{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Jeg har mistet troen :'( {{forumTopicSubject}}

Jeg har har helt mistet troen på at ride min hest i galop og har slet ikke mere fantasi til hvordan man galopere rundt på en hest smiley
Det lyder måske åndsvagt, men jeg kan slet ikke se hvordan andre kan galopere rundt på deres heste.
Sagen er den at jeg ikke kan galopere på min hest og har egtenlig aldrig rigtig kunne det, der var en periode hvor det gik rigtig fint, men nu er det at galopere nermest en umulighed smiley
Jeg har redet i flere år og galoperet på de heste jeg har redet, som jeg har redet skridt og trav på dem, men nu har jeg ikke rigtig redet andre heste end min i over et år og nu kan jeg slet ikke finde ud af galop som en gangart...

Problemet med min hest er at jeg skulle selv lære ham at galopere, anspringene har vi nogen lunde på plads nu. På højre volte går det også helt fint, lidt hurtigt, men godt i forhold til hvad han har kunnet smiley Men venste volte er helt forfærdeligt, jeg kan lave et anspring og så hjerner hesten af sted, som han nu selv styrer og jeg kan næsten ikke stoppe ham igen, at ride inden for hovslaget på venste volte, det er fuldstændig utænkeligt, han hjerner bare rundt ude i hovslaget smiley Her i torsdags da jeg fik undervisning lavede jeg et anspring i venstre galop og da vi kom ned forbi udgangen til ridehuset, vendte han fuldstændig uventet ud og ville ud af porten, som var ca. 30 cm. åben, jeg kunne slet ikke stoppe ham og han fik mast sig hele vejen ud gennem den store jernport med mig på ryggen, behøver jeg at sige at jeg slet ikke kunne gå bag efter, jeg havde virkelig virkelig slået mig slemt smiley

Nu er jeg bare helt knust og ved slet ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes jeg har prøvet alt, og nu synes jeg altså jeg har mistet troen på, at jeg nogen sinde kommer til at ride min hest i alle tre gangarter... Borset fra i naturen hvor der virkelig INGEN TING er!

- Det skal måske lige siges at der ingen ting, fysisk er galt med ham, det er udelukkende en idé han har fået smiley

Er der nogle der ude, som måske kan give mig troen tilbage på, at det rent faktisk godt kan lade sig gøre at galopere på en hest? For jeg tror ikke på det mere...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har mistet troen :'(
  • #1   18. okt 2009 Kan være han har dårlig balance? Hvordan galoperer han i longe ?

  • #2   18. okt 2009 nu er jeg så af den overbevisning at hesten ikke bare kan få en IDE om at den ikke vil galopere osv...

    hesten forsøger at fortælle dig noget med dens reaktioner, og det er DIT ansvar som ejer/rytter at læse hesten og finde frem til problemet...

    er hesten undersøgt af dyrlæge/kiropraktor??

    er sadlen tjekket af DYGTIG sadelmager??

    har den galoperet med andre ryttere???


    du "skylder" den at finde frem til problemet... den forsøger at fortælle dig at der er noget galt...

    tro mig eller lad være


  • #3   18. okt 2009 Han er 8 år smiley

    Han bliver longeret og der er der absolut ingen problemer, han går rigtig fint l longen smiley
    Jeg kan ikke dreje ham, han spænder fuldstændig, så jeg sidder nermest bare og kan ikke gøre en skid... smiley

    Sadlen er også det eneste som mangler at blive tjekket og det skal den så snart som muligt, jeg kan bare ikke finde en som gider kigge på den (så hvis nogen kender en i nærheden af Roskilde må i gerne sige til :D).
    Men synes også bare det er mærkeligt han så kun gør det på den ene volte og kun på ridebanen, ikke i naturen...

    Jeg har haft kiopraktor på og det så fint ud. Igen så mangler jeg at få tjekket sadlen, men håber jeg finder en snart som vil tjekke den.
    Ja han er blevet galoperet af andre og der gør han bare det samme som med mig :S


  • #4   18. okt 2009 Jeg har ikke prøvet at longere med sadel på, men det kunne jeg sa prøve smiley
    Har desværre ikke en anden jeg kan bruge ind til da...
    Men jeg synes bare stadig det er mærkeligt at han ikke gør det i naturen, og kun gør det på den ene volte i ridehuset. Jeg kan selvfølgelig godt se at det kan være at sadlen er skæv og den så trykker dumt på den ene volte, men hvorfor er det så at hesten SLET IKKE reagere på det i skoven, der burde den jeg også trykke så... smiley


  • #5   18. okt 2009 hvis sadlen ikke er tjekket, så ville jeg "skylde" skylden på den, indtil den er blevet godkendt...

    prøv at søge på sadelmagre på sjælland...

    men husk nu for guds skyld at det skal være en SADELMAGER og ikke bare en der synes han/hun har forstand på det...


  • #6   18. okt 2009 For mig lyder det som dårlig balance .

    Red engang en hest, som -ligesom din- gik helt fint i skoven, men bukkede og løb når man satte den i galop på banen .
    Det var simpelthen fordi han ikke kunne holde balancen og derfor lavede "ballade" .

    - Så træn balancen ?


  • #7   18. okt 2009 Prøver at kontakte sadelmager i morgen smiley

    Balancen kan det jo selvfølgelig også være, synes bare jeg træner balance meget, men han kan jo selvfølgelig godt være en "ustabil" hest på sine ben, så jeg må jo nok bare give ham den tid han har brug for :o) Så jeg må jo bare blive ved (selvfølgelig når sadlen er tjekket), så kunne jeg jo håbe på det kom en dag, for vi har jo sådan set ikke travlt, vi skal ikke "nå" noget, men det er da træls alligevel smiley


  • #8   18. okt 2009 ja det er træls når hesten ikke fungere...

    og hvis både hest og sadel er i orden, så er det selvfølgelig bare et spørgsmål om træning..

    hvis hesten kan galopere i longen er det ikke balancen den er gal med (med mindre rytteren sidder og sejler rundt, og ødelægger hestens balance)


  • #9   18. okt 2009 Jeg synes ikke rigtig jeg sejler rundt, men helt stabilt sidder jeg jo nok ikke, når han hjerner af sted smiley

    Men ja du har ret, *træning, træning, træning* smiley


  • #10   18. okt 2009 Du skriver selv at du ikke har problemer med at galopere i naturen, så umiddelbart ville jeg ikke tro at det var sadlen den var gal med, hvis jeg var dig ville jeg øve en masse galop i naturen, overgange, anspring, øgning og afkortning. Disse øvelser kan så efterfølgende overføres til ridehuset. Jeg tror simpelthen det skyldes hestens usikkerhed og manglende balance. Har selv redet en islænder med lignende problem, og det lykkedes mig faktisk at komme til at galopere på ham, uden problemer. Hvis du laver et anspring og hesten stikker af, så lav en overgang helt ned i skridt med det samme, så snart hesten skridter roser du den rigtig meget for at have hørt din hjælp. derefter rider du igen frem i trav og laver et nyt anspring, stikker han af stopper du og prøver igen, lige indtil det lykkedes. Så snart hesten har galoperet bar en enkel omgang i dit tempo, tager du den ned og lader den slippe for mere galop den dag. Jeg tror at en masse træning med bruge af en masse ros, vil være vejen frem for dig..

  • #11   18. okt 2009 Problemet er bare at "naturen" ikke ligge lige "uden for døren...
    Men jeg gør faktisk næsten også dit råd. Jeg springer an, galopere 40-50 meter ca. rundt i hovslaget, så længe han IKKE stikker af, og så tager jeg ham ned igen. Stikker han af med mig når jeg har lavet anspringet, jamen så bliver han stoppet "med det samme".
    Så det er jo egtenlig heller ikke så meget jeg forlanger af ham, andet end han ikke skal stikke af med mig og så kunne det også være rat, hvis vi kunne lave en almendelig 20 meter volte i galop smiley


  • #12   19. okt 2009 Ja, men hvis det er den måde du gør på, ville jeg tro på at det også nok skal lykkedes for dig. Det tager bare lang tid :o)

  • #13   19. okt 2009 Det kan jo være så meget

    Din hest kan også bare have en røv dårlig balance og ikke finde ud af at bære sig korrekt.

    Så længe hesten ikke bevæger sig korrekt og er i balance, så vil galop være den gangart der kræver mest energi.

    Derfor vil hesten fravælge denne gangart.

    Måske du skulle gå i krig med lidt dual aktivering?


  • #14   19. okt 2009 Ja håber det lykkedes for os smiley

    Tror som sådan ikke han prøver at undgå gangarten galop, for jeg kan jo næsten ikke tage ham ned igen og hvis han stikker af på andre tidspunkter er det også i galop, men det kan jo aligevel godt være det... Hmm...

    Hvad betyder dual aktivering?


  • #15   20. okt 2009 jeg har flere muligheder.
    bidløst hovedtøj. dette kunne være i en periode. til du får ham lært at stoppe.

    prøve at træne venstregallop i skoven. det gør det for nogen lettere.

    få en sadelmager til at se sadlen igennem, om den skulle ligge en smule dårligt.

    kiopraktor, hvis han har låsninger, kan det være at det gør ondtpå ham.

    bare undgå at ride gallop på venstre, til han har helt styr på højregallop.

    jeg kan godt se at du her fået de fleste af tingene set efter, men skriver bare alle de ting jeg ville gøre=)

    men forskel mellem natur og ridehus, kan være at du måske sidder anderledes i skoven??



  • #16   20. okt 2009 Jeg rider bidløst på ham (dag ikke i galop, men i skridt og trav), det går rigtig godt og kan sagtens styre ham smiley

    Vi har sådanset fint styr på højre galoppen, det går rigtig fint, så tror ikke rigtig jeg kan nøjes med at træne den volte, da det så vil komme alt for skævt fra hindanden de to volter, og er bange for det gør mere skade end gavn smiley


  • #17   20. okt 2009 ok. hvilken slags bidløst?

    kan se hvad du mener, men tror det kommer an på hvor meget man gallopere?
    måske har han bare brug for en pause??


  • #18   20. okt 2009 Cordeo smiley I den nyeste video på min profil kan du se hvorden det ser ud smiley

    Har prøvet at give ham en pause, det har hverken gjort det bedre eller værre, det er bare forblevet det samme smiley


  • #19   20. okt 2009 den hest jeg havde tidligere, stak altid af med mig i gallop, hende solgte jeg dog.
    men nu rider jeg med hackamore, for så ved jeg at jeg altid har chancen for at stoppe min pony, men behøver ikke at tage fat når jeg bare rider almindeligt.
    har også hørt at en sidepull er en god idé?


  • #20   20. okt 2009 Jeg har også overvejet at købe en sidepull, men ved ikke rigtig om jeg gør det... Jeg kan også sagtens ride for lange tøjler og så har jeg chancen for at tage fat, hvis der skulle ske noget, det er så bare med bid i munden på ham smiley

  • #21   22. okt 2009 ok=)
    du har gjordt ca det samme som jeg ville have gjordt=) så jeg kan desværre ikke hjælpe dig smiley
    men hvis det var min. ville jeg nok lave nogle monty roberts ting. og få ham til at underkaste sig=)
    hjalp med min lille pony=)


  • #22   22. okt 2009 <b>josefine H</b>

    Men "monty roberts ting" går jeg ud fra at du mener horsemanship og tillidstræning. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er netop underkastelse du gerne vil opnå? Jeg kunne forstå det hvis dit ønske var at opbygge et venskab eller et tillidsforhold, få hesten til at stole på dig. Men jeg tror bestemt ikke underkastelse ville hjælpe på problemet at hesten stikker af, for en hest der underkaster sig er bange eller utryg og så vil den typisk reagere med frygt. Det er ulempen ved mange at Montys metoder, man får klart en velopdragen hest ud af det, men det forhold man opnår er ikke et forhold der bygger på tillid og forståelse.


  • #23   22. okt 2009 *Flugt ikke frygt! smiley

  • #24   23. okt 2009 Jeg laver jord træning med ham smiley

  • #25   23. okt 2009 Jeg ville holde mig fra "monty roberts ting" og underkastelse.

    Træls tendens at folk tror at det at dominere hesten vil gøre at man bedre kan tumle hesten.


    Når jer derude en dag, pludselig får lidt mere psykisk viden om hesten skammer i jer til døde over at have domineret jeres heste.


    Dominans kan sagtens andvendes positivt, i små doiser og uden at det psykisk på virker hesten så meget at den direkte underkaster sig - altså vælger døden.


    Læs for eks. bogen " Væk tigeren" af peter levine eller lidt andrew mclean, så forstår du bedre hvordan dominans bør andvendes.


  • #26   24. okt 2009 jeg mener ikke underkastelse. jeg mener tillidstræning.
    men kunne godt se ud som om han ikke ved hvem der bestemmer.
    som jeg ser montys træning, så er det tillid.
    det er jo også forskelligt hvordan en hest får tillid til en.


Kommentér på:
Jeg har mistet troen :'(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce