{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny lov
  • #1   11. jan 2010 ved du noget om hva man skal gøre/ ringe hen? for har to shetlænder de skal vel oz have pas så? men de er jo ikk ægte.

  • #2   11. jan 2010 Det står i linket. Men landcentret for heste mener jeg det skulle være. Alle heste skal have, om de er racerene eller ej.

  • #3   11. jan 2010 Jeg har snakket med min dyrlæge i dag som også har været så flink at sende en nyhedsmail ud om det og det gælder alle heste ellers for vi desværre ikke lov til at give så meget som en ormekur frem over. Kan lige smide en kopi af mailen her ind.

  • #4   11. jan 2010 Nye regler for hestepas - opdatering



    Efter 1. juli 2009 er der trådt nye regler i kraft for hestepas. Hestepasset skal nu indeholde medicinsider, hvori dyrlægen skal registrere, hvilken medicin hesten har modtaget, samt hvis hesten udelukkes fra konsum. Alle hestepas der bliver udstedt efter denne dato indeholder automatisk dette afsnit, mens hestepas, som er udstedt før 1. juli 2009 skal opdateres af ejeren. Vigtigt: Alle pas skal opdateres med medicinsider hurtigst muligt, idet regler for disse medicinsider allerede er trådt i kraft i EU.



    Opdatering af hestepasset med medicinsider gøres ved at følge vejledningen på Landskontoret for Heste hjemmeside:

    ((link fjernet)

    Ved bestillingen af medicinsider på Landscentret for Heste’s hjemmeside skal man både printe en bestillingsblanket og kvittering for betaling ud. De to printede dokumenter skal sendes til Landscentret for Heste sammen med hestepasset.



    Dyrlægen skal fremover skrive i hestepasset, når hesten behandles med lægemidler med mindre, den allerede er udelukket fra konsum. Hvis hesten skal udelukkes fra konsum skal dyrlægen både udfylde en attest til fødevarestyrelsen og attestere i hestepasset.

    Hesteejere skal derfor fremover have hestens hestepas tilstede, når dyrlægen igangsætter en behandling.



    Hvis hesten ikke har et hestepas, skal den chipmærkes ,og der udfyldes en attest til Fødevarestyrelsen om udelukkelse fra konsum.





    Chipmærkning af heste



    Skal min hest chipmærkes?

    Rigtig mange hesteejere er i tvivl, om deres hest skal chipmærkes. Der er flere uafhængige årsager til, at netop din hest skal chipmærkes:



    · Identifikationsmærkning: Mange racer kræver i dag chipmærkning som identifikation af hesten i stedet for brænde- eller frysemærkning. Ved denne form for chipmærkning registreres chipnummeret på hestens papirer som et slags CPR-nummer. Hesten er herved ikke automatisk udelukket fra konsum, og den kan derfor sendes til slagt.

    · Udelukkelse fra konsum/slagt: Ved chipmærkningen (eller på en i forvejen chipmærket hest) udfærdiges en attest til Fødevarestyrelsen, hvor hesten udelukkes fra konsum. Den må derfor ikke sendes til slagt. Årsager til, at man skal udelukke hesten fra konsum, er:

    o Behandling med specifikke lægemidler: En række lægemidler/medicin, som dyrlægen ofte anvender til heste fx butasaft og plegicil, kræver, at hesten udelukkes fra slagt. Årsagen til dette er, at hesten hos Fødevarestyrelsen og EU er registreret som et produktionsdyr sammen med kvæg og svin. Hestene skal derfor opfylde en lang række sundhedsmæssige krav for at beskytte forbrugeren mod medicinrester i hestekød. Ved nogle lægemidler kender man ikke lægemidlernes nedbrydningstid i hesten, og man vil derfor ikke risikere, at der er medicinrester i kødet, hvis hesten skal slagtes.

    o Ejerens efterbehandling af hesten med receptpligtigt lægemiddel: Ifølge ”Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering af lægemidler til dyr” må hesteejere ikke indgive receptpligtige lægemidler fx penicillin, smertestillende, ormekur til sin hest uden et kursus i lægemiddelhåndtering, eller hvis vedkommende har arbejdet professionelt med heste i mere end 6 måneder. I praksis vil det betyde at bl.a. ormekur og andet receptpligtigt medicin ikke må indgives af ejeren uden speciel tilladelse, men kun må indgives af dyrlægen. Hvis hesten derimod chipmærkes og udelukkes fra slagt, må hesteejeren gerne selv efterbehandle sin hest, med medicin udleveret af dyrlægen.

    o Registrering af anvendte fodermidler: Da hesten, som tidligere skrevet er registreret som et produktionsdyr i EU, skal hesteejeren registrere hvilke fodermidler hesten bliver fodret med i dens levetid til EU/Fødevarestyrelsen. Årsagen til dette er igen at beskytte forbrugeren mod eventuelt skadelige stoffer i kødet. Ønsker hesteejeren at slippe for foderregistreringen skal hesten chipmærkes og udelukkes fra slagt.





    Hvorfor skal jeg chipmærke min hest?

    1.En lang række sygdomme kan kun behandles med lægemidler som kræver chipmærkning af hesten.

    2.Hesteejeren får mulighed for selv at efterbehandle sin hest med medicin, som dyrlægen har ordineret. Derved undgår hesteejeren, at dyrlægen skal komme hver dag for at efterbehandle hesten.

    3.Ved chipmærkning af hesten undgår hesteejeren ligeledes at skulle registrere alle de fodermidler, hesten har fået i hele dens levetid.

    4.En anden årsag til at mange hesteejere ønsker deres hest chipmærket og udelukket fra konsum er, at de gerne vil undgå, at hesten på et senere tidspunkt i sit liv bliver sat på en transportvogn til

    Sydeuropa for at blive slagtet under tvivlsomme dyreværnsmæssige vilkår.



    Hvad er chipmærkning, og hvordan får jeg min hest chipmærket?

    Du skal kontakte din dyrlæge, hvis du ønsker at få chipmærket din hest. Ved chipmærkningen sættes en lille mikrochip med et registreringsnummer ind ved hjælp af en kanyle midt på venstre side af halsen lige under fedtkammen. Chippens registreringsnummer sammen med oplysninger om hesten attesteres og sendes til Fødevarestyrelsen, hvorved hesten udelukkes fra konsum. Samtidigt skal dyrlægen ligeledes attestere i hestepasset, at hesten er udelukket fra konsum på de såkaldte medicinsider. Dyrlægen eller en anden person kan til enhver tid aflæse chippens registreringsnummer ved hjælp af en scanner, som føres over det område, hvori chippen sidder.







  • #5   11. jan 2010 jeg har fået tilsendt et papir fra holland med noget medicin reg. men kan det passe det bare er det?

  • #6   11. jan 2010 Ja det kan godt være det er det, hvad med de nyere passer, er de opdateret med disse papirer?


  • #7   11. jan 2010 Jeg er "heldig", at Falles pas er udstedt i 2009, så det behøver jeg ikke skulle skifte... og så skal der bare pas på Futte og krudtmulerne. Det kan de få i forbindelse med, de skal chippes og vaccineres her om et par måneder. smiley

Kommentér på:
Ny lov

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce