{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.379 visninger | Oprettet:

Hingsteejere.. måske hvinsk hoppe?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Jeg søger råd ang en hoppe, jeg har i bedækning..

Hun har aldrig haft føl før, og derfor ville hoppejer heller ikke kunne vide dette..
Jeg tror, hoppen er hvinsk. Hun går i stod med min hingst, og han har efterhånden reddet sig nogle hug.
Da hun kom, var hun ikke i brunst, men et par dage efter, begyndte hun at komme, dog slog hun som bare pokker.
Så blev det ligesom bedre, og hun viste tydelige tegn på interesse, men han er nu bleveet sparket flere steder, og det ser ud til, det er når han er hoppet op.

Han passer normalt på sig selv, og trækker sig omgående, de ikke er interessret, men hende her sender tydeligt modstridende signaler.

Hendes brunst har varet fire dage, og nu er hun vist ikke i brunst længere. Jeg kan ihvertfald ingen tegn se længere.

Min tanke er så, mon hun er hvinsk? Jeg tager jo ikke hvinske hopper ind, men som nævnt længere oppe, kunne hverken hoppejer eller jeg vide det. Hvis hun er, hvad gør man så? Bedækningen er jo selvfølgelig betalt osv, men bortfalder det beløb blot eller?
Desuden har jeg jo faktisk ikke lyst til at tage hende i en evt ombedækning, når hun slår sådan..

Råd og erfaringer søges...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingsteejere.. måske hvinsk hoppe??
  • #1   27. jun 2010 Altså nu spørger jeg måske dumt..men er jo ikke hingsteejer særlig længe. Men hvad er hvinsk?

  • #2   27. jun 2010 Jeg ville udelukkende bede ejer få hende testet før andet finder sted.

  • #3   27. jun 2010 **sønderkærgaard** .
    Jeg har altid bedækket i stod, og har aldrig haft kvaler før. Men ja jeg tænker også i, at hun skal testes, da hun viser et mærkeligt adfærdsmønster.

    *Stald Haven* P
    Hvinsk er hopper, som ikke kan bedækkes, da de er overfølsomme bagtil..
    Det var den korte version smiley

    Jeg tror, jeg må have en snak med hoppeejer...



  • #4   27. jun 2010 Åh okay jamen så har jeg da lært noget nyt.

    tusind tak for svar smiley


  • #5   27. jun 2010 *Stald Haven* P
    Det var så lidt smiley Og jeg skal da lige sige, at det er noget værre bras at have med at gøre..


  • #6   27. jun 2010 Ja det tor jeg gerne...hingsten kan da komme alvorligt til skade når han får spark det "rigtige" sted :S

    Så det skal jeg da være opmærksom på når jeg skal have hopper ind


  • #7   27. jun 2010 Hvinskhed er betegnelsen for uønsket, aggressiv eller ukontrollerbar adfærd hos hopper, primært i sommerhalvåret (brunstsæsonen

  • #8   27. jun 2010 en hoppe som denne, ville jeg helt klart bedække ved hånd. og desuden lægge et slåtøj på hende, udelukkende for hingstens skyld.

  • #9   27. jun 2010 - Egehøj -
    Det tror jeg ikke hoppeejer er indstillet på, altså slåtøjet.. Men ja ellers vil jeg give dig ret..
    Men lige nu, viser hun jo så ingen tegn på brunst..


  • #10   27. jun 2010 kan da ikke forstå hvis hoppeejer kan have noget imod det, det skader da på ingen måde hoppen.

  • #11   27. jun 2010 Nej men det er en i forvejen ret speciel og følsom hoppe i alle andre henseender..

  • #12   27. jun 2010 john&Berit L
    Ang ikke at smide den i stod, så ser jeg ingen problem i det. Min hingst er vant til at bedække i stod, og dette her er første gang, en hoppe har slået ham. Han trækker sig altid, hvis de er en smule hys, og han er ALDRIG voldsom eller på nogen måde dominant.

    Den kom netop før brunst, fordi hun mente den ville være mest rolig og tryg ved det, og da min hingst deler fold med mine egne normalt, så jeg ingen problem i det, og det er da også først efter brunsten dukkede op, at der blev et problem, indtil da, var hun flink nok.

    Ang bedækningspengene, så kommer det vel egentlig an på, om hun er hvinsk. Men ja hvis jeg blot vælger fra, så skal de selvfølgelig refunderes..


  • #13   27. jun 2010 john&Berit L
    Jeg oplyser fra starten, at jeg ikke bedækker hvinske. Problemet er nu ikke pengene, dem er jeg egentlig ligeglad med, jeg søgte mere erfaringer på det område, da jeg ikke har set det adfærdsmønster før.

    Min hingst springer ikke, hvis hoppen ikke vil, derfor kan han gå med dem. Han er en ekstremt rolig og følsom hingst, som altid trækker sig ved det mindste ballade. Problemet med hende her, har været, at hun pludselig slår, selvom han måske har stået ved siden af hende de sidste 5 minutter.
    Hun har nu på intet tidspunkt vist tegn på stresse eller angst, hun viser blot brunsttegn, og så slår hun pludselig. Det er dog heller ikke hver gang, der er ikke noget direkte mønster i det.

    Og hvad angår, hvordan man bedækker, så behøver vi ikke diskutere det, jeg har bedækkket i flere år, også med andre hingste, og der findes jo altid forskellige holdninger omkring dette.
    Desuden får han ikke lov at gå med dem, hvis de ikke trives sammen med ham.


  • #14   27. jun 2010 john&Berit L
    Nej jeg mener heller ikke, hun er i rigtig brunst, så skulle den jo heller ikke stoppe så hurtigt igen. Men hun er nu hverken angst eller stresset, hun har gået her i over en uge, og det er de sidste 3 dage, hun har været sådan, bortset fra i dag, har hun ændret adfærd igen.

    Jeg vil lufte scanning for hoppeejer, da det jo er hendes afgørelse.


  • #15   27. jun 2010 john&Berit L
    Jeg har godt nok aldrig haft nogen på så få dage, men dog flere der går langt over 1 uge..

    Jeg vil forsøge at tale med hende, jeg tror, det ville være bedst for alle parter...


  • #16   28. jun 2010 Min hoppe skulle også bedækkes for 1. gang sidste år. Hun blev holdt, for hver gang hingsten prøvede at hoppe op, løb hun. Efter et par dage, gik hun fint i stod.

  • #17   28. jun 2010 - Elise & Nancy -
    Det har jeg tit oplevet, som første reaktion, men så trækker min hingst sig.. Han er lidt af en kylling, så han skal bestemt ikke have klinket noget, hvis de ikke er klar..


  • #18   28. jun 2010 Min var særdeles klar.. he he, men hun blev bare så bange. Efter hingsten havde været oppe var der heller intet. Men hun va rheller ikke tilredet så det er klart hun blev bange over at s en "stor og farlig tiger" på hendes ryg. smiley

  • #19   30. jun 2010 jeg har haft en hoppe inde i bedækning i år som gjorde nøjagtig det samme, hun stod og vandede så snart hun hørte hingsten, og de kunne godt snakke sammen ved og stå ved siden af hinanden i boksen før han fik lov og prøve og springe på, men når hun så skulle bedækkes sparkede hun så snart han prøvede på og gøre hende klar.

    Jeg havde dyrlægen ude, og hun var i fik brunst, ægget ville gå indenfor to døgn da hun blev scannet, men trods det ville hun ikke lade sig bedække, og det endte med hun slet ikke blev bedækket før brunsten var slut.

    min dyrlæge sagde at jo ældre hoppen var, jo større produktion af det mandlige kønshormon produkcerede de, og det kunne blive så meget de ikke lod sig bedække.

    den her hoppe var 14 år og var en dominerende hoppe, hun gik og markede som hingsten ved og skide hvor andre havde gjort det også, og var meget dominerende i flokken.

    Jeg mener de bør betale for bedækningen da jeg har risikeret min hingst ved og afprøve sådan en hoppe?
    og selvom det var for hånd, og min hingst også er stille og rolig, så kom de spark bare fuldstændig uhæmmet bedst som hun lige havde stået og vandet og gjort sig til for hingsten?
    og han fik da også nogle spark og blev hævet på bringen, det kan jeg ikke se han skulle udsættes for uden betaling fra hoppeejer.


  • #20   30. jun 2010 Stald Vestergaard :
    Det lyder fuldstændig som hende her.. Og jeg tænker da også lidt, om jeg godt nok bare skal affinde mig med, at hendes hoppe slår sådan?

    Vi har nu fået snakket sammen, og hun har talt med sin dyrlæge, som har anbefalet at hente hende hjem, og evt komme til ombedækning senere..Problemet er så, at hun vil ikke ofre den scanning, jeg har anbefalet hende, så nu ved jeg ikke rigtig...


  • #21   30. jun 2010 du har jo gjort hvad du kunne, din hingst har været "udsat" og stået til fare for skader, hvis ikke hun vil ofre en scanning syntes jeg det må være op til hende selv, så virker hun ikke særlig opsat på¨og få den ifolet?

    hvis ikke man har råd til scanninger eller ikke vil ofre dem, så bør de heller ikke ifole?

    jeg kender ikke til det med hvis en hoppe er hvinsk, kan man fjerne det på nogen måde?


  • #22   30. jun 2010 Nej det gjorde hun heller ikke, hun sagde direkte, at der var grænser for, hvor meget hun ville ofre på det..

    Jeg er heller ikke klar over, om det kan "fjernes", men jeg tror det ikke..


  • #23   30. jun 2010 hun lyder ikke som en der burde avle så?

    jeg har faktisk en anden hoppe gående lige pt som ikke kommer i brunst..
    så snart andre heste kommer i nærheden flyver der bagben rundt i luften fra hende, tvivler også på den hoppe pludselig overgiver sig for hingsten..


  • #24   30. jun 2010 Se den tanke har også strejfet mig smiley

    Det lyder da som en, der kunne gå hen og blive vanskelig også hva?


  • #25   30. jun 2010 jeg syntes det lyder til der er en del der har problemer indenfor avlen i år??

  • #26   30. jun 2010 Ja det er også mit indtryk.. Jeg hører om mange, hvis hopper ikke bliver drægtige, synes jeg.. Og nu åbenbart også om flere, der ikke vil bedækkes..


  • #27   30. jun 2010 jeg har haft to hopper i år som ikke vil lade sig bedække i år, og det har jeg ellers aldrig før oplevet, samt to der er løbet om og min egen hoppe er ikke blevet drægtig, og fik så taget biopsi, hvilket var i den dårligste kategori, så hun får nok ikke føl igen... øvøv

  • #28   30. jun 2010 Jeg skal til at bedække to af mine egne, så jeg håber da virkelig jeg undgår problemer der..
    Jeg har haft fire udefra, en blev ikke drægtig, de to har jeg ikke hørt fra endnu, og den sidste er hende, der slår..


  • #29   30. jun 2010 jeg krydser fingre for det også, jeg har også gang i en af mine lige pt, og håber virkelig hun går drægtig i første forsøg.
    Jeg har fået en scannet drægtig, men hun står så med en skade lige pt, det har bare været et rigtig øv år i år.

    det hele startede med jeg måtte aflive mit bedste føl som ellers skulle ha været min kommende ridehest, derefter fik hoppen den dårlige dianose at hun nok ikke kom ifol igen, så kom min anden hoppe til skade, ja min dyrlæge kunne snart fast komme hos mig en gang i ugen her de sidste måneder... jeg har ellers aldrig før haft behov for dyrlægerne anden til vacc og scanning, men jeg skal da lige love for det har taget revance i år.


  • #30   1. jul 2010 Øv det er da virkelig surt at høre, sikke da en omgang...

Kommentér på:
Hingsteejere.. måske hvinsk hoppe??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce