{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.407 visninger | Oprettet:

Puls i benene - forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Må man kunne mærke puls i benene?

Min islænder hoppe er kommet på græs inden for de sidste to uger. De er tilvænnet, og går ikke på særlig mange timer.
Hun har ingen motion fået i de to uger. Jeg går på efterskole, så har slet ikke været der i 2 uger.
Hun går uden sko, og har gjort dert siden februar.
Men der er selvfølgelig folk, som ser til hende flere gange dagligt.

Da jeg kom der ud i torsdag, ville hun næsten ikke gå fra folden og over til stalden (det er grus underlag) hun gik med, men jeg kunne tydeligt se, hvor ondt det gjorde.
Hun har ømmet sig på grus længe, men aldrig så meget.
Jeg mærkede så hendes ben og hove, de var ikke mere varme end normalt, men det var puls i begge forben.

Jeg red så en tur (gider ingen kommentare om, at jeg er ond ved min hest) hun gik normalt, ud over, hvis det var stenet underlag, hun ville faktisk helst gå i græsset.

Hun ville gerne tölte, travede også, men stoppede hurtigt. Og galop (som normalt er lidt for nemt at sætte hende i) der skulle jeg nærmest løbe hende i gang, og stoppede hurtigt igen.

Kan det være forfangenhed? Eller er der bare fordi hun har stået og dovnet den i to uger, og har ædt sig lidt tyk?

Hun vil gerne gå på asfalt og hårdt underlag, bare ikke hvis der er sten.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puls i benene - forfangenhed
  • #1   7. jun 2010 ja, men den må ikke være kraftigere end normalt, derfor er det en god idé altid at have styr på hvad er normalt for min hest (:

  • #2   7. jun 2010 hvordan står hun når hun bare står????

    ja det kan godt lyde som en omgang lettere forfangenhed.



  • #4   7. jun 2010 Det lyder meget som begyndende tegn på forfangenhed.
    Har du et billede af hesten, som er taget for nyligt?


  • #5   7. jun 2010 hun lyder ømtået, men ville få en dyrlæges vurdering (; har hun varme hove? vil hun helst ligge ned? (:

  • #6   7. jun 2010 ~ SiikSaak&*Exposito Attack* ~ . - Ja, det kan jeg godt se nu, men har aldrig mærket det før smiley

    rikke blume N - Synes egentlig hun står meget normalt, jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til noget usædvanligt.

    Einfari ! - Ja, jeg har et hvor hvor hun står og spiser græs, som jeg tog her i går. Kan se om jeg lige kan ligge det ind. Men det er ikke særlig godt, det er taget med mobil lidt på afstand.

    ~ SiikSaak&*Exposito Attack* ~ . - Ja, jeg tænker nemlig også, at hun muligvis 'kun' er ømtået, men jeg ved det jo ikke..



  • #7   7. jun 2010 sæt den ind, helst på spåner eller sand, og ring til din dyrlæge og hør hvordan du skal forholde dig. det er gratis at ringe.

  • #8   7. jun 2010 Puls i benene er et tydeligt tegn. Hvis hesten derudover er lidt tyk - og måske endda har hård og spændt nakkekam (har du tjekket det?) - så er der meget stor risiko for at den er blevet forfangen.
    Jeg synes du skal ringe til din dyrlæge med det samme - og fortælle de ting du har skrevet her - så kan dyrlægen komme og kigge, hvis det er nødvendigt smiley
    (link fjernet)


  • #9   7. jun 2010 jeg ville kontakte dyrelæge med det samme

  • #10   7. jun 2010 rikke blume N - jeg har fået ham der ejer stedet til at kigge i dag, og så ringer jeg til dyrlæge, hvis han er enig med mig.

    Einfari ! - hun er ikke hårdere i nakken end hun plejer. Jeg kan mærke hendes ribben, men hun har græs vom.
    Men har de ikke altid puls i benene?


  • #11   7. jun 2010 Nej, normal puls er næsten umulig at mærke i benene.
    Har ejeren meget forstand på heste?
    Jeg ville ikke turde lade være med at ringe til en dyrlæge hvis det var min hest smiley


  • #12   7. jun 2010 Ville nok få taget den af græs, evt. et par dage, eller på mindre græs, så den ikke kan forspise sig. for ja hvis du kan mærke puls i benene så det oftest tegn på den er ved at være forfangen (evt. goggle det og læs det igennem) hvis hun er så ømtået at hun slet ikke kan gå på gruset om det så er forfangen eller bare ømme hove, undre det mig idt du rider. især hvis hun ikke har været rørt i 14 dage og står på græs. Jeg ville nok starte op med en kort tur i longe. for at se hvordan hun gik.

    Håber det kun er en mild forfangenhed.


  • #13   7. jun 2010 Einfari ! - Ja, han har meget forstand på heste, og har haft heste i mange år. Jeg kan i hvert fald tydeligt mærke pulsen smiley

    Hun står stort set ikke på græs. Kun 2 timer om dagen, og der er ikke engang meget græs.
    Jeg har jo ikke redet hende et sted hvor hun gik sådan. Jeg har kun redet hende på græs, og der er INTET, ligesom der heller intet er på asfalt. Men for at komme over i stalden, skal jeg trække hende over grus.
    Og jeg har skam og longeret hende, og der var som sagt heller intet.

    Og desuden kan en hest godt tåle af blive redet en kort tur i skov, selvom den har stået stille i 14 dage.


  • #14   7. jun 2010 Har du snakket med dyrlængen?

  • #15   7. jun 2010 Nej, jeg ringer ikke før i morgen, for det er sikkert mig der er hysterisk. De kan ikke se noget, dem der ejer stedet.

  • #16   8. jun 2010 det kan også være at hun bare skal ha sko på..;-) men ring til din smed og dyrlæge om det..;-)

  • #17   8. jun 2010 Min far, som har haft hest i mange år, og har set mange forfangne heste, var ude at se på hende her til morgen. Han tror ikke der er noget, for hun løber frivilligt rundt ude på folden smiley

Kommentér på:
Puls i benene - forfangenhed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce