{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Kan nybegyndere beskære selv? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige haft fødselsdag, og fik i fødselsdagsgave et hovtrimningskursus fordelt over mange gange til jeg til sidst (forhåbentlig) kan beskære en hest selv.

Nu kan jeg ikke huske hvad underviseren hedder, men hun besærer normalt kun sine egne heste, og sjældent andres da hun har rygproblemer.

Kurset er privat arrangeret, og foregår ude i den stald hvor min lillesøster har sine 2 arabere er opstaldet, og det er også disse der funger som "forsøgsheste."


Jeg har lige været på det første "interval," og der var en del ting som overraskede mig:

- Vi fik ikke forklaret særlig meget teori, og gik faktisk dirrekte til selve beskæringen.
Dette overraskede mig ret meget da jeg mener at man bør vide en del teori om selve hoven, men også dens invirkning på hesten inden man går igang med at beskære.

- (lidt i tråd med overstående) Først beskar hun en hov mens hun kort forklarede om den hvide linie og om hvordan en hov skal se ud (hun nævnte f.eks. ikke strålen og "dens effekt" en eneste gang!) Derefter var de vores tur til at beskære, og vi tog hver en hov på "forsøgshestene." Hun holdt ikke rigtig øje med hvad vi lavede, vi skulle bare file osv. og engang imellem vejledte hun os, og tjekkede lige at hoven så fin ud. Nogle gange gik hun lige ud og røg en smøg imens vi beskar!
Tjaa jeg syntes bare at det var ret underligt, at hun bare los os beskære selv, uden rigtig at holde øje med at vi ikke gjorde noget forkert. Hvad nu hvis vi havde massakreret hesten hov fuldkommen?! bare ærgerligt?

- Derudover sagde hun at vi bare skaulle vedligeholde hovene selv ca. en gang om ugen, og så ville hun komme igen om 4 - 6 uger.
Altså efter stort set ingen information om hoven + øvelse på lidt under 1 hov hver, råder hun os nybegyndere til at beskære/ vedliholde hestenes hove selv..

Det skal lige siges at begge heste ikke har særligt pæne hove. Den ene har stort set lige fået fjernet skoene, og havde ret kraftige blodudtrædninger på specielt den ene hov. Nok fordi smeden som havde taget skoene af den havde beskåret den så den gik rimelig kraftigt på tær.. Den er KRAFTIGT ømtået!
Den anden hest tror vi har fået sat for små sko på for tidligt, hvilket har gjort at dens hove er meget smalle.
Derudover havde de begge to meget flækkede hove og white line disease.


Er det bare mig det tænker WHAAATog er hysterisk?! Eller er det helt normalt at råde fuldkommen nybegyndere til at beskære meget dårlige hove selv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan nybegyndere beskære selv?
  • #1   7. jun 2010 Det er på ingen måde acceptabelt, at det har foregået på den måde du beskriver!

    Sender lige en pb.


  • #2   7. jun 2010 Det var da noget fis ! Sådan nogle kurser skal BESTEMT ikke komme frem i DK som almindeligt omkring barfodstrimning, det ødelægger jo fuldstændig deres ry. Meningen er jo NETOP, at man skal vide en masse teoretisk og blive godt vejledt, så man ALDRIG kan komme til at falde ved siden af o.O

    Det lever hun da bestemt ikke op til. Det er ligefør jeg vil råde dig til at hoppe af kurset, da jeg ikke engang er sikker på hun er kvalificeret nok til at sige om det i gør er rigtigt eller forkert... For har hun overhovedet styr på det, når hun opfører sig så uprofessionelt ? hmm..


  • #3   7. jun 2010 Helt enig...

  • #4   7. jun 2010 Jeg har også været på sådan et kursus, efter to timers teori beskar vi ponyer. Trimmeren var godt nok med hele vejen og rettede de skævheder vi fik lavet.
    Jeg havde min hingst med og han var stokhalt i 14 dage efter og måtte på smertestillende medicin.
    Det var trimmeren der ordnede ham, så gad vide hvordan folks ponyer havde det efterfølgende.
    Den trimmer der afholdte kurset har nedlagt sin hjemmeside og jeg har ikke kunne finde ham siden.


  • #5   7. jun 2010 Det lyder virkelig langt ude :S

  • #6   7. jun 2010 ja! Jeg har tænk mig at læse rimelig meget op på emnet inden næste gang (for jeg har nu tænkt mig at tage med næste gang også) men så kan det være at jeg kan få stillet nogle flere spørgsmål og få hende til at forklare noget mere teori INDEN vi går igang!

    Det er ikke sådan så det lod til at hun ikke vidste noget om emnet (kryptisk formulereing wtf...) Stillede man spørgsmål besvarede hun dem da fint. Det er jo bare ikke altid man får stillet ALLE de rigtige spørgsmål..


    Og til alle dem som skulle være bange for at få hende ud: Så er det min bonusfamilie som har arrangeret kurset kun for os, og grunden til at det lige netop er hende de har valgt at tage ud er at de kender hende privat.
    Normalt underviser hun ikke, og beskærer kun sine egne heste, da hun har dårlig ryg og ikke ville kunne holde til at beskære og undervise.. Dette var bare en undtagelse.




  • #7   8. jun 2010 Ej hvor ubehageligt smiley Synes det er en trist tendens at barfodstrimning er noget alle kan!

  • #8   11. jun 2010 det lyder til gengæld som en rigtig god uddannelse du har været på!

Kommentér på:
Kan nybegyndere beskære selv?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce