{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Overvejer kåring, hvad synes I? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en cremello hoppe, som er etter pony, hun er uden papirer og 9 år gammel. Jeg har haft hende til salg i et stykke tid uden held desværre, og går nu i kåringstanker med hende..
Men jeg er lidt i tvivl, om det kan betale sig af flere grunde.
DPA er så vidt jeg ved ikke medlem af LR længere, så vil folk avle i det forbund?
PSA har vist særregler for dem som ikke er palominoer (buckskin/cremello), så der står hun umiddelbart heller ikke så godt..

Umiddelbart tænker jeg, at hun ville kunne få en okay kåring, selvfølgelig er hun ikke perfekt, hun har blandt andet lidt kort og stejlt kryds, men hun har velstillede lemmer, en fornuftig ovelinie, god dybde/bredde og god runding i halslinien, dog måske en smule kort hals. Gangartsmæssigt er hun fin i skridt og trav, knap så god i galop, så ikke nogen kæmpe gangmaskine, men til gengæld er hun super springmæssigt, så det er nok der, man skal lægge vægten..

Det er Smilla i min profil, og slutresultatet ville stadig blive et salg.. Så hvad synes I avlere, tror I det kan betale sig at kåre hende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer kåring, hvad synes I?
  • #1   11. apr 2010 Altså hvis det er fordi du tror det vil være nemmere at få hende solgt hvis hun er kåret??

    Men hvis det er det, du tænker på, så tror jeg ikke det vil gøre den store forskel. Da mange kigger efter afstamningen, rent praktisk er der jo ikke ret meget ved at bruge hende i avlen, da man altid med hendes afkom skal arbejde sig fram for at de får en afstamning. og hingsteføl kan man jo slet ikke bruge til noget i avlen?

    Men det kan godt være en fordel at få hende kåret, for så kan du få bekræftet hendes stærke og svage sider. Hvilket kan være positivt for kommende køber, som måske vælger at bruge ehnde til avl. Eller ridehest.

    Men det er en rigtig fin hoppe, så held og lykke med salget smiley


  • #2   11. apr 2010 Ida J
    Mange som gerne vil starte lidt småt med avl, tager gerne en F1 hoppe, og jeg tænker, at hvis hun er kåret, skal folk ikke spekulere i det, og ja netop som du siger, kan de se hendes stærke og svage sider..
    Jeg tænker lidt på, om hun ikke er solgt endnu, fordi folk ikke "orker" at skulle gennem kåringsræset?

    2 x buckskin og 1 isbamse
    Jeg har overvejet det, men for det første synes jeg ikke, DSP tager særlig pænt imod de blåøjede, for det andet så kårer DSP en karakter af, når de er afstamningsløse, det plejer DPA ikke...


  • #3   11. apr 2010 Jeg har også en, jeg har kåret idsp, men er bare en smule utilfreds med deres holdning ang karakterer og afstamning.. Men vil give dig ret, jeg selv ville heller ikke købe fra dpa, når de ikke længere er i LR..
    Hendes pris har jo så også været sat efter, at hun ikke er redet, men samtidig er hun jo cremello, hvilket er nsikker vinder i farveavl, og hun er en suveræn avlshoppe..
    Men nej tiderne er ikke til det, jeg har godt set dit ret lækre hingsteføl, forstår heller ikke, at der ikke er nogen, der satser på sådan en fyr..


  • #4   11. apr 2010 jeg synes ellers at når folk begynder at avle, ihvertfald hvis det skal være mere seriøst, så plejer man da at købe en hoppe med 3-leddet stamtavle?

    Det er ihvertfald det jeg ville gøre smiley


  • #5   11. apr 2010 Ida, det er korrekt, hvis man vil avle seriøst, som du skriver.. Men palominoverdenen er ikke større endnu end, at en cremellohoppe er spændende selvom, hun er forregister.. Og mange hobbyavlere kan godt bruge foregister..

  • #6   11. apr 2010 Hvad med kåring i ZFDP?

    Men jeg tror nu ikke du får mere for hoppen, hvis den er kåret.

    Hvad er prisen for sådan en hoppe?


  • #7   11. apr 2010 Tina S, det var heller ikke for at øge prisen, men mere for at folk ikke skal gøre det.
    Ang pris, så er hun ikke fastsat i pris, da vi mere har lagt vægt på, hvad folk vil med hende og kan tilbyde hende..


  • #8   12. apr 2010 Hun har haft stået med pris på også, det hjalp ikke, derfor forsøgte vi uden, for at se om, der fandtes et helt super hjem til hende. Men hun stod til 16000,- før med pris til forhandling til rette hjem.
    For mit vedkommende er det altafgørende, at folk kan og vil tilbyde hende et godt hjem.
    Jeg solgte tre af vores heste sidste år, som desværre er til salg igen, da køberne ikke var reele overfor mig med deres fremtidshensigter, det gider jeg simpelthen ikke mere, hvis jeg på nogen måde kan undgå det.
    Jeg solgte dog også en som har fået et godt og dejligt hjem.

    Ja det blev en lidt lang smøre, men jeg er efterhånden ret skuffet over folks mentalitet. Jeg har en ude på prøve, prøvetiden er næsten udløbet, og nu fortæller hun mig, at hun nok ikke har råd alligevel. Så skulle man jo ikke have valgt at ville købe.

    Så hvis jeg kan finde et godt og forhåbentlig blivende hjem til Smilla, så er prisen ikke afgørende. Til gengæld er hun ikke til salg, hvis jeg bliver i tvivl igen om folks hensigter..


  • #9   12. apr 2010 Jeg synes måske nok prisen er lidt voldsom for hoppen. Vel er den cremello og derfor interessant for palominoavlere, men nu bliver du måske fornærmet, for typemæssigt er den altså ikke lige det smarteste.

    Til sammenligning har jeg være ude og se på en cremello-hoppe på knap 160 i stg, lidt af samme type og den forlangte de 14.000 kr for.

    Din Smilla ligner i øvrigt rigtig meget en cremellohingst jeg har gående. 146 i stg, samme korte hals og ellers typemæssigt meget lig. Nu 4 år, købt på et marked for 2 år siden. Kunne det være en du har avlet?


  • #10   12. apr 2010 Ja det er jo nok en holdningssag, for det første er hun som du selv siger cremello, hun er stor etter pony, har godt springpotentiale.
    Sindsmæssigt er hun den blideste og fornuftigste hoppe, jeg har mødt. Hun avler godt og er en suveræn mor.
    Personligt mener jeg så, at en max. etter er mere værd en en af samme type på knap 160 cm. Så 2000,- over den i pris ser jeg ikke som urealistisk, men nu skal der selvfølgelig lidt mere en type til at vurdere dens pris.

    Ang den 2 års, så nej, jeg har ikke selv avlet på hende og hendes gamle ejer avlere pintoer med hende.


Kommentér på:
Overvejer kåring, hvad synes I?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce