{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Starten på en laaang rejse .. {{forumTopicSubject}}

Årrh..
Jeg har købt en vallakke plag, (islænder) Da jeg begyndte at mange noget udfordring, og det har jeg da os fået ! Han er okay rå. Han har stået på en mark hvor de har været ude og nusse med ham osv, så han er fuldstændig menneskevant.

Han blev flyttet i sidste uge, så nu besluttede vi at begynde på håndtering, da han ellers aldrig er blevet håndteret.
Vi trak ham ud af indhegningen, og ville så bare trække, ham lidt ned af en vej, som ligger lige op af marken.

Han når lige at komme ud af indhegningen, hvor han så straks drøner foran mig, men det var jeg jo forberedt på, så jeg kunne godt holde ham tilbage. Men så begyndte magt kampen da os. Det eneste han ikke gjorde var at stejle, alt andet blev da lige prøvet af. Men jeg ved at vis jeg havde sluppet ham, havde han bare græsset.
Han blev bare ved og ved og ved med at trampe mig ned, og ind i mig konstant, bide efter mig nogle få gange osv. Men han måtte bare ikke vinde den kamp,..

Jeg har hørt fra andre at man bare skulle blive ved med at gå, og så ville hesten slappe af.. Pyyyha, hvor langt skal man så gå ?
Selv da vi stod lige ude foran indgangen til folden, var han nærmest ustyrligt.
Og han gad da ihvertfald ikke ind til de andre igen..

Han er meget selvstændig, så han det var ikke fordi han ville være henne ved de andre.

Nogle råd ?

Jeg har prøvet at det jeg har lært.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starten på en laaang rejse ..
  • #1   6. maj 2010 (link fjernet)



  • #2   6. maj 2010 Ida. :
    Det var meningen at vi idag skulle trække ham netop over på ridebanen, men det kunne vi simpelthen ike ..


  • #3   6. maj 2010 *STALD FLYING* P : Alt det har vi gjort, op til flere gange, uden at sætte finger på noget smiley

  • #4   6. maj 2010 Pia K, allerførst vil jeg lige sige, at din plag ikke "kæmper mod dig" eller "forsøger på at vinde over dig" - sådan er han slet ikke i stand til at tænke. smiley Sandsynligvis stritter han imod, fordi han er bange og forvirret og slet ikke forstår, hvad det er, du vil have ham til. smiley Tænk på, at han slet ikke er vant til at blive håndteret og endnu ikke kender dig ret godt - pludselig bliver han bedt om en masse ting, han slet ikke forstår + han bliver "slæbt" med ud i fremmede omgivelser.

    I en situation som din, hvor hesten slet ikke er vant til at blive håndteret, ville jeg helt klart starte ud med nogle stille og rolige øvelser i at blive trukket. Start på et lukket område (en fold, en ridebane eller lignende) og lær ham at følge dig pænt stille og roligt for et let pres fra grimen og ellers løst tov. Hvis han forsøger at gå ind i dig, så bak ham et par skridt og start forfra. Hvis han stoppe op og ikke vil gå længere, så bed ham gå frem og hold presset (brug evt. en stick som forlænget arm til at tappe ham på krydset for at forstærke signalet, indtil han flytter sig alene for presset i grimen). Slip presset i samme øjeblik, du kan mærke, han så meget som TÆNKER på at gå frem, og ros ham så. Hele tiden fjerne presset omgående og ros, når han gør det, du beder ham om.

    Bliver han vild og vil springe rundt om dig osv., så mærk efter, hvornår han begynder at spænde op og skift retning. Måske kommer I nærmest til at gå rundt på stedet i et stykke tid, men han skal nok lære det. Husk altid at overøse ham med ros, når han gør det rigtige. smiley

    Når I så har HELT styr på at bliver trukket på denne måde, når han går pænt og holder den rette afstand, reagerer fint på pres fra grimen osv. kan du begynde at trække ham udenfor den sikre indhegning og gå små ture med ham. Men tag ham ikke for langt hjemmefra til at begynde med - det skal være en succesoplevelse for ham at komme ud, og han skal synes, det er sjovt. smiley

    Held og lykke med det - jeg synes, det er super sejt, du har mod på sådan et projekt. smiley


  • #5   6. maj 2010 Louise Lindbøg H: Nej du har ret, forkerte ord., Jeg ved at de ikke er i stand til at tænke sådan,, smiley

    Han går på døgn fold, så jeg kan kun træne der, da det simpelthen ikke ville fungere at gå over til ridebanen, (det prøvede vi nemlig idag)
    Men du har ret, tilbage fra begyndelsen.. helt tilbage smiley

    Årrh tusinde tak. Men det bliver ihvertfald også et projekt der kommer til at koste bod sved og tåre.. og en masse tid.. Men den har vi nok af smiley


  • #6   6. maj 2010 Jep, det bliver et STORT, langvarigt og til tider rigtig, rigtig hårdt projekt, du har kastet dig ud i. Men jeg vil så sige, at når det lykkes, er det al blodet, sveden og tårerne værd. smiley

    Jeg har selv været et tilsvarende forløb igennem med min lille Kaspian, som aldrig havde været i hænder, da jeg fik ham, og som var hunderæd for mennesker. Det tog faktisk det meste af et år, før han kunne alt det, en hest på hans alder burde kunne, og vi kan stadig komme ud for oplevelser, hvor det hele bare bliver "for meget" for ham, og han igen bliver sky og forvirret. Så må jeg lige "gå et skridt tilbage" og bare sætte mig stille og roligt ned i boksen eller på folden og vente på, han selv kommer hen for at blive nusset og rost. smiley


  • #7   6. maj 2010 Ja det er jeg ikke i tvivle om, smiley Jeg har glædet mig rigtig meget til det her projekt. De fleste af dem jeg rider med, synes dog der er en umulig opgave, men man skal jo starte et eller andet sted, før man har en hest et ride på, og jeg har så valgt at starte fra starten, og følge ham vokse op, og lære ham mere og mere.. smiley Og ikke mindst til den dag, vi engang kan gå en tur i skoven smiley

    Det er rart der også er en der har turde kaste sig ud i det store projekt, dog tror jeg dit var en del større end min smiley


Kommentér på:
Starten på en laaang rejse ..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce