{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.164 visninger | Oprettet:

Fagligt - Hovbyld {{forumTopicSubject}}

**SYMPTOM**
Ofte stærk halthed.
Forstærket pulsation i benet.
Varme i hoven.

**Hvad er en hovbyld?**
En hovbyld er en betændelse i læderhuden, som er opstået pga. bakterier. Den kan i princippet sidde alle steder i hoven, med de mest almindelige steder er i tåen og i dragthjørnerne. Langt de fleste hovbylder sidder i forbindelse med den hvide linje.

I sjældne tilfælde kan der forekomme en hovbyld bag hovvæggen et stykke oppe uden at have forbindelse med sålen.

Disse hovbylder sidder gerne i tåvæggen, og er formentlig opstået ved slag mod hoven f.eks. ved springning.

Hovbylder er som regel en banal lidelse, men de skal absolut tages alvorligt og behandles, da de er meget smertefulle for hesten.

**Hvorfor opstår en hovbyld?**
Det er ofte svært at finde årsaget til, at hesten har fået en hovbyld, men i nogle tilfælde er der en forklaring eller sandsynlighed. En årsag kan være, at der er eller har været et fremmedlegeme i hoven, f.eks. en spids flintesten eller et indtrådt søm.

En anden årsag kan være bar-frost. Det er, når jorden er frossen uden, at der ligger sne, og hesten bliver lukket på fold, hvor der er optrådt jord, som er meget knoldet. I sådanne perioder ses væsentligt flere hovbylder end normalt.

Den hårde og ujævne jord vil simpelthen give knusninger i hornsålen, hvorved der opstår blødninger i den underliggende læderhud i hoven.

Heste, som går uden sko, og hvor hovene bliver nedslidte, vil også lettere få hovbylder.

Meget tørre hove, hvor hovkapslen krymper og derved kommer til at stramme om tåens læderhud, er også disponeret for hovbylder.

**Behandling**
Efter en korrekt udskæring (foretaget af smeden), hvor der kommer sort pus, bades hoven i varmt sæbevand nogle dage. Når ømheden har fortaget sig, kan der lægges et beslag med sål og pakning. Hvis der ved udskæring kommer gult pus, vil beslagsmeden kontakte dyrlægen, som så vurderer, om der er behov for penicillin.

En ubehandlet hovbyld vil i de fleste tilfælde selv finde vej ud af hoven. Her er det karakteristisk, at der lodret over hovbyldens placering vil komme et opbrud på kronranden. Det vil så vokse med hoven ned som en kløft (vandret revne).

Ved hovbylder i dragtpartiet ses ofte, at der kommer opbrud i ballen. Disse opbrud bliver ofte fejlagtigt betragtet som trådsår.

*-. Sagt med SortePerler's ord .-*
Men nemme forklaring er, at hesten er punkteret.
Har man mistanke om en hovbyld, så hjælp smeden på forhånd ved at sætte hoven i godt lunt sæbevand (sæbespåner). Ved at gøre dette er der chance for, at hovbylden trækker sig sammen, så smeden lettere kan skære den ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fagligt - Hovbyld
  • #1   25. feb 2010 Kom gerne med input..
    - Har din hest haft hovbyld?
    - Hvordan blev det behandlet?


  • #2   25. feb 2010 Har ingen erfaringer med hovbylder ( heldigvis smiley , men super god idé, med sådanne info-temaer i gruppen.

  • #3   25. feb 2010 Heldigt for dig, Camilla.. Og tusind tak.. Teksterne bliver skrevet fra min mand's fagbøger.. Nogle gange med lidt mere forståelige ord.

    I mit 30årige heste-liv har jeg selv kun haft en enkelt med hovbyld.. Panisk som jeg var, ringede jeg efter min mand, for jeg var jo sikker på, at benet var ved at falde af min stakkels hyp..
    Hoven blev sat i sæbevand, indtil min mand kom hjem (20 minutter).. Han skar den så ud og vurderede, at dyrlæge ikke var nødvendigt.. Næste dag var hesten næsten rentgående, og fik hun sko, sål og pakning på.. Og så var den sag ude af verden..


  • #4   25. feb 2010 Dejligt at vide hvad man skal foretage sig, hvis uheldet er ude.

  • #5   25. feb 2010 Vores lille shetter, var forfangen og lige da den var blevet rask, fik den en hovbyld, og hun kunne slet ikke gå, så hende måtte vi sige farvel til i Oktober /:
    Hvordan blev det behandlet - ja hun fik noget smertestillende mener jeg og så gjorde dyrlægen eller smeden, noget ved hendes hov, men hun kunne ikke klare det da hun bliver forfangen hvert år. Jeg var ikke selv hjemme da dyrlægen var der, så ved ikke helt præcist hvad der skete /:

    Og ja jeg kender uheldigvis til det smiley


  • #6   25. feb 2010 Min gamle pony (Fie, - du kan evt se den på min profil)
    bøvlede rigtig meget med det.

    Hun blev meget, meget nemt forfangen og blev det desværre hvert eneste forår, op til flere gange, selvom vi gjorde alt hvad vi kunne for at forhindre det.

    Hovbylde var også et stort problem, som hun jævnligt bøvlede med.

    Vi tilkaldte dyrlægen med det samme, han skar den op tror jeg nok (?) så betændelsen kunne komme ud, og derefter badede vi hendes hov i sæbespånevand et par gange om dagen, og efter en uges tid var det fint igen.

    Hun havde et hårdt liv den lille pige smiley


  • #7   25. feb 2010 A & A:

    Det var faktisk præcist det samme de gjorde ved Mille - vores shetter /:


  • #8   25. feb 2010 hovbylde er nu nemt klaret, det er en hel anden sag med forfangenhed, - det er virkelig noget fanden har skabt! smiley

  • #9   25. feb 2010 Ja - Desværre siger man også "En gang forfangen, altid forfangen" smiley

    Efter den første gang Mille var forfangen, er vores heste ikke så meget ude om foråret, og der hvor græsset spirer rigtig meget, det er vist det der gør dem forfangen /:


  • #10   25. feb 2010 ja, og det passer desværre, er hesten først blevet forfangen én gang, er det SÅ svært at undgå det sker igen..

    forfangenhed var også det der gjorde ende på min lille hoppe, hun blev forfangen midt vinter o;


  • #11   25. feb 2010 Til sorte perler: det kunne være, du ville smide et rigtig godt indlæg ind, (lige som dette) om forfangenhed? smiley

    det er god læsning.


  • #12   25. feb 2010 Man skulle tro det var Mille...

    Det begyndte igen, ved efterårstid, og ville have varet ved hele vinter, også ville foråret og sommeren jo komme lige efter smiley
    Men det er jo bedst at holde dem inde, men Mille kravlede bare over boksen eller åbnede selv boksdøren....


  • #13   25. feb 2010 Hvor er det godt at se, at I er med-aktive her i gruppen..

    Og ja, A & A.. Det skal jeg da bestemt gerne tage op i nærmeste fremtid..


  • #14   25. feb 2010 Min Shire havde en hovbyld i dec. Der havde jeg dyrlægen ude, hun prøvede sig frem med en visiteretang (mener jeg den hedder) , og skar hoven ren, hun kunne dog ikke finde noget i hoven.
    Han fik så antibaotika og smertestillende, og så lavede jeg omslag med skiftevis havregrød og med sæbespåner, han ville ikke have benet i blød i en spand overhovedet. Den viste sig så som opbrud i ballen, som jeg så har sørget for at holde rent, b.la med jod.

    Mit spørgsmål er så om en smed mon kan gøre mere ved det? Det er gået iorden, men det ser jo ikke så pænt ud.

    Er der ellers noget man kan gøre for at forhindre hovbylde? Andet end sko?


  • #15   25. feb 2010 Tine:
    Godt spørgsmål.. Som min mand siger, så er det svært at sige uden at have set det.. Men umiddelbart vil smeden nok ikke pille ved det, når det sidder i ballen.. Og det lyder helt rigtigt, det du gør..

    *Sorte bladrer lige lidt i en anden bog*
    Og de siger det samme: Hold hoven smidig for at formindske risikoen for hovbylder..
    Altså sørg for at de er fugtige, når du smører med hov-fedt eller olie.. Så du ikke holder fugten ude istedet for inde..


  • #16   26. feb 2010 Sorte Perler: der lyder rigtig dejligt smiley

  • #17   27. feb 2010 Mange tak for svar : )

Kommentér på:
Fagligt - Hovbyld

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce