{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Nadine Capellmann vs korrekt ridning {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv..Hendes frie trav er flot, og passage er også fin, men piaffe og skridt og galop - jeg er i vildrede..

her kan i se hendes lidt kluntede ridt til OL i athen, man får ikke den største tro på hende, det ret fejlfyldt.

historien bag :

Jeg har 2 heste som jeg har fået "avlsret" til. Og jeg har tænkt mig at give føllet til min kæreste, som hans hest, da angelina sørgede for at han ikke fik sin Quarter Hingst, red bull. Jeg har før givet ham en strigletaske I LYSEBLÅ til drenge XD som han blev så glad for at han græd XD tøsedreng. Han går meget op i heste, og kan side MINDST ligeså længe som jeg med en hestebog limet foran øjnene. smiley

Nå, jeg fandt en bog der hedder " lær at ride", og til trods for der findes 100 bøger der hedder det, så den anerledes ud. Den var nemlig ikke noget specielt, og så rigtig dårlig ud. og præcis som forventet, var den ligefrem KORREKT i forhold til de bøger der ser flotte ud ( med flotte heste på forsiden). Den hedder : lær at ride, fortrolig med hesten - lige fra starten - med eksperttids fra Nadine Capellmann.

Den er rigtig god, og søren ( min kæreste) vil nyde den. Der er bl.a. et tip fra Nadine hvor hun skriver at man aldrig skal forsøge at samle hesten med tøjlen. " jeg samler mine heste bagfra og frem" og der står også at hesten er forkert opstillet når den er "bag biddet", så rigtig god.

Men er der nogle der ved om det holder stik? for jeg kender INTET om hende:) her er hendes hjemmeside : http://www.nadine-capellmann.de/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nadine Capellmann vs korrekt ridning
  • #1   15. jan 2010 Fedt at din kæreste er så hooked :b

    - Hvilket ridt er det du skriver om ?
    Kan genkende navnet, men det siger mig ikke så meget xD

    (Hvorfor fik dn kæreste ikke quarter hingsten?:D)


  • #2   15. jan 2010 sorry XD http://www.youtube.com/watch?v=x4t1uW5IWV4

    Fordi angelina absolut skulle drikke sig i hegnet og ringe til alle i stalden og fortælle hvor farlig den hingst vi købte var osv( den gik på fold med hopper, vallakker og hingste og var 1 år - FARLIG:) ). - fordi hun selv skulle have hingst, men det sagde hun jo først bagefter. men så blev hun jo efterfølgende smidt ud pga alkohol problemer. og på det tidspunkt var den skønne hingst solgt..


  • #3   15. jan 2010 Hvis jeg må komme med min mening, med den viden jeg nu har om dressur;)

    Jeg er glad for at se en rytter, der ikke rider hesten på tøjlen, for det gør hun tydeligvis ikk! derimod rider hun den for sine ben og for sit sæde:)
    Jeg syntes der er en del fejl i både pirouetter, sidebevægelser, changementer og der er gså et par taktfejl. Men syntes hendes måde at ride på umiddelbart er god.
    Jeg kan godt følge dig omkring galoppen, skidten og piaffen. Syntes gernalt at dne i de øvelser gerne måtte sidde mere bagtil. Men alt i alt syntes jeg det var et dejligt ridt, trods fejl:)
    Jeg kan godt lide måden hun bruger sine hjælpere på:)
    nu har jeg set to klip af hende hvor hun træner, og i et af dem var der et klip fra en klasse hvor Farbenfroh blev bange for blomsterne. Hun bevarede roen flot og accepterede hans reaktion:)


  • #4   15. jan 2010 At dømme udfra billeder på hjemmesiden, af de forskellige heste, og den pågældende video så takter hesten(e) forkert i både skridt, trav og galop. I videoen laver hesten på intet tidspunkt passage eller piaffe. Hesten er forpartsbelastet. Desuden er der uden tvivl noget med det venstre bagben

  • #5   15. jan 2010 Jeg synes traven ellers er fin?

  • #6   15. jan 2010 Den takter forkert i traven og er forpartsbelastet. Idet den ikke bærer sig i skridten så bliver den kastet over på forparten i trav. Kan en hest ikke engang bære sig ordenligt i skridt, hvordan skulle den kunne gøre det i trav, galop, passage og piaffe?
    Den træder på ingen måde ind til tyngdepunktet, hverken i skridt eller trav. Dens skridt er jo helt forfærdelig, den er kort og "hård". Der er intet sving i hoften og den trækker sig fremad på overarmene (forben)

    Med min egen hest, Kurt, har vi trænet skridten i et halvt år før den blev perfekt. Her snakker vi om perfekt bøjning, bæring og sving.


  • #7   16. jan 2010 tusind tak smiley

  • #8   16. jan 2010 Hehe men det var jo mere en kritik af det hele XD sig endelig til hvis du vil have en forklaring på det

  • #9   16. jan 2010 Gerne, for jeg kunne slet ikke se det med traven smiley jeg kunne godt se skridten og galoppen, og piaffen og smiley

  • #10   16. jan 2010 (link fjernet)

    Sagen er den at trav er en totaktet gangart. det diagonale benpar skal løftes fra jorden, og sættes i jorden på samme tid. Det diagonale benpar er de to ben som forlader/sættes i jorden på samme tid, dvs. feks. venstre for og højre bag.

    Udover det skal benparret være parralelt, hvilket jeg har illustreret på de fotos der. Du ser 3 fotos, to af Bent på Hugin og et af en eller anden til OL. Hvis du sammenligner ham fra OL med Bent er det tydeligt hvad jeg mener med parralelle benpar. Hestens overarm(forben) skal være parralel med hestens pibe(bagben), her snakker jeg selvfølgelig om det diagonale benpar.

    Grunden til at det IKKE altid lykkedes for hesten at takte rent i traven er følgende:
    Hesten falder på forparten pga. manglende bæring og muskelspændthed. Hvad er bæring? Bæring er når hesten er i stand til at lave vinklen i hoften mindre, hvorved bækkenet "kipper" og hestens bagpart sænkes. Hesten vil her træde ind til tyngdepunktet med bagfusserne og "aflaste" forbenene.
    At hesten er i stand til at svinge med ryggen(bære rytteren med rygSØJLEN) kan KUN ske når hoftevinklen kan blive mindre/hesten sænkes bagtil pga. bagbenet som træder ind til tyngdepunktet.

    Godt så! Hvorfor er disse fine heste ikke i stand til at have bæring i traven?
    Afkortelsen af halsen (falsk samling..) har den alvorlige effekt at hestens balanceevne mindskes. Hestens hovede er det tungeste legme på hesten, det er derfor alfa omega at hesten frit kan "benytte" sig af sin balancestang, hesten vejer trods alt ca 500 kg. Nå men halsen afkortes og hesten er nu ikke længere i stand til at regulere/kontrollere sin balance. Hovedet kommer i sådan en position hvor tyngdekraften vil trække hesten ned i jorden.
    Hvad gør hesten? Den skal jo opretholde sin balance, det er også det der får hesten til at sætte det ene ben foran det andet, den løfter et ben, kommer ud af balance og sætter derfor et nyt ben i jorden for at genvinde balancen, det er en EVIG process! Så vil hesten jo sætte et nyt ben i jorden for at opretholde balancen, men den kan ikke kompentasere for den manglende balance ved at løfte hovedet = hesten er i konstant ubalance. Den vil rende hurtigere for at "fange" balancen. Utrygheden ved ikke at være i balance + den forkerte vægtfordelen af hestens legmer presser hesten så den må spænde i nogle andre muskelgrupper. Der er overvægt på forparten = bagbenene må sættes hurtigere i jorden og forbenene er tvunget til at bære mere vægt. Hesten vil spænde i rygmuskulaturen, især pga. den afkortede hals.

    Ahaha, hvorfor og hvor vil den spænde?
    Nu er det vidst tydeligt at hovede/hals udgør et kæmpe problem, hesten bliver tvunget til at bruge muskulaturen i halsen og ryggen. Den vil derfor spænde, især omkring den muskel vi kalder "trekant musklen" (trapezius) (link fjernet)
    Nånå.. sagen er så bare den at trapezius hapser sig fast i de dybe bryst/halshvirvler og de første ryghvirvler. Derudover hapser den sig fast på skulderen. Hvorfor er det vigtigt?
    Hestens forben sidder ikke fast på hesten via en "knogle forbindelse", altså knogle - brusk - knogle. NEJ. Forbenet som ender ud i skulderen, sidder LØST på hesten. Nå? Skulderen/skulder bladet sidder fast til hesten via MUSKLER (og sener selvfølgelig..). Okay, når så de muskler der hapser skulder/forbenet fast til hesten OGSÅ leger lidt med den lange rygmuskel OG trapezius? av..
    Sagt meget kort: Den spændte hals vil automatisk gøre ryggen spændt, og derfor OGSÅ skulderen. En spændt skulder = flyvende forben. en spændt ryg = ingen bæring.
    AHA! hvorfor ingen bæring? Den lange rygmuskel hapser sig fast i nogle af de knogler i hoften/bækkenet! Hesten vil derfor spænde op bagtil også = hoften kan IKKE svinge bagbenet ind til hestens tyngdepunkt.

    I denne process hvor rygmuskerne spænder vil hestens rygsøjle automatisk hvævle den forkerte vej, nemlig nedad. Hestens ryg vil blive "lang". En lang ryg skyder bagbenene BAGUD (afskub) og forbenene FREMAD (flyvende forben). De dybe bryst/halshvirvler vil blive presset NED(underhals FREM) = MERE vægt til forbenene.

    Håber at det giver bare en smule mening. ved det er en laaang smøre, men forhåbenligvis en brugbar en smiley

    Kig evt. Jøncks video om takten i trav: http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=131621


  • #11   17. jan 2010 super fedt ! tak for uddybelsen smiley hehe, vidste godt det meste, gerd heuschmann ( interview) smiley

  • #12   17. jan 2010 Så lidt :b sig endelig til hvis der ellers er noget du vil have svar på

Kommentér på:
Nadine Capellmann vs korrekt ridning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce