{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Fri leg på bane. Farligt? Hjelm? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

En af mine ynglings ting at "lege" med min unghest er "tafat" løs på banen. Denne leg kender de fleste i denne gruppe nok til, man slipper hesten løs og løber rundt og fjoller med den på banen og hesten skulle meget helst følge efter en.

Men hvor farlig er denne leg egentligt? Kan nemlig mærke på min hest at han engang imellem bliver lige rigeligt kåd hvor jeg må bede ham back off lidt for at han ikke skal tro at jeg er en af hans fold-legekammerater.

Så mit spørgsmål er om nogen af jer nogensinde er kommet til skade under denne slags leg?

Og hvor mange af jer bruger hjelm ved groundwork?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fri leg på bane. Farligt? Hjelm?
  • #1   23. okt 2009 Jeg bruger aldrig hjelm ved groundwork, og hvor er jeg egentlig dum smiley Nu har jeg også en hest, der er lidt fatsvag og bare opføre sig som en 2 årig i en slikbutik. Så jeg burde tage den hjelm på, men af en eller anden grund gør jeg det ikke smiley Er heldigvis alldrig kommet til skade, endnu men det har været tæt på mange gange, og har da fået et par gok i nødden af min lille vildhest smiley

  • #2   23. okt 2009 Jeg mener, at man virkelig skal have respekt for den slags lege. Det siger jo sig selv, at når hesten rigtig får lov til at opføre sig vildt og frit, bliver den også mere frigjort i sin måde at udtrykke sig på - og hvor den ved leg med andre heste på folden sagtens kan finde på at sparke ud, springe rundt, stejle og bukke, gør den det samme på ridebanen med dig. Og det er ikke altid, at man er hurtig/god nok til at aflæse, hvornår den har tænkt sig at gøre noget af det.
    Så man skal passe på, at den ikke bliver for ophidset.

    Hav du bare hjelmen på smiley Der kan altid ske noget, man ikke forventer, da det er dyr vi har med at gøre.


  • #3   23. okt 2009 Bruger hjelm når jeg er til hesteryg, men meget meget sjældent jeg bruger det ved groundwork. Men hvis man skulle det, skulle man vel egentlig altid have hjelm når man er sammen med hesten

  • #4   23. okt 2009 I leg der benytter jeg mig aldrig af en hjelm. Har været ude for 2 "uheld" men det har været 100% selvforskyldt smiley en forstuvet fod og øm lænd

  • #5   23. okt 2009 Anne Sofie: Det er vi også nogle, der har smiley

    Jeg har hjelm på når:

    - jeg er på folden. Skulle engang trække en pony ind, og min søster gik foran med sin pony. Pludselig landede der en hestebremse på min søsters pony, så han sparkede rigtig voldsomt ud, min pony undveg ved at springe til siden og landede ned oven på mine fødder - er så glad for, at jeg ikke gik tæt bag hesten, det kunne jeg jo ligeså godt have gjort! Kender også en, der kom imellem to heste, der pludselig angreb hinanden, da hun var ude på folden ved dem, og hun blev sparket. Og derudover havde jeg en veninde, der også blev sparket i maven på folden. Hverken jeg, hende jeg kendte eller min veninde havde hjelm på, så det var et held at det endte godt.

    - i stalden når jeg sadler hesten op og af. I hvert fald når der skal renses hove. Da jeg tit har været ude for at hesten pludselig sparkede op eller ud pga insekter, så er det ikke godt at stå med hovedet nede ved dens baghove uden hjelm!

    - når jeg rider. Det siger sig selv, man falder jo af en gang imellem smiley

    - i situationer, hvor hesten virker anderledes/anspændt. Til et stævne skulle jeg hjælpe min søster med at spænde gjord. Hesten hun sad på havde jeg kendt i rigtig mange år, og han var noget af det mest rolige, havde aldrig troet at han kunne finde på at gøre noget. Alligevel stillede han sig pludselig op og stejlede så høj han var foran mig! Blev ramt af hans hove i ansigtet, for var slet ikke forberedt.

    Mine argumenter smiley


  • #6   23. okt 2009 <b>-en hver afslutning er en ny begyndelse-</b>
    Det er jeg klar over, vi er jo ikke alle ens, nogle mere kloge end andre smiley hehe


  • #7   23. okt 2009 Når jeg leger med min plag, har jeg nogle gange hjelm og vest på.

    Ligeså har jeg den på + vest, hvis jeg ved det er situationer, hvor de kan blive for kåde eller ophidsede, som når jeg træner seperation med dem.

    Har altid støvler på med stålsnude, når jeg håndterer dem.


  • #8   23. okt 2009 Jeg vil ihvertfald mene at man efter en del års erfaring, efterhånden vil mærke på hesten hvad der vil ske og at man vil kunne tænke i situationer hvor der skal handles hurtigt. Selvfølgelig vil det være mest forsvarligt med en ridehjelm hvis man mærker på hesten at den er lidt anderledes en dag men jeg synes ikke det er nødvendigt hvis man nemlig har "udviklet" erfaring, evne til at overskue og handle i situationer hvor det netop KAN blive farligt.

  • #9   23. okt 2009 Tja nu er det jo heller ikke fordi jeg bliver sparket eller løbet ned hver anden dag

    Jeg har haft hest i 21 år og jeg er faldet af 2 gange, blevet sparket en gang og bidt en gang. Og min hest har aldrig sparket og aldrig bidt nogen.

    Men bare fordi der ikke har være ulykker endnu behøver man jo ikke være dumdristig.. Og jeg er enig med "en hver afslutning" i at en løs hest på en opfører sig mere som en vildhest end en en der fx står på staldgangen.
    Og den leg jeg taler om har jo netop den pointe at hesten skal se en som en ven. Og min hest fjoller altså rundt med sine fold-venner eftersom han kun er en 3 årig knægt. Og jeg har ikke lyst til at få en hov i hovedet fordi han tænker "wiiie vi skal lege" om mig. Man kan faktisk dø af at blive sparket.

    Så tror jeg vil gøre det fornuftige og tage hjelm på næste gang jeg lege tafat med min hest smiley


  • #10   23. okt 2009 Jeg leger ikke fangeleg det kan blive rigtig rigtig farligt, da hesten let kan komme til at tro den kan gøre med os som med sine heste venner og man risikere at blive rendt ned, ramt af ben eller bidt..
    Snakkede med en adfærds træner om det fordi jeg ofte så folk gøre det og hun frarådede det meget fordi det netop er farligt.. hun havde også oplevet heste der troede at alle mennesker så ville lege og derfor løb "efter" andre mennesker på folden..


  • #11   23. okt 2009 under den "leg" .. (var ikke mening, var faktisk seriøs træning) .. glemte jeg vito var unghest, og da vi løb side og side og jeg i et vender mig mod ham, forstod han det som leg og stejlede halvt op af mig smiley thanks han kun er shetlænder, min i min verden er det farligt ja, men tænker ikke selv over det pga vitos størelse

  • #12   23. okt 2009 Ironisk nok - da jeg kan være lidt af en kryster til tider - bruger jeg stort set aldrig hjelm, medmindre jeg rider... selv om jeg godt ved, jeg egentlig burde gøre det. Især, da det er unghingste, jeg arbejder med. smiley

  • #13   24. okt 2009 vel sige at hvis han kender grænden(staves?) er det ikke så slemt, men hvis ikke...

  • #14   24. okt 2009 Jeg kan også godt lide at løbe og lege med hesten.. i min verden er det uden tov og hesten følger en, flytter sig for en osv. Jeg gør det i max 3 minutter vil jeg tro og tillader ikke at hesten bliver for vild.. så passer legen ikke til den! Stopper ofte og roser med en lille pause og evt en godbid.
    For mig er det sjoveste ved den leg at lave små cirkler så man kan se hesten flytter sig for ens psykiske pres eller hvad man siger! og især når hesten spejler en så man kan få den til at hoppe fra forben til forben bare ved at flytte sin vægt!
    Jeg synes ikke det er fedt bare at stresse rundt og prøve at få den til at gallopere osv..
    Bruger nogen gange hjelm.. har stor respekt for hestes størrelse og flugt instinkt!


  • #15   24. okt 2009 Altså jeg leger da også med min hvor den følger mig.. men ikke fangeleg..

  • #16   24. okt 2009 Hvad er det lige forskellen er på at lege tafat og på at hesten følger efter en? Nå det er også ligemeget smiley Gider ikke komme op og skændes om hvilken leg jeg leger med min hest, for har fået masser af ros fra folk der har set det om at mig og min hest er i ufattelig harmoni sammen smiley

    Men en hest er stadig en hest og min hest er så også kun 3 år gammel. Og ingen 3 årig hest er bombesikker. Så på med hjelmen næste gange smiley


  • #17   24. okt 2009 Signe B: Hvad i alverden hidser du dig dog op for ?? du må da gøre som du lyster..
    I mine øjne så er følge efter noget der foregår stille og roligt hvor hesten holder en hvis afstand og blot gør samme bevægelser som ryttere.. her skal man dog også passe på at hesten kan rumme det og ikke hidser sig op.. fangeleg eller tag fat.. ja det er jo som det sigere hvor man løber og hesten skal prøve at fange en.. og det er netop lige det med at den ikke skal holde afstand man fange en der kan være farligt..


  • #18   24. okt 2009 Jeg hidser mig op fordi jeg altid synes at folk svarer i øst og i vest i disse indlæg. Så bare lidt frustration fra min side over at man aldrig kan spørge om uskyldige spørgsmål uden at det altid skal drejes hen på at et eller andet bliver gjort forkert.

    Fx her hvor det straks bliver antaget at min hest styrter rundt i gallop som en vild tosse som løber folk ned og bider. For sådan er han altså slet ikke. For når jeg beder ham back off så holder han netop afstand og han har sgu aldrig løbet efter nogen uden at man selv har indbudt til leg, men en 3 årig knejt (som min hest er) skal man aldrig stole blindt på.

    Herre gud jeg sagde han blev en smule kåd engang imellem, ikke at han stejlede op af mig og sparkede ud efter mit hoved eller noget i den stil.

    Et andet eksempel fra en anden diskussion jeg startede var om min hest kunne nøjes med biotin hver anden dag. Det bliver straks vendt til at opstaldingsstedet er dårligt fordi de ikke giver pulver-tilskud. Altså... det var ikke det jeg spurgte om, jeg spurgte om det var ok at give hver anden dag, spurgte ikke om stedet han stod var godt eller dårligt.

    Og den slags ting gør mig bare vældigt frustreret til tider, for jeg beder blot om gode råd og synes altså det her er et ret uskyldigt spørgsmål som ikke behøver bliver vendt imod mit mig, mit opstaldningssted eller min hest for den sags skyld!


  • #19   24. okt 2009 (ps: der er dog også kommet nogle rigtigt gode svar i dette emne dog, så tusinde tak for dem smiley )

  • #20   25. okt 2009 Signe B: Jeg synes nu heller ikke at kunne se at nogle skriver at din hest løber folk ned eller lignende.. kun at man skal passe på fordi de kan ske hvis hesten vil lege.. og ja man burde altid have hjelmen på fra jorden.. har selv en 3 års og hun er da også et stort klumpet barn ind imellem.. og man kan jo aldrig stole blindt på nogen hest, da det jo er et flugt dyr uden forståelse for vores moralske begreber..


Kommentér på:
Fri leg på bane. Farligt? Hjelm?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce