{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Foderdebat :) {{forumTopicSubject}}

Gang i gruppen...

Der er jo mange meninger om hvordan korrekt fodring er, så jeg synes vi skulle have en lille debat om det herinde smiley

Herhjemme fodre vi med så meget grovfoder som muligt. Ja de er faktisk næsten dækket ind med alt bare med den mængde grovfoder de får.
Og så fodre vi så stivelsefrit som muligt, da stivelse kan give vokseværk bla.

Vores to drægtige hopper får:
4 kg hø (hvis ikke mere) Anbefalet 1,2 kg. pr. 100 kg kropsvægt.
150 gr. Suregrow fra brogaarden, dette sættes self. op når de er længere henne.
En stor håndfuld lucerne.
Vores overvægtige hoppe har tabt sig meget på dette. Heldigvis kun fedt, ikke føllet. Den anden hoppe har fået rigtig fin pels, er dog stadig vommet. Men sådan er hun bare bygget.

1 års hingsten får:
4 kg. hø
180 gr. Suregrow
Det er det eneste foder han har været pæn på. Vi har prøvet to andre fodertyper også...

Så går de self. på fold hver dag, mange timer om dagen, og der er jo også lidt at pille endnu.

Sidste fodrede vi efter en foderplan udregnet af min kollega (foderstuf) Vores overvægtige miniature var dækket ind med 4 kg. hø og 5 Pasture plus bolcher til heste på græs. Dette fik hun hele vinteren og var rigtig flot på det.

Glæder mig til at læse jeres måde at fodre på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderdebat :)
  • #1   8. okt 2009 Vores får hø alibitum. Også får de lucerne (hartog), vitaminer og mineraler og det eneste smiley

  • #2   9. okt 2009 jeg giver hippolyt equigard og salvana hestemineraler til mine. Bare en håndfuld foder og 50 gr. mineraler på dag. 9 gulerødder og ca. 2 kg hø samt lidt frøgræswrap på folden (det er sand og stabilgrusfolde)
    De er lidt godt i stand alle sammen, men syntes ikke de kan nøjes med mindre - de skal jo ikke sultes.
    Om sommeren går de på stribeafgræsning - de får ca 20. cm græsmark pr dag. (marken er ca. 20 meter bred)

    Nogle gode ideer - udover den motion de får - til at slanke dem lidt ?

    Jeg kører med hingsten en gang i mellem og longere i roundpen med alle hver anden dag.

    De minier jeg har er godt nok nøjsomme.


  • #3   9. okt 2009 Puha et kg. krybbefoder lyder af meget i mine ører til så lille en hest. Nogle gange kan man godt overfodre, så hesten bruger energi (foderet) på at udnytte det andet foder den får.
    Min store hest får 1 kg. foder om dagen og han er altså næsten 1 meter højere end en miniature hest.
    Men hvis de ser pæne ud på det er det jo fint smiley

    Et forslag til mindre foder.
    Du kan nøjes med at give dem vitaminerne og mineralerne, evt. lidt roepiller så der er lidt mere krybbefoder. Roepiller feder ikke, men har masser fibre og giver god mæthedsfornemmelse til hesten, så den måske også spiser sit hø langsommere.
    Håber det kan hjælpe.
    Stråfoder kan man absolut ikke gå ned i! (ifølge min mening)



  • #4   9. okt 2009 hej smiley

    Jeg foder med fiber mix cool, det får hun ca 350 gram a 2 gange om dagen, 1 lille kop vitaminer og hvidløg, plus ca 1 L opløst roepiller om aften til nat mad(samblandet med en lille håndfuld müsli)..
    hun får hø ad libertum, og går på græs fold....

    Jeg foder hele året, dog går hun ned i foder om sommeren...


  • #5   9. okt 2009 Alle vore heste fodres med Mühldorfer hestefoder.

    Føl og 1års plage får følfoder (200gr./dg.)+havre(ca.½kg) efter behov.
    2års og voksne får Proteinlight(250gr.)+ havre(½-1kg.)efter behov.
    Avlshopperne får hoppemüsli de sidste 3mrd. inden foling samt 3mrd efter foling.
    I forbindelse med shows og kåringer fodres med præstationsfoder.

    Alle hestene får 3-5kg. tørt wrap pr. dag. samt står på Easy strø for at undgå støv.

    Til Kogsbølle: Jo mere forædlede hestene er jo mere foder kræver de. Vi har f.eks. en hoppe der udover sit müsli får 2½kg havre samt 1kg. valset byg pr. dag, og hun er slet ikke tyk.


  • #6   9. okt 2009 ups!!! det var ikke til kogsbølle, men til trine B, undskyld fejlen!!

  • #7   9. okt 2009 He helt i orden.

    Kan godt se at jo mere ædle de er jo mere foder bruger de... Men synes nu stadig det er meget mad at hælde indenbords hos så små heste. Især når jeg ved at selv de små ædle kan klare sig på meget mindre smiley

    Det er spændende at høre hvad i alle fodre med. Jeg har stor interesse indenfor dette, (og er også uddannet i en foderstof forretning). Skal lærer så længe vi lever. Og jo bedre man bliver til at fodre sine dyr, jo bedre livskvalitet får de smiley


  • #8   9. okt 2009 Kan fortælle, at foderplanerne er nøje udregnet, og ingen af vore heste er fede. Men det kan også være fordi vores foder ikke indeholder så meget sukker(feder) som meget müsli gør!!

  • #9   9. okt 2009 vores minier får lucerne fra Marstall og så vitaminer og mineraler fra samme sted. De store får Marstall Cornmüsli og betfor og alle man stor trives, har også brugt betfor og cornmüsli til de små, men pga betforen er de sat på skrump nu


  • #10   9. okt 2009 Vores får basis omega-3 foder og det får de ca 300 gram af dagligt + de får hø og gulerødder smiley

    Foderet dækker dem med alt både vitaminer og mineraler smiley


  • #11   10. okt 2009 Min får ½ kg safe and sound, 50 g. suregrow og ca. 300 g lucerne, ½ tsk. salt, også får hun alt det hø hun vil, dvs hun spiser max ½-1 kg om dagen, hun er ret nøjsom.
    Min store hest får 750 g. leisuremix og ½ kg lucerne,½ tsk. salt samt 3-4 kg wrap.
    Begge mine ser også rigtig godt ud, sahara har endda tabt sig siden landsskuet. Foderet er regnet ud af Brogården.


  • #12   11. okt 2009 Hvis de er for fede, ville jeg droppe havren helt. Det er ikke noget de har brug for.
    De skal jo dækkes ind med et tilskudsfoder eller fuldfoder. Men havdre er bare fyld


  • #13   12. okt 2009 Jeg ville aldrig give mine heste eller ponyer havre.
    Der er meget stivelse i havre og det fordøjer heste ikke så godt.
    Plus 3 dl olie kan erstatte 1 kg havre og det endda bedre for hesten.
    Havre er billigt og nemt og fodre med og giver hurtig energi.
    Ikke engang min fuldblodsblanding får havre mere, og han har temperment og har været svær at fodre på. Før fik han omkring et kg havre plus kraftfoder og skulle have været dækket ind i alt.
    Men nu lever den kun på vitaminer og mineraler samt ser endda meget bedre ud i huld, pels, hove osv smiley

    Men igen det jo en smags sag smiley


  • #14   12. okt 2009 Sahara er lige begyndt at få lidt havre som er fra Brogården, ca. 150 g. pr dag, det gør hun i samråd med Brogårdens foderrådgivning, hun får det for at få mere energi.
    Heste kan godt optage havre- nogle skal bare havde det valset for at kunne optage det bedst - det er byg de har svært ved at optage.

    Alt foder er en smagsag, hvad enten man er til det ene eller andet, personligt syntes jeg bare at man skal passe på med at købe for " billigt" foder med meget melasse i - som altid bare er fyld...


  • #15   12. okt 2009 Majbrit B: Heste har normalt ikke svært ved at optage byg, men den skal være valset, ellers kan de blive syge af den. Det hestene bliver syge af er et stof der sidder i skallen, og dette bliver frigivet ved valsning. Et gammelt ordsprog siger at havre går til hovedet og byg går til kroppen. D.v.s. at byggen sætter sig på kroppen(feder) og havren giver energi.
    Skal man gøre det optimale(specielt til de små) skal man bruge sort havre, der er optagelsen meget højere. Jeg har selv prøvet den sorte havre, og opdagede at mængden skulle sættes ca. 40% ned, for at opnå samme resultat som alm. havre.
    Jeg bruger selv byggen, hvis jeg har en mini der skal tage lidt på, og det hjælper hurtigt.
    Vil samtidig give dig ret ang. melassen. Den kan i mange tilfælde gøre at hesten skal have mere foder.


  • #16   12. okt 2009 Egehøj: vi er slet ikke uenige i noget af det, ved godt at byggen skal være valset, og at det et godt " opfednings" foder, min den gamle har også fået byg før i tiden. Jeg fik bare fortalt at byg har de lidt sværer ved at optage i forhold til havre. Normalt er jeg ikke til havre, men da Sahara bare trænger til noget mere energi, var havren er mulighed at prøve. Og ja kender også godt det sorte havre, men det havre jeg prøver lige nu, er fra england, og er behandlet på en anden måde. Så lige nu er vi egenlig " prøveklud".. smiley

  • #17   12. okt 2009 Hopper i fol, føl og plage får ½ kg fuldfoder, 200 g horsespeeder og 2 håndfulde alfalfa lucerne + alt de hø de kan spise dagligt om vinteren.
    3 mdr før og efter foling bliver hoppen sat op i foder.
    Hingstene får 1 kg fuldfoder, 200 g horsespeeder, 2 håndfulde alfalfa lucerne og alt det hø de kan spise:)
    Derudover får de mash en gang om ugen, urter og hvidløg i perioder og gulrrødder i vinterperioden.
    Har sat min ene hingst ned, men resultatet var en hest der hurtigt blev tynd over ryggen, så han røg hurtigt op igen.
    Så skal man jo også huske på at de vokser optil 80 % det 1 år og der er det ekstra vigtigt de er dækket ind. Hvis de ikke får det rigtige i starten, så kan det gå ud over benstilling, muskelmasse og mave:(
    Jeg mærker på alle mine heste 1 gang om ugen,da det er umuligt at se gemmen vinterpelsen på nogen af de små:-) Der er 4 steder jeg ikke vil have de er spidse/kantet og det er ryggrad, hoftehjørne, bovspids og self ribben.


  • #18   12. okt 2009 Jeg er fuldstændig enig med Team Kærslund smiley

    Og også på nogle punkter med jer andre hehe.

    Synes det er utroligt at man i gamle dage kunne fodre kun med havre og halm. Der er sandelig sket meget he. Men der er jo så også meget forskel på hvordan hestene bliver brugt fra dengang til nu. Dengang kunne de jo sagtens nå at bruge al den energi havren gav dem. Men de må nu stadig have manglet vitamin, mineral og protein hehe.


  • #19   12. okt 2009 majbrti b: lyder spændende, kan du ikke holde os orienteret om det havre??

  • #20   12. okt 2009 ** Majbrit ** B
    Nu er det skalden på havren de ikke fordøjer særlig godt, pga stivelsen.
    Nogle heste skider fx hele havre ud igen smiley
    HVis man skal fodre med havre så er det bedste valset, da skalden er knust der.


  • #21   12. okt 2009 Egehøj, jo det kan du tror, det er kun 1 uge siden vi startede, så jeg skal nok give lyd smiley
    Team Kærslund : ja det er tydeligt og se når de ikke fordøjer det, deres pære er helt kernet.. smiley Det havre Sahara får og også valset, bare ikke så hårdt valset- for det ligner ikke havregryn..
    Jeg "vejer" også mine ca. en gang om ugen, for at følge med i alt det nye foder sahara får, og kan fortælle at siden dyrskuet i odense har hun tabt ca. 12 kg- uden at være sat ned i foder og hø. Før dyrskuet fik hun st. hippolyt´s naturmûsli og wrap. Nu får hun som sagt : Brogårdens safe and sound, lucerne, suregrow og valset havre, plus hø adlibitum og gulerødder.


  • #22   12. okt 2009 hvis mine får hø ad libitum kan de æde vildt meget. De bliver ved med at spise selv om de ikke er sultne.

    Det lyder helt usandsynligt i mine ører, at ½ til 1 kg er det miniaturerne vil vælge hvis der er fri adgang til hø.

    Er det kun mine der opfører sig sådan ?



  • #23   12. okt 2009 Pia H: Jeg har det på samme måde som dig smiley
    Min store hest får lidt over 1 kg. foder om dagen, men han er så også næsten dobbelt så stor som vores miniature heste he. og vejer 5 gange så meget.

    Har du set mit forslag længere oppe, mht. fodring med mindre energi/fedt end det du gør nu. Til dine overvægtige/nøjsomme heste? smiley


  • #24   12. okt 2009 pia>> jeg synes heller ikke det lyder a særlig meget... min hoppe får ca en halv plade fra en mini big, og der ligger gerne lidt tilage i boksen når hun bliver lukket ud om morgen... jeg aner ikke hvor lidt eller meget det er, men hun vælger hendes hø frem for hendes foder, så derfor vil jeg gerne være sikker på hun får noget at spise...

  • #25   12. okt 2009 En skive fra en big balle vejer ca. 7-10 kg. hvis det er wrap. Vores 4 islændere deler 3 skiver pr. dag.

  • #26   12. okt 2009 så får hun mellem 3-5 kg hø om dagen... jeg synes ikke det er meget, når det er strå foder og da hun ikke rigtig får så meget alm foder...

  • #27   13. okt 2009 Til Trine

    Ja jeg har set dit forslag, men det reducere ikke energi/fedt i forhold til equigard som er stivelses og sukkerreduceret (kun tørrede æbler som sukker og ingen korn af nogen art) De får 100 gr. pr. dag pr. hest af det (150 til hopper med føl ved siden) og 50 gr. vitamin/mineraler og 3 gulerødder 3 x.dagligt.

    Jeg er sikker på, at det er høet de bliver tykke af, men som i jo også er inde på, SKAL hestene have noget i maven for at undgå mavesår etc.
    og jeg syntes ikke de kan få mindre end det jeg giver dem. De står jo på sand/grusfolde ude og på spåner inde i boksene.

    Sidste år fik jeg fat i noget gammelt tørt frøgræs som jeg brugte til miniaturerene, men det har ikke været muligt i år. Det er nok nødvendigt at finde noget stråfoder som er af en mindre fedende kvalitet end hø og wrappet frøgræs fra denne sommer.

    Som før skrevet får de mellem 1,5 og 2 kg. tørt hø i boksen om aftenen (ifolede hopper og hingste 2, minihingsten 1,5, føl 1,5 kg) og ca. 1 kg. frøgræswrap på folden om morgenen pr. mule.

    Måske er det bare den type (den gamle danske miniature) som jeg har der er så nøjsomme, kan jo læse længere oppe, at jo ædlere hestene bliver jo mere foder skal de have.

    Godt indlæg iøvrigt. Rart at høre hvad i andre giver jeres miniaturer.


  • #28   13. okt 2009 trine b>> det er helt alm hø hun får smiley foder ikke med wrap da jeg ikke føler hun får det samme ud af det som hø, og hun er heller ikke vild med det...

  • #29   13. okt 2009 Ja det lyder måske af lidt med ½-1 kg hø, men hun spiser altså ikke mere, ligger jeg en hel skive hø ind til hende, ligger mindst det halve tilbage næste dag.selvom hun har adgang til hø og wrap på folden spiser hun ganske lidt af det. Det skal også siges at der hvor hun kommer fra, har hun ikke været vant til at få noget ordenligt at spise, så hun har et mærkeligt forhold til mad !! Jeg prøver alt det bedste til hende for at få hende til at syntes mad er dejligt, inden jeg skiftede til safe and sound kunne hun godt lade maden stå i dagevis, og der fik hun naturmusli fra st. hippolyt som ellers er velduftende..

  • #30   1. nov 2009 Trine B:
    Veronica har lige et spørgsmål:
    Siden du giver din mini 4 kg hø om dagen, giver du så en stor hest 20 kg??
    Nej det gør du jo ikke, altså kan man heller ikke dele kraftfoder på samme måde:-)
    En mini behøver mere kraftfoder og mindre hø, fordi næringsbehovet er større end hvis man deler med f.eks. 5 og maven for lille for så meget hø/fylde...



  • #31   1. nov 2009 Majbrit B
    Sahara spiser formentlig ikke særlig meget hø, fordi hun er mæt af sit foder:-)
    En hest der er sulten fylder sin mave med hvad den kan komme i nærheden af f.eks. hø, halm og endda vand kan de finde på at drikke for at blive mætte:(


  • #32   1. nov 2009 Hvis jeg havde råd havde jeg fodret min store med 20 kg. hø/wrap!

    En stor hest kan omsætte maks 2. kg. kraftfoder pr. måltid. Den vejer så ca. 5 gange så meget som en miniature hest. Så man kan jo ikke dele det op på den måde.

    Forstår ikke din holdning med at en mini behøver mere kraftfoder og mindre hø. Synes jeg lyder underligt. Men det er bare min holdning.

    Jeg vil hellere have at de tygger så naturligt som muligt og derfor giver jeg mine minier store mængder grovfoder. Det er det de ville spise i naturen, de ville jo ikke plynre en havre mark. f.eks.

    Det her er jo det der er spændende ved fodring, mange forskellige meninger! Så jeg også da jeg rådgav om fodring på mit arbejde. smiley


  • #33   2. nov 2009 Så vil jeg så stille jer et spørgsmål...
    Når i fodre jeres miniature heste med 1½-2 kg. kraftfoder om dagen. Ville i så fodre en stor hest med 7-10 kg. kraftfoder om dagen?
    Det kan jo ikke sættes op på den måde!


  • #34   2. nov 2009 Husk lige det var et spørgsmål fra V, ikke mig - tak.
    Så har jeg da lige lidt info fra historiens side:
    falabellaen er den eneste hesterace der er blevet mindre naturligt, fordi den var nød til at tilpasse sig. Der var ikke mad nok og derfor blev den mindre ellers ville de ganske simpelt uddø.
    Ja det er naturligt for en hest at spise græs, men dengang var der så også en masse forskelligt grønt og urter der kunne dække hestens behov. De finder vitaminer og mineraler i rødder, bark mv. Det er der jo ikke i vores græs og området er også begrænset hvilket gør, at de ofte er bidt ned inden sommeren er ovre. udover dette så er det jo ikke naturligt for en hest at spise meget græs om vinteren, da det jo ligesom er dødt.
    De spiser sig tykke og fede om sommeren og kunne derved holde huld henover vinteren - det er deres natur.

    Mht til fodring så har jeg hørt om mange der giver deres store heste 5 kg korn oveni foderet. Min veninde som har en DV plag får 7 kg havre dagligt.......
    Mine heste står forøvrigt også på halm, som de ikke spiser - sjovt nok smiley


  • #35   2. nov 2009 Jeps det er bare i orden...

    Engang fik arbejdshestene herhjemme jo også kun havre og halm. Det levede de fint af. Men de forbrugte også al den stivelse der er i havren, ved at arbejde 8 timer i marken hver dag.
    Det gør de bestemt ikke i dag.

    Nu får vores heste jo ikke lov til at æde sig tykke om sommeren. Så derfor bliver man nød til at give dem hø eller wrap vinteren over.
    Og de æder ikke bark osv. mere, derfor giver vi vitamin og mineral tilskud, men ikke nødvendigvis 2 kg. Det kommer an på hvilket produkt man køber og hvilken måde man bedst kan lide at fodre på.

    Hesten åd i naturen 16 timer dagligt. Men den brugte også de rasterende timer på at sove og søge efter dette mad. Herhjemme kommer de på en god græsfold, hvor de absolut ikke skal lede efter maden. Bliver motioneret max. 2 timer om dagen. Og får langt fra lov til at æde i 16 timer.

    Ved godt der er mange der fodre deres store heste med over 5 kg. kraftfoder om dagen. Ved så også pga. foderkurser at nogle heste taber sig når de får så store mængder foder.
    Når de får så meget foder, så bruger de nemlig energi på at omsætte det foder, i stedet for at bruge energi på at sætte huld osv.

    Den ene af vores minier står også på halm, hun æder det da heller ikke. De to andre står på hør, men det er da kun fordi jeg er doven og synes det er nemmere at muge på det end halm. he.

    Som jeg har skrevet længere oppe, fodre jeg selv så stivelsesfrit som muligt! Det vil sige ingen af vores heste herhjemme får havre. Kun en får et fuldfoder produkt hvor der er korn i. Ellers får de andre tilskudsfoder så de er dækket ind med vitamin, mineral og protein derudover får de lucerne for mere tyggetid. Hvis de er for tynde (hvilket de ikke er) olie eller lille mængde majs (meget stivelse).
    De får alle store mængder hø/wrap, da det er deres natur at æde grovfoder i 16 timer om dagen, også om vinteren, der er der bare længere mellem det gode.
    Dette fordeles hos os over 3-4 gange. Så de får små mængder men mange gange om dagen. Ligesom de ville i naturen.

    ***Hov det blev lidt langt hehe. Ikke får at gøre denne tråd til en mudderkaste tråd. For alle har jo hver deres mening omkring fodring. Ingen forskning har endnu bevidst hvad der er bedst. Så vi må fortsætte med at gøre det vi selv synes er rigtigt.***


  • #36   2. nov 2009 Fodrer forøvrigt slet ikke med havre, der er noget i fulfoderet men de får ikke noget udover det:-) Der er heller ingen af mine heste der får 2 kg vitaminer/mineraler dagligt ( tror self du mener fuldfoder hi hi ), men derimod 1,2 kg fuldfoder:-)

    Siger man ikke ca 1 kg hø pr 100 kg hest?? Så er 1-2 kg til miniature vel egentlig nok ifg vejledende foderplaner??
    Hvis man f.eks giver en 500 kg hest 1 kg dagligt i fuldfoder, så mener mange at en mini skal have 200 gram - altså dividere med 5.
    Så burde det samme vel gælde for hø 5 kg må jo så blive til 1 kg til en mini eller???
    Nu taler vi helt generalt ikke personlige meninger eller andet:-)




  • #37   2. nov 2009 Hov de får jo ikke 1,2 kg pr måltid, men pr dag. Altså ca 0,6 kg pr måltid:)

  • #38   2. nov 2009 vi har lige delt kylie's foder op i 3, så hun får foder 3 gange om dagen, så passer det ind i ejerens fodersystem smiley

    Hun er også sat op i foder, så hun får nu, 350 g 2 gange daglige og 150 g en gang om dagen, desuden er hun sat ned i hø, da hun ikke rigtig spiser det... hun har fri adgang til hø/halm på folden, samt meget lidt græs...

    Hun får ca 150 g vitaminer og mineraler, lille håndfuld hvidløg, også er vi gået fra roepiller igen, da hun ikke spiser dem.... så der får hun det samme som de store (kan ikke huske hvad det hedder), bare i mindre mængde...


  • #39   2. nov 2009 Mener ikke nødvendigvis fuldfoder, bare foder med vitamin og mineral generalt smiley

    Det er minimum 1 kg. pr. 100 kg. hest. Men helst 1,2 kg. pr. 100 kg. hest. Så jo det ville være nok med 1-2 kg. hø/wrap til en miniature hest. Synes bare det er alt for lidt. Min pony der vejer ca. 350 kg. skulle så have 4 kg. wrap han får i stedet 7 kg.
    Min store hest på 500 kg. max. får omkring 7-10 kg. wrap
    Minierne får ca. 4 kg. Det skal absolut ikke sættes ned, efter min mening.

    Regnede også med at de 1,2 kg. var om dagen og ikke pr. fodring.
    Luna har svært ved at spise sine 100 gr. foder tre gange om dagen, altså 300 gr. i alt.

    Kraftfoderet giver jo heller ikke tyggetid. Det gør hø/wrap. Hesten skal danne spyt for at dens mave/tarmsystem kan fungere. Og det gør den kun ved at tygge.


  • #40   2. nov 2009 Som du kan læse længere oppe, så tilfører jeg jo netop lucerne og det er kun for struktur/tyggetid. Det er også derfor jeg bruger müsli og ikke piller.

    Siger man ikke ca 1 kg hø, men hvis det er wrap skal man så ikke beregne 1,3 kg. Igen generalt altså:-)


  • #41   2. nov 2009 I følge hestetandlæger er det ligegyldigt om man fodre med piller eller müesli, der er lige lidt spytdannelse ved det. Det eneste der giver god spytdannelse og tyggetid er hø og wrap.
    Lucernen hjælper men ikke så godt som wrap og hø smiley

    Jeg har altid lært (til kurser) at det er 1,2 kg. hø pr. 100 kg. kropsvægt. Jeg giver for meget. Men det er ikke til skade. smiley
    Nogle siger at det er 1. kg. Men det er vidst ændret i foderbøger også. mener jeg.


  • #42   4. nov 2009 Trine B
    Nu lærte jeg på mit hovedforløb som dyrepasser i fodring at heste skal min. have 1,8 - 2kg. pr. 100kg smiley




    Mine 2 små får en halv balle om dagen til deling, og det er ca. 5-6kg smiley
    Og det spiser de altid op plus de får vitaminer og mineraler samt lucerne smiley
    Men mine er også kronisk sultne smiley


  • #43   4. nov 2009 Ville lige komme med en fodnote!!!

    Man kan jo ikke sige at alle heste skal have 1 kg. hø/100kg. hest!!!!! Det kommer jo helt an på om det er en koldblod eller en fuldblod. Deres foderomsætning er helt forskellig. Det samme gælder for tildelingen af tilskuds eller fuldfoder.

    En gylden regel er at man skal fodre med øjnene!!!

    Ang. Tilskuds- og fuldfoder er de angivne foder mængder vejledende. dvs. at for at eksempelvis 500kg. hest skal være dækket ind med vitaminer og mineraler skal den eksempelvis have 1kg. foder/dag. Men derfor kan det jo godt være at fuldbloden skal have 4kg. for at trives.

    Det samme gælder for vore små heste, nogle har behov for mere end andre.

    SÅ BRUG REGLEN: FODRE HESTEN MED ØJNENE!!!!!


  • #44   4. nov 2009 Enig med Charlotte smiley


  • #45   4. nov 2009 Sjovt, at mine små for det sammen begge 2 smiley
    Og begge er fint i stand. Selvom Cirkeline er mere ædel.


  • #46   4. nov 2009 og jeg er HELT enig med Charlotte!!!!!!!

  • #47   5. nov 2009 Jeg er 100% enig med Charlotte smiley
    Vi skal bruge vores øjne når vi fodrer vores heste, og huske at fodervejledninger er vejledende (deraf ordet).
    Mine to miniatureheste, som vejer ca. det samme, får ikke den samme fodermængde.
    3 gange dagligt får Cadeau ca. en halv gang mere foder og hø end Ziva smiley
    Begge heste trives og ser godt ud, men Ziva er stadig mere "blød" end Cadeau smiley
    Vh. Gitte


  • #48   5. nov 2009 Dette har jeg kopieret fra en folder om miniheste, som mange nok har læst den hedder: Få succes med din miniaturehest. Man fik den udleveret til træning hos MHCE nogle år tilbage:)

    Definitionen på en tyk hest og tynd hest kan være lidt svært at beskrive, men en god regel er, rygsøjlen ikke må være synlig. Dvs. at når du ser din hest oppefra, skal der nærmest være en V-formet hulning fra manke til hale. Hvis hesten er "spidsrygget" som et omvendt V, er den for tynd!


  • #49   5. nov 2009 Husk lige, at den spidse ryg også kan være et tegn på manglende muskelmasse(mangel på træning), det er ikke altid fordi den er for tynd.

  • #50   6. nov 2009 Der bliver vi så ikke enige.
    Alle 25 minier der står her har den hulning og de bliver ikke trænet overhovedet.
    De har deres naturlige muskler, som jeg mener alle heste har hvis de får mad nok.
    Får de ikke mad, forsvinder muskelmassen også, det er bare et spørgsmål om tid:(
    Man kan ikke bygge muskler på en tynd hest iflg blue ribbon trainingcenter i USA, den skal være i god foderstand før man begynder at træne den. Altså iflg dem skal den have fedt på ryggen, før man påbegynder træning til shows mv.
    Pippi og Bella havde ikke en muskel på kroppen til deres kåring, da jeg var blevet fortalt de skulle stå på spåner og hø og uanset hvor meget jeg trænede kom der ingen muskler på dem?? Det skal siges, at dengang vidste jeg intet om miniature og har siden sat mig ind i det bl.a. ved at deltage i seminarer mv.
    I og med de har avlet minier i USA så meget længere end i DK, så må deres viden omkring fodring jo også være større??


  • #51   7. nov 2009 Susan C
    Min ene pony er altså ret muskelfattig, pga hvileperiode efter at have fået sparket kæben afled af en fjordhest.
    Hendes rygrad kan man tydelig mærke, men tilgengæld kan man ikke være hendes ribben. Kommer jo an på hestene. Nogen mister alle musklerne hvor andre næsten ikke mister nogen.

    Så jeg tror det er forskellig fra hest til hest.


  • #52   8. nov 2009 I kan da også lige læse dette link:
    http://brogaarden.eu/script/site/page.asp?artid=430
    Det er om træning og fodring af ungheste:-)


Kommentér på:
Foderdebat :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce