næste afsnit. ( om Elements 7 )
    Men nå man har lavet sit vandmærke skal det lægges ind i programmet og det lettest ved at trykke på SELECT som er knappen der findes lige efter program linen der hedder watermark image og har 3 punktumer på … også trækker du bare dit vandmærke billede over i mappen der nu er åben, smart ikke !

    Du bestemmer selv hvor på billedet mærket skal være igen med knappen POSITION du kan også få mærket til at syne mere eller mindre i OPACITY jeg har min stående på 14, gå vi læggere til højre kan du lægge skygge på dit mærke osv. Men her det bedst at lege sig frem, til hvad du syntes bedst om.

    (link fjernet)

    10 faneblad her kan du lægge rammer på dine billeder, her det også bedst at lege sig frem til hvad man syntes bedst om.

    Sidst men ikke mindst, nå man har fundet ud af hvad fane blade man vil benytte ( husk at sætte eller fjerne flueben i venstre hjørne ) skal man i bunden af boksen trykke på SAVE OPTIONS TO FILE og give den et navn , dette betyder du til hver en tid, kan fremkalde de valgte funktioner også de indstillet igen, man kan forstille sig, du på dine original billeder kun vil have din underskrift i højre hjørne, så har du kun flueben i TESKT fanen og i SAVE OPTIONS TO FIL kunne den hedde underskift og en anden vandmærke osv. Så man er ikke låst til fast indstillinger, man kan også bare vælge at indstille alle fane blade til de mest anvendte indstillinger, også fjerne flueben efter behov, for programmet husker jo stadigvæk de sidste indstillinger.



    PHOTOSHOP ELEMENTS 7

    Hvordan laver jeg et vandmærke i elements 7 (en gratis demo version kan downloades på ADOBE PHOTISHOP hjemmeside versionen virker i 30 dage og den kan gemme billeder som den købte version, så der tid nok til at lave sit vandmærke, og derefter vende tilbage til ens fortrukket fotoprogram bagefter)

    Man åbner programmet og gå i EDIT og nå programmet er helt åbent, vælg da FILE vælg NEW og BLANK FIL i boksen skriver man ens opløsning her 1200 x 900 eller hvad du selv bruger derefter OK
    Du stå nu med et hvidt stykke hvorpå du skriver din tekst, vi laver en demo test her, så vi vælger HEST©HEST

    Tryk på T uden i venstre side af programmet og gå ind og klik på papiret hvor du vil have dit vandmærke, jeg anbefaler man skriver det midt på papiret, da vi jo har valgt en papir størrelse der svare til vores billede, man kan godt lave det meget mindre, så man kan flytte vandmærket rundt i PHOTO RESIZER programmet, men syntes dog det ligger bedst midt i billedet, da det så stort set er umuligt at fjerne for en evt. misbruger af ens billede.

    Nå tilbage til vores papir, teksten skal være stor, og den stille man oppe i toppen af elements 7, du har sikkert bemærket det ændret sig en del, da vi klikket på Tét.
    Jeg har valgt bogstaver i Str. 180, de findes ikke på skalaen, men du kan skrive tallene selv ved at markere feltet, du klikker igen på papiret og skærmen blinker med en stor streng, jeg skriver nu HEST ALT tasten nede og trykker 184 slipper ALT tasten og du få © og skriver igen HEST måske er teksten nu er ude af papiret, pyt med det, du trykker nu på det grønne flue ben oppe i toppen af Elements 7
    Hernæst trykker du på ØVERSTE KNAP i venstre side, ligner et KRYDS MED EN PIL OPAD og flytter teksten ind hvor du vil have den.
    Du har nu en side der ser sådan her ud

    (link fjernet)

    På billedet er der en blå cirkel, og det viser dig, to lag af billedet en BACKGROUND og vores TEKST tryk med højre musetast på BACKGROUNDS laget og vælg DELETER LAYER og herefter YES.

    Nu stå teksten alene på et ternet billede

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368775

    Du gå nu op i FILE og finder SAVE AS og vælger det format der hedder PNG og du giver dit vandmærke navn efter ønske.

    Det lettest om du lægger det gemte billede på dit SKRIVEBORD nå du trykker GEM kommer en ny boks op hvor der er markering i NONE der trykker du blot OK

    Vi har nu lavet vores vandmærke og du skal tilbage til PHOTO RESIZER og bruge metoden skrevet under FANEBLAD 9, ved at TRÆKKE vandmærket ind i programmet !

    Nu har vi så fuldt vejledningen i FANEBLAD 9 og billedet er inde, trykker du på OK, nederst højre hjørne.

    Vi forudsætter du har valgt i FANEBLAD 1 at stille RESIZE til 1200 x 900 husk fluebenet og i FANEBLAD 9 at CENTERE vandmærket i POSITION og OPACITY til 14, trykker du så OK nede i højre hjørne og den første boks er nu alene på skærmen igen.

    Du skal nu i BROWS oprette mappen hvor billedet skal ende efter behandlingen, se længere oppe i teksten, her efter finder du så det billede eller billeder der skal behandles, gøres i VENSTRE side af boksen markere de billeder og trykker ADD, herefter kan du trykke på CONVERT og programmet arbejder, nå den skriver DONE lukker du programmet og finder din mappe, og dine billeder er nu udstyret med vandmærke

    (link fjernet)

    Jeg håber ikke den blev alt for indviklet denne lille brugsanvisning, ellers må i stille spørgsmål igen.
    Til slut kan jeg sige, at jeg i PHOTO RESIZER kun har flueben i RESIZE, TEXT,WATERMARK, dette er billeder til offentlig brug på nettet. Jeg bruger ikke de andre faneblade, da jeg syntes de er ligegyldige om man har et godt fotoprogram.
    Ikke nok med man kan bruge en tekst til vandmærke, så kan man bruge alt, kun fantasien sætter grænser, se evt. dette billede nederst i venstre hjørne

    http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2368783

    Killertpc-foto
    Peter







  • #6   11. sep 2009 Griner skal du ikke tænke på. jeg få løn for at skrive smiley

  • #8   14. sep 2009 Du velkommen, håber det kunne bruges !

    killertpc-foto
    Peter


Kommentér på:
Billede behandling

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce