{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Nyt kamera LÆS DETTE INDLÆG {{forumTopicSubject}}

Nyt Kamera !!!!!!!!!

Et af det mest almindelige spørgsmål er.

Jeg skal ud og købe nyt kamera, hvad skal jeg købe ?

Først vil jeg sige, at mange af brugerne her på stedet er uhyre dårlige til at bruge SØGEFELTET for gjorde de det, og skrev nyt kamera, eller blot navnet på det kamera de søgte oplysninger vedr. så fik de deres svar, uden at starte en ny tråd hver gang.

Men tilbage til nyt kamera, det kan deles ind i flere punkter, og jeg vil prøve at ridse nogle op her.

Hvad skal kameraet bruges til ?
Hvor stort er ens behov for zoom ?
Mega pixels (Hvor stort vil du printe)
Kompakt eller spejlreflekskamera ?
Kun stil billeder eller skal du også kunne optage video ?
PRIS PRIS PRIS !!!!!!!!

Tage vi det enkle først, så vi de fleste her på stedet bruge kameraet til heste, så dette spørgsmål burde være let, men her optræder så mange af de andre punkter, for ikke at sige dem alle.

Der findes mange mærker på marked, men de største er nu Canon og Nikon, men tag ikke fejl af dette, Sony, Olympus, Pentax, samt flere levere kamera der er lige så gode som Nikon og Canon, så valget af kamera ligger mest i hvordan ligger kameraet i din hånd, samt hvad ekstra udstyr man kan få til det valgte kamera.

Tager vi Nikon og Canon da det er disse kamera alle spørgere til, så er alle deres modeller ( på nær meget få ) crop kamera, dette vil sige sensoren i kameraet er en del mindre end i et alm. 35mm “film” kamera, så man “forstørre” objektivets virken så billedet ender op i en 35 mm udgave, men for ikke at blive for teknisk, så betyder det at et crop kamera forstørre objektivet zoom med (Nikon 1,5) (Canon 1,6) gange, så et alm.200 mm zoom ender op med at blive (Nikon 300 mm) (Canon 320 mm) zoom.

Kamera fra de andre mærker er også crop kamera, her kan jeg blot ikke huske der crop fakta, men vise kamera af andre mærke forstørre med helt op til 2 gange !!!!!!

Nikon og Canon levere spejlreflekskamera i alle kvaliteter, helt nede fra det billige Nikon D40 og Canon ESO 1000D, disse kamera opflyder de fleste krav en amatør fotograf stiller.

Til den lidt mere krævende laver de en semi professionel serie, hvor vi blandt andet finder Nikon D200 og Canon 50D

Der findes også kamera i den helt dyre ende, men dem lader vi ligge, da de ligger så højt i pris, at jeg personligt kun tør drømme om dem, husene alene koster op i mod 35000 kr. !!!!! hertil skal så objektiver osv.

Men holder vi os nede i den billige ende, findes et kæmpe udbud, fælles for alle disse kamera er, de er relative små at have i hånden, de er bygget i plastik, i det hele taget, der er sparet hvor spares kan, men kameraerne kan tage billeder, og ofte super billeder, grundet spejlrefleks systemet, de ligger ofte langt over hvad et kompakt kamera formå.

Kameraerne i denne prisklasse, er efterhånden så gode, at de kan bære nogle gode kvalitets objektiver, men træerne vokser dog ikke ind i himmelen, så mit råd er, er man begynder og ikke har uanet penge, så bør man finde sit kamera i denne klasse, og nå man få råd, skifter man til nogle bedre kvalitets objektiver, så man fremtids sikkert til ens behov for et bedre hus er til stedet.

Bevæger vi os op i næste klasse, også kaldet semipro. Kameraer, her er husene bygget langt bedre, kameraerne er udstyret med stort set de samme funktion som de helt dyre, og selve huset er en del større, så man har bedre fat i kameraet.
Andre ting man kan finde i denne klasse, er hastigheden kameraerne kan tage billeder i, de bedst i denne klasse kan tage op i mod 5 billeder i sekundet, hvilken har stor betydning ved ting i bevægelse, så få man altid det helt rigtige billede i kassen.

Men hvor mange mega pixels skal et kamera så have, der er opstået et mega pixels ræs blandt de forskellige firmaer, du få kamera med helt op til 25 MP, men hvad skal man bruge det til, ja selvfølgelig tager et kamera med mange mega pixels en smule bedre billeder, men det er kun om man printer ud i mega størrelse, til et print i A3 kan du klare dig med et kamera med 10 til 12 millioner pixels, husk nu dette inden du stå på mega pixel ræset.

Kompakt eller spejlreflekskamera.

Vælger man et spejlrefleks kamera, så man næsten sikkert super billede kvalitet, men prisen er dyr, og det kræver ofte flere objektiver, hvilken medføre man kan få støv ind på sensoren, og derved grimme støv pletter på ens billeder, alt dette findes der dog løsninger på, men igen, løsningerne koster penge, ofte mange penge.

Alle nye kamera er ustyret med en støv fjernelse funktion, denne skal dog mest ses som en salgstriks, for ingen af dem kam fjerne støvet 100% og man har derfor behov for ekstra rensning, dette koster mellem 3 til 500 kr. at få gjort i en fotobutik !!! Man kan dog godt selv udføre denne rensning, men sensoren er et følsomt område, og laver man bare en rids i denne er kameraet færdigt.

Men man kan købe udstyr til selv at rense sensoren, blindt og skånsomt, men dette udstyr er dyrt mellem 500 og 1000 kr. men så kan man også rense sit kamera mange gange, og derved spare en masse penge.
Men hvor ofte skal man så rense sit kamera, ja det kan være meget forskelligt, men ved alm. Sund fornuft, burde du kun have behov for dette en enkelt eller to gange på et år.

Kompakt kameraet

Men mange nye kompakt kamera ligger sig lige i hældene, blandt andet Canon 10ér, de kompakte kamera kan efterhånden også alle sammen optage video, og mange af dem i HD kvalitet, mange er vandtætte at de kan klare en tur ud i regnen, og nogle typer ja kan sågar kommer med på stranden og med under havoverfladen.

Video.

På spejlreflekskameras side, er det endnu kun få modeller der er udstyret med denne funktion, men til gengæld optager de alle i HD kvalitet, systemet er dog endnu så nyt, at der i mine øjne er en del børnesygdomme endnu.
En ting som jeg finder dårlig, er at autofokusen ikke virker nå man optager video, den arbejder for langsomt, hvilken kan betyde sløret billeder i perioder.
Modeller som findes med video er blandt andet, Nikon D90, Canon ESO 500D samt ESO 5D.
Personligt mener jeg ikke video høre hjemme i sådan et kamera !!!!!!!

Prisen

Skal man ud og have et spejlreflekskamera, må man se i øjne, det løber op i små 4 til 5000 kr. også man stadigvæk nede i billige serierne, tager vi to berømte semipro. Modeller Nikon D90 og Canon 50D ligger vi oppe i 8000 til 11000 kr. for hus med en billigt objektivt, ofte et 17-85mm, så vil du tage billeder på en fold, så skal du også bruge penge på en zoom plus mindst 3000 kr.

Med i prisen bør du overveje, penge til et godt billede behandlings program, fx Elements 7 koster små 800 kr. for ellers få du ikke lige så gode billeder som alle de andre, kort og hårdt sagt, alle behandler deres billeder, da billeder lige ud af kameraet, næsten aldrig er det man ønsker !

Men se her, her findes billeder med stort set alle modeller, spejlrefleks som kompakt kamera, find den model du søger, og se så på en masse billeder taget med KUN det kamera

http://www.phosee.dk/equipment
Så mit råd til en kommende køber er, find den pris du vil offer, find alle kamera der findes i den pris gruppe, ned til den lokale forhandler, prøv at holde dem alle i hånden, om muligt prøv at tage et billede med dem, lyder kameraet rigtigt i dine øre, ligger det godt i hånden osv. Men inden du gå til din forhandler kigger du på mit link http://www.phosee.dk/equipment og ser billeder fra det kamera, og du bliver overraskede over hvor ens billederne er for div. Kamera i samme prisklasse.
Funktionerne kameraerne imellem er faktisk også meget ens i samme pris klasse, så snakken om Canon kontra Nikon ender mest op i regions snak

Men her til sidst, det er kamera der tager billedet, men det er fotografen, der komponere det vellykket billedet, dette skal forstås sådan, at fordi du offer 10000 kr. på et kamera giver det ikke bedre billeder end fotografen der tager og behandler dem.

Et lille ekstra tip, vil du gerne lære mere om at tage billeder samt at indstille dit kamera uden det bliver for teknisk, kan jeg varmt anbefale bogen
BOGEN OM DIGITAL FOTOGRAFERING
Skrevet af Scott Kelby
Bogen giver fif skrevet i et frisk sprog som alle kan læse let, og lære en masse af
Bogen koster ca. 230 kr.

Killertpc-foto
Peter




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt kamera LÆS DETTE INDLÆG
Kommentér på:
Nyt kamera LÆS DETTE INDLÆG

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce