{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Forårskuller, eller? mm. {{forumTopicSubject}}

Jeg har et par spørgsmål om min traverdreng.

Som overskriften lyder, kan en hest så være kulret pga foråret? Grunden til jeg spørger er; Idag da jeg red på Joey var han UTROLIG anspændt, og helt oppe og ringe. Han for rundt, og ville lave alt andet end at arbejde roligt under mig. Og så var han utrolig bange for alt, meget mere end han plejer. Jeg har kun redet bidløse og lange ture på en fantastisk strandeng, fordi det skulle lukkes for fuglene yngletid i går, så han har jo heller ikke skulle arbejde det store. Men nu er det jo så lukket, så det blev til en længere tur, med mange dejlige rabatter man kunne trave i. Så han fik bid på da vi ikke er så stærke i at søge ned i rebgrimen endnu. Kan det måske også have noget med det at gøre?

Og så har jeg oså noget andet jeg lige vil sprøge om. Sidst vi var til dyrelæge var fordi han havde et stort sår på ryggen. Dyrrelægen skulle pille skorpen af så det kunne få noget luft. Joey er MEGET sensibel, og alt for stor at tumle med. Så det blev mig som skulle holde ham, fordi han kun ville stå nogenlunde stille når jeg holdte ham. Men jeg oplevede at han begyndte at nusse mig med læben, som hestene gør når de nusser hinanden. Og han gik helt "amok" med det, han var lige ved at vælte mig. Kan det være fordi at de kløede det dyrelægen pillede af? Man burde jo tænke at det gjorde ondt?

Det blev ret langt, men håber i vil svare på det ..

Tak på forhånd, Mvh Mia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forårskuller, eller? mm.
  • #1   16. mar 2010 Rebecca og De Rouge
    Godt, så er Joey ikke den eneste skøre hyp.
    Ja, det eneste jeg bare ikke kan få det til at hænge sammen med er at han dansede rundt, og sparkede et par gange ud efter dyrelægen.


  • #2   16. mar 2010 Min og de andre heste i løsdriften har også været totalt oppe at ringe på det seneste, så jo, tror godt det kan være forårskuller !

    Bare vær tålmodig og lad være med at blive hidsig - se det som en prøvelse af at kunne beholde din hests opmærksomhed smiley

    Buuut, lad dog det dejlige kræ krudte lidt af, fx en tur i ridehallen, på banen eller lign hvor i leger, tumler rundt, så din hest kan komme af med noget af den dejlige energi eller måske udnytte den i de ting i arbejder med(ja, jeg er altså glad for den smiley ) - bare huske ikk at blive sur, hvis koncentrationen svigter !


  • #3   16. mar 2010 ~ SilverFlake ~
    Har skam styr på det, og det er da også lækkert med lidt energi. Hele turen endte i laang skridt hvor vi bare prøvede at slappe af, og så en frisk galop til sidst, vist lige noget han trængte til. Har desværre ikke mulighed for ridehal, men han går også i løsdrift, så mon ikke det går over når det bliver sommer.

    Rebecca og De Rouge
    Ja, dyrelægen er skiftet ud. Efter han prøvede at holde fast i Joey da han skulle have sprøjte i munden, har Joey frygtet ham inderligt. Jeg skifter, både for min hest, men også for dyrelægens sikkerhed. Joey ved ikke hvor stor og stærk han er, jeg er selv blevet sparket i maven så jeg dejsede om. Men ja, du har nok ret smiley


  • #4   16. mar 2010 Tror det er forårskuller, det har min hest også, da jeg sprang i torsdag, hoppede den rundt som en unghest op til flere gang smiley Men det er godt der er liv i dem smiley

  • #5   16. mar 2010 SimoneEleonora.
    Normalt ville jeg ELSKE noget god energi, men jeg sidder i den situation at jeg har brug for at han slapper af og går ordentlig og stabil til biddet. Han har haft en del rygproblemer, og vi er igang med genoptræning i øjeblikket, og har en jagt d. 10 april, som vi gerne skulle være nogenlunde klar til. Men ja, det går jo nok i sidste ende smiley


  • #6   16. mar 2010 pyha, ja det kan jeg godt ske. Men måske 5 min i longe inden du rider den næste tid, kunne måske være en ide? smiley

  • #7   16. mar 2010 Nej, for guds skyld, brug ikke longen ! At lade hesten krudte af i longen gør mere skade end gavn på en hest, der skal bygges op med muskler og lign - alting får skæv påvirkning, hvis man ikke får hesten til at gå 100% korrekt (=ikk hvad der sker, når hesten krudter af ;P )

    Så hellere lege rundt med hesten i løsdriften (og ja, self skal det nok smutte igen til sommer, don't worry, indtil da, må vi bare være tålmodige smiley )


  • #8   16. mar 2010 Bruger udelukket longe til at træne hans rygmuskler. Folden er så smattet, så jeg lader bare ham om at krudte af selv. Har derudover også oplevet at han bliver for voldsom for mig, igen glemmer han sin størrelse. Forsøgte mig engang at lege rundt med ham, og det resulterede i en hov placeret lige på lårmusklen, og et meget ømt og blåt mærke selv 2 uger efter .. Foretrækker at sidde blandt flokken når de er forholdsvis rolige istedet. Man ser bare frem til sommeren så man kan komme ud og krudte af for alvor, på de store stubmarker. Konkurrence-genet/det at løbe hurtigt, har han stadig i sig, nu bare i galop.

  • #9   16. mar 2010 ~ SilverFlake ~
    5min i longe har ingen påvirkning hvis hesten bliver brugt korrekt bagefter. Dette er blevet sagt af henholdsvis massør og kiro, da jeg genoptrænede min egen. Det var noget anden hvis det var 20-60min.


  • #10   16. mar 2010 Det er også min oplevelse, at hestene... ja faktisk både dyr og mennesker i det hele taget... er lidt mere kåde og overstadige om foråret. smiley Så ja, jeg vil da godt tro, at din hest kan have lidt "forårskuller"... Og der er nok ikke meget andet at gøre, end at lade ham brænde det værste af UDEN rytter, før du sætter dig op. smiley

  • #11   16. mar 2010 Louise Lindbøg H
    Ja tror vi alle er lidt kullerede nu når forårssolen titter frem, efter den lange vinter!
    Kon forår kom sommer smiley


  • #12   17. mar 2010 Tror sagtens det kan være at det er forår i luften, men det er bestemt også en mulighed at det er overgangen til bid, der har gjort din hest anspændt og mere frygtsom.

    Mht til såret.. Nogle heste nusser igen, når de bliver kløet og det er bestemt en mulighed at såret på ryggen har irriteret så meget at det har givet kløe, sådan at din hest har synes at det var delvist rart at det blev rørt ved.. Omvendt gør det jo også ondt at få pillet hud af, så det forklarer nok den mere voldsomme reaktion.... Lyder lidt som hvis man selv kradser et sår eller myggestik af - det er herre rart, men gør samtidigt ondt... :0)


  • #13   18. mar 2010 heste kan sagtens være forårs kulrede... jeg har selv en af slagsen.. har selv en travhoppe - hun er helt tosset for tiden.. bukker hver gang i galopere, spurter afsted i trav, til spring spurter hun hen til springene, hun kan ikk ride en alm rolig hovedrunde på en bane men vender så snart hun er kommet over springet som i en omspringning og er ved atskvatte over sine ben men reagerer ikk på det hun skla bare lave noget -.-
    tossede hest.-- hun trænger til jagt igen... der er bar elænge til vi kan komme i gang med dem smiley og vores terræn bane er endnu for blød og glat til at vi kan bruge den...


Kommentér på:
Forårskuller, eller? mm.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce