{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.749 visninger | Oprettet:

Hestene spiser hegspælene? {{forumTopicSubject}}

Ja.. altså det startede med det var en ene af vores heste der spiste hegspælene og alt andet træ der var tilgængelig. Efter lidt tid er to af de andre også begyndt at gumle på hegspælene, som forøvrigt er af imprægneret træ (har hørt heste ikke kan lide den slags træ fordi det splintre, eller noget?)

nå men hvordan stopper vi det? nogle af pælene er tygget næsten helt igennem og skal nu skiftes.
Vi har sat strøm hegn hele vejen ned af deres ynglingspæle, men marken er ret lang og hvis vi skal gøre det hele vejen bliver vi aldrig færdig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestene spiser hegspælene?
  • #1   11. jan 2010 prøv at smøre sådan noget bidstop på

  • #2   11. jan 2010 smør enten bidstop på eller får presset jern omkring dem..

    men hestene spiser gerne træ i ny og næ.. så det ville eventuelt være en ide at smide en træstub ud på marken til dem


  • #3   11. jan 2010 Staldens føl gør det også. faktisk så slemt at 2 folde blev blandet med hinanden, da det gik ud over flere pæle ..
    Corona gnaver ofte i træerne på folden. Det lyder som en god idé at lægge en eller flere stuppe ud på folden, lidt ligesom en aktivetet.
    Det skulle oven i købet være godt med "legetøj" på folden smiley


  • #4   11. jan 2010 Det kan også være fordi de keder sig, eller hvis der ikke er nok græs el. andet på folden de kan spise.

    Lige et tip.
    I stedet for at bruge uendeligt mange pange på "bid-stop" produkter, så virker hestepærere opløst i vand, mindst lige så godt! Og det er jo to ting der er lige ved hånden og i rigelige mængder når man har hest smiley


  • #5   11. jan 2010 Er du sikker på at det virker?
    Nogle gange spiser de alstå deres engen afføreing, ligesom kaniner, for at få al næringen med. Ikke rart at tænke på, men egentlig meget praktisk smiley


  • #6   11. jan 2010 altså heste fra naturens side af lever jo oprindeligt af rødder, bark osv smiley hvis det er helt rigtig kan heste ikke rigtig tåle så kraftig græs som vi har her i danmark

    jeg ved heller ikke om det fra naturens side måske er med til at holde deres tænder nede? smiley

    men tror helt sikkert at heste i det tilfælde gerne gør hinanden efter ;P


  • #7   11. jan 2010 jeg ved godt at heste spiser træ.. men ikke imprægneret træ, det har jeg ALDRIG oplevet før..

  • #8   11. jan 2010 Hvor meget stråfoder får de? Hvis de mangler mad, så kan de godt finde på at spise hvad de nu kan komme til, for at få fylde i maven....

    Ellers har jeg læst at de kan begynde på det, hvis de mangler kobber smiley

    Jeg går ikke ind for bid-stop-produkter, da det kun er syntombehandling og ikke fjerner årsagen, 99,9999% af tiden så prøver hesten jo at fortælle os noget smiley


  • #10   11. jan 2010 Jeg har også en hest der kan finde på at gøre det. I sommers stod hun på virkelig lækker græs mark med masser af nyt grønt græs. Når hun kedede sig bøvlede hun med pælene.

    Jeg overvejer til næste sommer at få lavet et række stød der kør ovenpå pælene og så havde 1 række normalt midt på pælene. Ikke for at være ond ved hende :-), men for at forhindre hun får pælene op af jorden og løber ud af folden eller bliver viklet ind i tråd med fare for skader.

    Ellers har jeg bestemt at holde hende igang med ridning, gåtur eller hms, så der sker noget for hende hver dag. Ikke fordi hun ikke fik opmærksomhed sidste sommer. Det fik hun til rigelighed hver dag. Men tror hun har brug for at lave noget både fysisk og mentalt for at have det godt.

    Om det skyldes noget mangler i foder aner jeg ikke. Er der nogen der ved det ?


  • #11   11. jan 2010 Altså heste vil jo ikke så gerne spise gødet græs, og så så jeg nogle af mine venner benyttede sig af dette trick (hestepærere opløst i vand) og har selv brugt det siden og det har virket for mig hver gang. Jeg vil selvfølgelig ikke love at det virker for alle / på alle heste, men det har virker for mig smiley

    Men ja, jeg er helt enig i at det er fordi hesten vil forælle os noget - at de keder sig eller mangler noget at spise / tygge på.
    Så hellere få gjort noget ved det problem.


  • #12   12. jan 2010 altså mad mangler de i hvert fald ikke.. og de får ekstra vitaminer og urter i deres fuldfoder.

    det kan godt være de mangler noget at lave på folden. lige nu er den jo dækket af sne, så der er ikke noget græs, men de får hø med ud på marken, men det spiser de ret hurtigt, der går ikke mange timer før det er væk.


  • #13   14. jan 2010 Mere hø så! Hvis heste ikke har noget i deres mave, så prøver de at finde noget nyt de kan proppe i.., og er det eneste dårlig træ, jamen så bliver det det ......

    Mangel på stråfoder kan give diverse dumme sygdomme, hvilket ville være rart at undgå smiley


  • #14   14. jan 2010 Sabine, kun til dels..., ja heste kan godt finde på at gnave i lidt rødder eller bark, meeeen sjældent så meget at de bidder træpæle i stykker smiley

    Prøv at sætte hømængden op, og evt læg noget træ/store grene (som de gerne må gnave i) ud til dem, fx gran eller frugttræer

    Endnu engang vil jeg overveje lidt kobber - ved I om det kun er én eller alle hestene som går i hegnet?


Kommentér på:
Hestene spiser hegspælene?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce