{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.664 visninger | Oprettet:

Hoste under ridning... {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har denne fjolle med nedstat lungefunktion, hun har haft nogle problemer med hoste, og har fået alt den medicin og behanling der kan fåes. Hun hoster ikke altid men tit når vejret skifter fra sommer til vinter. Her for tiden hoster hun 1 gang under ridning, og man kan sagtens ride videre bagefter uden hun hoster. Hun er meget frisk og har ikke feber, så jeg tænkte måske at det var meget normalt at hesten hoster nogen gange under ridning..?

Hoster jeres..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoste under ridning...
  • #1   14. jan 2010 Jeg ved hvad du tænker, men det har ikke noget med halmen at gøre. Hun har altid haft dårlige lunger. Hun startede med at stå på spåner i nogle år men der hostede hun også. Dyrlægen mener derfor ikke det er, det der galt

  • #2   14. jan 2010 min pony gør en gang i mellem smiley

  • #3   14. jan 2010 Det er ofte bare fordi, at de overanstrenger deres vejrtrækning.

  • #4   14. jan 2010 Er det konsekvent HVER GANG du rider hende, at hun hoster ? Og er det kun 1 gang og så er det dét? Eller hoster hun flere gange ?
    Og hvornår på rideturen hoster hun? I starten, slutningen, midt i? Skridt trav el. galop? Eller er det helt forskelligt hvornår hun gør det?
    Og gør hun det kun når du rider hende? Eller gør hun det også når hun er i boksen/stalden, når du sadler hende op/af, eller når hun står/løber på marken?


  • #5   14. jan 2010 vores den ene hest har osse hostet meget vi er begyndt og give hende citron 1 spiseske 2 gange dagligt og hun hoster ikke mere vi putter det bare i hendes fodre

  • #6   14. jan 2010 Mads har gjordt det hver gang man startede i trav. sådan 2 3 dybe host så man troede han var helt syg. men ellers var der aldrig noget. nu han kommet i løsdrift og jeg begyndt at give ham hvidløg han er nu stoppet med det, men hvilken af tingene det var som hjalp ved jeg ikke.

    Han kan stadig af og til giv et lille host, men tror nu mere det hans vane og lige rense luftrøret nu. det slet ikke det samme.
    Held og lykke med den, jeg ville nok anbefale løsdrift, hvis den ikke står i det, så den altid er ude i den friske luft.

    v. h. Tina


  • #7   14. jan 2010 Hun er på fold fra kl 7-5 hverdag, døgnfold om sommeren så hun for meget luft.
    Hun hoster ikke hver gang under ridning kun nogen gange. Det er 2-3 host i træk og det i forskellige gangarter. Når hun er syg hoster hun hele tiden men, i denne periode er det kun under ridning


  • #8   14. jan 2010 Amalie B

    Det lyder som om du måske ahr nogle svar, og derfor vil jeg da lige relatere til min egen hest.

    Han hoster 2-3 dybe host så snart jeg går igang med at trave, ligesom Tina C's hest.
    Og så holder det op.
    Han hoster ingen andre steder end når jeg rider ham.


  • #9   14. jan 2010 Kamunahatatta ;
    Hvor gammel er din hest? Og hvor længe har den hostet ?


  • #11   14. jan 2010 12 år.
    Han hoster sådan hver gang vejret går fra varmt til koldt..
    Tror det har været sådan de sidste 2 sæsoner


  • #12   15. jan 2010 man heste hoster ved overgang til frost vejr og mange heste udvikler dårlige lunger eller støv følsomme lunger når det er koldt. det er fordi det kolde vejr får slimhinderne i luftvejene til at trække sig sammen og der er fri passage for støv.

    mange gange når heste hoster i ridning, er det fordi de har vand i lungerne som de lige skal hoste løs, og kan så fint fortsætte. vandet kommer af dårlig stald luft for meget amoniak i stalden.


  • #13   15. jan 2010 Kamunahatatta ;
    Lav venligst din egen forum eller skriv til amalie over pb hvis du vil have svar på dine spørgsmål..?:)


  • #14   15. jan 2010 Min har også gjort det - specielt her i overgangen til vinter. Han hostede i stalden et par gange og så midt under ridningen et par gange; så er det gået over.
    Det er "første gang" han har gjort det så meget, så jeg har taget det som om han var ved at blive syg, da han gik i løsdrift for første gang, og jeg syntes ikke han satte ordentligt pels. Så jeg gav ham et dækken på, og det hjalp. Han var i forvejen kold når man tog ham ind.
    Det er højst sandsynligt ikke det samme som der er med din, da min bare er lidt "syg". (det med kulde osv)


  • #15   16. jan 2010 Det må jeg da så sandelig selv bestemme smiley
    Nu er det sådan set et FORUM, hvor man lærer af hinanden, og siden emnet er "hoste", så jeg er da i min bedste ret til at få svar på et relevant spørgsmål, i denne sammenhæng..

    Det kan jo være der er flere, som har det præcis samme problem smiley


  • #16   16. jan 2010 ..

  • #17   16. jan 2010 heidi L
    Vi har prøvet mange forskellige ting i fodret som hvidløg og kamillie te, det hjælper ikke rigtig men det kan være citron gør..:)

    Kamunahatatta ;
    Jeg sagde ikke du ikke måtte..? jeg sprugte om du ikke ville gøre det da det forvirrer mig når jeg prøver at få svar på mit spørgsmål...


  • #18   16. jan 2010 Okay, det så bare ikke sådan ud smiley

  • #19   16. jan 2010 *TEAM HARK* Josefine Gade .
    Jeg tror også de netop kan have brug for at rense luftvejene nogen gange og derfor hoster.

    rikke blume N
    Tænker også at det dårlige vejr kan få lungerene til at blive følsomme. Men hun står nu meget ude og stalden er meget åben og god, så der har hun ingen problemer


  • #20   16. jan 2010 Hej Michelle R
    Jeg har en Ox araber med allergi som også kan finde på at hoste engang imellem ved ridning, men har så brugt en pulver kur fra min dyrlæge det har gjort at hun ikke har hostet overhovedet i ½ år.
    Kan ikke lige huske navnet på de men kan skrive det til dig i morgen.


Kommentér på:
Hoste under ridning...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce