{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.490 visninger | Oprettet:

Nyreslag - erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen..

Da jeg kom ud til min dejlige pony i dag, og troede jeg skulle have undervisning, opdagede jeg til min skræk at han næsten ikke kunne gå.. Han træk bagbenene ind under sig, og ville kun tage små skridt. Til gengæld var han glad og opmærksom på det hele, og opførte sig som han plejer.. Nå, men jeg ringede selvfølgelig til dyrlægen, som også kom, og han regner altså med at det er nyreslag han har fået, det stakkels pus.. Han kommer igen i morgen og tager blosprøve, så jeg kan få endeligt svar.
Han blev ikke redet i går, og der var ikke noget da han blev lukket ud i morges, og umiddelbart heller ikke noget da han blev trukket ind - ud fra de kilder jeg har hørt..

Mit spørgsmål er nu hvilke erfaringer i har med nyreslag hos heste? Hvor lang tid tager det for dem at komme over det osv..

Jeg har selvfølgelig også snakket med min dyrlæge om disse ting, men vil gerne lige høre om jeres erfaringer også..

Simone


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyreslag - erfaringer?
  • #1   3. mar 2010 hejj
    super træls for dig og din hest, har kun efaringer med det fordi min venindes pony har haft det, den stod stille i et stykke tid med dækken og halm indenunder dækknet, den spiste ikke så meget og tabte ALLE muskler, idag er det ved at være to år siden og musklerne er da heldigvis kommet tilbage og han har det super

    men held og lykke


  • #2   3. mar 2010 Lyder ikke så godt s; - Håber ikke det bliver så slemt for min Plet..
    - Men tak for svaret!


  • #3   3. mar 2010 Min hest har haft nyreslag mener hun skulle ha boksro i 14 dage og så kunne hun langsomt trappes op med fold hvor hun ikke måtte lave noget voldsomt(bukkespring, løbe rundt) og derefter ca to måneder efter kunne jeg begynde at genoptræne hende under ridning. Men det er noget som skal trappes langsomt op med alt, da nogle nerver ellers kan blive revet over. Os derfor de ikke kan/vil gå li når de får det da det gør så ondt på dem.
    Også må du endelig ikke give din hest noget med meget stivelse i såsom havre, majsflager, melasse og lign.
    og selvom dyrlægerne siger de godt efter at være kommet sig kan få havre og det igen ville jeg anbefale dig at give din hest roepiller eller speede beed og en masse proteiner. (nu ved jeg selvfølgelig ikke om din hest til daglig får havre og stivelsesholdigt foder)


  • #4   3. mar 2010 Nadja:
    Tusind tak for dit svar! Altså normalt får han havre, og fiberlux som bla. også indeholder majsflager. Dette får han ikke indtil i morgenaften hvor jeg også får svaret fra blosprøven, som dyrlægen kommer ud og tager i morgen.. Og så må jeg se hvad han derefter skal have, i samråd med min dyrlæge selvfølgelig..

    Nu mistænker min træner lidt vores wrap at være skyld i at have indflydelse på dette, og er derfor ikke så meget for at give ham dette, men tænkte på om du ved om det kan skade at give halm (han står på spåner og spiser med glæde halmen) i hvert fald indtil vi får svar for blodprøven.. Har nemlig fået at vide at han kun må få stråfoder indtil da, og da jeg helst vil udenom høet, ser jeg halmen som en mulighed..


  • #5   3. mar 2010 min venindes hest fik halm, men det var først efter medicinene

  • #6   3. mar 2010 ved ikke om den må få halm, min står nemlig på hamp(næsten det samme som spåner) og de får ikke halm. Men min fik masser af wrap under sit sygeforløb, fordi hun mens hun fik smertestilende kun måtte få lucerne, wrap, roepiller og gullerødder.
    Tror ikke wrappen kan være skyld i det. i gamle dage hed det også Mandagssyge fordi rigtig mange heste fik nyreslag om mandagen (bl.a. køreheste) efter at have haft fri hele weekenden og så kom igang med arbejde mandag, hvor e havde fået sammen mængde foder.
    Hvis det er rigtigt skal man skære ned på foderet(især det stivelsesholdige) når hesten har en fridag, fordi den ikke får forbrændt alt den glykose(tror jeg det er, må du ikke lige hænge mig op på;) som sætter sig ved/ovenpå nyrene og der kommer så en ophopning af dette fordi hesten ikke får det forbrændt på fridagen. derfor ses nyreslag ofte dagen efter en fridag.
    Nyreslag har faktis ingenting med nyrene at gøre, det er musklerne som bliver spændte, de sidder bare lige ovenover nyrene derfor det hedder nyreslag.

    Det er lidt svært at forklare smiley håber du forstår bare lidt af det jeg skriver ellers spørg du bare.


  • #9   4. mar 2010 Tak for jeres svar allesammen smiley
    - De har været til en stor hjælp!


Kommentér på:
Nyreslag - erfaringer?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce