{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.717 visninger | Oprettet:

MILD forfangen pony {{forumTopicSubject}}

Jeg står for første gang i mit hesteliv med en forfangen pony, hun er kun forfangen i mild grad, ikke akut. Jeg har skrevet et indlæg på hestenettet, og er ved at være godt forvirret, da de fleste derinde skriver ud fra akut forfangenhed, hvilket hun ikke har. Så nu prøver jeg at høre herinde, bid venligst mærke i at hun er MILD forfangen.

Historie
Hun har desværre været det i flere uger, da hun ingen tegn har haft ud over stivbenet og ømtået, vel at mærke kun på fast bund, INGEN af de andre tegn har været der. Hun kom i tirsdag i boks med blød bund, og fik hø, og er siden kommer over på godt halm med en lille tot hø til et par gange om dagen. Jeg har igår afkølet hovene to gange, da hun har fået varme og puls siden hun er kommet ind. I går aftes var der tydlig bedring, hun var dog stadig ømtået da hun kom ud af boksen og vende idag.

Planen frem
Jeg regner med at hun skal stå i boksen mindst indtil tirsdag, og derefter vil jeg begynde at gå en kort tur ud med hende på blød bund når hun ikke er øm længere, og stille og roligt trappe op i hø, og begynde at smage på græsset når vi går, men først når hun er helt symptomfri.

Mine spørgsmål
Jeg frygter lidt en forstoppelse, og tænker på at give hende lidt opblødte roepiller, sammen med mineraler og evt. tilskud (overvejer stadig disse tilskud, om det bare er pjat) især fordi hun ikke rigtig vil æde ret meget halm, og jeg tør ikke give hende ret meget hø.
Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer med MILD forfangenhed (IKKE forstadiet til AKUT forfangenhed), hvad har i gjort mht fodring og tilskud under forløbet.

Mine forældres erfaring
Mine forældre havde for 5-10 år siden en pony som blev mild forfangen, han kom ind på blød bund og gik, med hø og halm, kan ikke huske hvor længe. Om de har trappet ham op på græsset igen bagefter, eller bare lukket ham ud, kan jeg ikke huske. I alt fald har de efterfølgende ikke gjort noget anderledes for ham, som det gjorde tidligere. Men der har aldrig været noget siden, og han er nu blevet solgt og lever stadig i bedste velgående uden problemer, 17 år gammel.
Det er mit nærmeste kendskab til mild forfangenhed, og vist også eneste, og grunden til at jeg ikke farer op og tilkalder dyrlæge, og køber div tilskud til hende


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MILD forfangen pony
  • #1   28. maj 2010 Har i en ridebane/jordfold?? Det er absolut det bedste for den at gå ude..
    Vi har en shette som var forfangen i meget voldsom grad da vi fik hende.. Vi har også en frederiksborghoppe som har været det..
    Jeg har hørt at de ikke bliver forfangen af hø, men vi har altid været meget forsigtige med det alligevel.. Har i haft smed ude?? Det er også tit en god ide.. Og ellers er mash eller roepiller en god idé sammen med vitaminer.. Dog skal man for alt i verden være obs på om der er sukker i..


  • #2   28. maj 2010 Jeg ønsker kun erfaringer fra folk med ponyer der har været MILD forfangen, andet kan jeg ikke bruge til noget

  • #3   28. maj 2010 Jeg kan sagtens finde på nettet hvad man skal gøre med en akut forfangen pony, men jeg har ikke en akut forfangen pony, så det hjælper mig ikke ret meget

  • #4   28. maj 2010 Jamen det er ikke hvad vi har gjort ved akut forfangenhed.. Jeg har aldrig haft en pony der var akut forfangen.. Dem jeg har haft har været noget der er kommet "snigende"

  • #5   28. maj 2010 Okay, jeg forstod bare sådan at det var i voldsom grad.

    Smeden har været der, det var ham der kunne se at det var det der var galt, dyrlægen har jeg rådført mig med, men hun så ingen grund til medicinsk behandling, når det ikke er værre. Hun sagde kun halm, men jeg giver lidt hø også, da hun eller slet ikke æder. Har tænkt på roepiller uden melasse, men ved ikke om det er en god idé før hun er rask, kan dog ikke rigtig se hvad det skulle kunne skade. Er helt klart mere til roepiller en mash


  • #6   28. maj 2010 Vi har kunnet give roepiller uden problemer.. Vores pony var også voldsomt påvirket inden nogen gjorde noget, hvilket vil sige at hun nærmest skal leve på en sten uden at det kommer igen.. Hun går pt. med føl og har for første gang ikke haft problemer her i forårsindgræsningen..

  • #7   28. maj 2010 Jeg har lige sat roepiller over til hende, så dem får hun i aften (det er med varmt vand, så går det hurtigere)
    Min hoppe er allerede ifol (forhåbentlig da) ca 1 måned henne, så det bliver kun i år vi skal tænke på hende, så vil hun ikke fremover få så mange følpauser som først planlagt, hvis det kan undgås. Hun er heldigvis en super godt kåret avlshoppe, så jeg med god samvittighed kan trække en masse føl på hende smiley


  • #8   28. maj 2010 Som jeg har forstået det, så har akut forfangenhed intet at gøre med hvor alvorilgt det er. Den akutte fase er der, hvor der er nyopstået skade i hoven. Altså den fase hvor lamellerne har løsnet sig, så der er risiko for at hovbenet kan dreje eller sænke sig.
    En kronisk forfangen hest har været akut forfangen og hovbenet har ændret stilling, men der er ikke længere "frisk" skade i hoven og derfor ikke risiko for at det forværres før næste omgang med akut forfangenhed.

    Alle heste der har været/er forfangne har altså været i den akutte fase på et tidspunkt.

    Det lyder til at du har været heldig at fange hende inden der er sket større skader i hoven og så burde hendes prognose være god.

    DEr er forskning der viser, at der er en sammenhæng mellem højt insulinniveau i blodet og forfangenhed. Derfor er det super vigtigt at være forsigtig med at fodre med sukker og stivlese.
    Hø af en grov næringsfattig kvalitet er godt! Og roepiller uden melasse kan også sagtens bruges. Når hun nu er drægtig er det jo også vigtigt at hun får noget at leve af. Så jeg vil mene at du skal give hende hø, halm, roepiller og de vitaminer og mineraler hun har behov for.

    Jeg synes du skal være meget forsigtig med græs og måske vente med at indgræsse hende igen til lige før folingen. Deres stofskifte ændrer sig ofte når de har diende føl ved siden, så de bedre kan tåle græsset.

    Min islænder som var forfangen i slutningen af vinteren lever for tiden af groft hø, halm og HP pulp samt vitaminer og mineraler. Han er til den tynde side, så han skal ha' en del for at holde huld og der har ikke været nogle tegn på tilbagefald med ovenstående foderplan.


Kommentér på:
MILD forfangen pony

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce