{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

Variation hvor vigtigt? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på hvor vigtig variation i træningen er for hesten sådan generelt set - så hele tiden bliver udfordret og skal være mentalt til stede i træningen.
Altså sådan man ikke rider dressur hver gang for eksempel - eller rider det samme sted hver gang. For med variation i træningen mener jeg også om hesten er alene eller sammen med andre, om den foregår i ridehus, på bane eller i skoven og om det er fra jorden eller på ryggen.

Personligt har jeg jo oplevet en helt ekstrem udvikling hos min vallak den sidste måned eller sådan. Vi har haft en længere træningspause pga. jeg ikke kunne træne pga. problemer der har vist sig at være et alvorligt rygproblem hos mig.

Altså for mig er det meget vigtigt at jeg hele tiden varierer min træning så jeg ikke laver det samme det samme sted på den samme måde hver eneste gang, men træner det i forskellige situationer for eksempel.
Alene træning synes jeg er et godt eksempel - her har min vallak næsten lagt det hele på hylden og kan efter hånden være alene langt fleste steder også når andre heste går, men det er kun fordi det hele tiden trænes.

Et andet eksempel synes jeg er generel lydighed og villighed til at prøve noget nyt. For bare 2 uger siden ville jeg ikke have sagt at min vallak ganske uproblematisk kan puttes ind i en ny situation som fx et ridehus helt problemfrit ved at vi tager det i små skridt.

Så hvor vigtig er variation træningen? Altså ikke kun hvad man træner - dressur, spring, arbejde fra jorden, lydighed, kondition eller bare samvær med hesten, men også helt generelt at man varierer miljøet og den måde hesten trænes på ?

Og her tænker jeg ikke specifikt på for eksempel bid/bidløs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Variation hvor vigtigt?
  • #2   2. apr 2010
    Maja varrieres nok ikke særligt meget smiley

    Det hedder enten tur eller dressur. Det kan så være forskelligt om det på tur er uden sadel og bidløs eller med sadel. Hvor jeg rider hen er også forskelligt, hvor langt og i hviklet tempo.
    I dressur er det ja, dressur - på det niveau damen nu har kondi og muskler til. Kan ind imellem ligge lidt bomme ud.

    Jeg rider ikke efter variation - jeg rider efter damens humør/tempo og efter hvad hun fungere med. Hvis hun er i tøffe-tempo-humør kan man lige så godt droppe at ride dressur da hun så er umulig at drive ud af stedet.

    Hun trænes vel altid på den samme måde? Forstår nok ikke helt spørgsmålet. Nej, vi træner aldrig nogle problemer da Maja ikke rigtigt har nogle problemer, hendes største problem er hendes manglende interesse i alting, hun er yderst ligeglad med diverse ting - med mindre hun har mad, også er det jo ikke sjovt, at hun gør noget pga. maden.
    Udover det er hun ret så langsomt opfattende og tykhudet - så det der med tricks fungere ikke særligt godt.

    Generalt laver vi ikke meget fra jorden da jeg ikke føler der er behov for det, ved Majas interesse ikke er særlig stor og min heller ikke.

    Vi varriere nok ikke meget i milijøet og måden, som nævnt da jeg ikke ser nogle problemer - de der er fx. at hun ikke ejer koncentration på en bane når der er andre heste i nærheden er noget jeg ikke træner da jeg ikke gider for at sige det lige ud.

    Maja er generalt ikke en hest der behøves udfordres mentalt, stod det til hende var hun på folden 24/7.


  • #4   4. apr 2010 Varierer min trænning med Zorro meget - så er jeg sikker på at få en hest med engagement. Træner altid efter samme principper, så han ikke bliver forvirret, men hvorhenne trænningen foregår og hvilke øvelser man træner, fra jorden såvel som fra ryggen varieres.

    //Natasja


Kommentér på:
Variation hvor vigtigt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce