{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

Drømmen om å ha egen gård og hest hjem {{forumTopicSubject}}

Jeg går med drømmen om egen gård så jeg kan have hestene hjemme. Jeg er træt af at skulle køre hver gang jeg vil se hestene. Jeg vil gerne kunne se dem og hygge med dem dagen lang i stedet for at skulle planlægge for hvornår jeg skal tage derud for at få resten af dagen til at passe med de andre daglige pligter.

Der er jo altid fordele og ulemper ved alting. Jeg vil høre med jer hvilke fordele og ulemper i syns det er ved at have hestene hjemme..

Det jeg drømmer mest om er at selv kunne bestemme hvordan hestene skal have det. Og selv kunne styre alt med foder, stald og fold osv. Også skal stalden helst være indrettet så det er praktisk og nemt.
Og bare det at stå op og kunne se hestene fra vinduet og gå ud og hygge med dem varmer mit hjerte bare tanken ved det.

Den eneste ulempe jeg kan se ved at have hestene hjemme er hvis man skal på ferie. Hvad gør man så ved hestene? Jeg kan ikke lide og efterlade mine kære dyr hos en tilfældig nabo der skal efterse dem den uge vi er væk. Hvad nu hvis der skulle ske noget eller hvis hestene løber i gennem hegnet eller en af hestene bliver syg? Hvis nu ikke personen har forstand på heste er det jo ikke sikkert personen ville opdage det. Ikke at jeg vil lade mine heste blive passet af en tilfældig men hvad gør i som har hestene hjemme? Hvem passer jeres heste eller rejser i bare ikke på ferie?

Nu kommer jeg fra Norge og har hverken familie eller venner som kan passe hestene hvis jeg skal ud at rejse. Så jeg tør ikke rigtig og få min drøm opfyldt da jeg ved at jeg i hvert fald rejser til Norge en gang om året for at besøge min familie og ved ikke hvordan det så bliver med mine heste.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drømmen om å ha egen gård og hest hjem
  • #1   13. jun 2010 ja der er ting der skal tænkes igennem, og jeg går med samme drømme og samme problemstilling, dog er jeg ikke fra norge.

  • #2   14. jun 2010 Ulempen er bestemt, at du er låst fast HVER DAG morgen og aften med fodring og ud og indluk hvis der er det...

    Min kæreste er træt af det( dog ikke mig:-)) han synes det er surt at jeg altid skal derud...


  • #3   14. jun 2010 Ja det er rigtig trælst at man ikke kan få sin drøm opfyldt. Det skulle have været sådan hestepension ligesom der er hundepension så kan den være der de dage man er væk.. hehe..

    Jeg ser det ikke som et problem med hestene pga. hvis jeg havde dem hjemme ville de gå i løsdrift så skulle jeg hverken tage dem ind eller ud. Så er det kun at fodre. Og det er jo hurtig overstået. Og jeg er hjemme hver morgen og aften alligevel. Men det er jo hvis man skal overnatte hos nogle venner eller noget så skal man jo fodre dem. Så er det jo at problemet opstår..
    Men jeg elsker at være i stalden og bliver heller aldrig træt af det.


  • #4   14. jun 2010 Vi har selv lige fået egen gård (sidste år), og hestene hjem.
    Nu er jeg heldigvis på barsel, men ellers ville de jo være uden opsyn hele dagen når vi begge var på arbejde.
    Lige pt er vi ved at bygge hø/ halm rummet om, da taget var ved at falde ned, og vi SKAL være færdig til høst, for at kunne købe hø/ halm billigt, lige fra marken.
    Her om sommeren går de ude, men om vinteren skulle vi overveje om hestene skulle ind tidligt, eller meget sent hvis vi var indviteret på besøg hos venner.

    Heldigvis har vores naboer også hest, så vi "skiftes" til at passe hinandes dyr, hvis vi skal noget.

    Det jeg syntes er en ulempe, er at man ikke lige tager en weekend et eller andet sted hen.
    Jeg ville også gerne kunne se mine heste fra vinduet, men folden ligger sådan at, jeg kun om vinteren når bladene er faldet, kan skimte en hale mellem træerne, hvis man er heldig. (vi har et lille stykke skov mellem hus og fold).

    Hvis hestene liver syge eller får en skade, er der jo ingen der kan skifte forbindning/ holde øje, så det dyrlægen kommer uden for normal tid, det skal man også lige tænke på.
    Så der er mange overvejelser. smiley

    Men jeg kan da ikke sige mig fri for at jeg syntes det er dejligt at have fået det som jeg vil. Vi har selv bygget boksene, sadelrum ect ect.
    Der er ingen der "låner" staldkosten eller en pisk...

    Dog kan man godt savne nogle at ride og snakke hest med, når man har dem hjemme. Der er jo kun en selv.


  • #6   14. jun 2010 jeg har hestene "hjemme" -dvs. der hvor jeg boede i 5år, og den dag i dag arbejder, på en stor kvæggård. -jeg kan ikke lide at have hestene opstaldet ude, eftersom jeg VED hvad jeg vil have, hvordan jeg vil have det, og hvad det reelt kan holdes nede på i omkostninger hvis man tænker sig om. jeg har p.t. hestene på sommergræs, og ser så kun til dem en gang om dagen for skrammer, samt når de skal strigles, rides eller hvis der nu lige hænger en mule ind over hegnet og vil snakke når man går forbi. jeg ser egentlig kun plusser ved at ha dem hjemme, men det har også noget at gøre med at stalden er indrettet med gamle løsdriftboxe til køer, som kan åbnes over det hele, og kun har faste hjørnestolper, og derved har jeg let ved at muge ud med minilæsser, og strøning klares nemt da vi har byghalm i minibig, og det passer med en skive pr. box om dagen strøet ovenpå eller 3 skiver når man har muget. (jeg har dybstrøelse eftersom der er spaltegulv, men derfor har jeg heller aldrig våd bundstrøelse).

  • #7   14. jun 2010 Jeg har mine heste hjemme og det er noget af det bedste!!!

    Ja der er også ulemper, men det opvejer fordelene helt klart.
    Det mest "besværlige" er, at du er låst. Du kan ikke lige smutte på weekendophold, ferier osv. Alt skal planlægges, men det er ikke umuligt!

    For at løse det problem kan du få opstaldede heste ind, så de kan tage over når du er væk. Hvis du køber hus, hvor andre også har hest, så kan I hjælpe hinanden. Du passer naboens dyr når de er væk og omvendt. Derudover, så ansæt en ung dreng/pige til at hjælpe med pasningen.
    Mulighederne er mange!

    Jeg har ikke hverken mand eller børn eller opstaldere, så hos mig er det kun mig der passer. Ja du skal tidligere op om morgenen for at fodre osv inden arbejde og der er en stald der venter når du kommer hjem, men du får alt fuldstændig som du vil have det! Ingen diskussioner med nogen, ingen ærgelser over at tingene ikke bliver gjort på din måde. Frihed til selv at planlægge din dag med hestene 100 %.
    Så lad ikke en lille bagatel som en uge om året afholde dig fra IKKE at købe....

    Mht hø, halm, mødding, så er der altid nogen på landet der har og vil have. Jeg har fundet en fast leverandør af halm og hø fra nabobyen og møddingen henter min nabo. De ting blev først løst da jeg havde købt og overtaget. Så det kan sagtens lade sig gøre.

    Dét du skal gøre op med dig selv er, hvor impulsiv du er. Hvis du er meget impulsiv og gerne vil kunne rejse m kort varsel, så tænk det godt igennem først, så du ikke ender med at det hele bliver en sur pligt.
    Jeg var sygeligt træt af at have mine heste opstaldet ude. Uanset hvor jeg har stået, så har der ALTID været problemer af den ene eller anden art.... Så jeg var ikke et sekund i tvivl, da muligheden bød sig.
    Jeg har nu haft hestene hjemme i 2 år og jeg ELSKER det! smiley


  • #8   14. jun 2010 Jeg har mine heste hjemme og ville ikke undvære dette for noget!!! smiley

    Selvfølgelig er der den ulempe ved at have sine heste hjemme, at man ofte ikke har de samme faciliteter som f.eks. på en rideskole (jeg har p.t. hverken ridebane eller ridehus, hvilket jeg godt kan savne ind imellem) + det altid er sværere at rejse på ferie mv., fordi man i så fald skal kunne finde en "hestesitter", mens man er væk.

    Jeg synes dog personligt, at fordelene til fulde opvejer ulemperne...

    Jeg har mine heste lige udenfor vinduet og kan hele tiden følge tæt med i deres daglige adfærd, sundhed osv. Jeg styrer selv alting i forbindelse med foder, træning og håndtering og ikke mindst behøver jeg bare lige gå ud af døren og tværs over gårdspladsen, hvis jeg har lyst til at lave noget med dem eller bare nusse og hygge om dem. smiley


  • #9   14. jun 2010 Mange tak for mange gode indput. Jeg har sådan tænkt det igennem rigtig mange gange og hver gang kommer jeg frem til at jeg vil have hestene hjem. Jeg savner dem sådan og jeg er træt af at stå opstaldet. Og jeg er træt af at være afhengig af at køre når jeg skal besøge dem og hvis det er en dag jeg har travelt når jeg ikke ud til dem pga jeg jo skal køre og det går det jo ekstra tid med. Hvis nu de stod hjemme er det jo ingen problemer med at gå ud i stalden og se til dem. Jeg vil helst se dem hver dag lige meget om jeg skal træne eller ej. Og jeg syns det er langt at køre bare for at sige hej til dem.

    Der jeg står opstaldet nu er det kun mig så det ville jo ikke være nogen forskel om hestene kom hjem da jeg jo er alene i forvejen. Eneste staldejer sørger for er at fordre 2 gange om dagen og det er med vitaminer + hø om morgen og hø til aften. Og om sommeren får de kun deres vitaminer om morgen og en skive hø.

    Jeg står for alt selv som indkøb af halm, hø, foder så det er det styr på. Jeg muger selv og passer mine heste daglig. Staldejer har ikke meget forstand på heste og kan være lidt bange for dem.

    Der er jo nogle som har det som plommen i ægget. Det er jo dejligt hvis alt bare køre og man har hjælp hvis man skal noget så man ikke er låst fast. Og det er jo dejligt hvis kæreste også deltager. Det er jo ikke altid de har samme interesse som os. Jeg har også tænkt rigtig meget igennem tingene og der er jo mange ting og tage højde for. Og det er jo nogle af de ting i har nevnt. Som mødding, omleggning af fold, hegn osv.

    Hvis jeg fik mit eget sted havde jeg tænkt og have en opstalder eller 2. Eller hvor mange der nu var plads til. Så var det jo en mulighed for pasning hvis man skulle ud at rejse. Også kender de jo stedet og hestene i forvejen så man trygt kan rejse.


Kommentér på:
Drømmen om å ha egen gård og hest hjem

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce