{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Hvornår er vi klar til trav? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har den skønneste lille unghest, som jeg er begyndt at træne "anatomisk korrekt" med eller hvad man nu skal kalde det. Dvs frem og ned i longe eller fri på bane.

Han går rigtig fint i skridt og søger ned af sig selv og det har han faktisk altid gjort. Men lige så snart jeg sætter ham i trav begynder han at lege giraf med hovedet.

MIt spg er, skal jeg tolke dette som
1) at han ikke er klar til trav endnu, formodentligt fordi han er i dårlig form (dejlig sommertyk flødebolle) og derfor har brug for mere træning i skridt først.
2) at jeg skal trænes ham i at søge frem og ned i trav, da han ikke gør dette af sig selv.

Og hvis I mener mulighed nr 2 er korrekt, hvordan får jeg ham så til at søge frem og ned i trav?
Skal lige siges jeg altid har trænet ham i grime, men har lige købt en super lækker kapsun, som måske kan hjælpe lidt på det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er vi klar til trav?
  • #1   24. jun 2010
    Dårlig form, dårlig balance og for højt tempo smiley

    Maja ligner også til tider en giraf i trav ( se videoen: http://www.youtube.com/watch?v=BX2BoP_wuNo )
    Dette er pga. dårlig balance, ujævn bane og for højt tempo samt at hun spænder imod til rider altså slapper ikke nok af.

    Så gætter på det er noget derhen af med din smiley


  • #2   24. jun 2010 Enig med Krikken.

    Det skyldes dårlig balance. Og det med tempoet og "giraffen" skyldes at hesten ikke er stærk nok bagtil endnu. Dvs. at det ene bagben evt. er stærkere/svagere end det andet og vil derfor skubbe for meget af = hesten skyder skulder, hovedet ryger i vejret og tempoet bliver skruet op (for meget belastning). bagudskub = belastning på forpart = overbalance = falde forover/øge tempoet


  • #3   24. jun 2010 Har det samme med min 3-års.( Men hun er så også 75% Frieser, og har derfor højt ansat hals. ) Så hopper lige lidt med på din tråd, hvis det er ok smiley

    Hun traver helst MEGET langsomt, så her skyldes det ikke for meget fart.

    Er først lige begyndt at trave hende i longe.


  • #4   25. jun 2010 Ja, jeg ville også sige det same som de andre, også tålmodighed. Den kommer derned på et tidspunkt smiley

  • #5   25. jun 2010 Og hvad er konklusionen så?

    At jeg skal træne ham mere i skridt eller om det er en god idé at træne ham i trav nu?


  • #6   25. jun 2010
    Ville starte på trav smiley


  • #7   25. jun 2010 Du burde træne lidt mere i skridt, og mere intensivt. Hvis han slår fra i traven er det pga bagbenene ikke er i stand til at bære ham i skridt, hvordan skulle de så kunne det i trav? smiley

    Du burde lave disse øvelser:

    (link fjernet)
    http://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=lI9QnYBJpa8

    På de to longe videoer er det tydeligt at se hvordan hestens formgivning og bæring skal se ud smiley

    derudover har Henrik Halle også videoer til longering:
    (link fjernet)

    Du kan også sagtens springe med ham indimellem, ikke en hel bane med et lille spring han skal hoppe over ind imellem. Det øver nemlig hestens balance, kordinationsevne over bagbenene og så er der utrolig stor kræft der bruges til at sætte af = bagbenene styrkes.

    Du kan også træne med cavalettis, det får igen gang i hestens balance og kordinationsevne og er faktisk utrolig hårdt for hesten pga. de høje benløft men også fordi den skal koncentrere sig for at komme over bommene.

    Gå gerne ture! Det er rigtig godt, især på asfalt, på den måde kommer du nemlig til at styrke senerne og ikke kun musklerne


  • #8   25. jun 2010 ikke en hel bane MEN et lille spring han skal hoppe over ind imellem.* :b

  • #9   25. jun 2010 Min hest bliver 4 år om en måned og er derfor ikke indsprunget. Så derfor ingen spring andet end evt lidt løsspringning smiley

    Hans alder er højst sandsynligt også grunden til at han mangler balance, men det skulle jo gerne komme, når han bliver trænet lidt mere. Han træder et godt stykke over sit eget spor i trav, men det er klar at han ikke har bæring endnu, han er jo stadig kun en bette knægt smiley

    Han har ikke brug for mere træning i selve longeringi skridt. Det kan han stort set perfekt. Men han er i dårlig form, det skal jeg da være den første til at indrømme smiley Men han har også gået på sommergræs i 1 ½ mdr nu uden at lave det store.
    Så longe i skridt, no problem, er så snart vi sætter i trav han smider hovedet i vejret.

    Han går i løsdrift og har gjort det i 1 ½ år, hvilket jo gerne skulle være med til at styrke hans sener og muskler.

    Indtil videre kan vi kun lave bagpartsvending, hvilket han til gengæld er skide god til, fordi han er vant til at fjolle rundt efter mig på folden, så jeg skal bare skifte retning og så laver han bagpartsvending smiley
    Men den med overtrædning som på video 1 fatter han minus af, da han umiddelbart ikke viger for let berøring af pisk, han forbinder ganske simpelt ikke pisken med at han skal flytte sig.


  • #10   26. jun 2010 Signe

    Har ikke nævnt springning som i at ride over et spring, men bare trække hesten over eller netop løsspringe.
    Og har han ikke lavet det store i 1½ måned så ville jeg da ikke mene at i skulle tage hul på traven som det første. Slår han fra i traven, jamen så er det altså fordi at han ikke er stærk nok, uanset hvor fint man synes det ser ud i skridt.. Min egen kan efter laang tid med skridtarbejde lave overgange til trav med hovedet nogenlunde sænket, og derefter søge fint frem. Dog bliver han vildt hurtig træt i traven og "putter sig".

    Men dengang vi havde lavet skridtarbejde i 4 måneder var han stadig ikke stærk nok til traven, han farede afsted, på forparten osv. selvom jeg havde fået at vide af 2 undervisere indenfor akademisk ridekunst at hans skridt var perfekt.

    Og kan din hest ikke vige for tryk så kunne det da være en idé at lære ham det smiley hvordan vil du ellers senere i hans uddannelse lave versader osv?

    Det vil selvfølgelig ikke gøre noget at øve selve kommandoen/signalet til traven så han traver nogle trin, men laver han giraffen efter overgangen så får du intet ud af det andet end at han træner sin underhals og de muskelgrupper man helst ikke vil træne..


  • #11   27. jun 2010 Han kan sagtens overgangskommandoerne, da jeg har løslongeret ham siden han var 2 ½. Så overgange, stands, stop, bak osv kan han. Mit eneste problem er at man smider hovedet op i trav. Og det har han altid gjort også når han er løs på bane og på lige spor. Selv dengang han var i god form gjorde han det.
    Men jeg er først nu begyndt at interesseret mig for akademisk, så har aldrig trænet ham i longe før nu (da jeg mener det skader hvis man longerer for unge heste) og jeg kommer aldrig til at have ham på lille volte i longe i mere end maks 20 min. men han er altid skridtet varm på lige spor før jeg begynder.

    Og selvfølgelig viger min hest for tryk smiley Han er den mest velopdragne unghest jeg har mødti mit liv (bla takke være dygtig opdrætter).
    Jeg har bare altid været modstander af brug af piske, så han aner ikke en flyvende fis om hvad en pisk er og derfor forbinder han den bare ikke med at flytte sig. han flytter sig for berøring med fingrespidserne, men kan jo ikke nå hans røv uden en pisk hvis jeg skal have ham i longe. Men det skal han nok lære, men vi tager en ting af gangen og gider ikke lære ham gå frem og ned, longe kapsun og pisk på en gang.


  • #12   27. jun 2010 Underhals har han dog heldigvis ikke smiley Men hans trav foregår sådan her: (link fjernet)

  • #13   27. jun 2010 Signe

    Du behøver jo absolut heller ikke at bruge en pisk for at lave versader eller overtrædning? Hvis han er så dygtig til at vige for tryk (fingerspidserne) så burde øvelserne ikke være noget problem.

    Løslongering yder ikke meget godt, har kan hesten blive ved med at styrke sin stærke side og gøre den svage endnu svagere.
    Hesten skal kunne kippe i bækkenet og svinge det bærende bagben ind til tyngdepunktet således at forparten aflastes, på den måde bliver longering aldrig skadeligt for hesten.
    Har hesten lært det til UG og har fået lidt bærende muskler fra skridt arbejdet + sidebevægelserne så vil den IKKE lave giraffen i trav.


Kommentér på:
Hvornår er vi klar til trav?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce