{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.816 visninger | Oprettet:

Hvad gør man med kronisk diarre? {{forumTopicSubject}}

Da jeg i man måned købte Litli, fik jeg at vide af ssælger at hun havde tendens til tynd mave. ja ja, tænkte jeg bare, det skal jeg nok få gjort nogeet ved.

Men det er gået hen og er blevet et stort problem for mig.
Litli har det fint, og er tilmed overvægtig, og har vist sig meget svær at slanke, trods sin ræsermave.

Jeg har haft kontaktet dyrlægen, som i første omgang foreslog en ormeprøve. Litli viste sig at have 300 orm, så det var helt sikker ikke orm der gav hende dårlig mave. Foderet havde hun heller ikke noget at indvende imod.

Foderplanen består af Roepiller, Eggersmann viaminpiller, YSY ølgør og loppefrøskaller. Hun er på græs om dagen og på jordfold med hø om natten

Som regel er hendes mave nogenlunde i orden, år hun får ovenståene, selvom hendes pærer aldrig er lige så faste som de andre hestes, men indimellem går der alligevel helt ged i hendes mave, så det nærest bare er vand der løber ud af hende,
Jeg bliver så ked af det, når hun pludselig får tynd mave efter en periode, hvor det gik godt.

Jeg synes bare det er enormt besværligt at have sådan en hest, der har skullet på specielfoder hele sommeren, uden at det egentlig virker optimalt.

Hvad kan jeg gøre?
Tænkte på om der er andre herinde der har heste med følsom mave, der vil dele deres erfaringer med mig?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør man med kronisk diarre?
  • #1   29. sep 2009 1 dl hørfrø i foderet 2 gange dagligt. Start med ½ dl af gangen.

  • #2   29. sep 2009 Jeg ville give hende noget irish mash fra hippolyt i foderet hver dag. Og så ville jeg droppe roepillerne.
    Hvis du vil give hørfrø, så husk at de skal være varmebehandlede de brune, ellers kan du købe nogle der er gule, som ikke skal varmebehandles, men de skal blendes lige inden man giver hesten dem, gør man det for lang tid inden så forsvinder omega3.


  • #3   29. sep 2009 Prøv det der hedder Husk, det er utrolig godt smiley
    Men nu hvor det er så slemt, så skal du nok give hende det i en periode smiley
    Det hjælper både på tynd mave og hård mave smiley


  • #4   29. sep 2009 Jeg følger lige med, da jeg selv har en hest med løs mave, både løs og fast:( Nogen der ved hvordan man giver de loppefrøskaller? en opskrift, hvordan og hvorledes? Og hvor meget, og hvor længe?
    Håber du finder en løsning på din hyp, held og lykke:)


  • #5   29. sep 2009 Charlotte A: Irish mash eller anden form for mash er med til, at rense hestens tarm, så de får "skidt" det ud... Det tyder ikke på, at det er nødvendigt...
    Karina O: Prøv med Probiotikun Plus fra Brogaarden i stedet for YSY Blandingen. Jeg har samme problem med en af mine plage. YSY'en virkede godt sidste år, men ikke rigtigt nu. Så anbefaler Brogaarden, at man starter med Probiotikum'en og derefter går over på YSY...
    Jeg skal selv til, at starte min plag op på Probiotikum Plus for, at se om det hjælper. Prøv, evt at få den tjekket for mavesår....


  • #6   29. sep 2009 Hejsa. Du kan købe noget der hedder dia non hos dlg. det er super godt og billigt

  • #7   29. sep 2009 Crønmosegård.
    Irish mash gør også andre gode ting for hesten, mine får meget hver dag, så burde de jo skide tarmene ud... Men det gør de ikke, hvorfor mon?
    Man kan jo give dem det i foderet uden at bløde det op.


  • #8   29. sep 2009 Ja, ved godt de kan få det tørt. Jeg bruger den fra Brogaarden... Den må de kun få et par gange om ugen...

  • #9   29. sep 2009 Hejsa.
    Jeg har en hest som også har problemer med hans mave. det bliver aldrig helt 100% fast og nogen gange bliver det pludselig mere tyndt uden vi aner hvorfor.

    Min hest har fået konstanteret kronisk tarmbetændelse, som er en irritation i tarmene der opstår af en allergisk reaktion af noget foder han ikke kan tåle.
    Min hest kan ikke tåle korn, men det kan være meget forskelligt hva hestene er allergiske overfor. Som dyrlægen sagde til mig, så ku det være han ku tåle byghalm, men ikke hvede halm.

    Du ku evt prøve om der var noget af det foder han nu for han ikke kan tåle.
    Men for at finde ud af det, må han kun få en til af gangen og efter en uge kan man tilføje et produkt mere, for så at se reaktionen på det. Bliver maven dårligere så er det det produkt din hest ikke kan tåle. Hvis altså han har samme sygdom som min.

    Håber det gav et svar smiley


  • #10   29. sep 2009 har en hest med samme problem, bruger noget der hedder gærkultur og det virker, intet andet virker på min, har prøvet ALT andet.
    gærkultur er et produkt som går ind og regulere hestens tarmflora, så maven kommer iorden igen.
    men ellers er der et meget gammelt råd det hedder at hvis hesten har dårlig mave, så skal den spise lort fra en rask hest, og det virker altså også, da det også går ind og regulere hestens tarmfloraen smiley
    gærkultur og at få hesten til at spise lort, gør faktisk noget af det samme. gærkultur er bare ikke ulækkert smiley så synes du skal prøve det.


  • #11   29. sep 2009 du skal købe noget Dianon og give hende en skefuld dagligt sammen med fodret, så slipper hun for det problem.

  • #12   29. sep 2009 Linda T: Hvor køber man Dianon? Og hvad koster det?

  • #13   29. sep 2009 her
    http://www.stormoellen.dk/group.asp?group=25
    min søster har en med samme problem, og hun bruger det produkt, med stor held.


  • #14   29. sep 2009 Tak for alle jeres svar..:-)

    Jeg tror desværre ikke det er noget af foderet hun ikke kan tåle.
    Hende jeg købte Litli af, har haft hende siden hun var 5 måneder, og allerede dengang havde hun problemer med maven.
    Jeg har fået at vide at det kan skyldes ubehandlet diarre som føl.:-(
    Hos sælger fik hun græs og vitaminer om sommeren, og wrap og en håndfuld müsli om vinteren.

    Hun har fået mash i sine roepiller sommeren igennem, men det gjorde hverken fra eller til, andet end hun fandt roepillerne mere interessante (og gjorde hesten tykkere)
    Jeg kan ikke tage roepillerne fra hende, da hun er meget overvægtig, og roepillerne giver hende en mæthedsfølelse, når hun går på jordfold.

    Jeg vil lige se nærmere på nogle af de produkter I har foreslået, og evt. prøve noget af det.
    Havde nok håbet på at kunne slippe for at tage ud til hende hele sommeren igennem fremover, og give hende specialfoder hver dag. Det har virkelig været en lang sommer. Det havde unægteligt været nemmere, hvis hun kunne klare sig med vitaminbolsher ligesom de andre heste.


  • #15   29. sep 2009 Har hørt at A38 skulle være godt imod ræserrøv;) Men har ingen personlig erfaring med det..

  • #16   29. sep 2009 giver du hende mange gulerødder, det er nemlig ikke alle der kan tåle at få ret mange gulerødder, så prøv at tage dem fra, hvis hun får nogle.

  • #17   29. sep 2009 Linda T: Tak for linket.. :o)
    Andrea S: Jeg kender en, der har brugt A38 til hendes hest,men det var efter en ordentlig gang sandkolik, hvor hesten blev opereret.


  • #18   29. sep 2009 hejsa,har du fået taget for bendel orm,de giver diarre big time, de kan ikke ses i en aff prøve,men i blod prøve.
    Ang hør frå er der kommet et foder som hedder LInamix som er poppet hørfrø så slipper man for at koge dem


  • #19   29. sep 2009 linamix virker langtfra på alle. har prøvet det.

  • #20   30. sep 2009 Hmm har du prøvet at undlade ét af ovenstående fodermidler i en periode? Måske er der noget af det hun tåler dårligt. Selvom det blandt andet ville være roepiller og YSY jeg ville foreslå. Men det kan jo ikke skade at tage noget af det fra hende og se hvad der sker.

    èn af pigerne i min stald fodre med Irish Mash. Det har vist hjulpet lidt på hendes hest.



  • #21   1. okt 2009 salli:
    Da jeg købte hende havde hun aldrig før fået roepiller og YSY. Hun fik kun græs, wrap og vitaminer hos sælger. Hun har lidt af tynd mave siden hun var 5-6 måneder, så jeg tror desværre ikke det er noget af foderet der gør at hun har dårlig mave, men snarere at hendes mave/tarmsysten er permanent skadet. Sandsynligvis af noget ubehandlet diarre som føl.:-(

    Hvis jeg tager YSY´en og roepillerne fra hende, går det helt galt. Det har jeg nemlig prøvet i nogle dage.


  • #22   2. okt 2009 Ja, YSY'en er jo med til, at stabiliserer mave/tarmsystemet... Får min den ene også. Har lige købt Probiotikum Plus - også fra Brogaarden. Det stinker og min hest vil ikke rigtig spise det. Det lugter af karry! Føj. :o( Så nu vil jeg prøve, at komme noget i foderet, der smager godt, så han kan få det ned. 0,5 kg koster 299,- så det SKAL spises!!!
    Ellers få lavet en mavesårsundersøgelse... Det er dyrt, men kan være nødvendigt. Det overvejer jeg til min, hvis Probiotikummet ikke virker.


  • #23   2. okt 2009 Jeg overvejer også at få hende undersøgt fra ende til anden. Dog har jeg ikke de store forhåbninger til at de kommer frem til hvad der kan gøres, så det bliver først når jeg har fået lavet en sygeforsikring på hende.

  • #24   2. okt 2009 Ok... Ja, gør det hurtigst muligt... Der går jo lige noget tid inden denne træder i kraft.

Kommentér på:
Hvad gør man med kronisk diarre?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce