{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

fri dressur/leg {{forumTopicSubject}}

Min Irish Cob er lige gjort ryttervant i sommer, jeg arbejder pt kun med ham fra jorden. Jeg har en enkelt gang prøvet at slippe ham fri i et tomt ridehus, og så selv løbe rundt med ham. Han gik fuldstændig bananas, løb rundt som en skoldet skid! Bukkede og havde det veldigt sjovt, han løb heletiden væk fra mig, op i den anden ende af ridehuset, og kom så stormende tilbage med hovedet løftet og "glade" ører, løb ikke ind i mig men stoppede ½-1 m fra mig, så kunne jeg klappe og rose ham, og så tog han en tur til.
Så var det jeg kom i tanke om......Er det nu en god ide eller ødelægger jeg noget af hans respekt for mig?
Gangen efter vi kom over i ridehuset havde han lidt svært ved at koncentrere sig om øvelserne men det git til sidst. Man kunne mærke at han var legesyg. Hvad er jeres erfaringer? hvad gør I? Han kan endnu ikke så meget fra jorden, vi er pt kommet til at skridte i en longe med hovedet sænket og at flytte sig for tryk og pres. Sidebev. osv.

Kmmentarer modtages gerne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fri dressur/leg
  • #2   7. feb 2010 synes det lyder rigtig godt og sundt smiley
    Ved ikke om du har hørt om Alexander Nevzorov men hans heste har lært/forstået at når de har cordeo på er det arbejdstid og de er blide som lam men i det sekund den tages af tonser de rundt og leger hingste... De virker glade og harmoniske smiley du kan evt se ham på youtube


  • #3   7. feb 2010 Pas på med at lege for vildt med en hest.. den kender ikke sin egen styrke og ved ikke at du ikke kan tåle det samme som en anden hest... fangeleg og lignende kan blive rigtig farligt..

    Katrine P: Hvor ser du glade og harmoniske heste i Nevzorovs videoer ? jeg ser spændte heste som ofte er direkte agressive imod deres træner.. så jeg ser i hvert fald heller ingen blide lam... men de forhindres jo også i en af de vigtigste dele af hestens natur, nemlig kontakt med andre heste smiley


  • #4   7. feb 2010 SIgne: Sært. så lige du skrev det i et andet emne så vendte tilbage hertil for at linke! Nu er det længe siden jeg har set hans videoer men jeg synes hestene virker rolige nok og bider især mærke i at de ved hvornår det er legetid og at han kan stoppe legen. Jeg synes heller ikke om at de stejler op ad ham men sådan leger heste jo ofte.
    Vidste ikke det med at de går alene... Men det gør så mange hingste jo (IKKE AT DET ER EN UNDSKYLDNING)
    Tjekker lige et par videoer igen smiley


  • #5   7. feb 2010 Katrine P: Alle de videoer jeg har set af ham, viser hesten konflikt adfærd, og er spændte og virker agressive imod ham.. også under øvelser..
    Han mener ikke heste skal gå sammen med andre heste, da de skal koncentrere sig fuldt ud om mennesker og kun må knytte sig til mennesker... den indstilling forstår jeg slet ikke..


  • #6   7. feb 2010 Det var da også en syg begrundelse!! Synes også han er lidt for meget men er stadig imponeret over det han kan..
    Tænkte på om du har en video hvor du kan udpege den negative adfærd for dem jeg har fundet er næsmest i slowmotion alle sammen og det får jeg ikke så meget ud af. Men kan se de slår voldsomt med halerne og dens sortes 'ben-aktion' er ikke ret god...


  • #7   7. feb 2010 Det lyder helt fornuftigt, bare sørg for at han stopper i lidt afstand fra dig, ellers må du lige markerer dit personlige rum:)

  • #8   7. feb 2010 Uha det lyder som om det godt kan blive lidt vildt!!! Skal jeg have en pisk eller en pind med som en forlænget arm....altså ikke til at slå med, det har jeg aldreig gjort og kommer hellerikke til...

  • #9   7. feb 2010 Katrine P: Jeg skal se om jeg støder på nogle.. men det jeg generalt har set er spændte kroppe, heste der spænder i nakken og går bag lod, piskende haler, spidsede og spændte muler og trekantede øjne.. og så heste der gør udfald mod træneren og generelt virker meget agressive..

  • #10   8. feb 2010 Hej Maj, hvem er det du kommentere til? smiley

  • #11   8. feb 2010 Det var det der med at hesten stejler op ad sit menneske....

  • #12   8. feb 2010 Nåå okay:)
    Et træktov og kropsprog (i løbet af få sekunder) burde være nok til at forsvare sig med, i situationer hvor hesten stejler imod en.

    Man kan skynde sig at klappe sig selv hårdt på brystet med hænderne, hvis ens jakke kan "give nogle lyde fra sig" mens man skyder brystet frem, og tager et par enkelte skidt mod den. Det skal nok få den til at respektere dit personlige rum.


  • #13   8. feb 2010 Jeg ville nok have en pisk i nærheden.. Hvis den bliver helt vild kan du bedre forsvare dig med den mens du kommer væk..
    Man kan ligeså godt være på den sikre side for hvis han pludselig tror du vil lege er det nok ikke så sjovt at være dig.

    Tak signe.. Det med at de er bag lod har jeg også undret mig over


Kommentér på:
fri dressur/leg

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce