{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Alder og plageskuer {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Har lige et spørgsmål ang. plages alder og deres deltagelse i plageskuer eller andet. Ser man på plagens reelle alder når de inddeles i hold, eller har alle ponyerne administrativt fødselsdag 1. januar, ligesom man eks. gør i ridesporten?

Eks 1. hvis man har en hoppeplag eller en hingsteplag der fylder 3 til sommer. Kan man så stille dem i en to-års klasse i foråret, eller vil de regnes for at være tre-års, allerede inden deres egentlige fødselsdag?

Eks. 1. Hvis man har en 2 års hingsteplag der bliver 3 år i eks. juni måned, og man stiller ham til kåring i maj. Ville han så skulle ned i 2 årsholdet eller kunne han godt få lov at stille som 3 års?

Bare noget jeg har gået og funderet over... nogen der kender de egentlige regler??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder og plageskuer
  • #1   7. jan 2010 Alle heste fylder år 1. januer i skue sammenhæng, også dem med stamtavle

  • #2   7. jan 2010 okay, super... tak skal du have smiley

  • #3   7. jan 2010 Så er Cendi 3 nu??
    Så kan hun ikke komme med til Vestbirk, kan hun?


  • #4   7. jan 2010 Ja, Cendi er 3

    De plejer at have 3 års med i Vestbirk, så hvis ikke hun må komme med er det helt nyt. Jeg skal lige få tjekket shetlænderen fra dec imorgen for at være på den sikre side, men nu er det vist ved at være sengetid


  • #5   7. jan 2010 Jeg har aldrig været til Vestbirk, så jeg ved desværre heller ikke om der er en 3 års klasse, men hvis der plejer at være det, så er der det vel stadig kunne jeg forestille mig smiley

  • #6   7. jan 2010 Jeg skal bare med til det hele!
    Hvad med det der moorland?


  • #7   7. jan 2010 Jaaaa det skal du komme til... husk sidste tilmelding er 1. februar!!

  • #8   7. jan 2010 Hvor meget 'mønstring' kommer der til at være? Jeg er nemlig på krykker lige nu...

  • #9   7. jan 2010 Åhh det ved jeg ikke, men jeg mønstrer gerne Cendi for dig når hun skal i ringen... smiley

  • #10   7. jan 2010 Men selve showet er også først d. 6. marts, så det kan da være du når at komme på benene inden da smiley

  • #11   7. jan 2010 Jeg kommer aldrig til at gå helt perfekt igen. Mit ben blev smadret af en spritbillist for mange år siden og er vokset skævt sammen (lang historie og forklaring). Hver gang knæet går af led, bliver det værre. Der går nok 8 uger, før jeg kan gå nogen lunde som før, men at mønstre kommer jeg nok ikke til - hvis det kræver løb smiley
    Jeg plejer at få Kamille til det, men hun er blevet teenager og kommer ikke meget i stalden mere - ikke engang hendes egen hest bliver passet mere end en gang i ugen ... ØV


  • #12   7. jan 2010 Jamen så mønstrer jeg gerne for dig... smiley

    Synes generelt aldrig det er et problem at finde en til at hjælpe med at trække eller mønstre, når man er ude til show med shetterne smiley


  • #13   7. jan 2010 FEDT! DEJLIGT! Det er jeg rigtig glad for! Jeg skal nok lære hende det hele. No problemo. Jeg er bare selv så forbandet afhængig af at skulle kigge hvor jeg træder, så jeg vil slet ikke kunne koncentrere mig om hesten.

  • #14   7. jan 2010 Hehe, det er helt fint... hun skal bare kunne skridte og trave for løs tøjle, afslappet men med god energi. Og så er det godt hvis hun kan opstilles. Man opstiller som regel med den manfrie side mod dommerne, og så skal hun være åben mod dommerne. (Det vil sige at bagbenet mod dommerne er trådt lidt tilbage og forbenet mod dommerne er ved siden af det andet eller en anelse fremme)
    Lidt ligesom Regina står på det øverste billede her:
    http://www.shadyacres.dk/Regina.html
    Borset fra at det selvfølgelig ikke lige er hendes manfri side smiley

    Hvis ikke hun bliver en haj til at stille op, betyder det ikke det store. Det vigtigste er at hun kan bevæge sig afslappet og uhæmmet med god energi i både skridt og trav smiley

    Åhh jo og så er det en meget god ide at træne vendinger. Man mønstrer som regel i en trekant, hvor den ene spids er ved dommerne smiley


  • #15   7. jan 2010 Ved ikke hvor vigtigt det er med den manfri side til et show hvor de tropper op i fuld vinter gear, men man kan jo ligeså godt træne på samme måde som til de alm. skuer smiley

  • #16   8. jan 2010 Shetlændere må gerne have man på begge sider, meget gerne faktisk, så stiller man den siden op mod dommerne hvor der er mindst man. Jeg synes du skal tage med til et af de to fremvisningskurser der er, jeg tager med til det på fyn, det lyder som lidt erfaringsdeling, det tror jeg at man vil få mest ud af

  • #17   8. jan 2010 Så er shetlænderen tjekket, og der er klasser for 3 års i Vestbirk d. 3 april. sidste tilmelding er 8. marts, de plejer at komme inde på hjemmesiden så du kan printe dem ud derfra.
    Skal jeg holde en plads til dig i traileren? Jeg skal også gerne mønstre hende for dig hvis du ikke selv kan, jeg skal gerne kigge forbi et par gange på vej hjem fra skolen, (går i odense) så vi kan lære hinanden at kende inde, det er tit en stor fordel


  • #18   8. jan 2010 Ja, mon ikke det er ca. de samme 'problemstillinger' mht til man-fri side, som der er hos Tinkerne? Jeg syns, det er en mærkelig vending at bruge, hos racer, hvor dobbeltman kun er et plus. Det burde hedde isg, at det er den side med mindst man eller, at dommerne ønsker at mønstrer fjerner / skubber manen over, når de har checket hårpragten.
    Anna: Jeg kan sagtens lære hende de ting der skal til i mønstringstrekanten. Mønstrer går på udvendig side her også, ikke? Når vi lærer tinkerne det, løfter vi pisken op, for at indikere 'nu drejer vi', hvad gør vi med Shetterne? Holder man bare bagenden af pisken i øjenhøjde så? Eller hvordan er signalet?

    Labaniet: Jeg tager gerne med til alt hvad du gider slæbe mig med til! Mit problem er, at jeg ikke har bil eller kørekort (jeg har boet så meget i udlandet, at det aldrig blev aktuelt, og efter jeg er kommet hjem, har jeg ikke fået taget mig sammen - så altså, ikke noget med en betinget frakendelse på grund af et eller andet - just for the record smiley ), så jeg er dybt afhængig af at betale mig fra at nasse med rundt sammen med andre ELLER få min mand til at køre (han er nu også heste-tosse, så det er let nok, men han har også en gammel gård at renovere (vores) og arbejder meget).
    Du må megte gerne holde en plads i traileren! Jeg er på (har lagt det ind i staldkalenderen på www.stalddeluxe.dk/aktiviteter), og det ville være skønt, hvis du ville kigge forbi. Jeg havde alligevel tænkt på at spørge, om jeg kunne lokke dig forbi - mod betaling evt., - for at kigge på min lille Victoria. Hun er begyndt at tabe sig meget igen, Napoleon har ingen energi og ja - jeg vil gerne have deres foder checket efter. Og jeg tror man skal SE dem for at forstå - specielt Victoria (kig hendes før og efter billede i hendes profil - jeg er naturligvis meget pyldret over hendes vægt)


  • #19   8. jan 2010 Pauline P: Ja det er præcist det samme vi gør med shetterne...


  • #20   8. jan 2010 og ja vi går også på udvendige side... på hestens venstre side smiley

  • #21   9. jan 2010 Grunden til at det med den manfri side står i mønstringsreglerne, er at det er taget direkte fra de generelle mønstringsregler, som altså gælder for alle hesteracer

  • #22   11. jan 2010 Lisbeth K: Er ret overbevist om at det bare er helt som det plejer... det er jo som Labaniet siger genrelle mønstringregler vi normalt følger, så kunne forstille mig det fortsatte sådan smiley


  • #23   11. jan 2010 Hmm tja et er da et godt spørgsmål så smiley

    Men man kan jo altid ringe og spørge Anette smiley


  • #24   11. jan 2010 Der står i Hest og Rytter, at man er mere end velkommen, til at mønstre i Engelsk mønstrings-outfit... Men ikke noget om ændrede mønstringsmetoder/måder. Og det ER jo danskere, der arrangerer...

  • #25   12. jan 2010 Jaaa, jeg ved heller ikke i hvor høj grad de engelske mønstringsregler skulle afvige fra vores hvis det var...

  • #26   12. jan 2010 Kåringen er jo også med engelske dommere, og der mønstrer vi i alt fald efter danske regler

Kommentér på:
Alder og plageskuer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce